Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Функціональні обов'язки фахівців,Содержание книги
Поиск на нашем сайте
ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ НАД ОФОРМЛЕННЯМ ВИДАННЯ
удожнє оформлення - один із головних етапів перетворення авторського оригіналу у твір друку. Головний редактор знає зміст видання, розуміє особливості цільового і читацького призначення, тому завжди бере участь в оформленні друкованого видання і затвердженні остаточних рішень: складає замовлення на оформлення, висловлює побажання щодо підготовки оригіналів зображень, візує всі зображальні оригінали, перевіряє і підписує видавничу специфікацію. Оформ-ленням видання в основному займаються художній і технічний редактори, запрошені ними фотографи і художники. Але іоловний редактор несе основну відповідальність за видання в цілому, тому має вміти оцінювати їх роботу, а також зважати на технічні можливості друкарень, якість паперу і палітурних матеріалів. Штат художньо-технічної редакції може включати такі посади: • художній редактор; • технічний редактор; • дизайнер; • фотограф (фотокореспондент); • художник; • дизайнер комп'ютерної верстки. Роль кожного з учасників творення зовнішньої форми видання залежить від його особливостей. Якщо для видання створюються нові ілюстрації чи фотографії, оригінальне декоративне оформлення, то тоді художник або фотограф грають провідну роль. Якщо видання має складний макет, велику кількість документальних фотографій та рисунків, а зовнішнє оформлення обмежується шрифтовою композицією, то тоді головна роль переходить до художнього редактора. У нєілюстрованих виданнях зі складною структурою тексту та рубрикацією, особливо наукових і навчальних, на першу роль висувається технічний редактор. Дизайнер виконує основну роботу при створенні макету (шаблону) під час роботи над новим періодичним виданням або модифікації певних особливостей його зовнішньої форми, розробляє логотип і постійні елементи видання. Співпраця В оформленні видання ключовою фігурою є художника особистість, яка бачить світ і, звичайно, літературний твір власними очами. що і відображається в ілюстраціях, виконаних у певному стилі. Видавець надає форму виданню руками художника. Композиційне оформлення книг має органічно сполучатися із жанром і стилем літературного матеріалу, зображальними засобами і технікою виконання всього декоративного оформлення. Усе це обмежує оформлювальні можливості видавництва. Затвердження проекту оформлення видання означає перехід до наступного етапу - художнього та технічного редагування. Художній редактор ретельно вивчає авторській твір і вирішує питання щодо доцільності його ілюстрування, причому визначається кількість, кольоровість, розміри, спосіб вико-нання всіх зображальних елементів видання. У разі відсутності зображального матеріалу художній редактор звертається до художників або фотографів, попередні роботи яких ураховуються у процесі запрошення для співпраці. Художній редактор: • контролює розробку проекту художнього оформлення; • запрошує художника; • формулює завдання; • спілкується з художником під час виконання роботи. Художній редактор замовляє художнику, дизайнеру комп'ютерної верстки або фотографу: • виконання ілюстрацій для всього твору або певних його фрагментів, шмуцтитулів, заставок і кінцівок, титулу, обкладинки; • оформлення обкладинки, палітурки, титулу, яке включає як зображальну, так і текстову частину; • створення ініціалів; • зйомку й опрацювання фотографій; • виконання креслень і схем; • монтаж з різних штрихових рисунків, фотографій і тексту; • ретуш зображень; • створення шрифтів для заголовків, іноді й для тексту. Робота художника книги істотно відрізняється від роботи художника -творця власних творів мистецтва. Оформлювач друкованого видання має чітко слідкувати за змістом авторського твору, перетворювати слово в образ, що сприймається візуально, при цьому форма ніколи не повинна затуляти або випереджати зміст. Друковане видання, особливо книга, може жити сторіччя, тому завдання художника книги - виражальними засобами підкреслити ключові моменти твору, акцентувати на потрібних місцях, полегшувати сприйняття суцільного тексту. Відомі творці художнього обличчя книги розробили методи та прийоми оформлення, вміле застосування яких завжди дає очікуваний результат. Художники або фотографи, які творять для друкованих видань, повинні знати видавничі