Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Мастацкая дэталь. Дэталь і падрабязнасць.
Дэталь (ад фр detail – “падрабязнасць”) – такая падрабязнасць літатарурнага твора, якая асаблівай сілай абуджае ўяўленне і творчую думку чытача, нясе значную ідэйна эмацыянальную і сэнсавую нагрузку. Такім могуць быць асобныя падрабязнасці пейзажу, партрэта, побыту, маўлення і дзеяння персанажа і г.д. Напрыклад па словах К. Паўстоўскага, мастацкая дэталь “знаходзіцца” ў адным шэрагу з удалым вобразам. Майстрамі мастацкай дэталі з’яўляюцца Я. Колас, М. Гарэцкі, І. Мележ, Я. Брыдь, В Быкаў. Часам мастацкая дэталь лейтматывам праходзіць праз твор, вызначаючы нават ягоную назву (“На ростанях”, Я. Коласа”, “Плач перапёлкі” І. Чыгрынава і інш) Мастацкая дэталь - выяўленчая і выразная падрабязнасць, характэрная рыса якога-небудзь прадмета, часткі побыту, пейзажу, інтэр'еру, партрэта і г. д., нясучая падвышаную сэнсавую нагрузку, характарызуючы не толькі ўвесь прадмет (характар, прастора, час у творы), часткай якога яна з'яўляецца, але і вызначальная шмат у чым стаўленне чытача да яго. Функцыі мастацкай дэталі: · сродак малюнка (апісанне) аб'ёмнасці, канкрэтнасці прадметнага міру. · эстэтычныя функцыі · удакладняе, растлумачвае і агаляе задуму пісьменніка · можа быць і лейтматывам твора (у Чэхава).
18. Персанаж і пісьменнік: герой і аўтар. Формы і прыемы псіхалагізму. У літаратурных творах нязменна прысутнічаюць і, як правіла, пападаюць у цэнтр увагі чытачоў выявы людзей: ачалавечаных жывёл, раслін і рэчаў. Існуюць розныя формы прысутнасці чалавека ў літаратурных творах. Гэта апавядальнік-разкажчык, лірычны герой і персанаж, здольны явіць чалавека з поўнасцю і шыратой. Персанаж мае як бы дваякую прыроду. Ён, па-першае, з'яўляецца суб'ектам адлюстроўванага дзеяння, стымулам разгортвання падзей, складнікаў сюжэту. Нараўне з літаратурнымі героямі вельмі значнымі апыняюцца групавыя, калектыўныя персанажы. Персанажы характарызуюцца з дапамогай здзяйсняных імі ўчынкаў, а таксама формаў паводзін і зносіны, рыс выгляду і блізкага асяроддзя, думак, пачуццяў, намераў. Літаратурныя персанажы могуць паўставаць не толькі "носьбітамі" каштоўнасных арыентацый, але і ўвасабленнем безумоўна адмоўных рыс. Стаўленне аўтара да героя можа быць па перавазе альбо адчужаным, альбо роднасным, але не нейтральным. У літаратурных творах так або інакш існуе дыстанцыя паміж персанажам і аўтарам. Яна мае месца нават у аўтабіяграфічным жанры, дзе пісьменнік з некаторай часавай адлегласці асэнсоўвае ўласны жыццёвы досвед. Малюнак персанажа складаецца з шэрагу кампанентаў, выящляючых як унутраны мір чалавека, так і яго знешняе аблічча.
