Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, учитывая особенности передачи на русский язык определений, выраженных именем существительным.

Поиск

Вариант 1

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, то есть служит ли оно: а) признаком множественного числа имени существительного; б) показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite; в) показателем притяжательного падежа имени существительного. Переведите предложения.

  1. The word "physics" originates from a Greek word.- a
  2. Many changes take place in nature. -a
  3. Newton's laws of motion are true to this day.- в

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, учитывая особенности передачи на русский язык определений, выраженных именем существительным.

  1. Students carry out their laboratory tests in modern laboratories. Студенты проводят свои лабораторные тесты в современных

Лабораториях

  1. Industry demands more and more engineers with a thorough knowledge of industry economics. Промышленность требует все больше инженеров с глубокими знаниями рыночной экономики.
  2. Radio supplies the communication service. Радио поставляет услуги связи

III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные степени сравнения, и переведите их на русский язык.

  1. They will make many more important discoveries in the near future. В ближайшем будущем произойдет много более важных открытий.
  2. The more you study the better you pass your exams. Чем больше ты занимаешься, тем лучше ты сдашь экзамен.
  3. The Square of Independence is the most beautiful square in Minsk. Площадь независимости –самая красивая площадь в минске

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. Some centuries ago people did not know anything about electricity. несколько веков назад люди ничего не знали об электричестве.
  2. They met nobody at the station. Они никого не встретили на вокзале.
  3. At present any person knows almost everything about this phenomenon. В данный момент любой человек знает почти все об этом феномене.

V. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов, переведите предложения на русский язык.

  1. The academic year begins (Present Simple) in September. Учебный год начинается в сентябре.
  2. The scientific conference took (Past Simple) place at our Academy last year. Научная конференция состоялась в нашей академии в прошлом году.
  3. We shall solve (Future Simple) this problem with the help of this equation. Мы решим эту задачу с помощью этого уравнения.

VI. Прочтите и устно переведите с 1-го по 9-й абзацы текста. Перепишите и письменно переведите 2, 4, 5, 6, 8 абзацы.

LOMONOSOV

1. Lomonosov, a great Russian scientist, was born in 1711 in the Far North in the village of "Denisovka" renamed "Lomonosovo" after our great scientist. From early childhood the boy was fond of studying and reading.

2. In winter of 1730 Lomonosov left his native village and started on foot for Moscow. He reached the city in January 1731. In Moscow he entered the Slavonic-Greek-Latin Academy. It was the only institution of higher education at that time.

3. During that period of his life he lived under very hard conditions for his scholarship amounted to 3 copecks a day. However this peasant boy from the Far North made such a good progress in his studies that together with a group of the best students he was sent to continue his education first to St. Petersburg and afterwards abroad.

4. While abroad Lomonosov successfully studied philosophy, chemistry, mathematics, physics and foreign languages. He returned to St. Petersburg a well-educated man in spring of 1741 and five years later he was already a professor and an academician.

5. Lomonosov wrote several fundamental works on physics. In 1748 the scientist formulated for the first time the law of conservation of matter and movement which is now called "Lomonosov's Law". Besides research work in physics he carried on many investigations in chemistry and chemical technology.

6. Lomonosov was the founder of the first Russian University which was established in 1755; He lectured on physics, taught students and translated the works of various foreign scientists into Russian.

7. Besides his many-sided activities in various fields of science and engineering he was also an outstanding poet.

8. From the very first and to the end of his days Lomonosov paid particular attention to the development of Russian science and culture, to the enlightenment of the people. He set the development of science in Russia on a firm experimental basis.

9. He died on April 4, 1763. Lomonosov, a great Russian scientist, occupies one of the first places among people of whom the whole cultured world is proud.

