Політика Польщі в Галичині та на Волині у 1920-30-х роках. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Політика Польщі в Галичині та на Волині у 1920-30-х роках.



Західна Волинь, Західне Полісся, Холмщина і Підляшшя були приєднані до Польської держави згідно з Ризьким мирним договором (1921) між Польщею та радянськими урядами Росії та України. Щодо Східної Галичини, то з червня 1919 р. визначенням її статусу займалися представники Антанти на Паризькій мирній конференції. 14 березня 1923 р. вони визнали Східну Галичину частиною Польщі. Польський уряд зобов'язався забезпечити національним меншинам умови для вільного розвитку та надати Галичині автономію, але цю обіцянку так і не було виконано.Міжвоєнна Польща була відсталою аграрною країною зі слаборозвинутою промисловістю. її відсталістю значною мірою зумовлювалася ситуація на окупованих нею українських землях, які залишалися.аграрно-сировинним-придатком, ринком збуту, джерелом сировини й дешевої робочої сили. Скрутне економічне становище поглиблювалося також національним чинником. Для зміцнення польської. присутності на східних кордонах Речі Посполитої у 1920 і 1925 рр. сейм ухвалив закони про надання землі польським офіцерам та солдатам, а також селянам за рахунок поділу поміщицьких маєтків,власності осіб непальського походження, державних і церковних володінь колишньої Російської імперії Загалом полякам було роздано 800 тис. га найкращих земель. Сюди внаслідок цієї акції переселилося трохи не 200 тис. польських осадників. Ще 100 тис. переїхали до міст.Польський уряд поділив територію країни на дві частини — Польщу "А" і Польщу "Б". До першої входили корінні польські землі, до другої — переважно західноукраїнські та західнобілоруські. У Польщі "А" зосереджувалось 80 % метал обробної, електротехнічної, текстильної, хімічної, паперової промисловості, виробництво цегли, вапна й цукру. Уряд свідомо гальмував промислове будівництво у Польщі. У пошуках кращої долі тисячі українців мусили були емігрувати за кордон.Метою польської політики на західноукраїнських землях було придушення національних прагнень українців. Але оскільки вони становили не менше 15—16 % всього населення Польщі, то влада змушена була робити це обережно, діючи за принципом "поділяй і володарюй". Насамперед для запобігання поширенню українського національного руху вона докладала чимало зусиль, щоб не допустити контактів між двома українськими громадами; національно свідомими жителями Східної Галичини та колишніми підданими Російської імперії, що проживали у Західній Волині, Західному Поліссі, Холмщині та інші. Польська влада також переконувала лемків, гуцулів і бойків, що вони є окремими народами, а не частиною української нації, роздмухувала русофільський рух, намагалася внести розбрат у церковне життя, міжконфесійні відносини тощо.Значна увага приділялась обмеженню впливу української інтелігенції в суспільстві. її представників звільняли з державних установ, дискримінували під час працевлаштування. Всіляко утруднювався вступ українців до навчальних закладів, було ліквідовано всі українські кафедри Львівського університету. Для посилення полонізації в українські школи відряджали польських вчителів. Як наслідок, за 20 років польського панування в Західній Україні кількість українських шкіл зменшилася з 3662 до 144.У загрозливій ситуації перебувала й українська церква. Найбільше постраждала православна конфесія на північно-західних землях, де під час примусового навернення до католицької віри з 389 православних церков уціліла лише 51. Складним було становище й греко-католицької конфесії. Так, її. главу митрополита А. Шептицького в сер. 1923 р. майже місяць не допускали до Львова, піддаючи жорсткому моральному тиску. Священиків УГКЦ карали за вживання української мови тощо.Для послаблення українського руху польська влада не гребувала використанням брутальної фізичної сили. Так, восени 1930 р. у відповідь на революційні дії українських екстремістських груп, які нападали на польські маєтки, уряд вдався до масових і жорстоких репресій проти всієї української спільноти, що набрали характеру державних антиукраїнських погромів і отримали офіційну назву "пацифікація ". Для проведення каральної акції в Галичині уряд використав військо та поліцію. Вони руйнували українські кооперативи, читальні, відділення "Просвіти", закривали школи та гімназії, розпускали молодіжні організації, конфісковували майно, продукти. Звичайним явищем стали фізичні розправи, в результаті яких 7 українців загинули, а тисячі зазнали поранень. Побої часто супроводжувалися моральним приниженням жертв, глумлінням над їхньою національною гідністю тощо. Понад 2 тис. осіб було заарештовано; близько третини з них засуджено на тривалі терміни ув'язнення.У відповідь на протести українців щодо порушення їхніх прав, Ліга Націй висловила осуд польського уряду за проведення пацифікації. Проте репресивна політика не припинялася і в наступні роки. Це сприяло зростанню серед українців національної свідомості, призводило до посилення ворожості до Польської держави і поляків, загострення українсько-польських відносин.