й поліграфічні процеси, вимоги стандартів та технологічних інструкцій до зображальних оригіналів. Це не лише допоможе в роботі але й позбавить деяких помилок у виконанні замовлення. Розвиток цифрових технологій змінив традиційну роль фотографів: знімки стало можливим переглядати майже відразу після зйомки, при цьо- 2 ) му фотограф став відповідати за можливість перетворення знімка у комп'ютерний файл. Нерідко він опрацьовує свої знімки на комп'ютері: редагує, ретушує, перетворює кольорові режими тощо, чим раніш займалися фахівці з додрукарських процесів. Видатні художні редактори минулого мали різний тактичний підхід до художників, яких запрошували для оформлення видань. Так, І. І. Лазаревський не ставив перед ними вузьких творчих завдань - він лише вибирав найкраще із запропонованого йому. С. Б. Телінгатер бачив у поліграфії не лише можливість розмножувати текст і репродукувати ілюстрації, а й художній засіб вираження ідейного змісту книги, він широко пропагував нові ідеї і тенденції оформлення видань. М. В. Ільїн зовнішній вигляд книги завжди бачив заздалегідь і твердо керував видатними художниками, з якими працював (наприклад, з К. С. Петровим-Водкіним). В. В Пахомов, оформлювач з великим досвідом роботи, конструював видання і пропонував художникам власний логічний розклад тексту на складові, дуже обережно ставився до зображальної системи видання та її відповідності тексту. Художні редактори щедро ділилися своїм досвідом, аналізували видання, вказуючи на їх недоліки і переваги. Дослідження та теоретичні праці митців книги дають багатий матеріал для вивчення. Перші теоретичні праці з книжкової графіки з'явилися на початку XX ст.: статті видатного художника, історика мистецтв, ідеолога журналу "Світ мистецтва", офюрмлювача театральних постановок і книжкових видань О. М. Бенуа (1870-1960) "Завдання графіки" у журналі "Мистецтво та друкарська справа" (1910, № 2-3), М. Е. Радлова "Сучасна російська графіка та малюнок" у журналі "Аполлон" (1913, № 6-7). Бенуа писав про книгу як цілісний художній організм: "Художник, зайнятий книгою, має звернути увагу спочатку на основні вимоги краси у книзі: на вироблення формату, на якість, поверхню і колір паперу, на розміщення тексту на сторінці, на розподілі й співвідношенні заповнених і порожніх просторів, на шрифт, на пагінацію, на обріз, брошурування тощо. Книга може стати прекрасною без жодної прикраси, і, навпаки, всі прикраси ні до чого не приведуть, якщо будуть забуті ці основні вимоги"1. Наскільки це важливо і сьогодні, коли сучасні технічні засоби в арсеналі художника можуть полегшити його творчість, але й дають можливість нефахівцям випускати бездарні роботи. В. В. Пахомов у фундаментальній праці "Книжкове мистецтво" розглядає весь додрукарський процес роботи над оформленням видань різних типів. Макети книг, надрукованих за його редакцією, були твором мистецтва. У них було розраховано все: кожна буква, кожний проміжок. "Яка ретельна робота над текстом! Який аналіз пропонованих художнику обставин місця, часу, дії, яке досконале почуття композиції книжкового аркуша!" -писав про нього Ю. Б. Адамові У працях видатного художника-графіка, оформлювача книг В. А. Фа-ворського (1886-1964) можна знайти різні аспекти теорії та практики книж- ЗО кового мистецтва0. Він не лише розглядав окремі елементи оформлення такі як зображення, шрифт, а й багато уваги приділяв композиції, взаємозв'язку складників оформлення, розробив струнку систему оформлення книги, особливо загострив увагу на просторових властивостях шрифтів. Композиційною творчістю художник називав процес "приведення до цілісності зорового образу". При цьому за основу брав "те, що людина не спроможна воднораз сприймати цільність зорового образу, бо вона не в змозі охопити об'єкт увесь, а лише окремі моменти спокійного зору, зв'язані рухом при розгляданні його частинами"4 Тому рух і рухові уявлення лежать в основі тієї зорової цілісності зображення, що внаслідок споглядання відчуває глядач. В. А. Фаворський визначав композицію як зорову цілісність, основою якої є рухова конструкція. Зміна сторінок, перехід від попередньої до наступної є "і механіка книги, і її метрична основа, необхідна для,організації руху, для організації зупинок, аби читач міг оглянутися, затриматися, пригадати те, що прочитано"5. Концепція видатного художника, майстра гравюри В. А. Фаворського побудована на точному функціональному