1. Ломоносов,великий русский ученый, родился в 1711 году в районах Крайнего Севера в деревне " Денисовка " переименованной в " Ломоносово " в честь нашего великого ученого. С раннего детства мальчик любил учиться и читать. 2. Зимой 1730 Ломоносов покинул родную деревню и отправился пешком в Москву. Он добрался до города в январе 1731 года. В Москве он поступил в Славяно- греко-латинскую академию. Это было единственное высшее учебное заведение в то время. 3. В этот период своей жизни он жил в очень жестких условиях на свою стипендию которая составила 3 копейки в день. Однако этот крестьянский мальчик из районов Крайнего Севера добился настолько хороших успехов в своем обучении, что вместе с группой лучших студентов он был направлен для продолжения образования сначала в Санкт-Петербург, а затем за границу. 4. За границей Ломоносов успешно изучал философию, химию, математику, физику и иностранные языки. Он вернулся в Санкт-Петербург хорошо образованным человеком весной 1741 года и пять лет спустя он уже был профессором и академиком. 5. Ломоносов написал несколько фундаментальных работ по физике. В 1748 году ученый сформулировал впервые закон сохранения материи и движения, который теперь называется " Закон Ломоносова ". Кроме научно-исследовательской работы в физике он совершил множество исследований в химии и химической технологии. 6. Ломоносов был основателем первого русского университета, который был основан в 1755 году; он читал лекции по физике, учил студентов и переводил произведения различных зарубежных ученых на русский язык. 7. Кроме его многогранной деятельности в различных областях науки и инженерии он был также выдающимся поэтом. 8. С самых первых и до конца своих дней Ломоносов уделял особое внимание развитию русской науки и культуры, просвещению народа. Он поставил развитие науки в России на твердую экспериментальную основу. 9. Он умер 4 апреля 1763 года. Ломоносов,великий русский ученый, занимает одно из первых мест среди людей, которым гордиться весь культурный мир.

Вариант 2

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, то есть служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного. Переведите предложения.

  1. New houses are much more comfortable than the old ones. б
  2. Our Polytechnical Academy houses both physical and chemical laboratories. А(houses)\ б (laboratories)
  3. He writes an article about this engineer's invention. а (writes)\ в (engineer's)

ISAAC NEWTON

1. In the little village of Woolthorpe, not far from the old university town of Cambridge, in a farmer's house Isaac Newton was born in 1642.

2. His family wanted him to become a farmer, he did his best to be of use at the farm, but with no success, his mind being always busy with observing various phenomena of nature and reflecting upon them.

3. At the age of 18 he was sent to Cambridge and there he followed the ordinary mathematical courses of his time.

4. Some years after having taken his degree he was appointed professor to the chair of physics and mathematics at Cambridge.

5. The study of light was Newton's favourite study. Having made a number of experiments with lenses, he came to the conclusion that white light consisted of rays of different colours and that each particular kind of coloured ray was differently bent when it fell on a glass surface at the angle. His results formed the basis of modern spectography.

6. The theory of gravity was developed by him when he was only 24, but some twenty years later he returned to this subject.

7. The problem of the paths of the planets, one of the greatest problems of those times, was "what laws could account for the ceaseless motion of the planets round the sun?"

8. Newton deduced and calculated the force of gravity acting between the sun and the planets, thus establishing the law of gravitation in its most general form. With the help of this law he found a connecting link between the mechanics of the earth and the mechanics of the heavens.

9. He also discovered the laws of motion which we still consider to be the basis of all calculations concerning the motion.

Newton died in 1727, at the age of 84.

