Буття, реальність, об'єктивна реальність, суб'єктивна реальність, людина, духовна культура, суспільна свідомість, індивідуальна свідомість, матерія, рух, простір, час. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Буття, реальність, об'єктивна реальність, суб'єктивна реальність, людина, духовна культура, суспільна свідомість, індивідуальна свідомість, матерія, рух, простір, час.



Перевірте себе, подумайте над наступними вправами.

Завдання 1

Всі речі миру минущі, згодом вони знищуються, руйнуються. Чому ж світ як сукупність даних речей продовжує вічно існувати?

 

Завдання 2

Що таке буття? Чи можна включити в поняття «буття» –Бога? Чому протягом багатьох сторіч йде боротьба світоглядів по питанню буття або небуття Бога?

 

Завдання З

Зрівняєте поняття «ніщо» і «щось». Який зміст вкладається в поняття «небуття»?

 

Завдання 4

Зрівняєте поняття «субстанція» і «субстрат». В основі буття одна, дві або безлічі субстанцій. Приведіть аргументацію, що доводить одну з точок зору.

 

Завдання 5

Проаналізуйте думку А.Швейцера, що затверджує, що немає ніякого поняття буття, а є тільки нескінченне буття в нескінченних проявах. Яке з основних протиріч буття тут відбито?

 

Завдання 6

Які онтологічні філософські принципи випливають з формули Е = т · с2?

 

Завдання 7

Якщо представити «колесо буття» наступним ланцюжком. Буття → Народження → Існування → Смерть → Буття…, то чи можна сказати, що буття – це життя після смерті, а життя до смерті – це існування?

 

Завдання 8

З якого приводу Ф.Енгельс вживає наступну фразу: «Від того, що шевську щітку ми зарахуємо в єдину категорію зі ссавцями, - від цього в неї ще не виростуть молочні залози.»? (Енгельс Ф. Анті-Дюрінг. Відділ Перший., гл. IV).

 

Завдання 9

«Быть может, эти электроны –

Миры, где пять материков,

Искусства, знанья, войны, троны

И память сорока веков!

Еще, быть может, каждый атом –

Вселенная, где сто планет;

Там все, что есть, в объеме сжатом,

Но также то, чего здесь нет

Их меры малы, но все та же

Их бесконечность как и здесь;

Там скорбь и страсть, как здесь, и даже

Там та же мировая спесь».

Валерій Брюсов

 

Який з філософських принципів тут поетично виражений?

 

Завдання 10

Що мав на увазі Микола Кузанський, говорячи, що у дійсності – тому що Бог є все, він – також і ніщо?

 

Завдання 11

Як Ви розумієте висловлення Геракліта. «У ту ж ріку вступаємо і не вступаємо. Існуємо і не існуємо?»

 

Завдання 12

Чи можна замінити поняття «матерія» поняттям „реальність»? Аргументуйте свою відповідь. Дайте відповідні визначення.

 

Завдання 13

Проаналізуйте наступне визначення матерії: «На початку міркування про матерію треба помістити визначення їй: «Матерія є протяжне, непроникне, ділене на нечутливі частини».

 

Завдання 14

Виразите Ваше відношення до наступного твердження російського фізика Н.А. Умова. На 2-м Менделєєвському з'їзді в 1911 році він сказав: «Останній розвиток фізики є процес проти матерії, що скінчились її вигнанням… Матерія зникла, її різновиди замінені системами родинних один одному електричних індивідів, і перед нами рисується замість звичного матеріального глибоко відмінний від нього мир електромагнітний».

 

Завдання 15

Дайте аналіз ленінського визначення матерії. Чому В.И.Ленін говорить про своє визначення:»…говорити про те, що таке поняття може «застаріти», є дитячий белькіт…» Як Ленін доводить, що не можна дати іншого визначення матерії?

 

Завдання 16

Чи правильно з філософської точки зору вираження «анігіляція матерії? Який зміст вкладає в нього фізика? Який щабель філософського розвитку знайшов відбиття в цьому вираженні?