аналізі книжкового організму і включає в себе досконало розроблену теорію художньо-образного осмислення всього ансамблю книги - від конструкції блока до ілюстрацій. Український дослідник Б. В. Валуєнко в цікавому не лише за змістом, але й оформленням виданні "Архітектура книги"" розглядає тенденції оформлення видань, виразність і функціональність різних засобів ілюстрування, як шрифтових, так і нешрифтових. Його книга, конструкцію якої було розроблено власноруч, складається з двох блоків - текстового та зображального, - які можна переглядати одночасно. Автор на власному виданні показав можливості виражальних засобів та їх вплив на читача. Досконалість, повне пристосовування поліграфії, графічних засобів оформлення до змісту - мета книжкового мистецтва. Художник книги має повністю зректися від своєї індивідуальності. Йому потрібно ретельно заглибитись у літературний зміст, правильно оцінити його значення. Художники розуміють видання візуально, вони позбавлені літературних інтере-сів^але повне нерозуміння твору веде до втрати авторського бачення якии-вони повинні посилювати своєю майстерністю. Мета газетно-журнальних видань - привернути увагу до конкретного матеріалу, для чого застосовують різні способи виділення та акцентування: гарнітуру чи накреслення шрифту, нестандартний формат набору, зображення, колір тощо. Нерідко матеріали періодичних видань мають рекламний характер, що й визначає форму їх подання. Тому в журнальних J Фзворский В. А. О рисунке Фаворский В А. О комлсзиции. - Фрунзе, 1966; Фаворский В. А. О художника, о творчестве, о книге - М., 1966; Фаворский В А. Образ в пространст венном и словесном искусстЕіе // Декоративное искусство СССР - 1971. - № 9. - С. 20-23, Фаворский В, А. Об искусствє, о книге, о гравюре - М. 1986; Фаворский В А О графике как об основе книжного искусства // Искусство книги. - М., 1961. - Вьіп 2. - С, 51-78 Фаворский В. А. Шрифт, его типьі и связь иллюстрации со шрифтом // Гравюра и книга. - 1925 -№ 1-2(4-5).-С. 3-19. " Фаворский В. А. О композиции //Декоративное искусство. - 1965. - № 7. - С. 11 5 Фаворский В. А. Рассказьі художника-гравера. - М., 1976 - С 41 6 Валуєнко Б. В. Архітектура книги - К, 1976 виданнях нерідко кожен окремий матеріал друкується власним шрифтом. Фо-юграфія або рисунок у періодичних виданнях - це перше, що бачить чи-іач, переглядаючи сторінки. Тому їхнє значення не обмежується лише ілюструванням текстового матеріалу. Зміст зображального матеріалу, під-іставленого фотографом або художником, має розкривати певний бік ма-іеріалу, бути чітким і привабливим. Незвичні шрифти частіше використовуються для видань, розрахованих на нетривалий термін - буклетів, газет лі журналів. Чим більш строгий зміст видання, тим меншою мірою оформ-пювач має право застосовувати свій художній стиль. Робота фотографів та фотокореспондентів у періодичних виданнях є засобом привертання уваги читача до відомої інформації, але з незнайомого боку. Іноді яскрава робота фотографа грає більшу роль, ніж значний за обсягом текстовий матеріал. Отже, художній редактор перед тим, як розпочати роботу з художником або фотографом, з'ясовує, які мають бути: - Формат і обсяг видання у цілому. - Формат набору, поля і спосіб верстки. - Обкладинка, палітурка, суперобкладинка. -Ілюстрації: • документальні, тематичні, абстрактні, • тонові або штрихові, малюнки або фотографії; • новостворені або раніше друковані; » спосіб друку, кольоровість і сорт паперу. - Папір для основного тексту видання, вкладок та вклейок. -Форзац і спосіб скріплення. - Оформлення постійних елементів періодичного або серійного видання. 'Художньо-конструкторська робота художника та художнього редактора має спиратися на фундаментальну науково-творчу базу, якою є досягнення культури, мистецтва, вивчення кращих зразків друкованих видань минулих років, а також знання великої кількості наукових дисциплін: соціології, психології, економіки, педагогіки, теорії інформації, теорії візуального сприйняття, графічний дизайн, комп'ютерні методи опрацювання інформації. Художник або фотограф, виконуючи конкретне завдання, має керуватися критерієм єдності художніх і змістових позицій. Художній редактор повинен ураховувати особливості творчого мислення і техніку виконання роботи запрошеного художника чи фотографа, терпляче і доброзичливо ставитися до нього. З творчім набутком претендента він знайомиться, вивчаючи попередні