Соціальний плакат як предмет наукового дослідження 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Соціальний плакат як предмет наукового дослідження



ЗМІСТ

ВСТУП……………………..…………………………………………  
Розділ 1.Соціальний плакат як предмет наукового дослідження.......................................................................................  
1.1. Історія розвитку соціального плакату ………………………  
1.2. Види соціального плакату …………….....................................  
1.3. Соціальний плакат як елемент світогляду сучасної молоді…..  
  Розділ 2. Технологічні основи створення соціального Плакату……………………………………………    
2.1. Базові принципи виразності і актуальності……………………  
2.2. Особливості розробки текстової частини……………………….  
2.3. Соціальний проект «Назустріч людям»………………………….  
ВИСНОВКИ…………………………………………………………..  
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..    
ДОДАТКИ…………………………………………………………………..  

ВСТУП

Актуальність. У сучасному житті плакат відіграє важливу роль при формуванні свідомості кожної окремо взятої особистості та соціуму загалом. Територією створення та розповсюдження сучасного плакату є переважно великі міста з їх складною полістилістичною, масовою культурою, перенасиченою інформацією. Адже саме плакат є одним із видів передачі інформації в такому середовищі.

Через той факт, що людина сприймає візуальну інформацію швидше і закріплюється вона у пам’яті на довше, плакат може виконувати безліч корисних функцій: інформаційну, агітаційну, рекламну, соціальну. Через зір людина сприймає більшу частину інформації, і тому зміст та якість донесеної інформації відіграє важливу роль у формуванні свідомості людини та ставлення її до оточуючого світу. Саме тому цей вид графічного мистецтва закріпився і виявив себе у багатьох галузях нашого суспільства.

Гострою та актуальною темою сьогодення є соціальна спрямованість цього носія інформації. Плакат виконує соціально – інформаційну задачу: попереджає, інформує, закликає, повідомляє про різні соціальні, життєві, психологічні проблеми. А через візуалізацію проблеми можна якнайшвидше привернути до неї увагу, а як наслідок, швидше знайти шляхи її вирішення [16 c. 27].

Соціальний плакат відносно нове і невивчене соціокультурне явище для України. Плакати такого характеру спрямовані на формування суспільної свідомості. Актуальність соціального плакату полягає в тому, що він розкриває проблематику і вказує на моральні цінності суспільства.

Одним з основних символів у побудові цілісного композиційного ансамблю, є слоган, який діє на глядача, не тільки словом, як суттю проблеми, але і працює як графічний образ з психологічною складовою. Яскраві гасла ХХ-го століття, під час першої світової війни, мали успіх і не перестають бути актуальними і в наш час. Проблеми, підняті в плакатах, з часом не вичерпуються, набуваючи все більш великих та серйозних масштабів. Мистецтво розвитку соціального плаката завжди буде затребуване в суспільстві, тому що включає в себе глобальні проблеми, які стоять перед культурно розвиваючим суспільством. У плакаті є характерні якості формування цілісності передачі проблематики суспільства. Інформуючи і закликаючи нас до солідарності, через гостроту складання слогана і образне графічне рішення [3 c. 88].

Дослідженням соціального плакату та його впливу на соціокультурний розвиток суспільства займалися такі вчені, як Н. Бабуріна, В. Полонський, Н. Вайсфельд, А.Михайлов, А. Нурок, Н. Шантико. Зокрема, Ю.В. Белічко у своїй статті «Українське радянське мистецтво періоду Громадянської війни», висвітлює одну з найцікавіших сторінок в українському мистецтві — зародження українського плакату, Єршов Є. А. є автором фундаментального підручника з основ соціального плакату, О. Лагутенко, вперше подає історію соціального плакату як феномену, що реалізував себе у широкому просторі [30 c. 16].

Актуальність теми дослідження полягає у тому, що соціальний плакат на даному етапі розвитку суспільства є дуже розповсюдженим та необхідним соціокультурним явищем, він легко сприймається та запам’ятовується, і тому чітко виконує поставлені ним функції. Соціальний плакат відповідає соціальному замовленню суспільства. Образний лад і основна ідея плакату на соціально – значущу тему знаходяться в прямій залежності від пануючого в суспільстві соціально – політичного устрою і відносини «системи» до особистості окремої людини, її фізичного та морального стану. Саме тому соціальний плакат стає найважливішим інструментом гуманізації сучасного суспільства [17, c. 43].

