Римський епос. поема вергілія «Енеїда» 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Римський епос. поема вергілія «Енеїда»



Питання для обговорення

1. Міфологічна основа поеми. Ідеологічне значення міфу про Енея для доби імператора Августа.

2. Характер співвідношення міфу та римської історії в поемі.

3. Втілення ідеалу римської доблесті в характері Енея. Еней як людина історичної місії. Значення долі в поемі.

4. Вергілій і Гомер: характер творчого наслідування. Своєрідність епосу Вергілія.

Практичні завдання:

1. Ознайомтесь зі змістом статті С.А. Ошерова [3]. Поясніть, в чому полягає концепція «часу-долі», запропонована дослідником. Як вказана категорія реалізується в поемі Вергілія?

2. Прокоментуйте думку М.Л. Гаспарова [2] з приводу творчого переосмислення Вергілієм традицій грецького епосу: «Ностальгія за минулим визначала поетику гомерівського епосу. Звертаючи свій епос у майбутнє, Вергілій мав створити її знову до найменших дрібниць. Епічне замилування минулим мало змінитися драматичною зацікавленістю в прийдешньому, велика кількість подробиць – продуманим відбором, велична плавність – патетичною напруженістю. Все це Вергілій здійснив: мотиви, з яких зіткана його поема, – гомерівські, тканина, яку вони сплітають, – нова».

3. Підтвердіть думку Й. Кобіва [5]: «Вергілій не міг не відбити в своєму творі тенденцій і особливостей елліністичної літератури – великої вченості, описів творів мистецтва, залучення еротичного елементу, описів душевного стану персонажів, напруженого драматизму та динамічності дії».

4. Прокоментуйте думку С. Шервинського [6]: «Ми говоримо про Енея як героя «Енеїди», але це вірно лише частково. Насправді в «Енеїді» незмінно присутній інший герой, не штучний, не запозичений: цей герой – дух Риму. В центрі поеми – ідея його безсмертя, заснованого на божественому промислі». Вкажіть ті епізоди поеми, в яких найяскравіше втілено дух Риму.

? Творчі завдання:

1. Наведіть епізоди поеми «Енеїда», в яких, на вашу думку, найяскравіше втілена авторська концепція головного героя – «людини долі». Обґрунтуйте свій вибір.

2. Доведіть, що основний тон «Енеїди» – патетика високих почуттів; дійові особи найчастіше виступають у стані емоційного збудження. Наведіть приклади вияву такого емоційного стану. Зверніть увагу на сильні й місткі внутрішні монологи героїв.

3. Доведіть, що однією з найвиразніших ознак художньої дійсності в поемі «Енеїда» є монументалізм. Наведіть приклади його вияву.

4. Наведіть епізоди поеми, де знайшла вияв надмірна деталізація. Визначте функції художньої деталі.

"Основні поняття: епос, міф, епічний герой, історія, політична тенденційність, ідеал римської доблесті, психологізм, монументалізм, деталізація.

 

Література

Основна:

1. Ковбасенко Ю. «Енеїда» Вергілія // Тема. – 2001. – № 4. – С. 93-104.

2. Гаспаров М.Л. Вергилий, или Поэт будущего // Гаспаров М.Л. Об античной поэзии. – СПб.: Азбука, 2000. – С. 110-148.

3. Ошеров С.А. История, судьба и человек в «Энеиде» Вергилия // Античность и современность. – М.: Наука, 1972. – С. 317-329.

4. Писаренко Ю.М. Творче наслідування Гомера в «Енеїді» Вергілія // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2000. – № 6. – С. 26-28.

5. Кобів Й. Вергілій і його епічна поема // www.ae-lib.org.ua/texts/kobiv_vergilius_ua

6. Шервинский С. Вергилий и его произведения // Вергилий. Буколики. Георгики. Энеида. – М.: Худ. лит., 1971. – С. 5-26.

7. Тарасова Н. Творчість Вергілія у світовому контексті // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. – № 8. – С. 34-36.

