Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Гукапіс літаратурнага твора. Інтанацыя.
ГУКАПІС - выкарыстанне падбору гукаў (гукавая «інструментоўка») для дасягнення пэўнага мастацкага эфекгу. Гукапіс дазваляе падкрэсліць пэўны сэнсавы змест ці эмацыянальны настрой, узмацніць гучанне асобных слоў выдзеліць іх у тэксце. Асобнымі разнавіднасцямі гукапісу з’яуляюцца алітэрацыя, асананс, анафара і гукаперайманне якія выкарыстоўваюцца ў спалучэнні з рытміка-інтанацыйнай арганізацыяй тэкста. Шырока выкарыстоўваў магчымасці гукапісу Я. Купала ў вершах «Песня званара» «Адцвітанне», «Паязджане»; «Плача восень». Гукапіс дазволіў паглыбінь змест, узмацніць мастацкую выразнасць многіх вершаказаў А. Разанава. Так, разнастайныя спалучэнні гукаў ж, н, р у вершасказе “Жорны” як бы узнаўлаюць карціну працэсу перацірання зерня на муку ў жорнах. Інтанацыя (ад лац. — моцна вымаўляць) — выдзяленне, падкрэсленне голасам пэўных думак, пачуццяў, якія выражаюцца ў паэтычным творы. Iнтатацыя складаецца з мелодыкі, тэмпа і тэмбра маўлення. Характар яе абумоўлены многімі фактарамі: канкрэтным сэнсам паэтычнага выказвання, паўзамі, лагічнымі і фразавымі націскамі, рытмічным малюнкам вершаваных радкоў, своеасаблівасцю гукавой арганізацыі верша, паэтычным сінтаксісам. Усё гэта, несумненна, уплывае на Iнатацыю. У сваю чаргу Iнатацыя актыўна ўздзейнічае на змест паэтычнага твора: дапамагае звязаць асобныя словы ў пэўныя сэнсавыя адзінствы, вылучыць самыя важныя з іх, акцэнтаваць на іх чытацкую ўвагу. Асабліва цесна звязана Iнатацыя з паэтычным сінтаксісам, які па сутнасці з’яўляецца яе граматычным выражэннем (гэтаксама, як раз мяшчэнне вершаваных радкоў на паперы— графічным). «Інтанацыя,— як слушна падкрэсліваў Л. Цімафееў,— гэта час і прастора жывога слова, толькі ў ім яна і існуе і атрымлівае свой рэальны сэнс». У паэтычным творы Iнтатацыя, аднак, адыгрывае не толькі сэнсавыяўленчую ролю, але і экспрэсўную, надаючы выказванню ўрачыстае, сумнае, гнеўнае, саркастычнае, жартоўнае ці якое-небудзь іншае адценне. Паколькі Iнтатацыя вельмі цесна звязана з рытмам і з паэтычным сінтаксісам, то гавораць звычайна пра рытма – інтанацыйны ці інтанацыйна – сінтаксічны малюнак верша. Рытарычныя і сінтаксічныя фігуры, што ўжываюццаў вершы, таксама ўплываюць на яго Iнтанацыю. У сучасным вершазнаўстве вылучаюць два інтанацыйныя тыпы лірычнага верша:
- напеўны (песенны і рамансавы) - гутарковы (аратарскі і размоўны). 38. Літаратурныя роды. Прынцыпы класіфікацыі літаратурных родаў. Славесна-мастацкія творы здаўна прынята аб'ядноўваць у тры вялікія групы, названыя літаратурнымі родамі. Гэта эпас, драма і лірыка. Хоць і не ўсё створанае пісьменнікамі ўкладваецца ў гэтую трыяду, яна дагэтуль захоўвае сваю значнасць і аўтарытэтнасць у складзе літаратуразнаўства. Аб родах паэзіі разважае Сакрат у трэцяй кнізе трактата Платона "Дзяржава". Падобныя меркаванні аб родах паэзіі выказаныя ў трэцім раздзеле "Паэтыкі" Арыстоцеля. Тут сцісла ахарактарызаваныя тры спосабу пераймання ў паэзіі, якія і з'яўляюцца характарыстыкамі эпасу, лірыкі і драмы. У падобным жа духу - як тыпы стаўлення выказваючагася мастацкага цэламу - роды літаратуры неаднаразова разглядаліся і пазней, аж да нашага часу. Разам з тым у XIX ст. умацавалася іншае разуменне эпасу, лірыкі і драмы: не як славесна-мастацкіх формаў, а як нейкіх розумадасягнутых зместу, фіксаваных філасофскімі катэгорыямі: літаратурныя роды сталі думацца як тыпы мастацкага зместу. Тым самым іх разгляд апынуўся адрынутым ад паэтыкі. З гэтымі ўласцівасцямі маўленчай тканіны лірыкі, драмы і эпасу арганічна звязаныя таксама іншыя ўласцівасці родаў літаратуры: спосабы прасторава-часавай арганізацыі твораў; своеасаблівасць з’яўленасці ў іх чалавека; формы прысутнасці аўтара; характар накіраванасці тэксту да чытача. Кожны з родаў літаратуры, кажучы інакш, валодае адмысловым, толькі яму ўласцівым комплексам уласцівасцяў. Дзяленне літаратуры на роды не супадае з яе дзяленнем на паэзію і прозу. У штодзённай прамове лірычныя творы нярэдка атажэствляюцца з паэзіяй, а эпічныя - з прозай. Падобнае словаўжыванне недакладна. Кожны з літаратурных родаў уключае ў сябе як паэтычныя, так і празаічныя творы. Эпас, лірыка і драма сфармаваліся на самых ранніх этапах існавання грамадства, у першабытнай сінкрэтычнай творчасці. Паходжанню літаратурных родаў прысвяціў першую з трох раздзелаў сваёй "Гістарычнай паэтыкі" Весялоўскі, адзін з найбуйных рускіх гісторыкаў і тэарэтыкаў літаратуры XIX ст.. Навуковец даказваў, што літаратурныя роды паўсталі з абрадавага хору першабытных народаў, дзеянні якога ўяўлялі сабой рытуальныя гульні-скокі, дзе пераймальныя рухі цела суправаджаліся спевам - воклічамі радасці або смуткі. Тэорыя паходжання літаратурных родаў, высунутая Весялоўскім, пацвярджаецца мноствам вядомых сучаснай навуцы фактаў аб жыцці першабытных народаў.