Актуальність зазначеної проблеми зумовила вибір теми дипломної роботи: «Проблеми і перспективи розвитку сучасного вітчизняного соціального плакату».

Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Освітньо-кваліфікаційну роботу виконано відповідно до наукової теми кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології «Теоретичні і методичні засади професійного становлення фахівця в галузі соціальної роботи (державний реєстраційний № 0111U008735). Тему роботи обговорено та затверджено на засіданні кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології (протокол № 1 від 07.09.2015 р., № 9 від 08.02.2016 р., та наказом по Херсонському державному університету №730-Д від 03.12.2015 р. - Про затвердження тематики дипломних робіт на денній формі навчання у 2015-2016 н. р.

Об’єктом дослідження є: соціально-просвітницька робота в громаді.

Предметом дослідження є: соціальний плакат як форма та інструмент гуманізації сучасного суспільства.

Мета дослідження є: проаналізувати проблеми і перспективи розвитку та вплив соціального плакату на процеси стабілізації суспільного життя.

Завдання:

1. Опрацювати наукову літературу з теми;

2. Простежити історію розвитку соціального плакату;

3. Проаналізувати види соціального плакату та погляд молодих;

4. Обґрунтувати базові принципи виразності і актуальності;

5. Визначити особливості розробки текстової частини;

6. Розробити програму конкурсу створення студентами соціального плакату.

Для розв’язання поставлених завдань використовувались такі методи дослідження: комплексний аналіз наукових праць з проблеми, що розглядається, наукових положень, соціологічної літератури – для виявлення сутності поняття «соціально плакату», його критеріїв та показників, методики дослідження та етапів формування.

Практична значущість дипломної роботи полягає у розробці методичних рекомендацій «Формування толерантного ставлення до людей з обмеженими можливостями засобами соціального плакату», які можуть бути використані кураторами академічних груп, соціальними педагогами, психологами з метою забезпечення адаптації студентів до умов вищого навчального закладу.

Апробація результатів дослідження. Матеріали дослідження обговорювались на засідання кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології (протокол № 1 від 07.09.2015 р., № 9 від 08.02.2016 р., № 10 від 04.03.2016 р., протокол № 11 від 04.04.2016 р.), а також опубліковані у вигляді статті «Проблеми і перспективи розвитку сучасного вітчизняного соціального плакату », у підсумковій збірці наукових робіт студентів та магістрантів факультету психології, історії та соціології» Сучасні соціально-педагогічні процеси в Україні: тенденції, реалії, перспективи» (ПОЧУЄМО, ЗРОЗУМІЄМО, ДОПОМОЖЕМО), Випуск 8, Частина І, Херсон, 2016, – С._____.

Структура та обсяг роботи: робота складається зі вступу, двох розділів, 6 підрозділів, висновків, списку використаних джерел, (44 найменування), додатків. Загальний обсяг роботи становить 45 сторінок.

РОЗДІЛ 1

СОЦІАЛЬНИЙ ПЛАКАТ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

Види соціального плакату

Особливо улюбленою і популярною формою дизайнерської творчості в цій сфері є плакат соціального оголошення.

З радянських часів існує стійкий вербальний зворот «мистецтво плакату». Багато хто до цих пір не може однозначно сказати, що таке плакат. Він може бути як мистецтвом, так і просто дизайном.

Простежується зв'язок між плакатною творчістю як дизайнерською діяльністю в порівнянні з художньою творчістю в мистецтві. Неодмінно, загальні риси легко виявити, вони є, але – соціальний плакат був, є і буде об'єктом дизайну. Переконливі слова дослідника графічного дизайну Сергія Сєрова: «В дизайнерській професії плакат стоїть дещо окремо. З одного боку, це майже станкова форма графічного дизайну, самостійна галузь творчості. З іншого – плакат належить самій серцевині графічного дизайну. Тут розвивається проектне уявлення, вдосконалюється візуальна мова. Для дизайнерів плакат – постійний супутник професійної біографії. Це і навчальне завдання на першому курсі, і вершина вільної творчості. Тому збереження плакату як жанру – питання екології проектної культури. Будучи позбавленим можливості для плакатного вираження весь графічний дизайн подрібнює і зачахне» [3, с.166].

Мета хорошого плаката – змусити людину зупиниться. Поєднання зображення і напису має народити образ, думку, ставлення. Плакат демонструє цінності споживання. Соціальний плакат активізує і формує громадянське суспільство.

