Структурно-семантична організація української термінологічної лексики 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Структурно-семантична організація української термінологічної лексики



ВСТУП

Актуальність теми дослідження. Використання новітніх інформаційних технологій, технічних засобів, наукових і літературних понять, нововведень у медицині, мистецтві, політиці та інших сферах наукового та суспільного життя зумовило появу в мові нового жанру лексики - термінологічні поняття.

На сьогоднішній день одним із актуальних питань сучасної лінгвістики є комплексне дослідження терміносистеми української мови, яка вважається основним інформативним шаром лексики.

У лінгвістиці теоретичне вивчення питань, пов’язаних із термінологією, що виявилася функціонально важливою ділянкою мови для професійної діяльності людини, почалося відносно давно.

Зокрема, поняття «термін», «термінологія» були сформовані ще до початку нашого століття й зафіксовані у наукових працях, а пізніше в енциклопедичних і тлумачних словниках. На сучасному етапі існує значна кількість наукових праць, привчених загальним питанням термінології як складної лексичної системи мови (В. Даниленко, Б. Головін, А. Коваль, О.Овчаренко, М. Жовтобрюх, Л. Мацько, В. Русанівський).

У зв’язку з набуттям українською мовою статусу державної виникла нагальна потреба формування власне української термінології. Розпочинається активний перегляд національних норм термінотворення і терміновживання, зокрема посилюється увага до досвіду термінознавців, письменників.

Пріоритетним напрямком сучасної лінгвістики є вивчення мовотворчості письменників, публіцистів, культурних діячів, мовлення яких є зразком дотримання літературної норми.

Термінологічна лексика, вживана у художній літературі, зокрема в поезії та у прозових творах різноманітної тематики, створює враження реальної повнокровної виробничої атмосфери, яскраві конкретно-предметні описи, увиразнює мовну характеристику дійових осіб.

Одним із вирішальних факторів, що впливає на функціонування спеціальних термінів у художньому тексті, є індивідуальний авторський стиль, ідейно-естетична спрямованість творчості письменника. Такий підхід дає можливість розглянути всю сукупність використаних термінів як єдиний стилістичний комплекс, що формується не лише властивостями термінів, а й авторською їх інтерпретацією.

Питанню специфіки функціонування спеціальної термінології у художній літературі, тобто її стилістичного аспекту присвячені праці В. Карпової, Ю. Лисиченка, М. Тростогона, В. Чабаненка,. Проте, аналіз лінгвістичної та спеціальної літератури показав, що всебічного і комплексного вивчення функціонального призначення термінологічних одиниць, зокрема у творчості майстрів слова Таврійського краю, на сьогоднішній день ще немає.

Отже, тема курсової роботи є актуальною. Адже мовна творчість письменників Херсонщини відіграє важливу роль у розвитку сучасної художньої мовної практики, їх поетична творчість зосереджує у собі важливі соціальні, моральні, естетичні ідеали сучасності, виявляє глибину мислення, гостроту світосприйняття, вміння майстерно розкрити внутрішній світ людини.

Мета наукової роботи - дослідити стилістичні функції термінологічної лексики у художній спадщині письменників Херсонщини.

Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити наступні завдання:

-       опрацювати й проаналізувати наукову літературу з досліджуваної теми;

-  систематизувати різні погляди вчених у визначенні поняття «термін»;виділити його диференційні ознаки;

-  визначити стилістичні функції термінів у художньому стилі;

-  розглянути і проаналізувати функції термінологічних одиниць у поетичних і прозових творах письменників Херсонщини.

Об’єктом дослідження послужили художні твори письменників Херсонщини (М. Братан, С. Божко, А. Качинський, В. Кулик, А. Марущак, М. Чернявський), а предметом - термінологічна лексика та її стилістичні функції в аналізованих творах.

Метою і завданнями роботи зумовлено використання таких методів дослідження: метод лінгвістичного опису з його універсальними прийомами спостереження, семантизації, інтерпретації мовних фактів; зіставний метод, елементи компонентного аналізу, метод кількісної характеристики. Використання сукупності зазначених методів сприяє комплексному дослідженню де термінологізованих одиниць.

