Модуль I. Грамматический материал (12 час) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Модуль I. Грамматический материал (12 час)



Содержание II семестр (36 час)

Модуль I. Грамматический материал (12 час)

1.5.Модальные глаголы (4 часа)

1.6. Простое предложение. Безличные предложения. Все виды вопросительных предложений

1.7.Временагруппы Perfectи Perfect Continuous

Модуль II. Темы повседневного общения (16 час)

2.5. Образ жизни современного человека. Досуг. Хобби.

2.6. Традиции и обычаи.

2.7. Молодежная субкультура, фестивали.

2.8. Искусство и спорт.

Модуль III. Страноведение(8 час)

3.2.Соединенные Штаты Америки:Географическое положение

Климат и природа. Население

Политическая система

Религия и семья. Культура

 

ЗАНЯТИЕ 1

Тема:1.5.Модальные глаголы

Модуль 1: Грамматическая структура языка

Цель занятия: Формирование грамматического навыка путем ознакомления учащихся сданным грамматическим явлением на основе усвоения правил и выполнение грамматических действий в соответствующих упражнениях (имитативные, подстановочные, условно-речевые) по образцу.

План занятия:

1)Презентация грамматического материала, составление конспекта;

2) выполнение упражнений, составление диалогов, работа в парах, ролевые игры;

3) фронтальная проверка;

4)грамматический тест.

Используемые технологии: презентация материала, работа в парах и в малых-группах, обсуждение результатов, индивидуальная работа.

Содержание занятия:

 

1.Грамматический материал (конспект). Модальные глаголы.

Глаголы can (could), may (might), must, ought, need относятся к группе так называемых модальных глаголов (ModalVerbs). Модальные глаголы не употребляются самостоятельно, а только в сочетании с инфинитивом смыслового глагола. Они обозначают возможность, способность, вероятность, необходимость совершения действия, выраженного смысловым глаголом. Модальные глаголы в сочетании с инфинитивом смыслового глагола употребляются в предложении в роли составного глагольного сказуемого: Не candoithimself. Он может это сделать сам. Theymaycometonight. Они, может быть, придут сего ­ дня вечером.

Модальные глаголы не выражают конкретных процессов (действий), а показывают лишь отношение говорящего к действию, оценку действия, т. е. возможность, необходимость, предположительность, долженствование, разрешение и т. д.

Модальные глаголы являются недостаточными глаголами (DefectiveVerbs), так как они не имеют всех форм, какие есть у других глаголов. Глаголы саn и may имеют формы настоящего и прошедшего времени: can — could, may — might, глаголы must, ought и need только форму настоящего

I.

№ п/п ОТЛИЧИТЕЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МОДАЛЬНЫХ ГЛАГОЛОВ
  Не имеют окончания —s в 3-м лице единственого числа настоящего времени.He can do it. He may take it. He must go there. Heought tohelphim. Needhe doit?
  Не имеют неличных форм (инфинитива, герундия и причастия)
  Не употребляются как отдельный член предложения - простое глагольное сказуемое, но только в сочетании с еще одним, не модальным, глаголом в форме инфинитива без частицы to (кроме oughtи иногда need), образуя составное глагольное сказуемое. Imust go there. Ядолженпойтитуда. Youneedn’t do it. Вам не нужно делать этого.Но: Yououghttohelp him. Вам следовало бы помочь ему.
  Вопросительная и отрицательная формы модальных глаголов образуются без вспомогательного глагола: в вопросительных предложениях модальный глагол ставится перед подлежащим, в отрицательных после него ставится отрицание not.Can you do it? May I take it? Must he go there? Ought he to help him? Need he do it? Heought not to help him. Heneednot doit.
  Не имеют формы прошедшего времени (кроме can — could, may — might) и аналитических форм (будущего времени, продолженного вида, перфектных форм и форм страдательного залога). В случае необходимости вместо отсутствующих форм используются эквивалентымодальных глаголов


Сочетание модального глагола с не перфектным инфинитивом относит действие к настоящему или будущему времени либо свидетельствует о его одновременности с моментом речи, и, напротив, сочетание с перфектным инфинитивом либо относит действие к прошлому, либо выражает предшествование действия относительно момента речи: I coulddo it. Я мог бы сделать это (в настоящем или будущем). I couldhavedone it. Я мог бы сделать это (но уже не сделал).

Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится непосредственно после модального глагола, в результате чего значение меняется на противоположное: must должен - must not не должен. В настоящем времени can пишется слитно с not: He cannotdo it. You may not take it. He mustnot gothere.
В вопросительных предложениях модальный глагол стоит на первом месте либо сразу после вспомогательного слова: Who can doit? Кто может сделать это?

Основные значения модальных глаголов - необходимость (долженствование), возможность и предположение. Некоторые глаголы имеют формы прошедшего времени: can-could, may-might (иногда называют и will-would, shall-should), тем не менее все эти формы могут иметь самостоятельные, присущие только им оттенки значения.

Вместо недостающих неличных и аналитических форм модальных глаголов используют их эквиваленты: tohave, tobe (=must), tobeable (=can), tobeallowed, tobepermitted (=may).

Грамматический тренинг:

 

Задание 1. Прочтите диалог. Поймите его содержание. Назовите все модальные глаголы, которые здесь употреблены. Прочтитепоролям.

S: Listen, John. You’ve justused “can” inyourquestion. I remember that “can” is one of the modal verbs but I don’t remember how and when you use them.