Додаткова:

1. Аверинцев С.С. Две тысячи лет с Вергилием // Иностранная литература. – 1982. – № 6.

2. Топоров В. Эней – человек судьбы. – М., 1993.

3. Теперик Т.Ф. Отношение к смерти и типология характеров в «Энеиде» Вергилия // Филологические науки. – 1997. – № 4. – С. 24-29.

4. Вулих И. Поэзия и политика в «Энеиде» Вергилия // Вестник древней истории. – 1981. – № 3. – С. 147-160.

5. Тахо-Годи А.А. Хтонические мотивы в «Энеиде» Вергилия как один из принципов стиля // Вопросы классической филологии. – М.: Наука, 1973. – № 5.

6. Тарасова Н. Вергілій – найвидатніший давньоримський поет // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. – № 8. – С. 41-44.

 

 

ТЕСТИ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

Тема: Міфологія

1. Гемера у грецькій міфології це –

а) День;

б) Світло;

в) Небо.

2. Ім`я південного вітру у грецькій міфології:

а) Борей;

б) Нот;

в) Евр.

3. Бог скотарства і землеробства у грецькій міфології:

а) Аполлон;

б) Геліос;

в) Гермес.

4. Бог підступної війни у грецькій міфології:

а) Арес;

б) Аякс;

в) Атлант.

5. Покровителька мисливства у грецькій міфології:

а) Артеміда;

б) Афіна;

в) Афродіта.

6. Богиня вічної юності у грецькій міфології:

а) Геба;

б) Геката;

в) Гарпія.

7. Оселею Аполлона і муз вважалася гора:

а) Гелікон;

б) Олімп;

в) Еверест

8. Богиня родючості і хліборобства у грецькій міфології:

а) Деметра;

б) Даная;

в) Гера.

9. Бог вітрів у грецькій міфології:

а) Ерот;

б) Еол;

в) Еней.

10. Муза епічної поезії:

а) Калліопа;

б) Ерато;

в) Евтерпа.

11. Муза трагедії:

а) Мельпомена;

б) Талія;

в) Терпсіхора.

12. Син Зевса і аргоської царівни Данаї:

а) Тесей;

б) Персей;

в) Одіссей.

13. Володарка підземного царства мертвих:

а) Деметра;

б) Персефона;

в) Рея.

14. Хто з богів давньої Греції традиційно зображується з кіфарою?

а) Аполлон;

б) Гіменей;

в) Асклепій.

15. Богиня справедливості й правосуддя в грецькій міфології:

а) Феміда;

б) Фетіда;

в) Ніка.

16. Напівжінки-напівптахи в грецькій міфології:

а) сирени;

б) нереїди;

в) наяди.

17. До якого циклу належать міфи про Едіпа?

а) до Фіванського;

б) до Троянського;

в) про Аргонавтів.

 

Тема: Гомерів епос

1. “Гомерівське питання” – це:

а) проблема війни і миру;

б) питання життя і смерті;

в) авторство поем “Іліада” та “Одіссея”.

2. Який цикл міфів було покладено в основу поем Гомера?

а) Фіванський;

б) про аргонавтів;

в) Троянський.

3. На якому році Троянської війни відбуваються події в “Іліаді”?

а) на першому;

б) на третьому;

в) на десятому.

4. Хто головний герой “Іліади”?

а) Агамемнон;

б) Паріс;

в) Ахілл.

5. Скільки днів тривають події в “Іліаді”?

а) 50;

б) 48;

в) 53.

6. Основні події в “Іліаді” розгортаються у зв`язку з:

а) гнівом Ахілла;

б) помстою Менелая;

в) пригодами Паріса.

7. Через кого Аполлон наслав “моровицю” на грецьке військо?

а) Єлену;

б) Хрісеїду;

в) Брісеїду.

8. Як називає Гомер гнів Ахілла у поемі “Іліада”?

а) животворящим;

б) державоутворюючим;

в) пагубним.

9. Хто був вождем троянського війська?

а) Паріс;

б) Гектор;

в) Пріам.