 

Завдання 17

Проаналізуйте наступне визначення матерії: «…Матерія є збуджений стан динамічної геометрії… Геометрія визначає закони руху матерії…»

Уилер Дж.А. Передбачення Ейнштейна. – М.: 1970. –С.15,1В.

 

Завдання 18

З положення про те, що спокій є окремий випадок руху, а рух абсолютне, деякі роблять висновок про абсолютність спокою. Покажіть неспроможність даного умовиводу.

 

Завдання 19

Проаналізуйте наступну точку зору: «Немає підстав припускати, що жива матерія управляється іншими законами, чим нежива матерія, і є серйозні підстави думати, що все в поводженні живої матерії може теоретично бути пояснене в термінах фізики і хімії».

 

Б.Рассел. Людська свідомість. –М.,1957. – С.71.

 

Завдання 20

Проаналізуйте наступний аргумент Платона: Усяке тіло, спонукуване ззовні, бездушне. Усяке тіло, що рухається саме по собі, повинне мати внутрішній принцип руху {=душу), що не залежить від зовнішніх сил. Щоб надати руху матеріальному тілу, потрібне додаток сили, людина ж, рухається сама по собі, по велінню розуму.

 

 

Завдання 21

Оціните точку зору німецького натураліста Э.Геккеля, що писав: «Відповідно до матеріалістичного світогляду, матерія, або речовина, існує раніше, ніж рух, або жива сила; речовина створила силу/»

Пит. По: К.Маркс, Ф.Енгельс. – Соч.Т20. – С.523-

 

Завдання 22

Проаналізуйте наступний уривок художнього тексту: «У порівнянні зі швидкістю мислення швидкість світла – ніщо; думка, те йдучи в минуле, може рухатися у зворотному напрямку в часі і у просторі, швидше всього…»

Ч.Айтматов. Плаха//Новий мир. – 1986. ~ М – С. 44.

 

Завдання 23

Існує точка зору, що при зникненні всіх матеріальних об'єктів зникають простір і час. Як можна спростувати або довести цю точку зору?

 

Завдання 24

Чи згодні Ви з наступним міркуванням Гегеля: «Час не є як би ящик, у якому все поміщено, як у потоці, що захоплює із собою у своєму плині і поглинаючому всі, що попадає в нього. Час є лише абстракція поглинання. Тому що речі кінцеві, то вони перебувають у часі, але речі зникають не тому, що вони перебувають у часі, а самі речі представляють собою тимчасове; їхнім об'єктивним визначенням є те, що вони такі. Процес самих дійсних речей становить, отже, час, і якщо час називає самим могутнім, то воно також і саме неспроможне»…

Г. Гегель. Соч. Т.2. – М.-Л.:, 1934. – С.50.

 

Завдання 25

«Дівчинка, що протанцювала на Новорічному балі до ранку, не зможе відповісти, яке було її відчуття часу на балі – довгим або, навпаки, коротким. І шлиссельбуржец, що відбув 25 років ув'язнення, скаже: «Мені здається, що я провів у фортеці вічність, але одночасно мені здається, що я провів там короткі тижні…», у похмурій одноманітності зміни місяців і років час стиснувся, зморщився… Так виникло одночасно відчуття стислості і нескінченості»

Гроссман В. Життя і доля //Жовтень. – 1988. - №- С.20.

Які філософські ідеї відбиті в цьому фрагменті художнього тексту?

 

Завдання 26

У зв'язку із чим В.И.Ленін вживає наступну фразу: «Тому дарма багато теологів, що випробовують утруднення щодо того, куди їм помістити пекло, а також спірити побажали витягти лля себе користь із четвертого виміру».

Див.: Ленін В.И. Матеріалізм і емпіріокритицизм. – Гл. ІП, §5// Полн. Собр. Соч. – Т.18.

Як співвідносяться n-мірні простори з реальним тривимірним?