J: I think I can help you. I’ll try to use a few modal verbs in our conversation.

S: That’s a good idea.

J: Listen, I can speak English. I can also speak French, but I can’t speak Russian. What about you? Can you speak English?

S: Yes, I can.

J: But you couldn’t speak English last year, could you?

S: No, I couldn’t. My English is still very poor.

J: I’m sure you will be able to speak English much better next year. What about your girlfriends? Can she speak English?

S: No, she can’t.

J: Does she want to speak English?

S: Of course, she does. Her dream is become a teacher of English.

J: Oh, I see what you are driving at.* In this case we usually say: “May I smoke here? MayIopenthedoor? MayIcomein? May I take your book?”

S: Oh, yes, I remember now. Thank you very much for your help.

· todriveat – вести, клонить к чему-то

 

Задание 2.Что означают эти знаки? Переведите на русский язык. Представьте ситуацию, где могут прозвучать такие фразы. Составьте диалог. Разыграйте в парах.

Пример:Turnleft. Youmustn’tturnleft.

1.Stop. 2.Payhere. 3.Giveway. 4. Crosshere. 5. Smokehere. 6. Noparking. 7.Nofishing. 8.Nocamping.

 

Задание 3.Выразитеотсутствиенеобходимостисовершитьдействие. Представьте ситуации с данными предложениями, разыграйте их в парах.

Пример: - MustIchangemydress? – No, youneedn’t. Thisoneisverynice.

1. Must children get up early tomorrow? (they will stay with their nurse)

2. Must I lay the table? (I shall do it)

3. Must we take a tent with us? (the sun is not bright today)

4. Must I call a doctor? (I am better now)

5. MustIgotothestationwithyou? (my parents will go)

Задание 4. Методическая разработка.

Колесникова Л.И. Учебные задания по английскому языку для студентов I курса неязыковых факультетов, 2 часть.– Владимир: ВГПУ, 2001, 50с.

Стр.12-15 теория, упр.1,2,3 стр.15, упр.4,5,6,7 стр.16.

Форма текущего контроля успеваемости: грамматический тест, диалоги

Самостоятельная работа, домашнее задание:

Задания: Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х частях. Ч.I.– М.:ГИС, 2012.–640 с.

Тема «Модальные глаголы»- стр. 163. Теория. Стр. 165 упр.1,2.Стр.166 упр.3,4стр.196-198 –теория. Стр.204 упр.19. Стр. 205 упр.23

ЗАНЯТИЕ 2

Тема: 2.5. #Образжизнисовременногочеловека. Досуг.

Модуль 2: Повседневное общение.

Цель занятия: Формирование речевых умений. Обучение монологической и диалогической речи. Развитие коммуникативных навыков.

План занятия:

1) Чтение текста, перевод и обсуждение вопросов по теме, анализ и вывод.

2) Составление диалогов и их драматизация;

3)Аудирование;

4)Монологическое высказывание;

5) Написание эссе по теме.

Используемые технологии: беседа, работа в парах, дискуссия по материалу проблемного кейса, индивидуальная и групповая работа.

Содержание занятия:

Задание 1. Прочитайте слова, выучите их.

leisuretime- досуг

tospend – проводить, тратить

aday-off - свободныйдень

togoonexcursion- отправлятьсянаэкскурсию

togoon a trip- путешествовать

to have a good time- хорошопроводитьвремя

to prefer going for a walk- предпочитатьпрогулкипешком

togosightseeing- осматривать достопримечательности

placesofinterest- достопримечательности

holiday-makers- люди, находящиеся на отдыхе

to be full of adventure- бытьискателемприключений

to go camping and hiking- путешествоватьсночевкой

a companion- спутник, попутчик

to rest – отдыхать

togetakickoutofsmth. - получать удовольствие от чего-л.

togofishing- ходить на рыбалку

togohunting- ходить на охоту

carpentry- резьба по дереву

towatchTV- смотреть телепрограммы

favoritepastime- любимое времяпрепровождение

hobby- любимое занятие

tocollect – коллекционировать

postcards- открытки

oldcoins – старинные монеты

badges of different countries – значкиразныхстран

Africanritualmasks- африканские ритуальные маски

museum-музей

disco-дискотека

restaurants and cafes- рестораныикафе

art galleries- худ. галереи

churches and cathedrals- церквиисоборы

park-парк

shopping centers- торговыецентры

theatre-театр

the zoo – зоопарк

fun fairs- ярмарки

open-airmarkets- открытыерынки

 

Задание 2. Прочитайте текст «Досуг» и переведите на русский язык. Text:LeisureTime

Iflifeseemsmore rushed than ever, you might be surprised to learn that we Americans don't have less leisure time than we did 40 years ago. We actually have more leisure time, and quite a bit more. What counts as leisure is up for argument, but under every definition the numbers have gone up. We get about 45 minutes a day of extra leisure.

Then why does it feel like we have so much less? It might be because we waste half of all our leisure time watching television. The average American adult devotes 2.5 hours a day to this hobby. And for every additional hour we get free, another 30 minutes goes into that boob tube. So if you want more free time, I recommend one thing: turn it off. This is easier said than done, especially during the World Series.