10. Хто допомагав Гектору в бою з Патроклом?

а) Аполлон;

б) Афіна;

в) Агаменон.

11. Яка подія сприяла відновленню участі Ахілла в боях?

а) вибачення Агамемнона;

б) загибель Патрокла;

в) воля богів.

12. Чим закінчився бій Менелая з Парісом?

а) Перемогою Менелая;

б) Перемогою Паріса;

в) Афродіта перенесла Паріса до його опочивальні.

 

Тема: Класична лірика Еллади

1. В якому столітті виникла давньогрецька поезія?

а) ІV ст. до н.е;

б) ІV ст. до н.е;

в) VІІ ст. до н.е.

2. Як виконувались вірші у стародавній Греції?

а) декламувались;

б) читались речитативом;

в) співались у супроводі кіфари.

3. Яку богиню Сапфо вважає своєю покровителькою?

а) Афіну;

б) Геру;

в) Афродіту.

4. Для лірики якого давньогрецького поета характерне постійне вживання слів: “вино”, “пісня”, “квіти”, “бенкет”, “Ерот”?

а) Сапфо;

б) Архілоха;

в) Анакреонта.

5. Хто з поетів належить до засновників оди?

а) Піндар;

б) Анакреонт;

в) Сапфо.

6. Яку назву мала лірична поезія в Давній Греції при її виникненні?

а) лірика;

б) меліка;

в) кантіка.

7. На який період розвитку давньогрецької літератури припадає розквіт лірики?

а) класичний;

б) елліністичний;

в) римський.

8. Першим і найвидатнішим представником ямбічної лірики вважається:

а) Тіртей;

б) Архілох;

в) Анакреонт.

9. Поезія Сапфо належить до:

а) пісенної лірики;

б) декламаційної лірики;

в) урочистої лірики.

10. Хто у своїй поезії порівнює любов з бурею?

а) Архілох;

б) Анакреонт;

в) Сапфо.

11. Муки й шал кохання – основна тема поезії:

а) Архілоха;

б) Анакреонта;

в) Сапфо.

12. Кого з давньогрецьких ліриків називають мандрівним поетом?

а) Архілоха;

б) Анакреонта;

в) Сапфо.

13. Поезія якого давньогрецького лірика стала символом грайливого, веселого й витонченого еротизму?

а) Архілоха;

б) Анакреонта;

в) Сапфо.

14. Чиє зображення давні греки карбували на монетах і вазах?

а) Архілоха;

б) Анакреонта;

в) Сапфо.

15. Кохання, вино, бенкети, веселощі, дружба – коло тем поезій:

а) Архілоха;

б) Анакреонта;

в) Сапфо.

16. Кому з давньогрецьких ліриків належать рядки:

Радість є – радій не надто, є нещастя – не сумуй

Понад міру. Вмій впізнати зміни в людському житті…?

а) Тіртею;

б) Архілоху;

в) Анакреонту.

17. Кому з давньогрецьких ліриків належать рядки:

Золотоволосий Ерот мене

Знову поцілив пурпурним м`ячем…?

а) Архілоху;

б) Анакреонту;

в) Сапфо.

 

Тема: Давньогрецька трагедія.

1. Батьком давньогрецької трагедії вважають:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

2. “Трагічним Гомером” давні греки називали:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

3. На золоту добу Перикла припадає творча діяльність:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

4. “Філософом на сцені” давні греки вважали:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

5. “Едіп у Колоні” – це останній твір:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

6. Хто з давньогрецьких трагіків возвеличив у своїх творах Прометея?

а) Есхіл;

б) Софокл;

в) Еврипід.

7. Софокл увів:

а) другого актора;

б) третього актора;

в) четвертого актора.

8. Прийом трагічного мовчання у своїх творах використовував:

а) Есхіл;

б) Софокл;

в) Еврипід.

9. Убив свою матір, щоб помститися за смерть батька, герой трилогії:

а) Есхіла;

б) Софокла;

в) Еврипіда.

