Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Загальна характеристика французької літератури XVII століттяСодержание книги
Поиск на нашем сайте
(Н. Буало «Поетичне мистецтво»; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтена) Кінець XVI століття пройшов у Франції під знаком релігійних ноги унаслідок загострення ворожнечі між католиками і гугенотами (прихильниками реформованої церкви). Примирити ворогуючі партії вдалося королю Генріху IV. Проте, після загибелі короля у 1610 році від руки католицького фанатика стара ворожнеча спалахнула і новою силою. При дворі різні угруповання боролися за вплив на малолітнього спадкоємця престолу Луї XIII (у 1610 році йому було 9 років). У ці роки поступово набуває сили особа кардинала Ришельє. Йому вдалося виконати відповідальне завдання — примирити французьке суспільство. Коли король став правити самостійно, Ришельє був його першим міністром до самої смерті (У 1642 р.). Ришельє став цілеспрямовано формувати державну ідеологію. За його сприяння у Франції у 1631 році вийшла перша в Європі газета. Державного значення він надав мові. 1635 року за його вказівкою була створена Академія із завданням розробити словник, граматику, риторику і поетику французьких салонів. Поетика так і не була створена, проте Академія намагалась спрямовувати творчість письменників, спираючись на принципи Аристотеля та ідеї абсолютизму. Зажадавши через Академію від митців і постів підтримки французького абсолютизму. Ришельє зробив літературу частиною ідеології. Під наглядом Ришельє (який сам займався літературною творчістю), за участю Академії і під значним впливом життя паризьких салонів у середині XVII століття утвердилися нові форми французької мови, а в літературі дедалі відчутніше став заявляти про себе новий стиль, що ґрунтувався на принципах раціоналістичної естетики. У першій третині XIX століття він одержав назву класицизм. Кардинал Ришельє особисто призначав довічні пенсії письменникам, які працювали у напрямку класицизму. У другій половині XVII століття державотворчі й ідеологічні принципи Ришельє розвивав король Луї XIV, талановитий політик і вольовий правитель. Часи його правління (1661 —1715) позначені розквітом літератури класицизму у Франції. Започаткував класицизм Франсуа де Малерб (1555—1628)— придворний поет короля Генріха IV. Походячи із незаможної родини. Малерб намагався за допомогою поетичних творів, що оспівували королівську родину, зробити собі кар'єру і добитися запрошення до королівського двору. Малерб першим у Франції проголосив необхідність жорсткої державної політики у галузі літератури. Теоретиком класицизму був Ніколо Буало (1636—1711). Незважаючи на те, що головний теоретик загальноєвропейського класицизму з'явився на літературній арені уже після того, як класицистична література у Франції сформувалась, Його внесок у розвиток цього напряму величезний. Буало узагальнив досвід класицистів, встановив межі кожного жанру та строго узаконив жанрову специфіку. Народився Нікола Буало 11 листопада 1636 року у родині чиновника. Закінчив єзуїтський колеж і готував себе до кар'єри духівника. Згодом вступив до університету, де займався вивченням права. У 1656 році був зарахований до спілки адвокатів, але професія юриста його не приваблювала. Після смерті батька повністю віддався літературі. Нікола Буало був автором багатьох поетичних творів, проте найпопулярнішим серед них є «Поетичне мистецтво» — справжній поетичний кодекс класицизму, що встановив правила та закони поетичної творчості. У цій дидактичній поемі, навіяній «Посланням до Пізонів» Горація, Буало узагальнив естетичні положення, висунуті декількома поколіннями теоретиків французького класицизму. Більшість віршів із «Поетичного мистецтва» запам'яталися і стали крилатими фразами. «Поетичне мистецтво» складається із 4-х пісень. У першій пісні Буало викладає основні принципи поетичної творчості та встановлює загальні закони віршоскладання, стилю та композиції. У пісні другій він переходить до розгляду окремих поетичних жанрів, причому зупиняється, у першу чергу, на жанрах лірики, коротко характеризуючи ідилію, елегію, оду, сонет, епіграму, сатиру і водевіль, і частково згадуючи також рондо, баладу та мадригал. Закони усіх цих жанрів він виводить із самого їх визначення, в основу якого покладені не формальні ознаки, а специфічні особливості їх змісту. У третій пісні, найбільшій за обсягом, Буало зупиняється на трьох основних поетичних жанрах — трагедії, комедії та епопеї. У четвертій пісні подано ряд істотних моральних настанов постам, зокрема заклик уникати гонитви за матеріальними статками. Головні положення «Поетичного мистецтва»: — утвердження пріоритету думки над почуттями та уявленнями; — заклик знаходити істину у об'єктивній дійсності; — головне