Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Да пытання аб вывучэнні генэзісу літаратурнага твора. ⇐ ПредыдущаяСтр 6 из 6
Слова генэзіс азначае паходжанне, узнікненне, працэс адукацыі і першапачатковага станаўлення таго або іншага прадмета (з'явы), здольнага да развіцця (эвалюцыі). У дачыненні да літаратуры як цэламу гэты тэрмін фіксуе гістарычнае паходжанне мастацкай славеснасці, звяртаючы нас да эпох архаічным і, у прыватнасці, да станаўлення родаў літаратуры. Генэзісам асобнага твора з яго тэкставымі ўласцівасцямі завуць нешта зусім іншае, а менавіта - шлях ад мастацкай задумы да яго ажыццяўленню. Гэты аспект літаратурнай творчасці шмат гадоў вывучаў Піксанаў (на прыкладзе камедыі "Гора ад розуму" Гогаля). Лічачы, што генетычны разгляд літаратуры - гэта першым чынам вывучэнне творчай гісторыі асобных твораў, дадзеная вобласць літаратуразнаўства звязана з тэксталогіяй і нязменна на яе абапіраецца. Вывучэнне творчай гісторыі твора ў наш час пазначаецца тэрмінамі генэзіса тэксту і дынамічная паэтыка. Існуе і трэцяе значэнне слова "генэзіс", для літаратуразнаўства найболей істотнае. Гэта сукупнасць фактараў (стымулаў) пісьменніцкай дзейнасці, якія маюць месца як у вобласці мастацкай славеснасці і іншых выглядаў мастацтва, так і за іх межамі. Дадзены аспект літаратурнага жыцця мы пазначаем словазлучэннем генэзіс літаратурнай творчасці. Вывучэнне стымулаў дзейнасці пісьменнікаў важна як для ўразумення сутнасці асобных твораў, так і для разумення літаратурнага працэсу заканамернасцяў развіцця славеснага мастацтва. Засваенне генэзіса літаратурнай творчасці ў складзе навукі аб літаратуры другасна па стаўленні да вывучэння саміх твораў. "Усякі генетычны разгляд аб'екта павінна папярэднічацца зразуменнем яго ўнутрана-канстытутыўнага сэнсу". Аднак у гісторыі літаратуразнаўства генетычныя штудыі папярэднічалі вывучэнню саміх літаратурных твораў у іх шматпланавасці і цэласнасці. Яны ці ледзь не пераважалі ў навуцы аб літаратуры аж да 1910-1920-х гадоў. Вывучэннем генезісу літаратурнага працэсу займаліся літаратурныя школы. Літаратурныя школы: · якія арыентуюцца на пазамастацкія фактары - культурна-гістарычная (20-я гг. 19 ст.) - сацыялагічная школа · якія арыентуюцца на ўнутраных літаратурных стымулах - кампаратывісцкі кірунак (19 ст.) - фармальная школа (“форма”) (20-я гг. 20 ст.)
- міфалагічная школа (19 ст.) · якія арыентуюцца на ўнутраны свет аўтара - біяграфічны метад (19 ст.) - псіхалагічная школа
Прынцыпы разгляду літаратурнага твора. У шэрагу задач, выкананых літаратуразнаўствам, вывучэнне асобных твораў займае вельмі адказнае месца. Усталёўкі і далягляды засваення славесна-мастацкіх тэкстаў у кожнай з навуковых школ і ў кожнага буйнога і своеасаблівага навукоўца свае, адмысловыя. Разам з тым у літаратуразнаўстве выразна праглядаюцца нейкія ўніверсальна значныя падыходы да тварэнняў славеснага мастацтва. Умацаваліся такія паняцці, характарызавалыя методыку вывучэння твораў, як навуковае апісанне, аналіз, інтэрпрэтацыя; унутрытэкставы і кантэкстуальны разгляд. 1. АПІСАННЕ І АНАЛІЗ Сутнасць твора не можа быць дасягнута пэўна і пераканаўча пасродкам вымання з яго асобных меркаванняў апавядальніка, персанажа, лірычнага героя, шляхам каментавання і абмеркавання. Таямніцы мастацкіх тварэнняў адчыняюцца літаратуразнаўчай думай толькі на аснове непрадузятага і дбайнага разгляду агульнай сукупнасці тэкставых фактаў, у выніку вывучэння формы ў яе шматпланавасці, са ўсімі яе кампанентамі і нюансамі. Зыходная задача філолага па стаўленні да мастацкага тварэння складаецца ў апісанні таго, што ў ім фармалізавана (маўленчыя адзінкі; пазначаныя прадметы і дзеянні; кампазіцыйныя счапленні). Навуковым апісаннем прынята зваць першапачатковы этап даследавання, а менавіта - фіксаванне дадзеных эксперыменту і назірання. У сферы літаратуразнаўства, натуральна, дамінуе назіранне. Апісанне мастацкага тэксту непарыўна звязана з яго аналізам. Апісанне і аналіз літаратурна-мастацкай формы не з'яўляюцца заняткамі механічнымі. Гэтая справа творчая: абапіраючыся на ўласнае чытацкае ўспрыманне, выкарыстаючы свае прафесійныя навыкі і веды, літаратуразнавец адлучае ў творы важнейшае ад меней істотнага, актыўна значнае ад больш або меней нейтральнага, дапаможна-службовага, часова выпадковага. 2. ЛІТАРАТУРАЗНАЎЧЫЯ ІНТЭРПРЭТАЦЫІ У адрозненне ад звычайных чытацкіх, а таксама эссэісцкіх і мастацка-творчых разуменняў літаратурнага твора (у якіх суцэль могуць пераважаць эмоцыі і інтуіцыі) уласна літаратуразнаўчае засваенне сэнсу неабходна абапіраецца на апісанне і аналіз формы.