Исаак НЬЮТОН 1. В маленькой деревне Вулсорп, недалеко от старого университетского города, в доме фермера родился Исаак Ньютон в 1642 году. 2. Его семья хотела, чтобы он стал фермером, он приложил все усилия, чтобы быть полезным в хозяйстве, но без успеха, его всегда был занят ум наблюдением за различными явлениями природы и размышлением о них. 3. В возрасте 18 лет он был отправлен в Кембридж и там он прослушал обыкновенные математические курсы своего времени. 4. Несколько лет после принятия его степени он был назначен профессором на кафедру физики и математики в Кембридже. 5. Изучение света было любимым занятием Ньютона. Сделав ряд экспериментов с линзами, он пришел к выводу, что белый свет состоит из лучей разного цвета и что каждый конкретный вид цветных лучей иначе наклонялся когда он падал на стеклянную поверхность под углом. Его результаты легли в основу современной спектрографии. 6. Теория гравитации была им разработана, когда ему было всего 24, но примерно двадцать лет спустя он вернулся к этой теме. 7. Проблема траектории планет, одна из самых больших проблем того времени, была " какие законы могли бы объяснить непрерывное движение планет вокруг солнца? " 8. Ньютон вывел и подсчитал силу тяжести, действующую междуСолнцем и планетами, создав тем самым закон всемирного тяготения в самом общем виде. С помощью этого закона он нашел связующее звено между механикой земли и механикой небес. 9. Он также открыл законы движения, которые мы до сих пор считаем основой всех расчетов, касающихся движения. Ньютон умер в 1727 году, в возрасте 84 лет.

Вариант 3

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием - s, то есть служит ли оно: а) признаком множественного числа имени существительного; б) показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite; в) показателем притяжательного падежа имени существительного. Переведите предложения.

  1. The importance of Popov's(в) investigations(а) in physics is clear to everybody.
  2. The results(а) of these observations(а) will be very important.
  3. Physics deals(б) with different natural phenomena.

Вариант 4

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, то есть служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа жмени существительного. Переведите предложения.

  1. The exhibits (б) of the Geography Museum tell us about the history of the development of the Earth.
  2. This foreign firm exhibits(а) new computers.
  3. What is your friend's(в) profession?

1. Экспонаты из музея География рассказывают нам об истории развития Земли. 2. Эта иностранная фирма экспонатов выставляет новые компьютеры. 3. Какая профессия вашего друга?

LODYGIN

1. The creation of the first incandescent lamp is closely connected with the name of the well-known Russian scientist and inventor, Alexander Lodygin.

2. Lodygin created the first incandescent lamp and laid the foundation for the production of the present-day incandescent lamps that are much more economical than the lamps with carbon electrodes. He was the first inventor to discover the advantages of the metal wire filaments in comparison with other filaments.

3. Lodygin was born in Tambov Province in 1847. His parents gave him a military education an they wanted him to join the army. However military service did not interest him at all. So he resigned soon and devoted all his time to the study of engineering and the solving of technical problems.

4. Young Lodygin started working out the design of a flying machine. His design was ready in 1870. At that time France was at war with Germany and the construction and testing of the flying machine had to be carried on there. But France was soon defeated and had no need for any flying machine. Thus, its construction was put off for an indefinite period of time and was never realized.

5. In 1872 Lodygin constructed a number of incandescent lamps. These first lamps consisted of a glass bulb with a carbon rod serving as a filament.

6. In 1873 he produced an improved lamp having two carbon electrodes instead of one and a longer life.

7. Lodygin's study of metal filaments having a high melting point is a work of world importance. It is he who introduced tungsten filaments in a vacuum.

