Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Грецькі стоїки Зенон, Панетій, Посідоній і їх Політико-філософські ідеї.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Першими, хто заперечив поліс з його державно-правовими інституціями, були стоїки. Стоїцизм як філософська течія проіснував з Ш ст. до н. е. до П ст. н. е. Філософія стоїцизму пояснювала світ (космос) у саморозвитку, як живу, розумну істоту. Всесвітом керує Логос, він є загальним природним законом, який, проте, має божественний характер. Люди є часткою світового космічного циклічного процесу, синами Божими, а відтак і братами один одному. Отже, на думку стоїків у світі повинне існувати загальне право, так зване природне право, підмурком якого є вічний розум універсуму та розум людини. На зміст природного права не впливають ні місце, ні час (тут стоїки підтримують Сократа у його суперечці із софістами). Стоїки твердили, що перед природним правом усі рівні, навіть раби. Збірники законів різних полісів є лише блідою копією природного права. Згідно із їхнім вченням жити у злагоді із природним правом - це жити по справедливості. Стоїки розглядали людей, як громадян єдиної світової держави космополісу, а окремого індивіда - громадянином полісу. Громадянами космополісу, за їхнім вченням, є боги і люди. У космополісі править закон, який розумно регламентує поведінку людей на принципах міркувань здорового глузду. Здоровий глузд - це закон природи (закон Бога), який є універсальним критерієм добра і справедливості, непорушний у своїх засадах, а його приписи є обов'язковими як для можновладців, так і для інших підданих. У космополісі не повинно існувати соціальної різниці між громадянами: грек і варвар, аристократ і простолюдин, раб і вільний, багатий і бідний - всі оголошуються рівними перед законом природи. За єдине, що різнить людей, стоїки визнавали розум і вказували на суттєву різницю між розумним і дурнем: «розумного необхідність веде, дурного ж - волочить». Відтак для всіх і кожного стоїки запроваджували два закони: закон міста (окремого полісу) - закон звичаю і закон всесвітньої держави (космополісу) - закон розуму. З цих двох законів закон розуму мав вищі повноваження і втілював норму, з якою мусили узгоджуватися закони полісів і їхніх провінцій. Таким чином, стоїки започаткували теорію світової держави і теорію природного права. Всесвітня держава стоїків передувала Граду Божому, що з'явився пізніше в християнській теології. Ідеалом стоїків була царська влада - правління наймудрішого. Засновником стоїцизму був Зенон (336—264 р. до н.е.). В історії стоїцизму розрізняють три періоди: древній, середній і новий (римський) Коштую. Головними діячами древньої Коштуй (III-II вв. до н.е.) є, крім Зенона, були Панетий і Посидоний, а нової (римської) Коштуй (I-II ст. н. е.) — Сенека, Эпиктет і імператор Марк Аврелий. Світобудова в цілому, відповідно до стоїцизму, керується долею. Доля як керуючий і пануючий початок є одночасно «розум світобудови, чи закон усіх сущих у світобудові, керованій провидінням, чи розум, згідне з яким що стало стало, що стає стає і стоїть стане». Доля в навчанні стоїків виступає в якості такого «природного закону» («загального закону») який має в той же час божественний характер і зміст. Згідно із Зеноном, «природний закон божественний і володіє силою, що велить (робити) правильне і забороняє протилежне». Відштовхуючи від універсального характеру природного закону (і, отже, справедливості по природі), Зенон у своїх творах про державу, а слідом за нимгрецькі і римські послідовники, обґрунтовували космополітичні представлення про те, що всі люди (і по своїй природі, і за законом світобудови в цілому) — громадяни. 22.Матеріалістичний напрямок в політико-правовій думці Стародавнього Риму (Лукрецій Кар "Про природу речей"). Історія давньоримської політичної і правової думки охоплює ціле тисячоліття і в своїй еволюції відображає істотні зміни в соціально-економічній і політіко-правової життя Древнього Риму за довгий час. Саму історію Древнього Риму прийнято ділити на три періоди: царский (754—510 рр. до н. е.), республіканський (509—28 рр. до н. е.), імператорський (27 р. до н.е. — 476 р. н. е.). Причому єдина Римська імперія в 395 р. н.е. була остаточно розділена на Західну (столиця— Рим) і Східну (столиця — Константінополь) імперії, і остання (Східна Римська, Візантійська імперія) проіснувала до 1453 р. Політико-правові інститути і переконання в Древньому Римі розвивалися впродовж довгої історії в умовах гострої боротьби між різними верствами населення — патриціями і плебеями, нобілітетом (з патриціїв і багатих плебеїв) і незаможними, оптиматами (прибічниками верхів суспільства) і популярамі (прибічниками вільних низів), вільними і рабами. Істотну роль в історії Древнього Риму зіграла боротьба плебеїв за рівняння свого положення з патриціями, тобто з власне «римським народом», члени якого монополізіровалі в своїх руках політичні і цивільні права. Ця боротьба привела до реформ Сервія Тулію, шостого римського царя. В результаті даної реформи плебеї були включені до складу «римського народу», який був роздільний на п'ять розрядів за майновою ознакою. Реформа забезпечила перевагу багатих в управлінні державою Плебеї отримали право на участь в народному зібранні і на долю від общественной власності (у тому числі і земляною). Але вони не були повністю зрівняні в правах з патриціями і ще довгий час продовжували боротьбу проти привілеїв патриціїв. Коли в 494 р. до н.