Жанр соціального плаката сьогодні захоплює як художників зі стажем, так і молодь [28, с. 62].

На основі аналізу соціальної ситуації в Україні і за кордоном були виділені кілька груп соціального плакату.

Плакат певного способу життя. До нього відносять, з одного боку, плакат, спрямований проти куріння, наркоманії, алкоголізму, а також плакат, що пропагує захист від СНІДу, заняття спортом, правильне харчування і виховання (наприклад, заохочення грудного вигодовування), міцні сімейні відносини. Зокрема, соціальний плакат «Не затьмарювати свою свідомість алкоголем» - це спроба звернути увагу кожного громадянина на своє здоров'я, заклик до здорового способу життя. Інший плакат звертає - «Подзвони батькам» - теж є соціальним плакатом, який закликає не тільки підтримувати конкретно своїх батьків, але і піклуватися про старше покоління взагалі.

Окреме місце займає екологічний плакат, націлений на збереження природи і дбайливе ставлення до тварин. Згідно з даними першої групи соціального плакату приділяється найбільша увага – 59% від сукупних витрат на соціальний плакат. (У 2002 році витрати на соціальний плакат в Україні склав 26,7 млн. доларів.) Переважаючими темами соціального плакату в 2002 р був захист від СНІДу (23% витрат), зміцнення сімейних відносин (11%), проблема репродуктивного здоров'я (9 %), здоровий спосіб життя (6%).

Патріотичний плакат. До нього відносять плакат до свят, ювілеїв, спортивних подій, покликаний об'єднувати націю. Зокрема, плакат до 1500-річчя Києву - «Зі святом, великі люди великого міста». Частка витрат на патріотичну соціальний плакат становить вкрай незначну величину в загальних витратах [19, с. 93].

В Україні соціальний плакат входить переважно в сферу державних інтересів, хоча за кордоном соціальний плакат активно розміщують некомерційні і комерційні організації. Прикладом соціального плакату некомерційних організацій є плакат Червоного Хреста - «Життя прекрасне. Я тільки що здав кров. Здавайте кров в Червоний Хрест», «Щоб життя тривало».

Комерційні організації розміщують соціальний плакат з метою поліпшення свого іміджу. Так, тютюнові фабрики за допомогою соціального плакату намагаються виправдати шкідливий для здоров'я виробництво сигарет. Або «Макдоналдс» зі своєю пропагандою «Макдоналдс» - для дітей» («Хто мчить на великій швидкості, грає життям наших дітей») намагається виправдати свою недостатньо високу якість харчування та сервісу. Однак окремі комерційні організації розміщують соціальний плакат в благодійних цілях як складову частину PR-заходів (Deutsche Bank, Ford, Cadbury Schweppes).

Крім того, якщо в Україні більшість соціальних плакатів носить політичний контекст, то за кордоном перше місце в рейтингу соціальних плакатів з тематикою займають діти. Далі йдуть сім'я, голод в країнах третього світу, біженці, тварини, СНІД та ін. [37, с.117].

Милосердя – жалісливе, доброзичливе, дбайливе, любовне ставлення до іншої людини, це готовність співчувати, надати допомогу тому, хто її потребує. Милосердя дає впевненість – в правильності справ і вчинків, викликаних цим почуттям.

Благодійність – послідовне милосердя передбачає не просто доброзичливість, а й розуміння іншої людини і діяльну участь в житті іншого. У суспільному житті служіння така участь може з'являтися у формі благодійності [20, с. 101].

Волонтерство або волонтерська діяльність (від лат. Voluntarius - добровільно) – це широке коло діяльності, включаючи традиційні форми взаємодопомоги та самодопомоги, офіційне надання послуг та інші форми громадської участі, яка здійснюється добровільно на благо широкої громадськості без розрахунку на грошову винагороду. Добровольці, з точки зору закону – фізичні особи, які здійснюють благодійну діяльність у формі безоплатного виконання робіт, надання послуг [10, с. 129].

Донорство: донори - це люди, що дарують життя, віддаючи заради цього свою кров. Мільйони людей зобов'язані своїм життям тим, кого вони ніколи не бачили - донорам, які добровільно дають кров. Ти даруєш її іншим людям, тим більше щасливих хвилин, посмішок і радості стає навколо нас. Ті, кого одного разу врятувала донорська кров, багато разів про себе говорили «дякую тому невідомому, але все-таки став рідним донору, який заново подарував їм цілий світ».