8. Tungsten is still considered to be the very metal that should be used for filament production.

9. Lodygin died in 1923 at the age of 76.

Лодыгин 1. Создание первой лампы накаливания тесно связано с именем известного русского ученого и изобретателя Александра Лодыгина. 2. Лодыгин создал первую лампу накаливания и заложил основу для производства современных ламп накаливания, которые намного более экономичные, чем лампы с угольными электродами. Он был первым изобретателем который открыл преимущества покрытия нити металлической проволоки по сравнению с другими нитями. 3. Лодыгин родился в Тамбовской губернии в 1847 году. Его родители дали ему военное образование они хотели, чтобы он вступил в армию. Однако военная служба его не интересовала вообще. Таким образом, он ушел в отставку в ближайшее время и посвятил все свое время изучению инженерии и решению технических проблем. 4. Молодой Лодыгин приступил к разработке дизайна летательного аппарата. Его проект был готов в 1870 году. В то время Франция находилась в состоянии войны с Германией и изготовление и испытания летательного аппарата было перенесено туда. Но Франция вскоребыла побеждена и не было никакой необходимости в летательном аппарате. Таким образом, его строительство было отложено на неопределенный срок и никогда не было реализовано. 5. В 1872 году Лодыгин сконструировал большое количество ламп накаливания. Эти первые лампы состояли из стеклянной колбы с углеродным стержнем, выступающем в качестве нити. 6. В 1873 году он создал улучшенные лампы с двумя угольными электродами Вместо одного и более длительным сроком службы. 7. Исследование Лодыгина металлических нитей, имеющих высокую температуру плавления является произведением мирового значения. Это он ввел вольфрамовые нити в вакууме. 8. Вольфрам до сих пор считается самым подходящим металлом, который должен быть использован для производства нитей. 9. Лодыгин в 1923 году умер в возрасте 76 лет.

Вариант 5

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, то есть служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного. Переведите предложения.

1. The first mention of Minsk dates (а) back to 1067.

2. The doors(б) of the Young People's(в) Theatre are always opened to children of school age.

3. The inhabitants(б) of Minsk are fond of their city.

1 Первое упоминание о Минске относится к 1067 году. 2. Двери театра юного зрителя всегда открыты для детей школьного возраста. 3. Жители Минска любят свой ​​город.

BENJAMIN FRANKLIN

1. Benjamin Franklin is the founder of the theory of atmospheric electricity. He proved the lightning to be an electrical phenomenon.

2. Franklin developed a new theory of electricity that he called positive and negative. He invented a means of protection against the disastrous effects of lightning - the lightning rod.

3. Franklin's theory of atmospheric electricity at first seemed to be misunderstood both in his country and in some countries abroad. It is known to have been severely attacked by the leader of French scientists abbé Nollet, who either did not believe it or was envious of the discovery.

4. In Russia Franklin's work was received in an entirely different manner.

5. The newspaper published by the Russian Academy of Sciences wrote about "the important invention made in the North American city of Philadelphia by Mr. Benjamin Franklin who wishes to extract from the atmosphere the terrible fire which frequently destroys vast stretches of land."

6. Franklin is known and respected all over the world not only as a scientist but also as a citizen who did as much as he could for the good of his country.

7. In his early youth he worked as an apprentice and then as a printer in a newspaper. Later on, he become an editor himself, his newspaper enjoying a great popularity with his countrymen as far as he remained at the head of it.

8. Coming out in defence of the American negroes, Franklin declared slavery to be not only an evil from the moral point of view, but also as an obstacle to the social interests of America.

9. Franklin is one of the broadest as well as one of the most creative minds of his time.

Бенджамин Франклин 1. Бенджамин Франклин является основателем теории атмосферного электричества. Он доказал, что молния это электрическое явление. 2. Франклин разработал новую теорию электричества, которую он назвал положительным и отрицательным. Он изобрел средство защиты от катастрофических последствий молнии - громоотвод. 3. Теория Франклина атмосферного электричества сперва,показалась, неправильно понятой как в своей стране так и в некоторых странах за рубежом. Это, как известно, было жестоко атаковано лидером французских ученых аббатом Нолле, который либо не верить этому или завидовал открытию.

4. В России работа Франклина была получена в совершенно иной манере. 5. Газета опубликованная российской Академией наук писала о «важных изобретениях, созданных в североамериканском городе Филадельфии господином Бенджамином Франклином, кто хочет извлечь из атмосферы страшный огонь, который часто разрушает огромные участки земли. " 6. Франклин известный и уважаемый во всем мире не только как ученый, но и как гражданин, который сделал столько, сколько он мог на благо своей страны. 7. В ранней молодости он работал в качестве ученика, а затем в качестве печатника в газете. Позже, он сам стал редактором, его газета пользовалась большой популярностью у своих соотечественников, поскольку он оставался ее главой. 8. Выступая в защиту американских негров, Франклин заявил рабствоэто не единственное зло с моральной точки зрения, но и как препятствие для социальных интересов Америки. 9. Франклин является одним из самых широких, а также одним из самых творческих умов своего времени.