 

46.Суспільно-політичний рух і національно-визвольна боротьба на західноукраїнських землях у період польської окупації (1920—1930-ті роки). Польща, незважаючи на домінування серед її певних політичних кіл відверто шовіністичних настроїв, усе ж залишалася європейською державою, що ґрунтувалася на конституційних засадах. Тому українці тут, попри статус другосортних громадян, перебували в кращому політичному становищі, ніж їх співвітчизники в СРСР. Політична палітра західноукраїнського суспільства нараховувала 12 партій, які відображали всю гаму ідеологічних переконань — від украй лівих до вкрай правих. Загалом у визвольному русі західних українців проти польського панування у міжвоєнний час чітко простежуються три основні течії: легальна, націоналістична та комуністична."Детальну течію" насамперед представляла стабільніша частина суспільства: старше Покоління політиків, духовенство, більшість інтелігенції та заможних селян. "Легалісти" прагнули до державної незалежності, але вважали, що до її здобуття потрібно наполегливо готуватися. Тому вони зосередили свої зусилля на збереженні та розвитку дотеперішніх здобутків, широко використовуючи для цього парламент, пресу, віча, підтримуючи кооперативний рух та національне шкільництво, сприяючи розгортанню мережі українських партій та організацій.

Важливою ланкою діяльності "легального сектору" були підтримка та розвиток мережі українських громадських організацій: культурно-освітніх, економічних, молодіжних, спортивних тощо. їх значення в умовах польської окупації важко переоцінити. Продовжували функціонувати молодіжні організації "Сокіл", "Луг" (колишня "Січ"), "Пласт" та ін., що виховували серед свої членів патріотизм, прагнення до державної незалежності, загартовували фізично.Певних успіхів удалося домогтися на ниві вищої освіти та науки. Практично позбавлені доступу до ВНЗ, які існували на території Польщі, українські вчені й молодь заснували потай від влади Український таємний університет у Львові (1921—1925). Важливим чинником визвольного руху галицьких українців була греко-католицька церква, національний характер якої остаточно викристалізувався завдяки її главі митрополиту А. Шептицькому. Захищаючи інтереси пригнобленого люду, він використовував свій хист, авторитет, власні фінанси. Щороку утримував 40 бідних студентів, у Львові на власні кошти збудував середню школу, надавав матеріальну допомогу приватним школам, був щедрим меценатом та добрим знавцем українського мистецтва.Щоправда, комуністичний рух у Західній Україні залишався впливовою політичною силою доти, доки в УСРР відбувалася "українізація". З кін. 1920-х років під впливом звісток про придушення "українізації", колективізацію, масові репресії і штучний голодомор 1932—1933 рр., почався його занепад.Невпинне піднесення в міжвоєнні роки переживав український націоналізм. Це пояснювалося відсутністю будь-яких перспектив для українців у Польській державі домогтися права на національне самовизначення парламентськими засобами та крахом радянофільських ілюзій, які певний час панували серед частини західноукраїнського суспільства. Націоналізм був формою природного інстинкту української нації, як і будь-якої іншої, до самозбереження та самоповаги.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 283; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.36.141 (0.008 с.)