10. Ненавидів жінок і вклонявся Артеміді герой трагедії:

а) “Агамемнон” Есхіла;

б) “Цар Едіп” Софокла;

в) “Іпполіт” Еврипіда.

11. Став убивцею свого батька й чоловіком своєї матері герой трагедії:

а) “Агамемнон” Есхіла;

б) “Цар Едіп” Софокла;

в) “Іпполіт” Еврипіда.

12. Наперекір наказу поховала тіло загиблого брата героїня трагедії:

а) “Електра” Софокла;

б) “Антігона” Софокла;

в) “Медея” Еврипіда.

13. Убила своїх дітей, щоб помститися чоловікові-зраднику, героїня трагедії:

а) “Електра” Софокла;

б) “Антігона” Софокла;

в) “Медея” Еврипіда.

14. Добровільно пішла в царство мертвих, щоб подовжити життя чоловікові героїня трагедії:

а) “Алкеста” Еврипіда;

б) “Антігона” Софокла;

в) “Медея” Еврипіда.

 

Тема: Давня аттична комедія

1. Темі миру присвячена значна частина комедій:

а) Арістофана;

б) Калліна;

в) Менандра.

2. Сократ у ролі вченого-шарлатана з`являється в комедії Арістофана:

а) “Вершники”;

б) “Жаби”;

в) “Хмари”.

3. Суперечкам про мистецтво й місце в суспільстві присвячена комедія Арістофана:

а) “Вершники”;

б) “Жаби”;

в) “Хмари”.

4. Ім`я-характеристика Лісістрата героїня однойменної комедії Арістофана, означає:

а) та, яка припиняє війни;

б) та, яка схвалює війну;

в) та, яка несе злагоду.

5. Батьком комедії вважають:

а) Арістофана;

б) Калліна;

в) Менандра.

6. Гострі політичні суперечки, певна соціальна заангажованість притаманні творам:

а) даньої аттичної комедії;

б) середньої аттичної комедії;

в) нової аттичної комедії.

7. Надзвичайна заплутаність інтриги – це одна з ознак комедій:

а) Арістофана;

б) Калліна;

в) Менандра.

8. Раби, гетери, селяни – це герої комедії:

а) Арістофана;

б) Калліна;

в) Менандра.

9. Чиї твори відчутно вплинули на розвиток римської комедії?

а) Арістофана;

б) Калліна;

в) Менандра.

 

Тема: Лірика Давнього Риму.

1. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

Ближчим, благаю тебе, і легшим зроби те вигнання,

Кару й провину мою вирівняй на терезах?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

2. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

Ратай розорює землю широко закривленим плугом

З неї живе цілий рік, підтримує дім і державу…?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

3. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

З ласки його – бо на пащу корві я й ягнят виганяю,

З ласки його награю, що захочу, на тихій сопілці?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

4. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

Будуть знати, що я – славний з убогого –

Вперше зумів по-італійському

Еолійські пісні…?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

5. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

Вже я любові служу – в таборі збройнім її.

Гляньте: чим не вояк? Залюбки я воюю й ночами.

Хочеш позбутись нудьги – тож і собі покохай?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

6. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

Греція, скорена воїном диким, його ж покорила:

В лацій суворий мистецтва внесла…?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

7. Кому з давньоримських поетів належать рядки:

О коли б я між селян нині був, то з якою любов`ю

Кози та вівці там пас і зривав соковитії грона?

а) Вергілію;

б) Горацію;

в) Овідію.

8. Хто є автором збірок “Любовні елегії”, “Наука кохання”, “Фасти”, “Скорботні елегії”?

а) Вергілій;

б) Горацій;

в) Овідій.

9. Поема Овідія про перетворення має назву:

а) “Фасти”;

б) “Ібіс”;

в) “Метаморфози”.

10. Проповідь поміркованості стає порятунком від внутрішніх суперечностей для:

а) Вергілія;

б) Горація;

в) Овідія.

 

Тема: “Енеїда” Вергілія.