роботи, що вийшли друком, а також представлені на виставках. При цьому важливо знати також умови праці художника, швидкість виконання ним замовлень, досвід роботи з технічними пристроями, програмами Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Draw, можливість опрацювати свої роботи на комп'ютері. Художній редактор має слідкувати за роботою художника, оцінювати її, коректно робити зауваження і спрямовувати роботу в напрямі, передбаченому проектом художнього оформлення і технологічними можливостями. Зауваження повинні бути чіткими та обґрунтованими, тому слід го- 31 туватися до обговорень робіт, добре знати матеріал і всі найдрібніші пункти проекту оформлення. Отже, найважливішим у роботі художника і художнього редактора є принцип єдності концепцій видавництва, яке представляє художній редактор, і художника. Терміни художнє та технічне редагування виникли у 20-30-х pp. XX ст. за аналогією з терміном літературне редагування, але термін редагування не зовсім підходить до творчого процесу, який здійснюється над виданням. Так, наприклад, художник Микола Васильович ільїн, виконуючи роооту технічного редактора, мав посаду конструктор книги. Іноді художнього редактора називають режисером книги, художника - дизайнером, технічного редактора - книжковим техніком, конструктором. Нині посади технічного та художнього редакторів нерідко суміщаються, а художник працює лише над створенням зображального ряду. Хоча в окремих випадках художник, крім створення ілюстрацій, декору і всього зовнішнього оформлення, розробляє всю композиційну основу видання, навіть у вигляді точного посторінкового макету. Еїін інколи бере участь у процесі оцінювання відтворення і друку виконаних ним оригіналів або компонування текстових та зображальних елементів, верстці. Художній редактор розробляє композицію видання, займається його художньо-декоративним оформленням. У складних виданнях він виконує розмітку оригіналів, макет для верстання, перевіряє зверстані аркуші, тобто виконує функціональні обов'язки технічного редактора. Особливо ретельно художній редактор працює над планом ілюстрування видання. При цьому уточнюється, які матеріали чи фрагменти твору потрібно посилити зображеннями і в який спосіб це зробити. У книжкових та журнальних виданнях визначається кількість сторінок, повністю чи на половину зайнятих зображеннями, або визначають їх кількість, або площу на сторінці. Значення має й вид зображення: чорно-білий або кольоровий, штриховий чи півтоновий. Художній редактор визначає необхідність запрошення конкретного художника чи фотографа для роботи над ілюстративним рядом видання. Він може поставити чітке завдання: виготовити фронтиспіс і шмуцтитули або заставки на спускні сторінки. На наступних стадіях роботи над виданням художній редактор своїм власним трактуванням сюжетно-тематичного плану ілюстрування і всім задумом оформлення нерідко втручається в роботу художника, критично оцінює художні та технічні якості ескізів та оригіналів У деяких випадках художній редактор не звертається до художника, а самостійно оформлює видання. Потреба в художникові зникає, якщо видання перевидається, а ілюстрації, що є у книзі, потрібно лише опрацювати, поновити і пристосувати для сучасної техніки, а також, якщо не потрібно створювати рисунків, а у проект оформлення входять декоративні елементи і заставки, які може розробити сам художній редактор (він, як правило, за освітою є художником). Отже, обов'язки художнього редактора полягають у: • керуванні конструюванням видання, яке здійснюється дизайнером • організації розроблення та утвердження проекту оформлення видання; » замовленні художникам, фотографам, графікам оригіналів ілюстрацій для зовнішнього та внутрішнього оформлення видання і контролі якості їх виготовлення; • створенні заставок, кінцівок, інших декоративних елементів (якщо для цього не запрошується художник); • організації виїзних зйомок; • критичному оцінювання робіт фотографів і художників на відповідність ідейному задуму і художньої форми видання; • здійсненні коректури чорно-білих і кольорових репродукційних форм; • обробці авторських оригіналів зображень для подальшого виготовлення за ними зображальних оригіналів для репродукування (у програмах Adobe Photoshop, Adobe Illustrator чи інших); • підготовці макету видання; • контролі художнього рівня макету і відповідності його технологічним вимогам; • наданні вказівок