Найбільш яскравий приклад плакату милосердя в Україні – це Православна Служба «Милосердя», яка проводить соціальну пропаганду кампанію програми «Друзі милосердя».

Під загальною назвою Православна служба «Милосердя» об'єднані 14 соціальних проектів, робота яких здійснюється на пожертвування – як організацій, так і приватних осіб. Програма «Друзі милосердя» об'єднує людей, які щомісяця передають на проекти Служби якусь частину – хоча б одну соту – свого місячного доходу.

Програма «Друзі милосердя» з'явилася в 2008 році в зв'язку з кризою, коли багато корпоративних благодійних Служб не змогли фінансувати проекти або сильно скоротили обсяг пожертвувань. Марина Васильєва, старший координатор Православної Служби «Милосердя»: «У цей складний час ми звернулися до звичайних людей з проханням щомісяця, на регулярній основі, допомагати проектам Служби через програму «Друзі милосердя». Багато відгукнулися на цей заклик, і саме завдяки приватним пожертвам Служба змогла зберегти всі проекти. Під опікою знаходяться покинуті діти та діти-інваліди, літні самотні інваліди, бездомні, кинуті в лікарнях люди похилого віку та інші».

У 2011 році в «Милосердя» з'явилося ще два проекти і це змусило залучення додаткового фінансування. Тому було вирішено провести кампанію по залученню приватних пожертвувань [22, с. 136].

Розділ 2

ВИСНОВКИ

Плакат – це оголошення, яке супроводжується коротким текстом, зроблене в агітаційних або інформаційних цілях. До особливостей плакату належать: чіткість, зрозумілість, добре сприйматися на відстані, шрифт та колір.

Вперше плакат з’явився в Стародавньому Єгипті, офіційним періодом народженням плакату вважається 1482 рік. Ближче до кінця XIX століття плакат отримав офіційне визнання культурного факту, а організатором та ініціатором цієї важливої події стала Україна. В кінці 1897 року у Львові була відкрита Всесвітня виставка плакатів та афіш, на яку зібралося безліч талановитих рекламних художників. Вони привезли з собою свої кращі на той момент твори і представили їх погляду широкої публіки. Виставка мала приголомшливий успіх і завоювала загальне визнання. Під час Першої світової війни велике поширення отримав агітаційний плакат. У 50-і та 60-і роки стали вирішуватись важливі соціальні проблеми – безпека на дорогах, профілактика лісових пожеж. Під час радянської влади соціальний плакат зводився до політичного типу. Також він був яскравим, гарним, чимало слоганів ставали крилатими виразами. Для України соціальний плакат все ще відносно нове і не вивчене поняття. В Україні на відміну від СРСР можна виділити кілька типів плакат: громадський плакат, некомерційний, державний і чистий тип соціального плакату. Спрямованість соціального плакату полягає, в тому щоб змінити свідомість громадськості.

Мета соціального плаката – змусити людину замислитися над проблемою і зупинити прояв негативних явищ у суспільстві. Він демонструє цінності споживання, активізує і формує громадянське суспільство. Виділяють такі основні групи соціального плакату: плакат певного способу життя (наркоманія, алкоголізм, заняття спортом, правильне харчування та інші.), екологічний плакат (збереження природи і дбайливе ставлення до флори і фауни), патріотичний плакат (свято, ювілеї, спортивні події, покликаний об’єднувати націю). В Україні більшість соціальних плакатів носить політичний контекст.

Соціальному плакату приділяється чимало уваги і у держави на нього багато надій. Активну участь у цьому приймають студенти та молодь. У вищих навчальних закладах почали проводити конкурси та фестивалі, щодо створення соціальних плакатів. В Україні з’явилось багато проблем і у студентів та молоді є свої нові ідеї та погляд на їх вирішення.

Таким чином, існує декілька базових графічних принципів дизайну плакату, знання та володіння якими допоможуть створити дійсно яскравий, актуальний та ефективний продукт. Принципи соціального плакату (однозначність, лаконічність, синхронність, словесність). Плакат увійшов в наше життя настільки міцно й органічно, що часом ми просто не усвідомлюємо його потужний вплив на структуру нашого інформаційного простору. Комунікація здійснюється за трьома основними функціями (інформаційна, мотиваційна, експресивна). Також важливу роль у створенні соціального плакату відіграє кольорова гама, тобто кожен колір має свій вплив на людину.