When I was growing up, my mom had one piece of advice for me, and she said it every single morning. 'Get out of the house!' It's good advice. Come join the 6.8 million who are in a book club, or the 196,000 who attend pro beach volleyball, or the 680,000 who go to tractor pulls every month. There are even 3 million people who enjoy a sport called 'muzzle loading,' which involves shooting a gun that looks 200 years old.

And at the end of the day, there's a thing in your kitchen called a stove. Turn it on and invite people over. Only 38% of Americans entertain friends or family at home at least once a year. What were the other 62% of us doing? Getting a free meal, I suppose. We can do better, America. If we're going to watch so much television, can't we at least invite friends over to watch?

ACTIVITY TIME SPENT BY GENDER, MARITAL STATUS
_ Men Women Married Single
Phone calls, mail, e-mail 7 min. 14 min. 8 min. 14 min.
Caring for non-household members 13 min. 15 min. 13 min. 14 min.
Religious, civicduties 16 min. 21 min. 20 min. 17 min.
Caringforfamily 20 min. 43 min. 45 min. 17 min.
Educationalactivities 28 min. 26 min. 7 min. 51 min.
Buyinggoods, services 38 min. 58 min. 53 min. 42 min.
Eating, drinking 1 hr. 18 min. 1 hr. 11 min. 1 hr. 24 min. 1 hr. 8 min.
Householdactivities 1 hr. 20 min. 2 hr. 16 min. 2 hr. 8 min. 1 hr. 26 min.
Work-related 4 hr. 26 min. 3 hr. 4 hr. 1 min. 3 hr. 18 min.
Watching TV 3 hr. 28 min. 2 hr. 41 min. 2 hr. 24 min. 2 hr. 47 min.
Personalcare, sleep 9 hr. 13 min. 9 hr. 37 min. 9 hr. 8 min. 9 hr. 46 min.

Источник: Having More Leisure Time —Federal Reserve Bank of Boston, "Measuring Trends in Leisure: The Allocation of Time over Five Decades". Numbers of People Doing Activities —Statistical abstract of the US

Задание3.Ответьтенавопросы.

1. How do the Americans spend their leisure time?

2. How do you spend your days off and weekends?

3. How do you spend your holidays?

4. What do you prefer a hike or a tour? Why?

5. Do you like to see films on TV or at the cinema? Why?

6. What is your hobby?

7. What are the usual hobbies of the Russian students?

8. Are there any hobby groups at your University student’s club?

9. Do you collect something? What and why?

10. What is your favorite pastime?

11. Do you go in for sports?

12. Do you like playing chess, computer games?

13. What do you usually do after classes?

14. Do you think cooking or doing about the house may be a hobby?

 

Задание 4. Обсудитепроблему:The problem offree time.

Задание 5.Прочитайте кейс-текст Modern Life style, ответьте на вопросы к тексту.

Vocabulary:

lifestyle – стиль жизни, образ жизни

socialstatus – социальное положение

luxury – роскошь

technology – технология

sophisticated – усовершенствованный

widespread– широко распространенный

implementation – реализация

fast-foodmeals – еда быстрого приготовления

restaurant– ресторан

to eat ‘on the go’ – естьнаходу

communication – общение, связь

message – сообщение

todealwith – иметь дело с чем-л.

phonecalls – телефонные звонки

switchoff – выключать

rush-hour – часы пик

traffic– движение

trafficlights – светофор

amber – желтый цвет светофора

fitness – выносливость

DVD- player – проигрыватель DVD

Dishwasher– посудомоечная машина

freezer – морозильная камера

fridge– холодильник

washingmachine – стиральная машина

hairdryer – фен для сушки волос

hoover = vacuumcleaner –пылесос

answer phone – автоответчик

Lifestyle is a person's behavior indicated in the activities, interests and opinions especially those related to self-image to reflect the social status. Modern lifestyle synonymous with luxury. Lifestyle is also very closely related to the times and increasingly sophisticated technology, ещ the more widespread implementation of lifestyle also by humans in everyday life. In another sense, lifestyle can give positive or negative effects for those who run it. Well, it depends on how the person is living it.

Fast Food.

Fast facts:

65 million fast-food meals are eaten in the USA every day. In 1970, Americans spent about $ 6 billion on fast food. It is now more than $ 110 billion a year and this figure continues to rise. In 1968, McDonald’s had about 1,000 restaurants. Today it has about 28,000 around the world and this number goes up by almost 2,000 each year.

Slow tips: Make your own food. It’s tastier, better for you and you’ll enjoy it. Sit down and eat with other people. Don’t eat ‘on the go’ or at your PC.

 

Fast Communication.

Fast facts:

Over 50 million text messages are sent each day in the UK. An average office worker deals with forty-six phone calls, twenty-five emails, sixteen voicemails, twenty-three items of post and nine mobile phone calls every day.

Slow tips:

Write one long email instead of three short ones. Switch your mobile phone off or leave it at home sometimes and go out with friends somewhere for a picnic.

 

Fast Travel.

Fast facts:

Over 400 million cars are currently used around the world. London rush-hour traffic drives at an average of thirteen kilometers per hour. Two out of three people speed up when the traffic lights turn amber.

Slow tips:

Leave your car at home if you can, and walk. Your fitness will improve and you’ll probably get there quicker. Spend at least twenty minutes a day in a garden or park. Sit, think, look at the trees, talk, read, and enjoy the sky.