 

Контрольная работа №2

Вариант 1

I. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните в каждом ив них глагол-сказуемое и определите его видо-временную форму и залог. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а)

1. The development of many sciences depends on the knowledge of physical phenomena.

2. The force of friction has stopped the bodies motion.

3. In the course of motion along a curve the direction of displacement is changing all the time.

4. These two forces acted in the same direction in our experiment.

б)

1. Newton's Laws of Motion are often referred to at the lectures on Mechanics.

2. This problem is discussed in the book published two years ago.

II. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, то есть укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого.

1. The formulated law is applied in many fields of science.

2. When cooled a substance can be converted from the liquid state into the solid.

3. The amount of heat generated depended on the quality of the fuel used.

4. The problem being considered in this paper is of great significance.

MOTION

1. Never before motion has been so important as it is today. In our everyday life we have observed many cases when bodies act upon each other. When it is acted upon some force a body begins to move, stops or changes the direction of its motion. However in some cases a body is acted upon by some other body but its state does not change. Then we say that the body is in equilibrium.

2. Motion may be defined as a continuous change in place or position with respect to the position of some other object or objects if they are at rest. Because no object is really quite motionless.

If houses are at rest relative to the earth's surface, the earth itself is not motionless. It revolves about its axis and around the sun; the sun, in its turn, moves relative the stars which are also in a state of motion.

A man sitting in a tram may seem motionless to his passengers. In reality all are moving rapidly with respect to any man in the street.

3. The motion of bodies may be divided into three сlasses: 1) translation; 2) rotation; 3) vibration or oscillation. A body has a motion of translation when it moves continuously in the same direction. If a body instead of travelling forward turns on a fixed axis, it has a motion of rotation. The drive wheels of locomotive are moving forward and are at the same time rotating. Therefore they have two motions, one of rotation and the other of translation. Some bodies reverse their motions from time to time and return at regular intervals to their original positions. Such bodies have a motion of vibration or oscillation.

4. Whenever any movement occurs at a constant speed the forces

which tend to cause it are balanced by other forces which tend to stop it. If the forces cause motion they are greater than the forces that oppose it. Thus, every body continues to remain in its state of rest or uniform motion unless it is acted upon some force. Any change of the direction of motion requires a force just a change of speed does.

5. When we speak of movement and speed it is necessary to mention the Unit of Speed in the metre - kllogram - second (MKS) system and in the old English system of units. The Unit of Speed in the MKS system is one metre per second (m/s). The corresponding unit in the English system of units is one foot per second (ft/s).

Вариант №2

I. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видо-временную форму и залог. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

a)

1. Today scientists are still looking for the substance as a source of energy.

2. The direction of motion has changed but the body continues its motion.

3. The development of physics resulted in the appearance of today's cinema, television, radio and so on.

4. These forces will cause the motion of a body.

б)

1. Heat energy is transmitted in two different ways.

2. The discovery of electron was followed by the investigation of its properties.

II. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, то есть укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого.

1. The forces of two bodies acting on one another are always equal in magnitude and opposite in direction.

2. The plant equipped with modern machinery overfulfilled its plan last month.

3. When placed in a vessel a gas fills it completely.

4. A computer solving a lot of problems was designed by a group of students.

Вариант 3

I. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видо-временную форму и залог. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а)

1. The reactor is fast becoming a major source of heat and electricity.

2. This young scientist makes great contribution to mathematics.

3. The scientist has published the fundamental principles of his investigations.

4. He started his investigations of the properties of a new compound.

б)

1. The law of gravitation was discovered by Newton.

2. A lot of industrial machines will be made of various plastics.

II. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, то есть укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью сказуемого.