Псіхалагізм у літ-ры – скурпулёзнае яскравае выяўленне пісьменнікам унутранага, душэўнага стану вобраза-персанажа. Упершыню праявы псіхалагізма ў літ-ры заўважаюцца яшчэ ў творах антычнасці (“Дафніс і Хлоя”) у сярэднявякоўі ён практычна не сустракаецца, на нов аснове пачынае узнікаць у эпоху Адраджэння (“Дэкамерон” Бакачыо, “Жон Кіхот” Сервантэса). З прыходам рэальзму ўзнікае яго вышэйш. Форма – псіхалагічны аналітызм (Л. Талстой. Ф Дастаеўскі) Бел пісьменнік – псіхааналітык (К.Чорны, В.Быкаў) Мастацкае даследванне найтанчэйшых душэўных зрухаў персанажаў заўсёды звызваюць з паказам сацыяльна значных падзей. Псіхалагізм у літ-ры праяўляецца ў трох формах: 1) унутранай (пры дапамозе ўнутранай мовы персанажаў, вобразаў, памяці і ўяўленні) 2) знешняй (праз мастацкі дэталі, псіхалагіч. інтэрпрытацыю паводзін і мовы персанажаў, іх міміку, жэсты) 3)апісальна-аўтарскі (пераказ думак і пачуццяў персанажаў аўтарам). З другога боку існуюць такія формы псіхалагізму як: - адкрыты (дэманстратыўны) - Дастаеўскі - закрыты (падтэкст) – Чэхаў, Стральцоў - плынь свядомасці Без дасканалай псіхалагічнай хар-кі нельга стварыць паўнацэнныя літ-я вобразы, паказаць мнагалостайныя праявы чалавечага жыцця. Мастацкія сродкі, пры дапамозе якіх, аўтар паскрывае псіхалагізм героя: - апісанне ўражанняў - характарыстыка перажыванняў - унутраныя маналогі - існанаванне (адлюстраванне) снабачанняў і галюцынацый Для перадачу псіхалагізму зручныя: - эпісталярная форма - аўтабіяграфічны аповед - аповед ад 3-яй асобы, якая мае дар убачання Пранікненне ва ўнутраны свет героя: - простае - апасродкавае · партрэт · формы паводзінаў герояў (жэсты, міміка, рухі) · дыялогі, маналогі (звернутыя, адасобленыя) · рэч
· прырода
19. Персанаж і яго каштоўнасная арыентацыя. У літаратурных творах нязменна прысутнічаюць і пападаюць у цэнтр увагі чытачоў выявы людзей, а ў асобных выпадках - іх падабенстваў: ачалавечаных жывёл, раслін і рэчаў. Існуюць розныя формы прысутнасці чалавека ў літаратурных творах. Гэта апавядальнік-разкажчык, лірычны герой і персанаж, здольны явіць чалавека з поўнасцю і шыратой. Персанаж - гэта альбо плён чыстай выдумкі пісьменніка (Гулівер і ліліпуты ў Дж. Свіфта; які страціў носу маёр Кавалеў у Гогаля), альбо вынік домысла аблічча рэальна існавалага чалавека (будзь то гістарычныя асобы або людзі, біяграфічна блізкія пісьменніку, а то і ён сам); альбо, нарэшце, вынік апрацоўкі і апрацоўка ўжо вядомых літаратурных герояў, якія, скажам, Дон Жуан або Фаўст. Нараўне з літаратурнымі героямі як чалавечымі індывідуальнасцямі, сітавінай вельмі значнымі апыняюцца групавыя, калектыўныя персанажы (тоўпы на пляцы ў некалькіх сцэнах "Барыса Гадунова" Пушкіна, якая сведчыць аб меркаванні народным і яго што выказвае). Персанаж мае як бы дваякую прыроду. Ён, па-першае, з'яўляецца суб'ектам адлюстроўванага дзеяння, стымулам разгортвання падзей, складнікаў сюжэт. Па-другое, персанаж мае ў складзе твора значнасць самастойную, незалежную ад сюжэту: ён выступае як носьбіт стабільных і ўстойлівых уласцівасцяў, чорт, якасцяў. Персанажы характарызуюцца з дапамогай здзяйсняных імі ўчынкаў, а таксама формаў паводзін і зносіны, думак, пачуццяў, намераў. Каштоўнасныя арыентацыі (іх можна таксама назваць жыццёвымі пазіцыямі) вельмі разнастайныя і шматпланавыя. Прытомнасць і паводзіны людзей могуць быць накіраваныя на каштоўнасці рэлігійна-маральныя, уласна маральныя, пазнавальныя, эстэтычныя. Яны звязаныя і са сферай інстынктаў, з целавым жыццём і задавальненнем фізічных запатрабаванняў, з імкненнем да славы, аўтарытэту, улады. Героі літаратуры розных краін і эпох бясконца шматстайныя. Існуюць сваё роды літаратурныя "звыштыпы" – надэпахальныя і інтэрнацыянальныя. Падобных звыштыпаў няшмат. Персанажы, прыналежныя да авантурна-гераічнаму звыштыпа, імкнуцца да славы, прагнуць быць каханымі, валодаюць воляй, схільныя актыўна ўдзельнічаць у змене жыццёвых становішчаў, дужацца, дасягаць, перамагаць. Авантурна-гераічны персанаж - свайго роду выбраннік або самазванец, энергія і сіла якога рэалізуюцца ў імкненні дасягнуць нейкіх вонкавых мэт. Зусім іншы, палярны авантурна-гераічнаму "звыштып", паказаны ў сярэднявечных жыццях і тых творах, якія ў большай або меншай ступені, прама або ўскосна ўспадкоўваюць жыційную традыцыю або ёй сродны. Гэты звыштып правамерна назваць жыційна-ідылічным. Персанажы падобнага роду не датычныя якому-небудзь барацьбы за поспех. Яны знаходзяцца ў рэальнасці, вольнай ад палярызацыі поспехаў і няўдач, перамог, а ў час выпрабаванняў здольныя выявіць устойлівасць, сыдучы ад выпрабаванняў і тупікоў адчаю. У рускай літаратурнай класіцы XIX-XX стст. жыційна-ідылічны звыштып прадстаўлены вельмі ярка і шырока. Тут і Таццяна "Яўгенія Анегіна", і "групавы партрэт" Грыневых і Міронавых у "Капітанскай дачцы", і князь Гвідон ("Казка аб цару Салтане"), якому не спатрэбілася ісці за трыдзевець земляў у пошуках шчасця.