Практичне значення роботи вбачаємо в можливості використання її результатів під час викладання курсів і спецкурсів лексикології, стилістики, термінознавства на філологічних факультетах ВНЗ, при підготовці до написання рефератів, доповідей.

Структура роботи. Курсова робота складається зі вступу, двох розділів, висновків і списку використаних джерел. Загальний обсяг роботи складає 30 сторінок.

термін лексика текст стилістичний


РОЗДІЛ 1.

РОЗДІЛ 2

ВИСНОВКИ

У результаті дослідження доходимо висновку, що термін - це одиниця історично сформованої термінологічної системи, що виражає поняття та його місце серед інших понять, позначається словом або словосполученням, служить для спілкування людей, пов’язаних між собою і єдністю спеціалізації, належить до словникового складу мови і підпорядковується всім її законам.

До термінів ставляться такі вимоги, як однозначність, систематичність, дефінітивність, відносна незалежність від контексту, точність, відсутність оцінних нашарувань, стилістична нейтральність тощо.

Слід зазначити, що термінологічна лексика у мові художньої літератури детермінологізується, оскільки нова термінологічна лексика, перебуваючи на периферії лексичної системи вливається в загальновживану (цьому сприяє мова масової інформації - газет, радіо, телебачення та ін.), то за терміном у результаті детермінологізації зберігається лише позначення однієї з характерних ознак поняття.

Основними способами детермінологізації, тобто набуття терміном експресії є: уживання професійного терміна із зменшено-зневажливим чи зменшено-пестливим суфіксом (прокурорчик, шинелька), сполучення терміна з епітетом (невловима субстанція, безжальна функціональність, сумна статистика); уведення терміна у незвичайне сполучення слів (технічний кретинізм, синтаксична силосорізка); синонімічне поєднання слова-терміна і авторського неологізму з емоційно-експресивним забарвлення (ніяких абстракцій і чепухістики); входження професійних термінів у певні зв’язки з іностильовими мовними елементами: архаїзмами, історизмами (ліфт - ковчег), фольклором («…обмінялися компліментами, ніби свати паляницями), розмовно-побутовою лексикою (іхтіолог - рибний майстер, доярка - майстер механічного доїння).

Окрім того, термін може вживатися у ролі складових елементів тропів - епітетів, порівнянь, метафор, а також входження терміну до складу фразеологічних одиниць.

Спеціальні слова, як в поетичних, так і в прозових творах письменників Херсонщини, виконують різноманітні функції, зокрема, номінативну, пізнавальну, естетичну, емоційно-експресивну, порівняльну.

У процесі дослідження ми переконалися, що терміни у творчості письменників Таврійського краю частіше всього виконують номінативну функцію, тобто називають об’єкт (хата, світлиця, магістраль, пісня, вальс тощо). Вони служать для реалістичного відтворення тих чи інших деталей, подій, процесів.

Термінологічну лексику входять в авторські розповідні описи, в лексичні засоби зображення пейзажу, в мову персонажів, діалогічну і монологічну, але входять переважно в прямому вжитку. Впровадження цієї лексики в метафоричний вжиток, в художній образ все ще становить творче завдання української художньої прози (Наприклад, «Земля мов димом пройнялась, / і зап’ялась від сонця враз / до хмар завісою живою, відгородилася стіною …»). Адже в поетичних творах процес обростання цієї лексики образними засобами іде швидше.

Проте такий засіб створення образності, як порівняння вживається часто. Адже порівняння робить зображувальне більш насиченим. Наприклад: «І знайшли царю дівчину / з йорданських берегів, / прехорошу, мов картину, / цар її очима їв». Порівняння характеризується особливо широким діапазоном зіставлюваних понять, з одного боку, і цінністю - з другого.