 

Задание 6.Дайте полные ответы на вопросы:

  1. Do you like living the fast life?
  2. Is there one of numerous MacDonald’s restaurants in your town?
  3. Do you usually have lunch in front of your computer?
  4. Do you have your phone with you every day?
  5. Is driving quicker than walking? (in the city/in the town)
  6. Do you do the things suggested here? Why?
  7. Do you think they are good ideas? Why?
  8. What machines do you usually use at home?
  9. Could you live in conditions of 100 years ago? Why?
  10. What would you miss at first?

 

Задание 7.Прочитайте и скажите, о каких вещах говорят члены семьи.

– I’m a couch potato- and I’m proud of it. Every time I have a spare minute you can always find me on my couch. From there I switch from channel to channel until I find my favourite soaps.

– I really enjoy writing programs. It sounds difficult. But even an 11 –year-old can write a simple program. One of my programs can play chess. It can beat me, but it can’t beat my dad. He’s an excellent chess player.

– They are magic. I also do roller-skating and ice-skating. But these are a mixture of both. It’s like ice-skating in the street!So fast!

– I think this is the most useful invention that I can imagine.I can take it anywhere I like. I have to keep in touch with my office wherever I travel. It’s fantastic to be able to call them up as you’re driving up the motorway. And they can even get in contact with me if they want!

– If we feel like eating a hot meal, I just get our favourite pre-prepared food and put it into the machine, set the dial and it’s ready in minutes!

– I’m excited about this bit of technology. When I speak I cannot only hear but also see the other person!

Задание 8.Ответьте на вопросы:

1. Why do the members of the family like to have these things in the home?

2. What gadgets and machines do people use? Why?

3. What machines do you usually use at home?

4. Could you live in conditions of 100 years ago? Why?

5. What would you miss at first?

Задание 9. Обсудите проблему в парах: Что вам нравится в современном стиле жизни и что не нравится. Что бы вы изменили и почему? Ваши аргументы за и против. What do you like and dislike about modern life? Would you like to change something? How? What are your arguments pro & con?

Форма текущего контроля успеваемости: сочинение, монологическое высказываниe

Самостоятельная работа, домашнее задание:

Напишите сочинение на тему: “How I spend my free time”

ЗАНЯТИЕ 3

Тема: 1.5.Модальные глаголы

Задание 2.Ответьте, выразив сомнение (неуверенность).

Пример: - Ican’tfindKitty. Where ever can she be? (in the garden)

- She may be in the garden.

 

1. I can’t find the boys. Where ever can they be? (on the river)

2. They can’t find the cat. Where ever can it be? (in the kitchen)

3. Ican’tfindBill. Whereevercanhebe? (on the tennis court)

4. Wecan’tfindfather. Where ever can he be? (in the garage)

Задание 3.Вставьте модальные глаголы may или can

1….Icomein? 2. I … comeandseeyoutomorrowifIhavetime. 3. Take your raincoat with you: it … rain today. 4. Doyouthinkyou … dothat? 5. What time is it? – It … be about six o’clock, but I am not sure. 6. Only a person who knows the language very well … answer such question.

Задание 4. Переведите на русский язык.

1. You must work hard at your English. 2. Must we learn the poem today? 3.It must be very difficult to learn Chinese.4. I had to do a lot of work yesterday. 5.IamsorryIcouldn’tcomeyesterday. 6. I was to wait for her at the railway station. 7. He is to come here at 5 p.m. 8. The train was to come here at 8 a.m. 9.Roses were to be planted round the pond. 10. Youneednotgotoschooltoday. 11. Heneednothavestayedthereforthenight. 12.

Задание 5. Перефразируйте следующие предложения, употребляя модальный глагол need.

Пример: Itisnotnecessarytogothere. You need not go there.

1.It is not necessary to take the 8 pm train to London. A later train will do as well.2. There is no reason for you to worry: he is as strong as a horse.3.Is it any use our going into all that now? 4. Why did you mention all these figures? The situation was clear as it was.5. It was not necessary for mother to cook this enormous dinner: we have brought all the food the children may want.

Задание6. Выберителучшийвариант. Choose the best alternatives.

1.I can’t/ don’t have to go out/ I’m too busy. 2. We don’t have to/ can’t catch a taxi. I’ll drive. 3. I have to/ can go into the army for a year. I don’t have a choice. 4. You shouldn’t/ don’t have to smoke during meals –It’s annoying. 5. I should/ have to do more exercise. I’m putting on weight. 6. You can/ should see the doctor at 5 p.m. on Thursday. That’s the earliest time she is free.

Задание 7. Завершитепредложенияглаголомshould(n’t), либоcan(’t), либо (don’t)haveto.

Пример: I have to get good grades so I can go to college.

1.Young people in my country _____do military service. It stopped last year. 2. I think everyone _____ vote at elections. It’s our duty as citizens. 3. Maria ___ come if she doesn’t want to. 4. I think people ___ come if she doesn’t want to. 5. In the UK children ___ stay at school until they’re 16. It’sthelaw.

Задание 8. Составьте предложения о своей стране используя подсказки. Выразитесвоёмнение. Makesentencesaboutyourcountryusingtheprompts. Include your opinion.

Пример: people/ vote In Poland, people can vote when they are eighteen years old but they don’t have to vote. I think everyone should vote.

1. Children/help with the housework

2. People/look after their parents

3. Teenagers/pay to go to university

4. Children/leave school

Форма текущего контроля успеваемости: грамматический тест, диалоги

Самостоятельнаяработа:

Задания:

1. 1.Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х частях. Ч.I.– М.:ГИС, 2012.–640 с.