Соціальний плакат показує як взаємодіють між собою образ і слоган і створюють неймовірний ефект, вони повинні бути як єдине ціле. Є такі плакати, які містять тільки текст і несуть в собі дуже сильну і важливу інформацію для людей. Вислів (слоган) є важливою складовою соціального плакату, і повинен містити максимальну кількість слів не більше семи, але бажано використовувати 4 – 5 слів. Розбірливий і виразний шрифт, що виділяється на загальному тлі, дозволяє читати текст на великій відстані.

Держава відноситься до соціального плакату як до своєрідних соціальних ліків, інструменту профілактики соціальних проблем в суспільстві. Також конкурси та фестивалі соціальних плакатів є своєрідним індикатором висвітлення соціальних проблем.

Проект «Назустріч людям» спрямований на про інформованість студентської молоді, щодо соціально значущих проблем в суспільстві та їх вирішення через плакат, яки направлений на підвищення рівня толерантності в суспільстві до інвалідів.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Антонов О. К. Українська Радянська енциклопедія / О. Антонов, Ф. Бабічев. - К.: Прогрес, 1982. - 515 с.

2. Арнхейм Р. Мистецтво і візуальне сприйняття / Рудольф Арнхгейм; [пер. з англ. В.Н. Самохіна]. - М.: Прогрес, 1974. - 392 с.

3. Бабуріна Н. І. З родоводу плаката / Ніна Іванівна Бабуріна. - [4-е вид.]. - К.: Реклама, 1993. - 221 с.

4. Бабуріна Н. І. Рекламний плакат 20-х років / Ніна Іванівна Бабуріна. - [5-е вид.] - К.: Реклама, 1987. - 184 с.

5. Бабуріна Н. І. Радянський видовищний плакат / Ніна Іванівна Бабуріна. - М.: Радянський художник, 1990. - 115 с.

6. Берхін Н. Б. Загальні проблеми психології мистецтва / Наум Борисович Берхін. - [3-е вид.]. – М.: Знання, 1981. - 356 с.

7. Борев Ю. Б. Естетика: [підручник] / Юрій Борисович Борев - М.: Вища школа, 2002. - 315 с.

8. Буткевич О.В. Краса: природа, сутність, форми: [монографія] / Олег Вікторович Буткевич. - Л.: Художник, 1983. - 438 с.

9. Виготський Л. С. Психологія мистецтва: [підручник] / Лев Семенович Виготський. - М.: Образотворче мистецтво, 1987. - 189 с.

10. Волкова В.В. Дизайн реклами: [навчальний посібник] / Валентина Вікторівна Волкова; [отв. ред. Е.А. Лазаревич]. - М.: Книжковий дім «Університет»; Ростов н / д.: Фенікс, 1999. - 287 с.

11. Гуляєва Е. А. Дизайн і виробництво: [монографія] / Олена Анатоліївна Гуляєва. - М.: Дизайн, 1999. - 192 с.

12. Джидар’ян І. А. Естетична потреба / Інна Аршавіровна Джидарьян; [отв. ред. Е. В. Шорохова]. - М.: Наука, 1976. - 192 с.

13. Єршов Е. А. Соціальний плакат / Євген Олексійович Єршов. - М.: Политиздат, 1997. - 180 с.

14. Жвалевський А. CorelDRAW 12: Бібліотека користувача / А. Жвалевський, Ю. Гурський. - СПб.: Пітер, 2005. - 320 с.

15. Журнал "Архітектура і дизайн". - [7-е вид.]. - М.: АрхМосква, 2002. - 63 с.

16. Іванов B. C. Як створюється плакат / Віктор Семенович Іванов. - [2-е вид.]. - М.: Вид-во Академії мистецтв, 1980. - 64 с.

17. Іванов К. С. Агіт плакат повинен агітувати / Костянтин Сергійович Іванов. - [9-е вид.]. -М.: Творчість, 1966. - 130 с.

18. Кельнберг В. Ф. Таємниці зовнішньої реклами / Віталій Федорович Кельнберг. - К.: Плакат, 1999. - 230 с.

19. Колесник В. А. Рекламний світ / В. Колесник., Б. Рожков. - К.: 1998. - 125 с.

20. Корецький В. Б. Товариш плакат: Досвід, роздуми / Віктор Борисович Корецький. - М.: Плакат, 1981. - 128 с.

21. Короленко О. С. Художники - плакатисти / Олег Сергійович Короленко. - М.: Плакат, 1995. - 176 с.