завдання поезії — наслідування природи; — поезію повинні цікавити загальні явища, а не випадковості чи винятки; — пропонує наслідувати античних письменників, які вміли бачити природу, відчувати її, але наслідування повинно бути простим, правдивим і реалістичним; — вважає неодмінним завданням поезії— завдання сподобатися, дати читачеві естетичну насолоду. Другий напрям літератури XVII століття, бароко, отримав у Франції назву преціозної літератури. Аналогічні явища у літературі Італії та Іспанії відповідно мають назви «маринізм» та «гонгоризм». Від мистецтва представники преціозної літератури вимагали максимального віддалення від «низької» дійсності і у виборі сюжетів, і у системі поетичних образів, й у мові. Ніщо не повинно нагадувати брудну, низьку, «простонародну» правду життя. Таким чином, преціозна література — не просто школа галантності, підручник вишуканої ввічливості, — це своєрідна філософія життя. Світ преціозного письменника — світ примарний, ефемерний. У нездійсненних мріях виражалось песимістичне відкидання сучасності. Представником преціозної літератури у Франції був Оноре д'Юрфе (1568— 1625). Він був одним із засновників французького пасторального роману. Провінційний дворянин, який народився у Марселі, член Католицької ліги під час громадянських воєн кінця XVI століття, він прожив усе життя на півдні, далеко від столичного життя. Головний твір — роман «Астрея». Варто згадати також про одного із найвизначніших представників барокового роману Мадлену де Скюдері (1607-—1701). Мадемуазель де Скюдері користувалась винятковою популярністю та авторитетом протягом свого довгого життя. її називали «новою Сапфо». Вона отримувала пенсії від Мазаріні та Людовіка XVI. Свої романи ніколи не підписувала, а випускала їх від імені брата. Одночасно із процесом формування класицизму та галантно-аристократнчної літератури бароко розвивався у Франції і ренесансний реалізм. Характерною особливістю цього напряму в цій країні була установка на показ повсякденного побуту та матеріального існування звичайних пересічних людей. Сам термін «реалізм» маг у застосуванні до цього напряму цілком умовний характер, оскільки у творах письменників цієї групи навіть не порушувалося питання про зображення внутрішнього світу людини, її почуттів тощо. Незважаючи на це, він зіграв безумовно позитивну роль у процесі становлення реалізму у літературі XVII століття. Його історична заслуга полягає в тому, що він рішуче боровся із аристократичною надмірною вишуканістю літератури бароко, із властивим їй методом фальшивої ідеалізації феодального суспільства, з її манірним, преціозним складом. Представниками ренесансного реалізму у Франції були Шарль Сорель, Поль Скаррон. Особливого поширення набув у тогочасній французькій літературі жанр афоризму. Письменники-афористи не створювали ні романів, ні повістей, ні новел, лише короткі, дуже стислі прозаїчні мініатюри або записували свої думки — плід життєвих спостережень та роздумів. Інтерес до жанру афоризму, коріння якого сягає античності, виник у французькій літературі ще в середині XVI століття, проте тільки під пером Ларошфуко, Паскаля і Лабрюйєра афоризм став жанром, «у якому знайшли відображення вік і сучасна людина». У духовному житті Франції він займав не менш важливе місце, ніж театр. Що ж таке «максима», афоризм як жанр? Перша і найважливіша особливість афоризму— здатність жити поза контекстом, зберігаючи при цьому всю повноту свого смислового змісту. Проте жити поза контекстом — значить бути виключеним із часового потоку мовлення, існувати поза зв'язком із минулим і майбутнім, виражати щось вічне. Ця властива афоризмові риса виявилась близькою мистецтву французького класицизму, для якого естетичну цінність мало лише стійке, вічне, непорушне, те, над чим не владна руйнівна сила часу. Не менш важливою особливістю афоризму була відточеність стилю, здатність у не багатьох словах сказати про головне. До того ж у класицистів джерелом прекрасного була форма, тому особливого значення надавалося віртуозній майстерності. Ф. Ларошфуко, Ф. Лабрюйєр, Вовенарг, Шамфор — блискучі майстри афоризму — дали класичні зразки цього жанру. Жанр афоризму вимагає величезної майстерності. Думка афоризму глибока та безмежна, форма ж надзвичайно обмежена. Слово тут ціниться дуже дорого. У афоризмі немає нічого зайвого. Лаконізм — одна із головних переваг афоризму. Блискучим майстром афоризму був Франсуа де Ларошфуко (1613—1689). Аристократ, який досить безтурботно та бездумно провів свою молодість, він на схилі років звернувся до літератури і створив книгу «Роздуми, або Моральні вислови і максими» (1665). Ларошфуко малює риси людини взагалі, він створює певну універсальну психологію людства, яка однаково підходить до всіх часів і народів. Цей метод абстрагування