Стр. 163. Теория. Стр. 165 упр.1,2.Стр.166 упр.3,4стр.196-198 –теория. Стр.204 упр.19. Стр. 205 упр.23

2.Колесникова Л.И. Учебные задания по английскому языку для студентов I курса неязыковых факультетов, 2 часть.– Владимир: ВГПУ, 2001, 50с.

Стр.12-15 теория, упр.1,2,3 стр.15, упр.4,5,6,7 стр.16.

 

ЗАНЯТИЕ 4

Задание 2.Прослушайте диалог. Ответьте на вопрос: О чем разговаривают два друга?

- Hi, Kevin, how are you?

- Fine, thanks. And you?

- Great. What are you doing?

- I’m putting my stamps in my new stamp album.

- Is stamp collecting your hobby?

- Yes, I like collecting stamps very much.

- How long have you had this hobby?

- I took up stamp collecting when I was five and I’m never going to give it up

- Is it an expensive hobby?

- Sometimes, when I want to buy a really special stamp it may be expensive but usually it’s not.

- Why do you like it?

- I continue the tradition of my family- my grandfather collected stamps, my father collected stamps and now I do. And do you have a hobby?

- I like photography very much but I’ve never thought about it as my hobby.

- I think you can start it right now.

 

Задание 3.Составьте мини диалоги. Разыграйте их по ролям. Используйте следующие вопросы:

– Haveyougotahobby?

–How long have you had your hobby?

– Why do you like your hobby?

Задание 4. Прочтите диалог ATelephoneTalk. Найдите модальные глаголы.

Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х частях. Ч.I.– М.:ГИС, 2012.–640 с.Стр.163-164 упр.1.

Форма текущего контроля успеваемости: проверка сочинений, проект-коллаж

Самостоятельнаяработа,домашнеезадание:

Составьте монологическое высказывание наоднуизтем:

- The most interesting hobby you have ever heard of;

- Clubs and hobby groups you know;

- The role of hobbies in one’s life.

 

ЗАНЯТИЕ 5

Отрицательное предложение

В отличие от русского языка, где в предложении может быть несколько отрицаний, в английском языке возможно только одно отрицание, например:

Nobody ever told me anything about it. Мне никто никогда ничего об этом не говорил.

Другой отличительной особенностью является то, что в английском предложении именно сказуемое ставится в отрицательной форме. Отрицательная частица not стоит при сказуемом и в тех случаях, когда в соответствующих русских предложениях частица не стоит при другом члене предложения.

Он обедает не дома. He does not have his dinner at home.
Уроки английского у нас не каждый день. We don’t have English lessons every day.

 

I. Основным средством выражения отрицания в английском языке является отрицательная частица not.

II. Помимо частицы not в английском языке есть и другие слова, выражающие отрицание. А поскольку в английском предложении может быть только одно отрицание, то сам глагол-сказуемое употребляется в утвердительной форме:

1) отрицательноеместоимение no;

2) отрицательныеместоимения nobody, no one, none, nothing, neither, nowhere;

3) союз neither... nor;

4) наречия never, hardly, scarcely, seldom, rarely, barely;

5) предлог without;

6) отрицательные приставки in-, un-.

 

 

Отрицание в вопросительных предложениях.

Место частицы not в предложении зависит от того, употребляется ли полная или краткая ее форма. Краткая форма отрицания –n’t присоединяется к вспомогательному или модальному глаголу. Полная форма not ставится перед смысловым глаголом:

Do n’t you hear me? = Do you not hear me? Разве ты меняне слышишь?
Can ’t you understand me? = Can you not understand me? Неужели ты не можешь понять меня?

Глагол tobe в 1-м лице ед. числа в общем вопросе и в присоединенной части разделительного вопроса имеет краткую отрицательную форму are n’t [Rnt]:

Am I not late? = Are n’t I late? Разве я не опоздал?
I’m early, am I not? = I’m early, are n’t I? Я пришел рано, не так ли?

 

 

Отрицание в повелительных предложениях.

Отрицательная форма повелительного наклонения всегда образуется с помощью вспомогательного глагола do с последующей частицей not, например:

Do not speak so much. Не говорите так много.

Даже с глаголом tobe:

Do n’t be late! Не опаздывайте!

Грамматический тренинг.

Задание 1. Употребите следующие предложения в вопросительной и отрицательной формах: Пример: Johngoestheretwiceaweek. Does John go there twice a week? John doesn’t go there twice a week.

1.HeknowsFrenchperfectly. 2. She makes mistakes in spelling. 3. They enjoy their English lessons. 4. They live in Kiev. 5. We use Internet for our English lessons.6. The plane leaves at ten o’clock. 7. Shealwayscomestoclasslate. 8. Ialwaystakethesamebustowork.

Задание 2. Образуйте повелительное наклонение и его отрицательную форму. Поясните, зачем нужно/ не нужно это делать.

Пример: (Tell) heraboutit.

Задание 3. Переведитенаанглийскийязык. Translate the following into English.

1.Принеси, пожалуйста, воды. 2. Не бери бумагу. Дай мне лист бумаги. 3. Выпей стакан молока. 4. Не покупай эти огурцы. Они не вкусные. 5.Выключи мобильный телефон. 6.Не открывай окно! 7. Не звони ему. 8. Напиши адрес. 9. Принесите и еще одну вилку и салфетки. 10. Идите прямо, затем, поверните налево. 11. Купи билет. 12. Нарисуй солнце. 13. Не ходи туда. Опасно. 14. Спой что-нибудь, пожалуйста.