е. плебеї, невдоволені своїм положенням, покинули Рим, тодішній консул патрицій Мененій Агріппа переконав їх повернутися в місто за допомогою порівняння римської цивільної общини з єдиним організмом, в якому разлічниє складові частини (патриції і плебеї) здійснюють хоча і різні, але необхідні для всього організму функції. Тут, до речі кажучи, ми маємо справу з одним з ранніх (для европейськой думки) формулювань органічної концепції суспільства і держави В цей же час фундирувалася посада плебейського (народного) трибуна з широкими повноваженнями, дозволяючими нейтралізовать антиплебейські акції інших магістратів. У дальнейшем (367 р. до н. е.) був ухвалений закон, згідно з яким один з двох що щорік обиралися народним зібранням консулів (вищих магістратів римської республіки) мав бути плебеєм. Видними ідеологами плебеїв були брати Тіберій і Гай Гракхи, які, будучи вибрані народними трибунами (соответственно в 133 і 123 рр. до н. е.), рішуче виступили за обмеження крупного землеволодіння, конфіскацію надлишків землі і їх роздачу безземельним громадянам. На користь міського плебсу і люмпена-пролетарів Гаєм Гракхом були запропоновані і такі заходи, як зниження цін на хліб, будівництво доріг і так далі Спроба реалізувати ці заходи зустріла запеклий опір верхів римського суспільства і привела до вооруженной боротьби, в ході якої загинули і самі Гракхи (Тіберій в 133 р. до н. з., Гай в 122 р. до н. е.). У політичному плані рух братів Гракхов був направлено на ослабіння і підривання сенату і консервативно налагодженого сенаторського стану і вирішальне посилення ролі народу (і перш за все міського і сільського плебсу, а також стану вершників) в справах держави. По проведенному Гаєм Гракхом судовому закону суди, що знаходилися раніше у веденні сенаторського стану, були передані до рук всад-ников. Після ухвалення цього закону Гай Гракх вигукнув: «Я одним ударом знищив сенат». Хоча це і було преувеліченієм, проте не викликає сумнівів велика роль названого закону в зміцненні антисенатських сил і посиленні демократічеського руху проти аристократичної верхівки тогдашней римської республіки. Певний вплив на боротьбу Гракхов за демократизацію римських соціально-політичних порядків надали ідеали і інститути старогрецької демократії. У загальнотеоретичному плані давньоримська політико-правова думка знаходилася під помітною дією відповідних старогрецьких концепцій. Примітно, що, коли в середині V ст до н.е. плебеї зажадали складання писаного законодавства, до Греції були направлені римські посланці для ознайомлення з грецьким законодавством і особливо із законами Солона. Результати цього ознайомлення були використані при складанні важливого джерела давньоримського права — знаменитих Законів XII таблиць (перші десять таблиць було прийнято в 451 р. до н. е., дві останні — складені і прийняті в 450—449 рр. до н. з.). Значний вплив на давньоримських авторів зробили погляди Сократа, Платона, Арістотеля, епікурейців, стоїків, Полібія і багатьох інших грецьких мислителів. Так, загальнофілософські переконання Демокріта і Епікура, уявлення Демокріта про прогресивний розвиток людей від первинного природного стану до створення впорядкованого політичного життя, держави і законів, думка Епікура про договірний характер держави і права були сприйняті і розвинені Тітом Лукрецием Каром (99—55 рр. до н ери) у його відомій поемі «Про природу речей». Римський епікуреєць, філософ і поет Тіт Лукрецій Кар (бл. 99-55 рр. до н. е.), автор знаменитої поеми «Про природу речей» усі форми суспільного життя пов'язує винятково із розумом людини, заперечуючи втручання у життя суспільства будь-яких надприродних сил чи божественного розуму. На його думку, індивід позбавлений будь-яких інстинктивних прагнень жити у суспільстві, окрім прагнення особистого щастя. Але необхідність адаптації в умовах природи та досвід такої адаптації сприяли розвитку людей корисних ремесел, виникненню різних соціальних інститутів, включаючи державу і закони організованого суспільства. Отже, згідно із вченням Лукреція Кара, держава і закони — це результат природної творчості людей, які діють в умовах певного фізичного середовища
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 313; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.44.145 (0.011 с.) |