технічному редакторові стосовно поліграфічного оформлення текстових і зображальних елементів видання (якщо немає макету); • консультуванні технічного редактора з питань загальної конструкції, деталізації та особливостей макету, розробленого художником-оформлювачем; • контролі роботи технічного редактора над оригіналом видання, перевірці відповідності видавничого оригіналу принципам оформлення видання, відображених у макеті; • нагляді за процесом друку видання безпосередньо на поліграфічному підприємстві; • контролі якості друку видання за віддрукованими аркушами: «контролі рівня підготовки матеріалів видання на етапі підписання до друку; • затвердженні оригінал-макету, пробних відбитків ілюстрацій та сигнального примірника видання; • оформленні документації для оплати праці позаштатних художників-оформлювачів, графіків, фотографів згідно з установленим у видавництві порядком; • участі (за необхідності) у фотографічних, натурних і репродукційних зйомках кольорових та чорно-білих сюжетів, які потрібні для виконання видання. Технічне редагування - перетворення шрифтових та зображальних матеріалів на мову поліграфії. Завдання технічного редактора - дотримання певних норм і стандартів, які визначаються Держстандартами або технічними умовами Перш за все технічний редактор визначає основні параметри видання: формат, обсяг, гарнітуру шрифту основного тексту, оформлення, яке допомагає сприйняттю і підвищує читабельність. Він працює над оригіналом, версткою, звіркою, переглядає контрольні примірники, створює макет, розробляє рубрикацію видання. Технічний редактор повинен розуміти видання як витвір, що поєднує авторський твір зі зручною, логічною і красивою друкарською формою, досконало знати сучасні технології, весь технологічний процес роботи із виданням і вимоги до оригіналів, які передаються на поліграфічне підприємство. Він задає технічні характеристики всіх елементів видання: розміри, накреслення, кольоровість. Йому доводиться працювати над композицією кожної деталі, встановлювати між ними зв'язки і цим впливати на художній рівень видання. Технічний редактор може побачити помилку художника або художнього редактора і попередити про них на перших етапах роботи над виданням. Саме технічний редактор має найбільше можливостей віднайти гармонійний зв'язок елементів складання та верстання, які без ілюстрацій можуть створити красу видання. Особливо важлива роль технічного редактора у виданнях без зображальних елементів зі складною структурою тексту та різноманітною рубрикацією. Обов'язки технічного редактора полягають в; • перевірці якості складання та верстки; • усуненні технічних порушень складання та верстки, які виникли внаслідок редакційної правки; • розробленні системи рубрикації видання із закріпленням параметрів за кожним рівнем заголовків; • створенні довідково-допоміжного апарату видання (виноски, покажчики, списки літератури або ілюстрацій, примітки, коментарі тощо); • розмітці всіх текстових та зображальних елементів видавничого оригіналу - технічне виконання макету видання на папері та у програмі верстки. • контролі дотримання існуючих стандартів і технологічних інструкцій • практичній роботі над створенням макету; • оцінюванні якості підготовки видавничого оригіналу (текстової та зображальної інформації) відповідно до встановлених вимог; • перевірці оригінал-макету видання та його зовнішнього оформлення для підписання до друку; • затвердженні монтажу друкарських форм самостійно або разом із художнім редактором за вимогою поліграфічного підприємства (за офсетного чи глибокого друку); » участі та оцінюванні якості сигнального примірника, його затвердження. Технічний редактор повинен мати у своєму розпорядженні: □ Типометричну лінійку, що використовується для різних вимірів, а також переведення одних типометричних одиниць в інші. Так, кегль, формат вимірюється в пунктах (далі - п.), який дорівнює 0,376 мм, і квадратах (далі- кв.), рівних 48 п. або приблизно 18 мм. Найпоширенішими кеглями шрифтів є цицеро = 12 п. = 4,5 мм, нонпарель = 6 п. = 2,25 мм, петіт = 8 п. = 3 мм, корпус = 10 п. = 3,76 мм. - Макетні аркуші всіх стандартних форматів з позначенням форматів набору. - Альбоми кольорів. - Зразки паперу, обкладинок, палітурок. - Каталоги шрифтів. Без знання літературного твору неможлива функціональна повноцінність художнього і технічного редакторів. Зміст і зовнішня форма - дві нерозривно пов'язані