 

Завдання 27

Яка концепція простору – часу тут відбита? «Час і простір – от межі людського життя, яке воно нині. Але, насамперед, хто може мені заборонити вирватися з обтяжуючих обіймів часу? Звідки почерпнув я саму ідею часу? З пам'яті про минулі події. Але що ж таке ця сама пам'ять? Не що інше, як дія волі… Усі часи ми створюємо собі самі, у цьому немає сумніву! Бог часу не створив. Він дозволив створити його людині». Чаадаев ПЯ. Філософські листи. – М.: Правда, 1989. – С.561.

 

Завдання 28

«Якщо, зрештою, простір, не заповнене тілами (як це уявляють собі), не зовсім порожньо, те я запитую тоді: чим воно заповнено? Може бути, існують протяжні парфуми або нематеріальні субстанції, … які там бродять і проникають друг у друга, не заважаючи один одному, немов тіні двох тіл на поверхні стіни?».

Лейбніц Г.В. Твори в 4-х томах. – М.: Думка, 1982. – Т.1. –С.481.

Як би Ви відповіли на питання, поставлені Лейбніцем?

 

Завдання 29

Як визначають простір і час А.Пуанкаре, К.Пірсон? Зрівняєте їх з визначеннями у сучасної науки

Див.: Ленін В.И. Матеріалізм і емпіріокритицизм. – Гл. III. –С.205.

 

Завдання 30

Дайте філософську інтерпретацію наступного уривка художнього тексту: «Але простір, обмірюваний металевими стрижнями і лінійками; час, відміряний найдосконалішими годинниками, раптом стали викривлятися, розтягуватися і сплющуватися. Їхня непорушність виявилося не фундаментом науки, а ґратами і стінами її в'язниці. Прийшла пора страшного суду, тисячолітні істини були оголошені оманами. У стародавніх забобонах, помилках, неточностях, немов у коконах, сторіччями спала істина».

Гроссман В. Життя і доля//Жовтень. – 1988. – Жя- С.37.

Про який період і про яку ситуацію в науці йдеться?

 

 

Тема: Вчення про розвиток.

 

 

Історія становлення діалектики як теорії розвитку і методу пізнання описана в роботі Ф.Енгельса «Діалектика природи». Прочитайте в цій роботі розділ «Вступ» і дайте відповіді на наступні питання:

Завдання 1

«…Звідси починає своє літочислення звільнення природознавства від теології…» Про які події і про який етап розвитку науки говорить Ф.Енгельс?

Завдання 2

«Перший пролом у цьому окам'янілому погляді на природу був пробитий не натуралістом, а філософом». Про кого пише Енгельс і чому?

Завдання З

«…Але що особливо характеризує розглянутий період, так це – вироблення своєрідного загального світогляду, центром якого є уявлення про абсолютну незмінюваність природи».

Про яку концепцію розвитку йдеться?

Завдання 4

Про який історичний період і історичний факт пише Ф.Енгельс: «Революційним актом, яким дослідження природи заявило про свою незалежність і як би повторило лютеровское спалення папської булли, було…»?

Завдання 5

Як Ф.Енгельс пояснює наступний висновок: «Наскільки високо – природознавство першої половини XVIII століття піднялося над грецькою стародавністю по обсягу своїх пізнань і навіть по систематизації матеріалу настільки ж воно поступалося їй у ідейному оволодінні цим матеріалом, у змісті загального погляду на природу».

Завдання 6

«…У нас є впевненість у тому,… що… з тією ж самою залізною необхідністю, з якою вона коли-небудь знищить на Землі свій вищий цвіт – мислячий дух, вона повинна буде його знову породити де-небудь в іншому місці і іншим часом.»

На чому заснована ця впевненість?

 

 

Поповніть свій словник визначеннями наступних категорій:

Діалектика, суб’єктивна діалектика, об’єктивна діалектика, метафізика, розвиток, принцип розвитку, принцип загального зв’язку, суперечність, протилежності, якість, міра, кількість, стрибок, заперечення, причина-слідство, зміст-форма, сутність-явище, загальний-одиничний, необхідність-випадковість, можливість-дійсність.

Перевірте себе, виконайте запропоновані далі творчі завдання.