Літаратуразнаўчыя інтэрпрэтацыі (нават самыя сур'ёзныя і глыбокія) не ў стане вычарпаць утрыманні тварэнняў славеснага мастацтва, бо ў іх далёка не ўсё валодае поўнасцю і нязменна застаецца таямніцай, якая падахвочвае да інтэлектуальных пабудоў -ініцыятыўным і творчым. Мы мае права сфармуляваць некаторыя тэарэтычныя становішчы адносна літаратуразнаўчых інтэрпрэтацый. Па-першае: мастацкі змест не можа быць вычарпаны якой-небудзь адзінкавай трактоўкай твора. Літаратуразнаўчыя інтэрпрэтацыі здольныя ўбіраць у сябе толькі адносныя ісціны. Па-другое: нельга не лічыцца з неаднаразова выказваючыміся меркаваннямі аб тым, што літаратуразнаўчым трактоўкам славесна-мастацкіх тварэнняў належыць быць першым чынам аргументаванымі і выразнымі, якія ўлічваюць складаныя і шматпланавыя сувязі з цэлым кожнага тэкставага элемента. І па-трэцяе: літаратуразнаўчыя інтэрпрэтацыі здабываюць ёмістасць і глыбіню, калі іманентнае вывучэнне суправаджаецца і падмацоўваецца кантэкстуальным разглядам твора. 3. КАНТЭКСТУАЛЬНАЕ ВЫВУЧЭННЕ Тэрмін "кантэкст" трывала замацаваўся ў сучаснай філалогіі. Для літаратуразнаўца гэта - бязмежна шырокая вобласць сувязяў літаратурнага твора з знешнімі яму фактамі як літаратурнымі, тэкставымі, так і знешнемастацкімі і пазатэкставымі. Кантэксты творчасці пісьменніка вельмі рознапланавыя, шмат у чым вызначаюць рысы літаратурна-мастацкіх твораў і нярэдка даюць аб сабе ведаць ў іх складзе, а таму годныя самога пільнай увагі літаратуразнаўцаў. Адрозныя найблізкія (найболей пэўныя і якія могуць побыту больш або меней выразна канстатаваныя) і выдаленыя (больш агульныя і часта не валодаючыя пэўнасцю) кантэксты літаратурных твораў. Першыя - гэта і творчая гісторыя твора, захаваная ў чарнавіках і папярэдніх варыянтах, і біяграфія аўтара, і ўласцівасці яго асобы, і яго асяроддзе. Другога роду кантэксты - гэтае з'явы сацыяльна-культурнага жыцця сучаснасці аўтара, а таксама феномены "вялікага гістарычнага часу", якім ён датычны. Кантэкст у якім ствараецца літаратурны твор, не мае колькі-небудзь вызначаных рамак: ён бязмежна шырокі. Кантэкстуальны разгляд літаратурных твораў, што відавочна, не можа быць вычарпальна поўным: яно па неабходнасці выбарча.
Стыль пісьменніка. Стыль паэта (ад грэч. — грыфель для пісання) — ідэйна-мастацкая своеасаблівасць творчасці паэта. З’яўляючыся канкрэтным увасабленнем адзінства зместу і формы, выяўляецца ў тым, пра што (ідэі, праблемы, матывы, пафас) і як (асаблівасці мовы, рытмікі, строфікі і г. д.) піша паэт. Залежыць ад тыпу творчасці, метаду літаратурнага, якімі карыстаецца аўтар, ад яго светапогляду, творчага вопыту, агульнай культуры, мастацкіх схільнасцей. Так, стыль Я. Купалы мы вызначаем як рамантычны, у той час як стыль Я. Коласа — рэалістычны. Аднак гэта — самае агульнае вызначэнне С. П. Толькі канкрэтны аналіз можа паказаць, што характэрна для стылю таго ці іншага паэта, чым адзін паэт адрозніваецца ад другога. Часам С. П. разумеюць вельмі вузка — толькі як моўную выяўленчую сістэму паэта. Здараецца, што гэтым тэрмінам абазначаюць ідэйны змест творчасці, у той час як С. П. — гэта вобразны змест ці, інакш, змястоўная вобразнасць. Паэты, блізкія сваім стылем, у межах аднаго метаду мастацкага могуць утвараць с т ы л ё в у ю п л ы н ь. Вядучымі стылеўтваральнымі фактарамі ў да- дзеным выпадку становяцца кампаненты зместу або формы ці тыя і другія разам. «Ціхая», «гучная», асацыятыўна-метафарычная, канкрэтна-аналітычная, выяўленча-апісальная, дыдактычна-павучальная, медытатыўная паэзія — гэтыя і іншыя ўмоўныя тэрміны, што сустракаюцца ў сучасных крытычных працах, выкліканы да жыцця спробай акрэсліць стылёвыя плыні сённяшняй паэзіі. Мастацкі стыль і метад. Метад - агульны прынцып творчага стаўлення мастака да пазнавальнай рэчаіснасці. У сучасным літаратуразнаўства адрозніваюць: стылі твораў, стылі тых або іншых этапаў літаратурнага працэсу, індывідуальнасць, групавыя, азначэнне кірункаў, плыняў, стылі, нясучыя водбліск тых або іншых родаў, жанраў, стылі традыцыйныя і наватарскія.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 451; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.98.71 (0.008 с.) |