Роды літаратуры: ДРАМА — адзін з родаў літаратуры. У вузкім сэнсе слова — жанр твора, які паказвае канфлікт паміж персанажамі, у шырокім — усе творы без аўтарскай прамовы. Выгляды (жанры) драматургічных твораў: трагедыя, драма, камедыя, вадэвіль. ЛІРЫКА — адзін з родаў літаратуры, які адлюстроўвае жыццё праз асабістыя перажыванні чалавека, яго пачуцця і думкі. Выгляды лірыкі: песня, элегія, ода, дума, пасланне, эпіграма, эпітафія. ЭПАС — адзін з родаў літаратуры, які адлюстроўвае жыццё праз аповяд аб чалавеку і адбывалых з ім падзеях. Асноўныя выгляды (жанры) эпічнай літаратуры: эпапея, раман, аповесць, аповяд, навэла, мастацкі нарыс. Таксама існуе такі род, якЛІРАЭПІКА — адзін з родаў літаратуры, у творах якога мастацкі мір чытач назірае і ацэньвае са боку як сюжэтнае апавяданне, але адначасова падзеі і персанажы атрымліваюць вызначаную эмацыйную адзнаку апавядальніка.
Эпас як літаратурны род. Эпас - паўторны прынцып выяўленчага мастацтва. У эпічным родзе літаратуры арганизуючым пачаткам твора з'яўляецца апавяданне аб персанажах, іх лёсах, учынках, настроях, аб падзеях у іх жыцці. Гэта - ланцуг славесных паведамленняў або, аповед пра з’яву якая адбылася раней. Эпас як род літаратуры ўключае ў сябе як кароткія аповяды, так і творы, разлічаныя на доўгае слуханне або чытанне: эпапеі і раманы, якія ахопліваюць жыццё з незвычайнай шыратой. ЭПАС — адзін з родаў літаратуры, які адлюстроўвае жыццё праз аповяд аб чалавеку і адбывалых з ім падзеях. Асноўныя выгляды (жанры) эпічнай літаратуры: эпапея, раман, аповесць, аповяд, навэла, мастацкі нарыс. Свойства эпасу: 1) маляўнічасць, т.к. у эпасе з дапамогай слоў можа быць намаляваны любы аб'ект любой ступені складанасці з высокай ступенню дэталізацыі. Гэтая здольнасць дазваляе звяртацца да дэталёвых партрэтаў, разгорнутым апісанням пейзажу або інтэр'еру. 2)Сюжэтнасць эпасу, г.зн. здольнасць прайграваць складаныя акалічнасці, вялікай колькасці падзей і персанажаў, даваць мноства сюжэтных матывацый. 3) Хранатоп - адмысловыя прасторавыя часавыя адносіны. У эпасе прастора і час звязаны значна цясней, чым у лірыцы і драме. Эпас імкнецца да прайгравання навакольных падзей, з'яў і прадметаў, таму ў максімальна пэўнай ступені адлюстроўваецца прастора і час. 4) Эпас мяркуе адмысловую маўленчую арганізацыю. У ім спалучаюцца ўсе асноўныя формы прамовы: ускосная, прамая, няўласная прамая. Для дыферэнцыяцыі маўленчых формаў эпасу ўводзяцца паняцці апавядальнік і разкажчык. 5) Апавядальная манера - гэта адмысловая інтанацыя, з якой аўтар апісвае тыя або іншыя падзеі. 6) Эпічны светапогляд (іерархія каштоўнасцяў). Чым буйней эпічны твор, тым больш запатрабаванне аўтара аб'яднаць яго разрозненыя часткі і надаць адзінствы. Гэтае адзінства і з'яўляецца эпічным светапоглядам. Эпічныя жанры: Для гераічнага эпасу характэрны спакойны тон апавядання. Бялінскі лічыў, што аўтар глядзіць вачамі свайго народа. Раман - самая вялікая форма эпічнага жанру. Усякі твор напісаны на раманскай мове, а не на лацінскай. Раман як жанр з'явіўся яшчэ ў антычнасці. У сярэдзіне стагоддзя маюць папулярнасць рыцарскія раманы. Разнавіднасці раманаў: гістарычныя, прыгодніцкі, дэтэктыўны, сямейна - бытавы, інтэлектуальны, жаночы, філасофскі, эратычны раман. Для рамана як жанру характэрны псіхалагізм асобы. Аповесць - гэта сярэдні эпічны жанр. Часам нават навукоўцам цяжка вызначыць аповесць ад рамана. Аповяд - невялікае апавяданне ў якім звычайна апісваецца адна падзея. Навела - разнавіднасць аповяду, нечаканы сюжэт, нечаканая развязка. Нарыс - ставіцца да эпічнага жанру. У рускай літаратуры ў сярэдзіне 17 ст. фізіялагічны нарыс - гэта розныя характэрныя з'явы апісаныя з натуры.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 1459; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.243.184 (0.006 с.) |