1. Physios is the science studying the various phenomena in nature.

2. The substances investigated showed quite interesting properties.

3. When heated a magnet loses some of its magnetism.

4. The elements predicted by Mendeleyev were later discovered by scientists from different countries.

MECHANICS

1. Mechanics is a branch of physics. Mechanics deals with the motion and equilibrium of bodies. It also establishes mathematical equations which describe motion in terms of distance and time. The principles of mechanics are required by engineers in the construction of a motor-car, a building, an aeroplane, etc.

2. The word "mechanics" implies a connection with machinery, It deals with the laws of mechanical motion. When a body changes its position in respect to other bodies, we say it is in motion. We call this relative change in position of a body mechanical motion. Motion takes place in space and in time, therefore space and time are inseparable from matter in motion.

3. Mechanics studies a variety of problems associated with motion as well as with force. It consists of two main parts: kinematics and kinetics, The latter, in its turn, is divided into statics and dynamics.

4. Kinematics determines the trajectory which the points of a moving body describe, the position of any one of its points in its trajectory, its speed, acceleration, etc., in short, the relationship between the geometric elements of motion and time, independent of the forces that act on the body in motion. Engineers solve many problems, such as the setting of a lathe and other machine-tools through kinematics. Kinematics studies the nature of motion of a body and the forces that act on the body, or in other words, determines the forces that cause the motion.

5. Dynamics deals with the motions of bodies. Motion is connected with the ideas of length and time. The force is the agent which causes bodies to change their direction or speed of motion. Dynamics is the study of the forces which keeps an airplane in flight. It also studies such concepts as work, power energy and therefore it is of great use in many branches of engineering.

6. Statics is that part of kinetics which studies bodies in a state of equilibrium. In statics we investigate the conditions under which the forces that act on a body come into equilibrium and the consequent state of rest. This part of mechanics is of great use in different branches of engineering especially in civil engineering, for, if engineers know these conditions, they can ensure rigidity and strength to the structures they design and build.

Вариант 4

I. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видо-временную форму и залог. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а)

1. After the engineer had made all the necessary calculations he began to work at the new project.

2. During some decades of the last century scientists were making a close study of the structure of natural rubber.

3. This plant will produce a new type of machines.

4. The development of machine-tools accelerated the industrial revolution.

б)

1. His scientific paper will be spoken about at the end of the discussion.

2. Much attention was also paid to the interior of the house.

II. Перепишите и переведите следующее предложения, подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, то есть укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого.

1. Matter composed of any chemical combination of elements is called a compound.

2. The smallest particle having all the characteristics of an element is called an atom.

3. The translated article is devoted to electrical furnaces.

4. Speaking about the new methods of work the engineer told us many interesting details.

PHYSICS

1. Physics is one of the most ancient sciences about nature. It is the science studying various phenomena. All the changes that take place in nature are natural phenomena. Its object is to determine exact relations between physical phenomena.

In physics we call every object a physical body or simply a body. Bodies consist of matter but can differ in materials and in the quantity.

2. Modern physics is the science of motion of bodies, energy and different sound, thermal, electric, magnetic, light, optical phenomena. We study all these phenomena in the following branches of physics: mechanics, sound, heat, electricity and magnetism, light, atomic and nuclear physics.

3. Physios is divided into two great branches: experimental and theoretical physics. The task of the former is to make observations and carry out experiments. On the basis of the experimental facts theoretical physics is to formulate laws and predict the behaviour of natural phenomena. Every law is based on experiments, therefore, it is important for the experiments to be done very accurately.

It was the study of natural phenomena that made it possible to formulate various laws.

4. Physics has a long history. The history of this science begins with Galileo. He introduced the two principles that made mathematical physics possible: the law of inertia and parallelogram law. The law of inertia, now familiar as Newton's first law of motion made it possible to calculate the motions of matter by means of the law of dynamics alone.