Завдання 1

Покажіть взаємозв'язок основних принципів діалектики. Що означає бути діалектиком?

 

Завдання 2

Приведіть філософські і природничо-наукові докази загальності закону єдності і боротьби протилежностей.

 

Завдання З

Движенья нет – сказал мудрец брадатый.

Другой смолчал – и стал пред ним ходить,

Сильнее бы не мог он возразить.

Хвалили все ответ замысловатый.

Но, господа, забавный случай сей

Другой пример на память мне приводит:

Ведь каждый день над нами Солнце ходит,

Однако ж прав упрямый Галилей

А. Пушкин

Які діалектичні протиріччя відбиті в даному фрагменті художнього тексту?

 

Завдання 4

Про які протиріччя йдеться в наступному вірші

Чем погибает безвозвратней

Мой дух, прикованный к страстям,

Тем мысль смелей и необъятней

Стремится к вечным небесам

Тем пальма, корни отрастая,

Чем глубже ранит землю в грудь,

Тем выше ветви простирая,

Яснее видит звездный путь.

Ф Ницше

Завдання 5

Якою філософською категорією можна виразити висловлення німецького лікаря середніх віків Парацельса: «Усе є отрута, і все є ліки, тим або іншим робить лише доза».

 

Завдання 6

Визначите, до якого філософського напрямку належать автори наступних висловлювань:

а). «Якщо ми добре обміркуємо, то побачимо, що знищення є не що інше, як виникнення; любов є ненависть, ненависть е любов.»

Б). «Протиріччя являє собою таку категорію, що може ставитися тільки до комбінацій думок, але ніяк не до дійсності. У речах немає ніяких протиріч, або, іншими словами, протиріччя, яке здасться реальністю, само є верхом безглуздя».

В). «Життя йде вперед протиріччями, і живі протиріччя в багато разів багатші, різнобічніші, змістовніші, чим людині спершу здається».

 

Завдання 7

Чи відбудеться якісна зміна, якщо дробити речовину? У яких випадках ми можемо сказати, що відбувся якісний стрибок?

 

Завдання 8

На яку особливість взаємного переходу кількісних і якісних змін звертав увагу Гегель, приводячи забавні приклади із суперечок давньогрецьких філософів: „Чи стає хвіст коня голим, якщо вирвати з нього один волосок?». „Чи створює додаток одного пшеничного зерна купу?»

 

Завдання 9

Що, застосовуючи теорію діалектики, можна сказати про константи фізики?

 

Завдання 10

Елементи якого закону діалектики проявляються в наступному висловленні Марка Твена: «Коли мені було 15 років, я вважав, що мій батько знає все, а я нічого; в 25 років я знаходив, що знаю все, а мій батько нічого; а коли мені стало 35 років, я побачив, що мій батько знає дещо»?

 

Завдання 11

Як, застосовуючи теорію діалектики, можна прокоментувати «конфлікт батьків і дітей»?

 

Завдання 12

Визначте, про яке заперечення (діалектичне або метафізичне) йде мова в наступних рядках:

«Мы во власти мятежного страстного хмеля; Пусть кричат нам:»Вы палачи красоты!» Во имя нашего завтра – сожжем Рафаэля, Разрушим музеи, растопчем искусства цветы».

 

Завдання 13

Чи згодні Ви з наступним твердженням тургенєвського героя Є.Базарова: «Всі люди один на одного схожі як тілом, так і душею… невеликі видозміни нічого не значать. Досить одного людського екземпляра, щоб судити про всіх інших. Люди – це дерева в лісі; жоден ботанік не стане кожною окремою березою»?

Аргументуйте свою відповідь, використовуючи знання основних принципів і законів діалектики.

 

Завдання 14

Визначте, до яких філософських течій можна віднести наступні твердження і дайте їхню оцінку:

а) загальне існує самостійно, незалежно від одиничного;

б) загальне реально не існує, у дійсності існують тільки одиничні речі;

в) загальне реально існує, але воно існує через одиничне, проявляється в ньому як повторюване в багатьох одиничних речах;

г) загальне існує тільки як ім'я, що привласнюється речі суб'єктом, що пізнає, як термін, за допомогою якого він позначає речі.

