Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Водохреща, Водохрещі, Йордана ⇐ ПредыдущаяСтр 9 из 9
19 січня — Водохреща, Водохрещі, Йордана. Свято це завершувало цикл зимових свят. У цей день у селах святили воду. Йдучи до церкви по свячену воду, люди квітчали посуд — глечики, пляшки, банки — сухими волошками або безсмертником,— щоб Бог милував від злої напасті. Зранку чоловіки йшли до річки чи ставка, вирубували з льоду хреста («йордана»), ставили поруч з ополонкою і обливали червоним буряковим квасом. Під обід священик виголошував молитву, освячував воду, занурюючи в неї срібного хреста. Після цього випускали в повітря кілька пар голубів і вчиняли гучну стрілянину з холостих набоїв. Коли вже воду було освячено, люди підходили до ополонки і набирали воду у посуд. Після водосвяття всі поверталися до своїх хат. Поки мати готувала обід, батько кропив освяченою водою все в хаті та в господарстві; потім він (або його син) брав крейду і писав хрести на образах, дверях. Потім вся сім'я сідала за стіл, перед їжею пили освячену воду. Воду, зібрану на Водохрещі, зберігали для лікування різних хвороб. Дівчата, набравши з освяченої ополонки води, наливали у велику миску, на дно клали пучок калини і вмивалися — «щоб лиця кращі були». Після Водохреща, вважалося, що морози слабнуть. Тому казали: «Тріщи не тріщи, а вже минули Водохрещі». Але ця холодна пора року ще могла показати свою силу: мороз вітром на степових просторах міг боляче висікти незахищене обличчя (звідси і назва місяця — «січень»). А попереду ще чекав лютий сніжний місяць. Водохреща, Водохрещі, Йордана — це чисто християнський звичай, що прийшов до нас — в Україну разом із християнством і зайняв одне з чільних місць серед традиційних свят нашого народуі Перші будівничі української держави З давніх-давен дійшли до нас перекази про бойову звитягу слов'янських воїнів. Слов'яни завжди жили вільно і відкрито. Вони не прагнули до поневолення інших народів і не давали нікому підкорити себе. Часто їм загрожувала небезпека. Крім південних кочівників, на їхні землі нападали з півночі варяги, зі сходу— гуни та авари. Чорним вихором налітали вороги на селища. Брязкала зброя, лилася кров. Чужинці захоплювали хліб, худобу, забирали в рабство жінок, дітей, підпалювали будинки. Часті на- ІбО біги ворогів змушували воїнів бути готовими до відбиття раптових нападів. Тож, навіть працюючи в полі, чоловіки не розлучалися зі зброєю. Під час військових дій слов'янські воїни були спритними і винахідливими. У кмітливості їм не було рівних. Озброєні щитами й дротиками, мужньо кидалися вони на ворога. Добре володіли луком, майстерно боронилися легкими щитами. Рятуючись від ворога, пірнали з головою у воду і, дихаючи крізь очеретину, перебували в глибині річки багато годин. Під час воєн із Візантією слов'яни зіткнулися з новою для них військовою технікою. Але це їх не злякало, не зупинило. Відвойовуючи у візантійців зброю, вони швидко навчилися володіти нею і з успіхом застосовували. Ішов час. Міцніли племена, все більше з'являлося бажаючих поневолити слов'ян. Виникла потреба у міцному організованому війську. Старійшини племен почали створювати загони, які б захищали рідну землю від ворогів. Ці загони називалися дружинами. На чолі дружини стояв ватажок — один із старійшин. Його іменували князем. Князь із дружиною не лише захищав одноплемінників від нападу ворогів, а й брав участь у військових походах. Здобуте у супротивника добро воїни ділили поміж собою. Князю, як правило, діставалася більша частка. Це сприяло постійному збагаченню князя, і поступово він вирізнявся майновим становищем навіть з-поміж старійшин. Та хоч яким би багатим був князь — і йому доводилося прислухатися до думки народу. Найбільшу силу мав сход — збори племені. У зборах брали участь дорослі чоловіки. Проводили їх на майдані у центрі селища. У великих містах на сход людей скликав дзвін.