зближує його із класицистами. Ларошфуко належав до тієї соціальної групи, яка сходила з історичної арені!. тому, власне, його творчість наскрізь песимістична. Він не вірить ні у правду, ні у добро. Навіть у актах гуманності він ладен побачити зневагу до людей, ефектну позу, майстерно підібрану маску, яка ховає за собою корисливість та самолюбство. Ось деякі із афоризмів Ларошфуко: — «Суждений наших врагов о нас ближе к истине, чем наши собственные». — «Любовь одна, но подделок под неё тысячи». — «Одним людям идут недостатки, а другим и достоинства не к лицу», — «Истинная любовь похожа на привидение: все о ней говорят, но мало кто её видел». — «Тот, кто думает, что может обойтись без других, сильно ошибается; но тот, кто думает, что другие не могут обойтись без пего, ошибается еще сильнее». — «Истинное красноречие — это умение сказать всё. что нужно, и не больше, чем нужно». Сучасники досить часто звинувачували Ларошфуко у мізантропії, у песимістичному погляді на людину. Він усе це передбачив: «Все любят разгадывать других, но никто не любит быть разгаданным сам». Ларошфуко хотів допомогти людині «пізнати саму себе» і вважав найвеличнішим подвигом дружби відкрити другові очі на його власні недоліки. Це він і зробив у своїх «Максимах». з характеристикою французького суспільства другої половини XVII століття виступив Жан де Лабрюйєр. У 1687 році він опублікував книгу «Характери Теофраста, переклад з грецької». Книга із кожним новим виданням поповнювалась та неодноразово коректувалась автором. Початковий задум простого перекладу тексту давньогрецького філософа, учня Аристотеля, врешті-решт вилився у самостійний оригінальний твір французького письменника — «Характери, або нрави нашого віку». Син буржуа, Лабрюйєр значно відрізнявся за своїми поглядами від аристократа Ларошфуко. Його відгуки про дворянство дуже прискіпливі; і, навпаки, судження про народ сповнені глибокої симпатії. Лабрюйєр також викриває багато вад людської натури, але його погляд на життя оптимістичний: — «Дети не знают ни прошлого, ни будущего, они (что с нами никогда не бывает) наслаждаются настоящим». — «Любовь и дружба исключают друг друга». — «Мужчина соблюдает чужую тайну вернее, чем собственную, а женщина лучше свою, нежели чужую». І Паскаль, і Ларошфуко шукали джерело зла і добра у самій природі людини, а Лабрюйєр шукав його у суспільстві В основі афоризму французьких моралістів, як правило, покладений парадокс. Наприклад: «Наши добродетели — это чаще всего искусно переряженные пороки». (Ларошфуко). «Люди делятся па праведников, которые считают себя грешниками, и грешников, которые считают себя праведниками». (Паскаль). «Женщины с лёгкостью:лгут, говоря о своих чувствах, а мужчины с ещё большей лёгкостью говорят правду». (Лабрюйер). Твори французьких моралістів об'єднує не лише жанр, але й тематика. їх цікавить: — проблема людини: — таємниця її долі; — ЇЇ місце у суспільстві; — її доброчинності та пороки: — моральні пошуки та падіння; — питання психологічні та соціальні тощо. Одним із найвизначніших французьких постів XVII століття був Жан де Лафонтен (1621—695). Незважаючи на те, що загальноєвропейську славу він здобув завдяки своїм байкам, проте письменницький діапазон Лафонтена був незрівнянно ширшим. Жан де Лафонтен народився 8 червня 1621 року у Шато Т'єрї. Батько його займав посаду «наглядача вод та лісів». Пост навчався спочатку у сільській школі, потім у колежі в Реймсі. Оскільки від батька він мав отримані у спадок посаду збирача податків, то деякий час вивчав і право. Але йому дуже не подобалась посада чиновника. Писати почав пізно, коли йому вже було 33 роки (1654). Він опублікував комедію «Євнух» — твір учня, навіяний враженнями від читання творів Теренція. Представлений впливовому тоді міністрові Фуке, він був обласканий останнім, отримав пенсію і, продавши свою посаду та нерухоме майно у Шато Т'єрі, переїхав на постійне місце проживання до Парижу. Тут Лафонтен зблизився із Буало, Мольєром та Расіном. Захоплення друзями було настільки сильним, що він помістив їх під вигаданими персонажами у романі «Любовні пригоди Псіхеї». У 1665 році були опубліковані його «Віршовані казки та оповідання», а у 1668 році — «Вибрані байки». Па літературу Лафонтен дивився як на засіб заробляти гроші. У житті він був людиною простодушною, наївною, а інколи надзвичайно розсіяною та забудькуватою. Представлений королю, аудієнції у якого він сподівався, щоб подарувати йому томик своїх віршів, він змушений був зізнатися, що книжку забув вдома. Про нього ходило багато анекдотів: говорили, що він полюбляє у світі лише три речі — вірші, розваги і жінок.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-13; просмотров: 394; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.72.44 (0.008 с.) |