Задание 4. Переведитенарусскийязык. Translate it into Russian.

1.What a beautiful picture! 2. What a house! 3. What strange people! 4. How wonderful! 5.How beautiful she is! 6. How hard he works! 7.What a lot of languages your sister speaks! 8.Isn’t she beautiful! 9.Doesn’t he work hard! 10.Wasn’t it a surprise! 11.What an exceptional child this is! 12.I can’t figure this out! 13. I simply adore you!14. I just won the lottery!15. Ididn’tseeyoucomein! 16. It is so cleverofyou! 17. Whatacar! 18. Don’tbenoisy! 19. Happybirthdaytoyou! 20. She’swon! 21. Look! What a hat! 22. Here they are!

Задание 5.Какиеэмоциивыражаютмеждометия? Употребите данные междометия с предложениями из задания 4.

 

· Wow!

· Brilliant!

· Awesome!

· Ouch!

· Amazing!

· Bravo!

· Fantastic!

· Tremendous!

· Hooray!

· Gosh!

· Jeepers!

· Magnificent!

· Unbelievable!

· Hush!

 

Задание 6. Начните или закончите мини-диалоги данными фразами. Работайте в парах.

1. - What a nice day today! 2. – We are late! 3. -You look wonderful today! 4. – Don’t break it! 5. – Hurry up! 6. – Happy birthday! 7. – I look forward to seeing you! 8. – Nice to meet you! 9. – Be careful! 10. – Oh, my God! You stained your dress! 11. – Are you ready or not! 12. – Don’t do it!

 

Задание 7. Перепишите предложения, используя двойные союзы. Сделайте необходимые изменения. Неставьтезнакипунктуации! /

Пример: Tom doesn’t lie to his friends. Paul doesn’t either. Neither Tom nor Paul lie to their friends.

1.Fred likes to help his friends.So does Linda. (both… and) 2. Harry used to date Ann. Or was it Helen? (either… or) 3.We should learn to accept our weaknesses and our strengths. (not only… but also) 4. He never listens to or advises his friends when they have a problem. (neither…nor) 5. He felt disappointed. He felt misunderstood. (both… and). 6. Brian isn’t very considerate. Neither is Tom. (neither… nor). 7. A true friend is someone who is caring and loving. (both… and) 8. Rachel should apologize or leave.(either… or) 9. Richard and John didn’t keep her secret. (neither … nor)

 

 

Задание 8.Переведитепредложениясотрицанием.

1.I received no letters yesterday. 2. He wants no more cake. 3. No student can answer the question. 4.I have no flowers with me. 4. Nobody can help me. 5. I found no one in the house. 6. None of us could translate it. 7. She knows nothing about it. 8. She never helps anybody. 9. The rumor was hardly true. 10. He is unable to understand the question.

 

 

Задание 9. Стр.46 упр.3,4,5.

Колесникова Л.И. Учебные задания по английскому языку для студентов I курса неязыковых факультетов, 2 часть.– Владимир: ВГПУ, 2001, 50с.

 

Форма текущего контроля успеваемости: грамматический тест, диалоги

Самостоятельнаяработа, домашнее задание

Н.А.Бонк, Г.А. Котий, Н.А.ЛукьяноваУчебниканглийскогоязыка. Частьпервая. Книга 1.- 2012.

Стр.89. упр.3. Стр.90. упр.5. Стр.93. упр.10,11. Стр.103. упр.15,16. Стр.104. упр.18. Стр.109 упр.6. Стр.119. упр.7. Стр.119. упр.5. Стр.129 упр. 4. Стр.131 упр. 10. Стр.167 упр. 6 а. Стр.414-415. упр.1,2,3.стр.416. упр.6,7,8 стр.421 упр.23.

ЗАНЯТИЕ 6

Модуль 3. Страноведение.

Цельзанятия: – Формированиеречевыхумений. Развитие коммуникативных навыков. Развитие познавательных, творческих навыков учащихся, умений самостоятельно конструировать свои знания, умений ориентироваться в информационном пространстве, развивать критическое мышление.

План занятия: Подготовка к проекту, обсуждение темы, определение цели исследования, составление плана, отбор учебных интернет материала по темам, отбор и заучивание лексики по теме, обсуждение вопросов по теме в мини-группах, презентация, обсуждение сообщений по теме, работа с географической картой.

Используемые технологии: case-study- (беседа, работа в парах, дискуссия по материалу проблемного кейса-текста, индивидуальная и групповая работа);выполнение моно проектных работ в виде электронных презентаций по заданным темам, оформление в режиме слайд-шоу или видео, отбор лучших моно проектов для единого группового проекта,информационно-коммуникационные технологии (ИКТ), использование учебных интернет материалов:хотлист (hotlist – список по теме), трежахант (treasurehunt- охота за ценной информацией), сабжектсэмпла(subjectsampler–личное мнение по теме), мультимедиа скрэпбук (multimediascrapbook–мультимедийный альбом), и вебквест(webquest–интернет поиск). Пример: интернет ресурс, тема «География США»: http://en.wikipedia.org/wiki/USA#Geography.Видео-фильмы (3 мин), «История США»http://www.us-history.com/land-civil-rights-and-war-american-history/

Племена индейцев США http://www.accessgenealogy.com/native/tribes/

Праздники СШАhttp://www.ipl.org/div/pf/entry/48435

Спорт в США http://en.wikipedia.org/wiki/Sports_in_the_United_States

Содержание занятия:

Подготовка к презентациям. Работа с текстами. Лексический тренинг.