взаємозалежні складові видання. Тому розробка проек-іу художнього оформлення - не технічне завдання, хоча в нього входять різноманітні деталі виробничо-технічних процесів. Вибір способу оформлення й ілюстрування, шрифтів залежить від витратних матеріалів - паперу, картону, палітурних матеріалів тощо - і способу друку. Детальна розробка проекту оформлення починається з вибору форма-іу видання та інших розмірних характеристик, які стосуються задрукованої та незадрукованої частин, розмірів ілюстрацій, кеглю шрифтів для всіх текстових елементів. Особливо важливо вибрати правильний формат для серійних, багатотомних і періодичних видань, оскільки в його межах будуть розташовуватися елементи всіх випусків на термін життя видання. Перед тими, хто надає авторському тексту матеріальну форму, ставляться такі завдання: • систематизувати зміст, виявити найважливіше в тексті; • спрямувати увагу читача на головне; • поліпшити сприйняття текстового матеріалу. Виконання цих вимог неможливе, якщо: • оформлення не відповідає змісту; • текст втомлює очі; • видання оформлено без дотримання законів композиції і дизайну. Обличчя видання, його композиція та зображальний ряд знаходить відображення в оригіналах, композиційно-графічній моделі, макетах. Початком створення книжкового видання можна вважати час, коли авторський оригінал надходить на художньо-технічне опрацювання. Видатний художній редактор В. В. Пахомов виділив два етапи процесу творення книги - видавничий та поліграфічний: 1. Установлення композиційних.основ книги та засобів її оформлення, створення оригіналів оформлення та розробка деталей композиції - видавничий процес. 2. Виготовлення друкарських форм, друкування накладу, брошурува-пьно-палітурні роботи - поліграфічний процес. Образ видання, проект композиційного та зображального оформлення виникає і знаходить своє втілення на видавничому етапі роботи. На цьому етапі замислюється оформлення видання, проектується, розробляється композиційно до найдрібніших деталей. На другому етапі воно перетворюється на форму, придатну для механічного тиражування, не змінюючись у зовнішньому вигляді.
Художнім редагуванням вважається той етап роботи над виданням, коли формується задум, виробляється проект видання, безпосередньо пов'язаний з режисурою, а також здійснюється редагування та затвердження оригіналів Після етапу художнього редагування виконуються переважно технічні завдання - визначаються характеристики всіх елементів видання шрифтів, зображень, проміжків, декоративних елементів, тобто утворюється єдина система елементів майбутнього видання із заздалегідь визначеними параметрами, які стають в основі композиційно-графічної моделі У періодичному виданні модель створюється один раз, але кожний окремий номер (випуск) також потребує ретельного опрацювання художнім і технічним редактором через різну кількість текстових, зображальних матеріалів, тематичну спрямованість тощо. Первісну модель періодичного видання (макет) зазвичай створює професійний дизайнер, а спільне завдання художнього та технічного редакторів - дотримуватися цього макету, його основних принципів, аби видання зберігало своє обличчя. Саме тому в періодичних виданнях роботу технічного редактора найчастіше виконує верстальник. Початкові елементи оформлення видання, які розробляються дизайнером - формат, обсяг, кількість шпальт, - створюються одноразово. Подальші етапи оформлення окремого номера або спеціальних сторінок полягають у художньо-технічному процесі, що включає вибір та застосування шрифтів, зображень, способи розміщення матеріалів. Бажано, щоб ці елементи були більш-менш постійними. Звичайно, можна змінити дизайн газети або журналу, але не варто робити це занадто часто, бо стійкість композиції видання створює у читача своєрідну модель очікування, що покращує ознайомлення з матеріалами, привчає шукати їх на звичному місці, виробляє готовність сприймати публікації у знайомих і звичних формах. Стабільність в оформленні пов'язана зі змістом, тематикою та жанровою структурою видання. Стійка композиція номера - запорука довготривалої моделі періодичного видання. Майстерність художнього і технічного редакторів полягає ще й у тому, щоб у процесі верстки створити цілісне, струнке видання, не порушуючи його естетичної гармонії. Для цього застосовуються композиційні закони: симетрії, пропорційності, рівноваги, оптичної ілюзії, а також елементи