Отже, ми прийшли висновку, що терміни при відтворенні наскрізних мотивів поетичних і прозових творів виконують різноманітні стилістичні функції, зокрема беруть участь у створенні поетичних образів, розгорнутих метафоричних картин, образних характерних уявлень, у формуванні паралелізму та опосередкованих асоціативних зв’язків. Також письменники Херсонщини використовують терміни як складові частини таких трохеїчних фігур, як порівняння, метафори, необхідних для відтворення явищ природи, передачі людських почуттів, служать засобом пізнання навколишнього середовища, його естетизації


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.  Бойко Н.І. Терміни у мові художньої прози / Н.І. Бойко // // Культура слова Республіканський міжвідомчий збірник. - К., 1984. - Вип. 26. - С. 44-47.

2. Братан М. Відчахнута віть. Легенда-бувальщина / М Братан. - Київ-Херсон: Просвіта, 2005. - 16 с.

.   Братан М. Поезії / М. Братан. - К.: Дніпро, 1986. - 230 с.

.   Братан М. Степові люди / М. Братан. - К., 1979.

.   Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. - К: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. - 1728 с.

.   Вербицька О.А. Термін і метафоризація / О.А. Вербицька // Культура слова Республіканський міжвідомчий збірник. - К., 1986. - Вип. 30. - С. 52-56.

.   Ганич Д.І. Словник лінгвістичних термінів / Д.І. Ганич, І.С. Олійник. - К.: Знання, 1985. - 468 с.

.   Гейченко В. Наукові терміни і національна мова / В.А. Гейченко // Соціальна культура. - 1990. - № 8. - С. 36-38.

9. Головин Б., Кобрин Р. Лингвистические основы учения о терминах / Б. Головин, Р. Кобрин. - М.: Высш. шк., 1987. - 103 с.

.   Дʼяков А., Кияк Т., Куделько З. Основи термінотворення / А. Дʼяков, Т. Кияк та ін. - К.: Академія, 2004. - 220 с.

.   Жовтобрюх М.А. Курс сучасної української літературної мови / М.А. Жовтобрюх, Б.М. Кулик. - К.: Вища школа, 1972. - 457 с.

.   Карпіловська Є. Структурні зміни української наукової термінології протягом двадцятого сторіччя / Є. Карпіловська, О. Кочерга, Є. Мейнарович // Вісник нац. ун-ту «Львів політ». - К., 2004. - 297 с.

.   Кичинський А. Дорога завдовжки в любов. / А. Кичинський. - К.: Молодь, 198. - 112 с.

14. Клименко Н.Ф. Словотворча структура і семантика складних слів у сучасній українській мові / Н.Ф. Клименко. - К.: Наукова думка, 1984. - 251 с.

.   Коваль А.П. Практична стилістика сучасної української мови / А. Коваль. - К.: Вища школа, 1987. - 345 с.

.   Кожина М.Н. О специфике художественной речи в аспекте функциональной стилистики / М.Н. Кожина. - Пермь, 1966. - 346 с.

.   Колесникова І. Принципи метафоричної номінації в термінології: об’єктивні та суб’єктивні чинники / І. Колесникова // Українська мова та література. - 2004. - № 9. - С. 16-23.

.   Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту: навч. посіб. / І. М. Кочан. - К.: Знання, 2008. - 432 с.

.   Красножан Ж.В. Життя терміна в скарбниці української лексики / Ж.В. Красножан // Зб. наук. праць ХДПУ. Філологічні науки. - Херсон, 1998. - Вип 1. - С. 68-72.

.   Красножан Ж.В. Мистецтво слова / Ж.В. Красножан // Південний архів. Філологічні науки. - Херсон, 2002. - Вип. 15. - С. 66-69.

.   Красножан Ж.В. Функції детермінологізованих лексем у художньому тексті / Ж.В. Красножан // Південний архів. Філологічні науки. - Херсон, 2009. - Вип. 9. - С. 175-177.

22. Крылов А. Термин и контекст / А. Крылов // Языковые единицы и контекст. - Санкт-Петербург: Рос. Изд-во, 2003. - 267 с.

.   Крижанівська А. Склад і структура термінологічної лексики української мови / А. Крижанівська. - К.: Наук. думка, 1984. - 238 с.

.   Куліш Л. А коні іржали: Оповідання / Л. Куліш. - Херсон: Просвіта, 1990.