Задание 1. Прочитать текст, выписать новые слова в словарь, перевести. ГеографическоеположениеСША. Location

highlands – mountainousparts of a country

lowlands – low level country

prairie – wide area of level land with grass but no trees, especially in North America

typhoon – violent hurricane of the kind that occurs in the western Pacific

vegetation – plants generally and collectively

wildlife – animal life

I. The United States proper (excluding Alaska and Hawaii) is situated in the central part of the North American continent.it stretches from the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the west, from Canada in the North to Mexico, the Gulf of Mexico, and the Gulf of California in the south. The USA is an extremely large country in North America. In size, the United states ranks fourth among the nations after Russia, Canada, and China. It possesses many islands in the Pacific Ocean and Puerto Rico and the Virgin Islands in the Atlantic. It has military bases scattered all over the world.

The continental part of the USA consists of four physical geographical parts: two highland and two lowland regions. The highland regions are the Appalachian Mountains in the east, and the Cordillera and the Rocky Mountains in the west. The highest peak in the Appalachian Mountains is 2,037 metres high. The highest peak of the Cordillera in the USA is 4,418 metres high. The Appalachian Mountains are very old. The valleys between them are rich in coal. The Rocky Mountains are considered to be young, high, rough, and irregular in shape.

Between the Rocky Mountains and the Appalachian Mountains there are central lowlands, called the prairie, and the eastern lowlands, called the Mississippi valley.

The five great Lakes, between the USA and Canada, include Lake Superior, Lake Michigan, Lake Huron, Lake Erie, and Lake Ontario. They are all joined together by short rivers or canals, and the St. Lawrence River joins them to the Atlantic Ocean. In the west of the USA there is another lake called the Great Salt Lake.

The main rivers of the USA are the Mississippi, flowing south to the Gulf of Mexico (it is the second largest river in the world after the Nile); The Missouri, flowing into the Mississippi; the Rio Grande, flowing along the boundary between Texas and Mexico into the Gulf of Mexico; the Yukon, flowing north-west and then south-west from Canada through Alaska to the Bering Sea; the Colorado, flowing into the Gulf of California; the Columbia, flowing into the Pacific Ocean, and the St. Lawrence and the Hudson River, flowing into the Atlantic Ocean.

II. In the East the principal trees are spruce, poplar, birch and fir. The Northern Appalachians and the upper great Lakes region are dominated by mixed forests of birth, beech, maple, hemlock, and pine. Much of southern Florida and the lower Mississippi River valley are covered by marsh grasses. In the Western Mountains on the lower slopes are open woodlands. The warm-winter desert areas of Southwest support much cactus. The Pacific Northwest has dense coniferous forests with fir, hemlock, and spruce among the principal trees. Northwestern California has dense stands of giant redwoods (sequoias) along the coast.

Throughout Midwest and in much of Texas the native vegetation has been largely removed to make way for agriculture.

The animal population of the United States was both numerous and prolific in aboriginal times. Since the advent of the white man, with his firearms and with his need of land for agriculture, the animal population has been greatly reduced. Whole species have been exterminated, or preserved in other than the wild state.

The northeastern forests abounded in animals of all kind and sizes. Deer, raccoons, skunks, grey and red squirrels, black bears, rabbits and hares, beavers, minks, and moles were common. Great flocks of birds were present, including migratory wild fowl. Reptiles included turtles, salamanders, and several species of snakes.

In the forests of the Southeast opossums abounded and along the coasts were alligators and sea cows. Crocodiles were present in the extreme south of Florida. Great numbers of large birds, such as the flamingo, the whooping crane, were common in the swamps and marshes. The interior Plains had vast herds of grazing animals, especially bisons (“buffaloes”) and antelopes. The higher mountains of the West were the home of the mountain sheep, mountain goat, grizzly bear, marmot, and rock rabbit.

The deserts have a highly specialized world, equipped to avoid heat and reduce water losses to a minimum, like the sidewinder rattlesnake, which keeps much of its body off the ground to avoid contact with that searing surface.

Historically and geographically the United States of America is divided into 9 regions:

1. New England

2. New York

3. The Mid-Atlantic region

4. The South

5. The Midwest

6. The Southwest

7. The Rocky Mountain region

8. The Pacific Northwest and Alaska

9. California and Hawaii

Задание 2. Обсудитевопросывгруппеилиспартнером: Discuss the following questions 2-5 in the group or with the partner.

1. Find everything mentioned in the text on the map.

2. Compare the geographical position of the USA to the one of Russia.

3. What do you know about the climate of your country?

4. What trees and animals are most common in different climate zones of Russia?

5. What kind of wild animals are there in your region?

 

Задание 3. Просмотр видео фильма «Природа США», во время просмотра записать все географические названия. Законспектировать кратко на русском языке, что узнали и увидели.

Задание 4. Прочитать текст TheAmericanPeople и выпишите новые слова в словарь, переведите текст.