1. “Енеїда” починається:

а) народженням Енея;

б) падінням Трої;

в) поневіряннями Енея після падіння Трої.

2. Хто рятує Енея та його супутників від бурі на морі?

а) Венера;

б) Нептун;

в) Юпітер.

3. Хто першим явився у сні Енею, порадивши шукати за морем землю для заснування нового міста?

а) Венера;

б) тінь Гектора;

в) Паріс.

4. Хто, за наказом Юпітера, з`явився уві сні Енею й примусив його відправлятися до Італії?

а) Анхіз;

б) Венера;

в) Меркурій.

5. Звідки дізнався Еней про славну долю своїх нащадків?

а) Від душі батька Анхіза;

б) від оракулів;

в) уві сні від матері Венери.

6. Яке значення має рок у поемі Вергілія?

а) Це рушійна сила твору;

б) це спроба автора виправдати втікача Енея;

в) не має великого значення.

7. “Енеїда” Вергілія – це поема, яка:

а) постає з фольклорних джерел;

б) є перелицюванням героїчних поем Гомера;

в) є літературним епосом.

8. Що зображено на щиті Енея, який викував Меркурій?

а) майбутня історія Риму;

б) мирне життя;

в) славні подвиги троянців.

9. Кого уславив у своїй поемі Вергілій?

а) Римський народ і його історію;

б) Октавіана Августа;

в) себе й своїх сучасників.

10. Основна мета написання Вергілієм поеми “Енеїда” – це:

а) показ історичної обумовленості нового римського ладу, уславлення його;

б) уславлення Енея та його сина Іула;

в) здобуття слави, вищої за Гомерову.

11. Вергілій у поемі “Енеїда”:

а) критикує своїх героїв і час;

б) ідеалізує своїх героїв і добу Августа;

в) дає об`єктивну характеристику доби.

12. Хто сказав Енеєві слова про те, що римляни покликані «…правити світом… у мирі тримати народи»?

а) Батько Анхіз;

б) Кассандра;

в) Меркурій.

13. Хто з богів в “Енеїді” Вергілія протистоїть Юноні?

а) Юпітер;

б) Венера;

в) Дідона.

14. Яким віршем написані поеми Гомера й “Енеїда” Вергілія?

а) білим віршем;

б) “Енеїда” – білим віршем, а “Іліада” й “Одіссея” – гекзаметром;

в) гекзаметром.

15. На яких міфах ґрунтується сюжет “Енеїди” Вергілія?

а) про Ромула та Рема;

б) про аргонавтів;

в) про заснування поселення латинян.

16. Чиїм сином був Еней?

а) Алкмени;

б) Венери;

в) Церери.

17. Якого історичного діяча уславлює Вергілій у “Енеїді”?

а) Юлія Цезаря;

б) Нерона;

в) Августа.

Тематика самостійної роботи і методичні рекомендації до її виконання

До змістового модуля № 1.

Література Давньої Греції

 