Поява князів у слов'ян започаткувала князівську владу. Поступово влада старійшин племені почала занепадати. Серед східнослов'янських племен почали утворюватися князівства. Одне з наймогутніших у цей час було князівство у полян. Центром його став Київ. Як і коли виник Київ? Хто його засновник? На ці запитання дасть відповідь мудра і давня книга, написана ченцем Києво-Печерського монастиря літописцем Нестором, «Повість минулих літ: «Коли ж поляни жили осібно і володіли родами своїми,— бо й до сих братів існували поляни і жили кожен з родом своїм,— то були [між них] три брати: одному ім'я — Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив, і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка нині зветься Щекавицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хорицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола міста ліс і бір великий, і лови-
ли вони [тут] звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими і називалися полянами». Літописний переказ вказує на те, що Київ заснував полянський князь Кий. Київ виник тисячу п'ятсот років тому. Змінювали один однрго князі. Зростав, будувався, міцнів Київ, збільшувалась територія князівства за рахунок приєднання сусідніх земель. 882 року новгородський князь Олег зібрав численну дружину і пішов до Києва. Хитрощами виманив з міста князів і підло їх убив, захопивши таким чином владу. «І сів Олег, князюючи в Києві, і мовив Олег: „Хай буде се мати городам руським". Об'єднавши землі полян із новгородським князівством, Олег став величати себе Київським князем. Протягом трьох років він де силою, а де хитрістю приєднав до свого князівства інші землі. Так у слов'янському світі виникла держава з центром у місті Києві, яка дістала назву Київська Русь. Ярослав Мудрий У 1015 році помер Князь Володимир, який зробив багато корисного. Одразу ж після смерті князя між його синами розпочалися чвари і запекла боротьба за владу. Кожен хотів мати якомога більше земель і прагнув стати київським князем, У цій боротьбі переміг Ярослав, відомий в історії під прізвиськом Мудрий. Ярослав був справді мудрою людиною. Незважаючи на те, що влада була завойована ним силою, він залишався прихильником мирних шляхів у досягненні мети. Для зміцнення свого авторитету і встановлення добросусідських відносин з іншими країнами Ярослав використовував шлюбні зв'язки. Його сестра була одружена з польським князем, одна з дочок — з французьким королем, друга — з норвезьким, третя — з угорським. Князь вживав заходів для захисту своїх земель, особливо південних. У 1036 році він розбив печенігів, які постійно нападали на Русь. Зміцнивши південні кордони, наказав будувати фортеці. За часів Ярослава Мудрого був створений перший збірник законів, який називався «Руська правда». Раніше кожен сам собі був законом. У різних землях по-різному могли вирішувати одну і ту ж саму справу, наприклад крадіжку якогось майна. Тепер же, згідно з «Руською правдою», покарання було однакове, незалежно від того, де людина здійснила злочин. Звичайно, нові закони насамперед оберігали інтереси та майно знаті. «Хто переоре чужу землю, платить штраф 12 гривень. Хто вкраде вола — штраф одна гривня і повернути вола. Хто вб'є князівського слугу, старшого дружинника — штраф 80 гривень. Якщо під час бійки вирвали жмут бороди— штраф 12 гривень на користь князя. Якщо вибили під час бійки зуб, і кров потекла з рота (доказ прямий)— штраф 12 гривень на користь князя, а потерпілому гривня...» За вбивство людини раніше мстилися родичі загиблого, винищуючи рідних убивці з покоління в покоління. Тепер за вбивство платили штраф. Створення законів сприяло встановленню порядку в державі. Було збудовано багато чудових споруд. Деякі залишились і до сьогодні. Вершиною архітектурної майстерності того часу став храм Софії. Софійський собор, здіймаючись у небо тринадцятьма куполами, був будівлею унікальною не лише зовні. Він вражав і внутрішнім оздобленням. Масивні стовпи підпирали арки і склепіння, на стінах — фрески і мозаїчні зображення святих.