22. Корабльова Е. С. Радянський плакат: настільний календар: [стаття] / Олена Сергіївна Корабльова. М.: Прогрес, 1985. - 177 с.

23. Коул М. Культура мислення / М. Коул, С. Скрібнер. - М.: Прогрес, 1977. - 323 с.

24. Кудін П. А. Психологія сприйняття і мистецтво плаката / Кудін П.А., Ломов Б.Ф., Митькина AA - М.: Плакат, 1987. - 208 с.

25. Кулебакін Г. І. Основи композиції: [підручник] / Георгій Іванович Кулебакін. - М.: Вища школа, 1988. - 129 с.

26. Кучерюк Д. Ю. Естетика: [підручник для студентів] / Кучерюк Д.Ю., Панченко В.І., Левчук Л.Т. - К.: Вища школа, 2000. -325 С.

27. Литвинов В. В. Плакат як вид мистецтва: Наочна агітація / Віталій Володимирович Литвинов. - [9-е вид.]. - М.: Плакат, 1987. - 89 с.

28. Литвинов В. В. Мистецтво агітації: Наочна агітація / Віталій Володимирович Литвинов. - [23-е вид.] - М.: Плакат, 1987. - 78 с.

29. Литвинов В. В. Історія жанру: Наочна агітація / Віталій Володимирович Литвинов. - [3-е вид.] - М.: Плакат, 1987. - 85 с.

30. Логвинов С. А. Рекламний плакат / Сергій Олександрович Логвинов. - М.: Прогресс, 2000. - 160 с.

31. Ломов Б. Ф. Психологічна наука і суспільна практика: [монографія] / Борис Федорович Лоомов. - М.: Знание, 1974. - 248 с.

32. Ляхов В. Н. Радянський рекламний плакат: [альбом-монографія] / Воля николаевич Ляхов. – М.: Прогрес, 1977. - 181 с.

33. Малик-Пашаєв A. A. До питання про Використання методики "угруповання" для Вивчення художнього розвитку: Нові досліджеення в псіхології: [підручник] / Анатолій Олексійович Малик-Пашаєв. - [1-е вид.] - К.: Творчість, 1986. - 270 с.

34. Моор Д. С. Я - більшовик: [збірник статей] / Дмитро Стахіевіч Моор. - М.: Радянський художник, 1967. - 255 с.

35. Поспєлов Г. Н. Мистецтво та естетика: [наукове видання] / Поспєлов Георгій Миколаєві. - К.: Мистецтво, 1984. - 325 с.

36. Розумовський Б. С. Мистецтво реклами / Борис Семенович Розумовський. - М.: Полум'я, 1984. - 235 с.

37. Родченко А. М. Плакат і сучасність / А. Родченко, A. Шишмаков. - М.: Гелла-Принт, 2001. - 120 с.

38. Романичева Є. Т. Дизайн та реклама. Комп'ютерні технології / Є. Романичева, О. Яцюк. - К.: ДМК, 2000. - 464 с.

39. Свиридова І. А. Радянський політичний плакат: деякі тенденції розвитку плаката на сучасному етапі / Ірина Альбертівна Свиридова. - М.: Образотворче мистецтво, 1975. - 176 с.

40. Федеева А. К. Зовнішня реклама / А. Федеева, Т. Кангіна. - М.: Плакат, 2001. - 263 с.

41. Фелічі Дж. Типографіка: шрифт, верстка, дизайн / Джеймс Фелічі; [пер. з англ. і коммент. С. І. Пономаренко]. - СПб.: БХВ-Петербург, 2004. - 496 с.

42. Флоренська О. А. Психологія побутового шрифта: [монографія] / Ольга Андріївна Флоренська. - СПб.: Червоний матрос, 2001. - 156 с.

43. Шевченко В. Я. Композиція плаката: [навчальний посібник] / Володимир Ярославович Шевченко. - Х.: Колорит, 2004. - 123 с.

44. Шорохов Е.В. Композиція: [навчальний посібник для студентів худ. - граф. фак. вищ. закл. осв] / Шорохов Євген Васильович. - М.: Просвещение, 1986. - 249 с.

 

ДОДАТКИ

Додаток А

Положення

І. Загальні положення

 

Це положення регламентує статус і порядок проведення конкурсу соціального плакату «Назустріч людям» (далі – Конкурс), вимоги до учасників і робіт Конкурсу, порядок їх подачі на Конкурс і діє до завершення конкурсних заходів.