5. After Newton the first novelty in physics was Plank's introduction of the quantum constant h. Another novelty followed in 1905, when Einstein published his theory of relativity.

6. Physics is one of the main sciences about nature and the development of many other sciences depends on the knowledge of physical phenomena. Physics together with mathematics and chemistry forms the foundation for all branches of engineering.

Discoveries in physics are very important for engineering. They resulted in the appearance of today's cinema, television, radio, various machines and mechanisms, artificial earth satelites and spaceships.

Вариант 5

I. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видо-временную форму и залог. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций.

а)

1. Astronomers have measured the exact length of the day.

2. Newton gathered the results of the experiments which had been. made by many other scientists and investigators.

3. The boiling point of water depends upon the pressure in the vessel in which the water is boiling.

4. This plant was making various kinds of instruments during last five years.

б)

1. They are given the data illustrating friction.

2. His works and investigations in the field of theoretical mechanics are always referred to.

II. Перепишите и переведите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и установите функции каждого из них, то есть укажите, является ли оно определением, обстоятельством или частью глагола-сказуемого.

1. Matter consists of one or a number of basic elements accruing nature.

2. When heated to a certain temperature, this alloy increases in volume.

3. The atoms form combinations known as molecules.

4. Reading English technical papers one can meet various abbreviations.

FRICTION

1. From everyday experience people have learned that the amount of energy which is required to pull a load across в surface depends on the character of the surface. It is much easier to pull a cart over an asphalt road than over road which is cobbled. When an object is moving in respect to another against which it is pressed with a certain force it gives rise to a force which is opposing the motion. This force is called friction. Hence the resistance to the motion of two bodies in contact with one another is determined by friction. Friction may prevent the motion entirely or it may make the relative acceleration of the surfaces less than it otherwise would be.

2. In general, friction can have any direction and its direction at a given moment is such as to oppose the motion of a body or its tendency to motion. At any rate, friction always manifests itself as a force that opposes motion. It causes losses in every engine and machine. Part of the useful mechanical energy is transformed into useless heat because of friction. In addition to that, it wears away metal in the moving parts, making repairs necessary.

3. Engineering, in its turn, tries to overcome these losses by various means. In order to decrease friction in the working parts of the machines, their fictional surfaces are lubricated and ball bearings or another bearings are introduced. In case it in necessary, a great part of the heat developed due to friction may be carried off by means of circulating water or air blasts.

4. In fact, friction in the moving parts of all mechanical devices brings endless difficulties. In certain cases friction becomes a helpful necessity but not only causes wear and losses. But for friction our world would be strange. Without friction between the tires and the road, a car could not move. It would be impossible to walk, nor even to stand up in spite of all our efforts, to build houses using present-day methods. Nails would fall out, screws and bolts would not hold because they require friction.

5. So friction is a complex physical phenomenon. In some cases friction may be detrimental, in many other cases it is frequently a necessity. There are several types of friction, namely, sliding friction and rolling friction, static and kinetic friction.

 

 

Вариант 1

I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s, то есть служит ли оно: а) признаком множественного числа имени существительного; б) показателем 3-го лица единственного числа в Present Indefinite; в) показателем притяжательного падежа имени существительного. Переведите предложения.

  1. The word "physics" originates from a Greek word.- a
  2. Many changes take place in nature. -a
  3. Newton's laws of motion are true to this day.- в

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, учитывая особенности передачи на русский язык определений, выраженных именем существительным.

  1. Students carry out their laboratory tests in modern laboratories. Студенты проводят свои лабораторные тесты в современных

Лабораториях

  1. Industry demands more and more engineers with a thorough knowledge of industry economics. Промышленность требует все больше инженеров с глубокими знаниями рыночной экономики.
  2. Radio supplies the communication service. Радио поставляет услуги связи


Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-10-24; просмотров: 285; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.135.193.166 (0.012 с.)