.   Куліш Л. На чистоводі: Вірші / Л. Куліш. - К.: Дніпро, 1984. - 151 с.

.   Кулик В. Планета сонета / В. Кулик. - Херсон: Олді-плюс, 2003. - 467с.

.   Марущак А. Шалений ферзь / А. Марущак. - Херсон: ВАТ ХМД, 2007. - 256 с.

.   Непийвода Н.Ф. Внутрішні смислові можливості термінів / Н. Ф. Непийвода // Культура слова. - К., 1983. - Вип. 25. - С. 9-12.

29. Реформатский А. Терминология // Введение в языковедение / Под ред. В. Виноградова. - М.: АспектПресс, 196. - 536 с.

.   Панько Т.І. Від терміна до системи / Т.І. Панько. - Л.: Вища шк., 1979. - 148 с.

.   Панько Т.І., Кочан І.М., Мацюк Г.П. Українське термінознавство: Підручник / Т. І. Панько, І. М. Кочан, Г. П. Мацюк. - Львів: Світ, 1994- 216с.

.   Полюга Л. Проблематика процесів творення термінологічних словників / Л. Полюга // Наук. записки Тернопільськ. нац. пед. ун-ту: Мовознавство. - Тернопіль, 2007. - С. 255-258.

.   Пономарів О.Д. Стилістика сучасної української мови / О.Д. Пономарів. - К: Либідь, 1993. -248 с.

.   Озерова Н.Г. Взаимодействие функциональных стилей в русском и украинском языках/ Н.Г. Озерова// Русский язык и литература. - 2000. - №1. - С. 1-4.

.   Орлова Н. Термін як наукове поняття / Н. Орлова // Південний архів: Зб. наук. праць. Філологічні науки. - Херсон: Айлнт, 2003. - Вип. 23. - С. 185-189.

.   Сизонов Д. До питання основних характеристик терміна / Д. Сизонов // Дивослово. - 2010. - № 11. - С. 44-48.

37. Сиротіна В.О. Про специфіку словесних значень у художньому тексті / В.О. Сиротіна // Мовознавство. - 1981. - №1. - С. 26-31.

38. Скороходько Е. Точність терміна - реальність чи міф? / Е. Скороходько // Українська мова. - 2008. - № 1. - С. 69-80.

.   Сучасна українська літературна мова. Лексика і фразеологія / За ред. І. Білодіда. - К.: Наукова думка, 1973. - 440 с.

.   Тиха Л. Термінологічна лексика як компонент метафоричних конструкцій (на матеріалі поезій Івана Драча) / Л. Тиха // Вісник Львівського ун-ту. - Львів, 2004. - Вип. 34. - Ч. 1. - С. 493-498.

.   Чернявський М. Поезії / М. Чернявський. - К.: Рад. Письменник, 1959. - 479 с.

42. Шамота А.М. Переносне значення в мові художньої літератури / А.М. Шамота. - К.: Наук. думка, 1967. - 136 с.

.   Шевченко Л.Л. Мотиваційні основи та базові моделі семантичного процессу термінотворення / Л.Л. Шевченко, Л.М. Томіленко // Мовознавство. - 2010. - № 1. - С. 76-86.

.   Шкуратяна Н., Шевчук С. Сучасна українська літературна мова: Навч. посіб. для студентів педаг. навч. закладів / Н. Шкуратяна, С. Шевчук. - К.: Літера, 2000. - 688 с.

.   Ярмак В.І. Мовностилістичне функціонування музичної термінології у сучасній українській поезії / В.І. Ярмак // Мовознавство. - 1987. - № 3. - С. 15-19.

ВСТУП

Актуальність теми дослідження. Використання новітніх інформаційних технологій, технічних засобів, наукових і літературних понять, нововведень у медицині, мистецтві, політиці та інших сферах наукового та суспільного життя зумовило появу в мові нового жанру лексики - термінологічні поняття.

На сьогоднішній день одним із актуальних питань сучасної лінгвістики є комплексне дослідження терміносистеми української мови, яка вважається основним інформативним шаром лексики.