Конкурс проводиться з метою виховання студентської молоді через створення соціального плакату, толерантне відношення до інварів, який закріплює загальнолюдські цінності: моральність, милосердя, дружелюбність, патріотизм, толерантність, почуття краси і гармонії.

Конкурс розглядається як механізм надання студентської молоді можливості висловити своє ставлення до тієї проблеми, зробити свій внесок у розвиток соціального плакату, а також залучити студентську молодь до створення соціального плакату в Україні.

ІІ. Керівництво конкурсу

2.1. Загальне керівництво підготовкою та проведенням конкурсу здійснюється кафедрою соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології і соціально-психологічною службою ХДУ.

2.2. Для проведення конкурсу утворюється організаційний комітет.

2.3. До складу організаційного комітету конкурсу входять:

Паклов Дмитро Володимирович – голова організаційного комітету;

Онищенко Любов Андріївна – керівник соціально-психологічної служби ХДУ;

Шаталов Олексій Ігорович – голова студентської ради факультету психології, історії та соціології;

Іванушкіна Катерина Іллівна – голова комітету з питань внутрішніх комунікацій та запобігання асоціальним явищам та профілактики здорового способу життя.

2.4. Організаційний комітет:

· затверджує склад учасників конкурсу;

· затверджує склад журі конкурсу;

· координує роботу з підготовки, організації та проведення конкурсу.

2.5. Склад журі Конкурсу формується за тиждень до проведення конкурсу з метою об’єктивності оцінювання учасників та визначення переможців.

 

ЗМІСТ

ВСТУП……………………..…………………………………………  
Розділ 1.Соціальний плакат як предмет наукового дослідження.......................................................................................  
1.1. Історія розвитку соціального плакату ………………………  
1.2. Види соціального плакату …………….....................................  
1.3. Соціальний плакат як елемент світогляду сучасної молоді…..  
  Розділ 2. Технологічні основи створення соціального Плакату……………………………………………    
2.1. Базові принципи виразності і актуальності……………………  
2.2. Особливості розробки текстової частини……………………….  
2.3. Соціальний проект «Назустріч людям»………………………….  
ВИСНОВКИ…………………………………………………………..  
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..    
ДОДАТКИ…………………………………………………………………..  

ВСТУП

Актуальність. У сучасному житті плакат відіграє важливу роль при формуванні свідомості кожної окремо взятої особистості та соціуму загалом. Територією створення та розповсюдження сучасного плакату є переважно великі міста з їх складною полістилістичною, масовою культурою, перенасиченою інформацією. Адже саме плакат є одним із видів передачі інформації в такому середовищі.

Через той факт, що людина сприймає візуальну інформацію швидше і закріплюється вона у пам’яті на довше, плакат може виконувати безліч корисних функцій: інформаційну, агітаційну, рекламну, соціальну. Через зір людина сприймає більшу частину інформації, і тому зміст та якість донесеної інформації відіграє важливу роль у формуванні свідомості людини та ставлення її до оточуючого світу. Саме тому цей вид графічного мистецтва закріпився і виявив себе у багатьох галузях нашого суспільства.

Гострою та актуальною темою сьогодення є соціальна спрямованість цього носія інформації. Плакат виконує соціально – інформаційну задачу: попереджає, інформує, закликає, повідомляє про різні соціальні, життєві, психологічні проблеми. А через візуалізацію проблеми можна якнайшвидше привернути до неї увагу, а як наслідок, швидше знайти шляхи її вирішення [16 c. 27].

Соціальний плакат відносно нове і невивчене соціокультурне явище для України. Плакати такого характеру спрямовані на формування суспільної свідомості. Актуальність соціального плакату полягає в тому, що він розкриває проблематику і вказує на моральні цінності суспільства.

Одним з основних символів у побудові цілісного композиційного ансамблю, є слоган, який діє на глядача, не тільки словом, як суттю проблеми, але і працює як графічний образ з психологічною складовою. Яскраві гасла ХХ-го століття, під час першої світової війни, мали успіх і не перестають бути актуальними і в наш час. Проблеми, підняті в плакатах, з часом не вичерпуються, набуваючи все більш великих та серйозних масштабів. Мистецтво розвитку соціального плаката завжди буде затребуване в суспільстві, тому що включає в себе глобальні проблеми, які стоять перед культурно розвиваючим суспільством. У плакаті є характерні якості формування цілісності передачі проблематики суспільства. Інформуючи і закликаючи нас до солідарності, через гостроту складання слогана і образне графічне рішення [3 c. 88].