контрасту. Щоб досягти потрібного ефекту, потрібно: • уміло обирати кегль та накреслення шрифтів основного та додаткового тексту; • розумно використовувати різноманітність форматів набору; • домагатися логічного вибирання шрифтів для заголовків; • застосовувати таку верстку, щоб обсяг суцільного текстового складання оптично скорочувався, а найважливіше було яскравішим. Технічний та художній редаїсгори мають пам'ятати: при виділення головного не можна принижувати другорядне, яке також має значення для розуміння змісту. При конструюванні видання вони повинні вміти творчо врахо- Функціональні обов'язки фахівців 37 вувати значну кількість факторів: політичних та освітніх, духовних та матеріальних, соціальних та культурних, які впливають на формування видання. Але при цьому головна мета - побудувати ансамбль видання, естетично сформувати його просторово-образну форму. Художнє конструювання як творча діяльність входить до складу мистецтва оформлення друкованих видань разом із графікою та типографікою. Художник створює зображальні оригінали (ілюстрації та оформлення), художній редактор формує зовнішнє та внутрішнє обличчя видання в матері-альній формі, а технічний редактор має організувати видання як функціональний комплекс і композиційний ансамбль. Питання і завдання 1. Скільки видів літератури передбачає Держстандарт України? Чому зміст і оформлення видання повинні бути зв'язані між собою? 2. Що таке процес художнього редагування книги? Функції художнього редактора. 3. Розкрити особливості співпраці художника та художнього редактора. 4. Чим відрізняється робота художнього редактора від технічного? 5. Визначити функції та обов'язки технічного редактора. Завдання (письмове): перелічити помилки, які може мати авторський текстовий документ: проміжки, лапки, абзаци, шрифти, кеглі, таблиці, формули, символи, що не друкуються (абзац, табуляція), стилі оформлення заголовків тощо. Завдання для самостійної роботи 1. Проаналізувати літературу з художнього редагування. Визначити функції та завдання художнього редактора. 2. Знайти приклади цікаво оформлених книж:кових видань. Зробити ксерокопії. Література ГСТУ 29.1 97. Журнали. Поліграфічне виконання. Загальні технічні кимої п ГС'ГУ 29.2 97. Підручники та навчальні посібники для іагальнооеві і ш.ч шкіл та інших типів середніх навчальних закладів. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги, ГСТУ 29.3 2000. Газети. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги. ГСТУ 29.4-2001. Обкладинки та палітурки. Типи. ГСТУ 29.5-2001. Видання книжкові. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги. ГСТУ 29.6-2002. Видання для дітей. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги. ДСТУ 3017- 95. Видання. Основні види. Терміни та визначення. Псіріпико 3. В. Загальне редагування: нормативні основи: Навчальний посібник. -Л.; 200!. -С. 321-323. Пахомов В. В. Книжное искусетво: В 2 кн. - М., 1961-1962. - Кн. 1. 2. Про видавничу справу. Закон України від 5.06.97 № 3 18/97 НІ' Офіційний вісник України. - 1997. - № 28. - С. З-17. Рукопись, художественньш редактор, книга: Опьіт художеетпешіого ре-дактирования изданий / Сост. Е. Б. Адамов. М..! 985. Г. і Н)-1 '16. Сава В. /. Основи техніки творення книги: Навчальний посібник. Л., 2000. Стандарти по издатсльскому делу. - М., 1998. - С. 174-191. Тимошик М. Редакторські посади: фахові вимоги та функціональні обов'язки їх носіїв /7 Друкарство. - 2005. № 1. - С. 44 48. Шевченко В. Е. Етапи створення художнього обличчя видання // Журналі-стика-2003. Матзрьгяльї 5-й Мьіжнароднай навукова-практьічнай канферз-нцьіі. Рздкал.: В. П. Вараб!еу і ін. - Мінск, 2003. - Вьіп. 5. ('. 298- І00. Шевченко В. Е. Оформлення сучасного газетного видання / ia sar. ред. В. В.Різуна. - К., 2003. - 344 с. Шевченко В. Е Видавнича марка (логотип) як фірмовий знак видавця /7 Друкарство. - 2004. - № 3 (56). - С. 43-45. Знциклопедия книжного дела. - М, 1998. - С. 39-44. ТЕМА 2 АВТОРСЬКІ ТА ВИДАВНИЧІ ОРИГІНАЛИ Види оригіналів: основні визначення, порядок роботи з ними Авторські оригінали Видавничі оригінали
Проблематика теми -Поняття авторського і видавничого оршіналу. - Види авторських оригіналів, - Види видавничих оригіналів. - Вимоги до авторських і видавничих оригіналів та ЛСТУ 3772-98
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-13; просмотров: 176; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.19.29 (0.018 с.) |