TheNativeAmericans.The first people on the American continent came from Asia. They came across the Bering Strait from Siberia to Alaska at various times when the sea level dropped. The first migration might have been as early as 40,000 years ago. Once in America, these people migrated east across North America and south through central and South America. When Columbus arrived in the fifteenth century, there were perhaps 10 million people in North America alone. They had developed many different kinds of societies. These were the peoples that Columbus called “Indians”, in the mistaken belief that he had reached the East Indies. The story of the westward growth of the United States was also the story of the destruction of the Native Americans, or Indians. Today there are about 1.5 million Indians in the United States. Western states have the largest Indian populations. About one-third of the Native Americans live on reservations, land that was set aside for them. Most of the others live in cities. Poverty and unemployment are major problems, especially on the reservations.

The British. Beginning in the 1600s, the British settled the eastern part of North America. By the time of the American Revolution (1776), the culture of the American colonists (their religion, language, government, etc.) was thoroughly British – with an American “twist”. In a sense, then, the British culture was a foundation on which America was built. Also, over the years, many immigrants to the United States have come from the United Kingdom and Ireland.

African-American. From 1620 to 1820 the largest group of people had come to the United States not as willing immigrants, but against their will. These people were West Africans brought to work as slaves, especially on the plantations, or large farms of the South. In all, about 8 million people were brought from Africa. The Civil War in the 1860s ended slavery and established equal rights for black Americans. But many states, especially in the South, passed laws segregating (separating) and discriminating against black Americans. The civil rights movement, in the 1950s and 1960s, helped get rid of these laws. However, the effects of 200 years of slavery, 100 years of segregation, and continued prejudice are not as easy to get rid of. Today about 12 percent of America’s population is black. Many black Americans live in the South and in the cities of the Northeast and Midwest.

Immigrants from Northern and Western Europe. Since 1820s, the number of immigrants coming to the United States begins to increase rapidly. Faced with problems in Europe – poverty, war, discrimination – immigrants hoped for, and often found, better opportunities in the United States.

During these years most immigrants were from northwestern Europe – from Germany, the United Kingdom, Ireland, Sweden, and Norway. The United States was expanding into what is now Midwest. There was a lot of land available for farming. Many new immigrants became farmers in the Midwest. To this day, German and Scandinavian influence is obvious in Midwestern foods and festivals.

Immigrants from Southern and Eastern Europe. Although immigration from Northwestern Europe continued, from the 1870s to the 1930s even more people came from the countries of southern and eastern Europe – for example, Italy Greece, Poland, and Russia. Like the earlier immigrants, they came to escape poverty and discrimination. During this period, the United States was changing from a mainly agricultural to a mainly industrial country. The new immigrants helped make this change possible. Many settled in cities and worked in factories, often under conditions that were quite bad. In the 1920s discrimination and prejudice in the US led to laws limiting immigration; immigration slowed down until the 1960s, when these laws were changed.

Hispanic-Americans. Hispanics are people of Spanish or Spanish-American origin. Some Hispanics lived in areas that later became part of the US. Hispanics come from many different countries. Three especially large groups are Mexican-Americans, Puerto Ricans, and Cuban-Americans. While the groups have much in common (especially the Spanish language), there are also many differences. The groups are also concentrated in different areas.

Asian-Americans. In the nineteenth century laws limited Asian immigration. Also, Asians in the US, such as the Chinese and Japanese, met with widespread discrimination. Since the mid-1960s, with changes in immigration laws and with conflicts in Southeast Asia, Asians have been a major immigrant group.

Задание 5: Обсудитепроблемувмалыхгруппах: Discuss the following problem in the small groups.

1. Over the years, did many people immigrate to your country? Are there many immigrants today? Where are the immigrants from? Why did they leave their countries?Does migration of people from East cause any problem? Express your opinion.

Форма текущего контроля успеваемости: чтение текстов, монологические высказывания,просмотр видео фильма «Природа США», написание краткого изложения, оценка

Самостоятельнаяработа, домашнее задание:

Написать на английском языке краткое изложение просмотренного фильма.

Начать интернет поиск, подбор информации по определенной теме.

ЗАНЯТИЕ 7

Модуль 3. Страноведение.

Цель занятия: – Формирование речевых умений. Развитие коммуникативных навыков. Развитие познавательных, творческих навыков учащихся, умений самостоятельно конструировать свои знания, умений ориентироваться в информационном пространстве, развивать критическое мышление.

План занятия: Подготовка к проекту, определение цели исследования, составление плана, отбор интернет-материала по темам, отбор и заучивание лексики по теме, обсуждение вопросов по теме в мини-группах, презентация, обсуждение сообщений по теме.

Используемые технологии: case-study- (беседа, работа в парах, дискуссия по материалу проблемного кейса-текста, индивидуальная и групповая работа);выполнение моно проектных работ в виде электронных презентаций по заданным темам, оформление в режиме слайд-шоу или видео, отбор лучших моно проектов для единого группового проекта,информационно-коммуникационные технологии (ИКТ), использование учебных интернет материалов.

Содержание занятия:

 

Задание 1. Прочитать текст ThePoliticalSystem, выписать новые слова, запомнить их, перевести текст.

TheUnitedStatesisanindirectdemocracy– that is, the people rule through representatives they elect. Over time, the vote has been given to more and more people.

The US Constitution, written in 1787, established the country’s political system and is the basis for



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-10; просмотров: 176; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.98.71 (0.363 с.)