...Жінка із сумним і суворим обличчям, яка зазнала чималих випробувань долі, схвильовано підняла руки. Що й кому вона хоче сказати? Здається, промовляє вона щось дуже важливе. Сила почуттів цієї жінки така могутня, що мимоволі схиляєшся перед нею... Це мозаїчне зображення Божої Матері, що зустрічає тебе, коли заходиш до Софії Київської. Протягом багатьох століть вороги не раз руйнували храм, але завжди зображення Святої рожої Матері залишалось неупікодженим. Є що розповісти про Софію Київську. Тут зберігалась бібліотека Ярослава Мудрого — перше велике зібрання рукописних книг на Русі. Будучи людиною високоосвіченою, він дбав про поширення знань у державі. При церквах та монастирях наказав відкрити школи, брати на навчання малолітніх хлопчиків. Створили таку школу для дітей знатних родів і при Софійському соборі. Тут же було спеціальне приміщення, де перекладалися твори з іноземної мови, переписувались і народжувались літописи. Вони поповнили бібліотеку, яка пізніше зникла безслідно. Ученні вважають, що вона, очевидно, знаходиться в одному із нерозкритих підземель, яких у Києві чимало. Надзвичайно цікавою спорудою того часу були Золоті ворота, які тепер відбудовані заново, котрі являли собою парадний в'їзд до Києва. Це складна й урочиста будова: башта з прорізними вежами і невелика оздоблена Благовіщенська церква, що стояла за нею. Помер Ярослав Мудрий у 1052 році. Коли він був ще живий, то так наставляв своїх синів: «Осе я одхожу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви брати від одного отця і однієї матері. І якщо будете ви в любові межи собою, то й Бог буде в вас, і скорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж бу- дете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибне-те, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтеся брат брата, пробувайте мирно». Кияни плакали, прощаючись з Ярославом. Поховали його у Софійському соборі, у мармуровій домовині, яка стоїть там і тепер. Усі ті зміни, які відбулися в державі за часів правління Ярослава Мудрого, сприяли зміцненню авторитету Русі серед інших країн світу. Вона стала могутньою культурною державою.
Богдан Хмельницький Богдан Хмельницький був одним із найвідоміших гетьманів війська Запорозького. Народився у сім'ї козацького сотника Михайла Хмельницького. Його батько володів невеликим хутором Суботовим, у якому промайнули дитинство, юність Богдана Хмельницького. Богдан Хмельницький був природжений козак, навчався в Київському училищі. Закінчив навчання, служив конюхом в одного пана. Один раз цей пан був дуже п'яним і задумав заради втіхи відрубати Хмельницькому голову. Богдан утік на Запорозьку Січ. Був завжди разом із козаками, усі його любили за великий розум, хоробрість і сміливість, Добре володів польською, турецькою, татарською, російською, українською мовами. В одному з військових походів проти турків батько Богдана загинув, а сам він потрапив у полон. Через два роки Богдан Хмельницький повернувся з полону і жив у батьківському хуторі Суботові. Бачив страждання, що терпів український народ від польських поневолювачів. Та й на собі відчув всеволю польських властей. Прийшов час і Хмельницький посварився з поляками на смерть. Шляхтич Чаплинський за час відсутності Богдана незаконно дістав грамоту на володіння його хутором. Учинив підступний напад і заволодів Суботовим, а всіх домашніх Хмельницького закував у кайдани, Богдан Хмельницький поскаржився на нападника в суд. Тоді Чаплинський засік на смерть його десятилітнього сина. Марними були пошуки правди і справедливості. Навіть до польського короля Владислава звернувся Хмельницький, але той нічим не зміг допомогти, а тільки сказав: «Пора би вам, козаки, згадати, що ви воїни і що у вас є шаблі». Ці слова глибоко запали Хмельницькому в голову, і він вирушає на Україну добувати правду силою. В Україні Хмельницький зібрав козаків, розповів їм про все: про свою образу, про королівське слово, і про те, що чув і бачив дорогою додому серед народу. Козаки дали клятву загинути, але помститися полякам за образи. Це було 1647 року. Приготувавши козаків до боротьби проти поляків, Хмельницький вирушає до Запоріжжя. На загальній раді Хмельницького обирають гетьманом. Під його керівництвом розпочинається визвольна боротьба українського народу проти польських поневолювачів. Хмельницький розумів, що самому з добре озброєним супротивником йому не впоратися. Тому випросивши у кримського хана чотири тисячі татар для участі в боротьбі проти Польщі, шле гінців до донських козаків, які дають згоду підтримати запорожців. Козаки переслідували ворога і завдали нищівної поразки польсько-шляхетському війську. Про неабиякий військовий талант Богдана Хмельницького свідчать такі факти. У боях на Жовтих Водах і під Корсунем (16 і 26 травня 1648 року) армія Хмельницького вщент розбила добре озброєні та навчені військовій справі загони польського короля. Повстанці діяли рішуче, швидко і злагоджено, добирали собі вигідні місця для зустрічі з ворогом. Переможцям дісталась велика здобич: кожен козак зробився з бідняка багатієм. А у битві під містечком Пилявцями польське військо було розбите одним ударом. 80 гармат і декілька тисяч возів забрали козаки. Цю здобич оцінили в десятки мільйонів золотих (польських грошей). Серед козаків навіть були такі стрільці, які пострілом гасили свічку, відсікаючи нагар так, що можна було подумати, наче це зроблено щипцями.