У лінгвістиці теоретичне вивчення питань, пов’язаних із термінологією, що виявилася функціонально важливою ділянкою мови для професійної діяльності людини, почалося відносно давно.

Зокрема, поняття «термін», «термінологія» були сформовані ще до початку нашого століття й зафіксовані у наукових працях, а пізніше в енциклопедичних і тлумачних словниках. На сучасному етапі існує значна кількість наукових праць, привчених загальним питанням термінології як складної лексичної системи мови (В. Даниленко, Б. Головін, А. Коваль, О.Овчаренко, М. Жовтобрюх, Л. Мацько, В. Русанівський).

У зв’язку з набуттям українською мовою статусу державної виникла нагальна потреба формування власне української термінології. Розпочинається активний перегляд національних норм термінотворення і терміновживання, зокрема посилюється увага до досвіду термінознавців, письменників.

Пріоритетним напрямком сучасної лінгвістики є вивчення мовотворчості письменників, публіцистів, культурних діячів, мовлення яких є зразком дотримання літературної норми.

Термінологічна лексика, вживана у художній літературі, зокрема в поезії та у прозових творах різноманітної тематики, створює враження реальної повнокровної виробничої атмосфери, яскраві конкретно-предметні описи, увиразнює мовну характеристику дійових осіб.

Одним із вирішальних факторів, що впливає на функціонування спеціальних термінів у художньому тексті, є індивідуальний авторський стиль, ідейно-естетична спрямованість творчості письменника. Такий підхід дає можливість розглянути всю сукупність використаних термінів як єдиний стилістичний комплекс, що формується не лише властивостями термінів, а й авторською їх інтерпретацією.

Питанню специфіки функціонування спеціальної термінології у художній літературі, тобто її стилістичного аспекту присвячені праці В. Карпової, Ю. Лисиченка, М. Тростогона, В. Чабаненка,. Проте, аналіз лінгвістичної та спеціальної літератури показав, що всебічного і комплексного вивчення функціонального призначення термінологічних одиниць, зокрема у творчості майстрів слова Таврійського краю, на сьогоднішній день ще немає.

Отже, тема курсової роботи є актуальною. Адже мовна творчість письменників Херсонщини відіграє важливу роль у розвитку сучасної художньої мовної практики, їх поетична творчість зосереджує у собі важливі соціальні, моральні, естетичні ідеали сучасності, виявляє глибину мислення, гостроту світосприйняття, вміння майстерно розкрити внутрішній світ людини.

Мета наукової роботи - дослідити стилістичні функції термінологічної лексики у художній спадщині письменників Херсонщини.

Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити наступні завдання:

-       опрацювати й проаналізувати наукову літературу з досліджуваної теми;

-  систематизувати різні погляди вчених у визначенні поняття «термін»;виділити його диференційні ознаки;

-  визначити стилістичні функції термінів у художньому стилі;

-  розглянути і проаналізувати функції термінологічних одиниць у поетичних і прозових творах письменників Херсонщини.

Об’єктом дослідження послужили художні твори письменників Херсонщини (М. Братан, С. Божко, А. Качинський, В. Кулик, А. Марущак, М. Чернявський), а предметом - термінологічна лексика та її стилістичні функції в аналізованих творах.

Метою і завданнями роботи зумовлено використання таких методів дослідження: метод лінгвістичного опису з його універсальними прийомами спостереження, семантизації, інтерпретації мовних фактів; зіставний метод, елементи компонентного аналізу, метод кількісної характеристики. Використання сукупності зазначених методів сприяє комплексному дослідженню де термінологізованих одиниць.

Практичне значення роботи вбачаємо в можливості використання її результатів під час викладання курсів і спецкурсів лексикології, стилістики, термінознавства на філологічних факультетах ВНЗ, при підготовці до написання рефератів, доповідей.

Структура роботи. Курсова робота складається зі вступу, двох розділів, висновків і списку використаних джерел. Загальний обсяг роботи складає 30 сторінок.

термін лексика текст стилістичний


РОЗДІЛ 1.

СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ ЛЕКСИКИ



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-03-02; просмотров: 97; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.85.76 (0.037 с.)