Теми для самостійного вивчення Вид завдання Знання і навички, якими необхідно володіти Форма контролю Література
  «Поетика» Арістотеля нотатки Загальна характеристика тексту «Поетики». Проблеми мистецтва в «Поетиці»: питання про походження мистецтва, поняття про мімезис і різні типи наслідування. Вчення про трагедію: порівняння трагедії та епосу, визначення трагедії, судження про катарсис. Перевірка конспектів 1. Лосев А.Ф. История античной эстетики: Аристотель и поздняя классика. – М., 1975. – С. 425-471.   2. Миллер Т.А. Аристотель и античная литературная теория. – М., 1978.
  Дидактичний епос Гесіода «Роботи і дні» нотатки Місце дидактичного та генеалогічного епосу в системі жанрів античної літератури. Історичні передумови появи, жанрові ознаки. Біографія та основні твори Гесіода («Роботи і дні», «Теогонія», «Каталог жінок»). Стильові особливості дидактичного епосу. Перевірка читацького щоденника, перевірка тез. 1. Радциг С.И. История древнегреческой литературы. – М.: Высшая школа, 1982. – С. 101-109.   2. Тронский И.М. История античной литературы. – М: Высшая школа, 1988. – 508 с.  
  Жанр ідилії в творчості Теокрита нотатки Жанрове визначення ідилії. Жанри та сюжети ідилій Теокрита: буколічні, міми, епілії. Зображення характерів в ідиліях. Розвиток дії. Ідейний зміст. Своєрідність стилю. Зображення міфологічних реалій. Перевірка конспекту, перевірка письмово виконаного аналізу однієї ідилії Теокріта. 1. Боннар А. Рай Феокрита // Боннар А. Греческая цивилизация. – Т. 3. – М., 1992. 2. Грабарь-Пассек М.Е. Буколическая поэзия эллинистической эпохи // Феокрит. Мосх. Бион. Идиллии и эпиграммы. – М., 1958.
  Нова аттична комедія. Творчість Менандра. нотатки Характер розвитку комедії від Арістофана до Менандра. Поняття середньої комедії. Співвідношення політичної та побутової комедії. Назви відомих творів Менандра. Сюжет комедій «Дискол» та «Третейський суд». Історична основа та ідейний зміст. Стиль. Перевірка конспектів, читацьких щоденників. 1. Ярхо В.Н. У истоков европейской комедии. – М., 1979.   2. Радциг С.И. История древнегреческой литературы. – М.: Высшая школа, 1982. – С. 362-372.    

До змістового модуля № 2

Література Давнього Риму

 

Теми для самостійного вивчення Вид завдання Знання і навички, якими необхідно володіти Форма контролю Література
  Комедія раннього римського еллінізму нотатки Хронологічні межі доби раннього римського еллінізму. Основні характеристики комедій Плавта і Теренція. Зміст комедії Плавта «Скарб» та Теренція «Свекруха». Особливості стилю та прийомів комічного у творах римських комедіографів. Тестування за змістом творів Плавта та Теренція 1. Тронский И.М. История античной литературы. – М., 1988.   2. Античная литература / Лосев А.Ф., Сонкина Г.А. – М., 1986.  
  Римський дидактичний епос. Поема Лукреція «Про природу речей» нотатки Соціо-культурні характеристики доби Лукреція. Світогляд Лукреція. Матеріалізм та атомізм. Вплив філософії Епікура. Зміст та структура поеми «Про природу речей». Бог та людина у Лукреція. Художній стиль поеми. Монументальність, динаміка художніх образів, картини природи, розмаїття мовних засобів. Перевірка читацьких щоденників 1. Тронский И.М. История античной литературы. – М., 1988.   2. Античная литература / Лосев А.Ф., Сонкина Г.А. – М., 1986. – С. 332-342.
  Художні новаторства творів Сенеки нотатки Біографія Луція Аннея Сенеки. Літературна спадщина Сенеки. Філософські твори: утвердження принципів філософії стоїцизму. Поетичні твори: епіграми, сатири, трагедії. Проблематика трагедій «Агамемнон», «Федра», «Фієст», «Едип». Перевірка конспектів, читацьких щоденників 1. Тронский И.М. История античной литературы. – М., 1988.   2. Античная литература / Лосев А.Ф., Сонкина Г.А. – М., 1986. – С. 421-428.
  Античний роман нотатки Визначення античного роману. Його своєрідність, відмінність від роману Нового часу. Сюжет роману Лонга «Дафніс і Хлоя». Характер відтворення людської психології. Етичний і філософський зміст роману «Золотий віслюк» Апулея. Соціальна характеристика доби. Значення фольклорних та міфологічних елементів. Перевірка конспектів, читацьких щоденників.   1. Античный роман. Сб. статей. – М., 1969.   2. Полякова С.В. Об античном романе // Тацит. Лонг. Петроний. Апулей. – М., 1969. – С. 5-20.    

 

 

Питання для модульного контролю

До змістового модуля № 1.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-13; просмотров: 1019; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 44.220.41.140 (0.154 с.)