Дослідженням соціального плакату та його впливу на соціокультурний розвиток суспільства займалися такі вчені, як Н. Бабуріна, В. Полонський, Н. Вайсфельд, А.Михайлов, А. Нурок, Н. Шантико. Зокрема, Ю.В. Белічко у своїй статті «Українське радянське мистецтво періоду Громадянської війни», висвітлює одну з найцікавіших сторінок в українському мистецтві — зародження українського плакату, Єршов Є. А. є автором фундаментального підручника з основ соціального плакату, О. Лагутенко, вперше подає історію соціального плакату як феномену, що реалізував себе у широкому просторі [30 c. 16].

Актуальність теми дослідження полягає у тому, що соціальний плакат на даному етапі розвитку суспільства є дуже розповсюдженим та необхідним соціокультурним явищем, він легко сприймається та запам’ятовується, і тому чітко виконує поставлені ним функції. Соціальний плакат відповідає соціальному замовленню суспільства. Образний лад і основна ідея плакату на соціально – значущу тему знаходяться в прямій залежності від пануючого в суспільстві соціально – політичного устрою і відносини «системи» до особистості окремої людини, її фізичного та морального стану. Саме тому соціальний плакат стає найважливішим інструментом гуманізації сучасного суспільства [17, c. 43].

Актуальність зазначеної проблеми зумовила вибір теми дипломної роботи: «Проблеми і перспективи розвитку сучасного вітчизняного соціального плакату».

Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Освітньо-кваліфікаційну роботу виконано відповідно до наукової теми кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології «Теоретичні і методичні засади професійного становлення фахівця в галузі соціальної роботи (державний реєстраційний № 0111U008735). Тему роботи обговорено та затверджено на засіданні кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології (протокол № 1 від 07.09.2015 р., № 9 від 08.02.2016 р., та наказом по Херсонському державному університету №730-Д від 03.12.2015 р. - Про затвердження тематики дипломних робіт на денній формі навчання у 2015-2016 н. р.

Об’єктом дослідження є: соціально-просвітницька робота в громаді.

Предметом дослідження є: соціальний плакат як форма та інструмент гуманізації сучасного суспільства.

Мета дослідження є: проаналізувати проблеми і перспективи розвитку та вплив соціального плакату на процеси стабілізації суспільного життя.

Завдання:

1. Опрацювати наукову літературу з теми;

2. Простежити історію розвитку соціального плакату;

3. Проаналізувати види соціального плакату та погляд молодих;

4. Обґрунтувати базові принципи виразності і актуальності;

5. Визначити особливості розробки текстової частини;

6. Розробити програму конкурсу створення студентами соціального плакату.

Для розв’язання поставлених завдань використовувались такі методи дослідження: комплексний аналіз наукових праць з проблеми, що розглядається, наукових положень, соціологічної літератури – для виявлення сутності поняття «соціально плакату», його критеріїв та показників, методики дослідження та етапів формування.

Практична значущість дипломної роботи полягає у розробці методичних рекомендацій «Формування толерантного ставлення до людей з обмеженими можливостями засобами соціального плакату», які можуть бути використані кураторами академічних груп, соціальними педагогами, психологами з метою забезпечення адаптації студентів до умов вищого навчального закладу.

Апробація результатів дослідження. Матеріали дослідження обговорювались на засідання кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та соціології (протокол № 1 від 07.09.2015 р., № 9 від 08.02.2016 р., № 10 від 04.03.2016 р., протокол № 11 від 04.04.2016 р.), а також опубліковані у вигляді статті «Проблеми і перспективи розвитку сучасного вітчизняного соціального плакату », у підсумковій збірці наукових робіт студентів та магістрантів факультету психології, історії та соціології» Сучасні соціально-педагогічні процеси в Україні: тенденції, реалії, перспективи» (ПОЧУЄМО, ЗРОЗУМІЄМО, ДОПОМОЖЕМО), Випуск 8, Частина І, Херсон, 2016, – С._____.

Структура та обсяг роботи: робота складається зі вступу, двох розділів, 6 підрозділів, висновків, списку використаних джерел, (44 найменування), додатків. Загальний обсяг роботи становить 45 сторінок.

РОЗДІЛ 1

СОЦІАЛЬНИЙ ПЛАКАТ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-06; просмотров: 752; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.88.185.100 (0.098 с.)