Есць таксама рамантычна настроеныя бунтары і народныя скітальцы ў літ-ры 19-20 ст., рамантычна настроеныя персанажы, уласна-авацюрыстны, антыгерой.
20. Час і прастора ў літаратурным творы. Паняцце пра хранатоп. Мастацкі час і мастацкая прастора, гэта характар мастацкай выявы, які забяспечвае цэласнае ўспрыманне мастацкай рэчаіснасці і арганізуе кампазіцыйны твор. Мастацкая прастора ўяўляе сабой мадэль міру дадзенага аўтара на мове яго прасторы паданняў. У рамане Дастаеўскага гэтым з'яўляецца ўсходы (лесніца). У сімвалістаў люстэрка, у лірыцы Пастарнака вокны. Характэрнай асаблівасцю мастацкага часу і прасторы з'яўляецца іх дыскрэтнасць. Літаратура не ўспрымае ўвесь струмень часу, а толькі вызначаныя істотныя моманты. Дыскрэтнасць прасторы звычайна не апісваецца падрабязна, а пазначаецца з дапамогай асобных дэталяў. У лірыцы прастора можа быць іншасказальнай. Для лірыкі характэрна накладанне розных часавых планаў у сучаснасці, прошлым, будучым і г.д. Мастацкі час і прастора сімвалічны. Асноўныя прасторавыя знакі: хата (выява замкнёнай прасторы), прастор (выява адчыненай прасторы), парог, акно, дзверы (мяжа). У сучаснай літаратуры: вакзал, аэрапорт (месцы вырашальных сустрэч). Мастацкая прастора можа быць: кропкавай, аб'ёмнай. Мастацкая прастора рамана Дастаеўскага - гэта сцэнічная пляцоўка. Час у яго раманах рухаецца вельмі хутка, а ў Чэхава час спыніўся. Вядомы фізіёлаг Ухтомскі аб'ядноўвае два грэцкіх слова: хронас - час, топас - месца. У паняцці хранатоп - прасторава часавы комплекс і лічыў, што гэты комплекс прайграваецца намі, як адзінае цэлае. Хранатоп - літаратуразнаўчы тэрмін, уведзены Бахціным у працы "Формы часц і хранатопу ў рамане". Пад хранатопам Бахцін разумее "істотную ўзаемасувязь часавыхі прасторавых адносін". Тэрмін таксама актыўна выкарыстоўваецца ў працах Бахціна "Праблемы творчасці Дастаеўскага" і "Творчасць Франсуа Рабле і народная культура сярэднявечча і Рэнесансу". Тэрмін хранатоп пасля прац Бахціна атрымаў значнае распаўсюджванне ў рускім і замежным літаратуразнаўстве. З гісторыкаў яго актыўна выкарыстаў Гурэвіч. "Хранатоп у літаратуры мае істотнае жанравае значэнне. Можна прама сказаць, што жанр і жанравыя разнавіднасці вызначаюцца менавіта хранатопам, прычым у літаратуры кіруючым пачаткам у хранатопе з'яўляецца час. Хранатоп як фармальна-змястоўная катэгорыя вызначае і выяву чалавека ў літаратуры; гэтая выява заўсёды істотна хранатапічна. Засваенне рэальнага гістарычнага хранатопу ў літаратуры працякала складна і прырыўна: асвойвалі некаторыя вызначаныя бакі хранатопу, даступныя ў дадзеных гістарычных умовах, выпрацоўваліся толькі вызначаныя формы мастацкага адлюстравання рэальнага хранатопу. Гэтыя жанравыя формы, прадуктыўныя ў пачатку, замацоўваліся традыцыяй і ў наступным развіцці працягвалі ўпарта існаваць і тады, калі яны ўжо цалкам згубілі сваё рэалістычна прадуктыўнае і адэкватнае значэнне. Адгэтуль і існаванне ў літаратуры з'яў глыбока разначасовых, што надзвычай ускладняе гісторыка-літаратурны працэс".
Характэрныя рысы хранатопу ў літаратуры 20 стагоддзі: 1. Абстрактная прастора замест пэўнага мелае знак, значэнне. 2. Нявызначана месца і час дзеяння. 3. Памяць персанажа як унутраныя прастора разгорнутых падзей. Структура прасторы будуецца на апазіцыі: верх-ніз, неба-зямля, зямля-падземнае царства, поўнач-поўдзень, лева- права і інш. Структура часу: дзень-ноч, вясна восень, святло-цямрэча і інш.
|
||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 1786; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.118.250 (0.014 с.) |