Війна з поляками тривала довго, і Хмельницький став просити московського царя Олексія Михайловича щоб він прийняв український народ під свою міцну руку. Україна згодом відійшла від Польщі. У Богдана Хмельницького були інші наміри. Він хотів створити свою державу з України, Поділля, Волині, але розумів, що у такої держави було дуже мало сили. 15 серпня 1657 року Хмельницького не стало. Кажуть, що в цьому допомогло люте зілля, яким напоїв його польський пан, який нібито приїжджав сватати його доньку. У чарку з горілкою він підлив Хмельницькому щось з іншої склянки. Більше цього гостя в Україні не бачили, а Хмельницький ставав кволим і слабким. Поховали гетьмана в Суботові. Не було чути церковного співу, бо так ридали і голосили козаки, ховаючи батька свого, старого Хмельницького. Список використаної літератури 1. Бабовая Т. І., Рядова С. І., Будний Б. Є., Левчук Л. Ф. Я і Україна. Громадянська освіта: Посібник. З клас. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2001. 2. Бабовая Т. І., Рядова С.І. Я іУкраїна. Уроки громадянської освіти. З клас. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2004. 3. Байбара Т. М., Бібік В. М. Я і Україна; Підручник для 3 класу. — К.: Форум, 2004. 4. Баранова Н. П. Общение в конфликте // Все для учителя.— 2004.— № 2.— С.135. 5. Василенко Л. А. Правила поведінки в школі, громадських місцях і на вулиці // Позакласний час. — 2002. — № 17. — С. 55. 6. Володарська М. О. Уроки громадянської освіти: Посібник. Світ прав дитини. — Харків: Скорпіон, 2005. 7. Гавриш С. Б. Маленькі істор ії про великі істини. Права та свободи дитини К.:Емма, 2001. 8. Галатович А. Д. Увійди в природу з другом // Бібліотека вчителя початкової школи.— К.: ТОВ «Редакція освітянських видань», 2003. 9. Дзвінок з минулого: Збірник віршів, оповідань, казок, байок, загадок / Н. Кир'ян, В. Клічак, В. Лучук.— К.: Веселка, 1991. 10- Дзвоник-кличе: Навчальне видання / Л. О. Бєлова, А. С. Доценко, С. Г. Дру-жинінська, В. М. Єжелий.— Харків: Кримарт, 2002. 11. Збірник художніх творів: Позакласне читання / Н. О. Будна, 3. Л. Головко.— К.: Навчальна книга. Богдан, 2003. 12. Карпова Н. А. Я і Україна. Громадянська освіта. Природознавство: Завдання для тематичного і підсумкового контролю 3 клас. — Харків: Лета, 2004. 13. Конвенція ООН про права дитини. — К., 2005. 14. Конституція України для школярів. — К.: Право, 1998. 15. Школайчук Т., Шевчук Л., Шиш О., Богачук Л. Орієнтовний зміст першого уроку в початковій Школі // Початкова школа.— 2004. — X* 30. — С. 64. 16. Сидоренко Т. І. Довідник першокласника. — К.: Хрещатик, 1998. 17. Супруненко В. Народний: Витоки нації, символи, вірування, звичаї та побут українців. — Запоріжжя: Берегиня, 1993. 18. Сьогодні свято! Частина 2. / Г. І. Могорита. — Тернопіль: Мандрівець, 1998. 19. Черемський П. Г., Семеренський В. І. Дзига. Українські дитячі й молодечі народні ігри і розваги. — Харків: Друк, 1999. 20. Шевченко Т. Г. Кобзар. — К.: Видавництво художньої літератури «Дніпро», 1986.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 110; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.71.142 (0.033 с.) |