 

Завдання 15

Чи згодні ви з наступним поглядом: «Природы внутреннюю суть Познать бессилен ум людской. Он счастлив, если видит путь К знакомству с внешней скорлупой «

И. Гете

 

Завдання 16

Що таке формалізм? У чому складається помилковість і шкода формалізму (у мистецтві, в організаторській діяльності, в утворенні і т.п.)?

 

Завдання 17

Визначите діалектичний чи метафізичний метод мислення проявляється в наступних висловленнях:

а) «Ніщо в природі не може відбутися випадково, все відповідає певним законам… Атом матерії не по випадковості зустрічає інший атом, ця зустріч повинна відбутися завдяки незмінним законам, по яким кожна істота змушена діяти так, як воно діє, і не може діяти інакше в даних умовах. Говорити про випадковий збіг атомів або пропонувати деякі наслідки випадковості, значить говорити про не знання законів…»

П. Гольбах

б) «Необхідності, що деякі ввели як володарку, не існує. Але одне випадково, інше залежить від нашої сваволі. Визнати ж треба випадок, а не Бога; як думає юрба»

Епікур

 

Завдання 18

Які можливості іронічно описує Гегель?:

«Можливо, що сьогодні ввечері Місяць упаде на Землю, тому що Місяць є тіло, віддалене від Землі і може, тому також упасти долілиць, як камінь, кинутий у повітря; можливо, що турецький султан зробиться Папою, тому що він – людина ». Гегель. – Соч.Т.1. – М.-Л., 1930. – С.241.

 

Завдання 19

Проаналізуйте наступне визначення поняття «форми»:

1. Форма – це зовнішній вид предмета, його обрис.

2. Форма – це система організації, внутрішня структура, нерозривно пов'язана зі змістом.

3. Форма – це сполучення елементів простору (крапок, ліній, поверхонь).

 

Завдання 20

Чи згодні Ви з наступними поглядами на випадковість:

а) «Люди вигадали ідол випадку, щоб користуватися ним як приводом, що прикриває їхню власну нерозсудливість».

«Матеріалісти Древньої Греції» – М, 1955. – С.69.

б) «Випадковість – беззвітний і безпричинний початок, в який вірує той хто відкидає провидіння».

В Даль. Тлумачний словник. – ТА. – М, 1953. – С.226.

Завдання 21

Як з погляду діалектики оцінити наступну точку зору: «Можливе і випадкове – лише недоліки нашого розуму. Хто захоче це заперечувати, тому не важко буде довести його помилку. Саме, якщо він зверне увагу на природу і її залежність від Бога, то він не знайде нічого випадкового в речах….» (Б. Спіноза)

Спіноза Б, Додаток, який містить метафізичні думки // Антологія світової філософії. – К., 1991. — Т.1. — 4.2

Завдання 22

Які елементи діалектики відбиті в давньоіндійському афо- • ризмі:

«Не будь ні занадто грубим, ні занадто впертим, ні занадто м'яким, ні занадто схильним до доказів, ні занадто гнівливим. Упертість відштовхує, м'якість викликає презирство, зайві докази кривдять, сліпа віра робить смішним, невір'я веде до пороку»?

 

Завдання 23

«Квантова механіка остаточно встановила, що закон причинності не дійсний». На якій підставі деякі фізики заперечують причинність у мікросвіті? Дайте визначення індетермінізму.

 

Завдання 24

Поясніть з погляду законів діалектики, чому «Базіка хоче змусити себе любити і викликає ненависть, прагне зробити послугу і стає нав'язливим, бажає викликати подив і робиться смішним»? Плутарх

 

Завдання 25

Як з погляду діалектики Ви розумієте зміст древнього східного символу?

Тема: Вчення про пізнання.

Поповніть свій словник наступними поняттями:

пізнання, об'єкт пізнання, суб'єкт пізнання, образ, об'єктивність образа, суб'єктивність,образа, агностицизм, почуттєве пізнання, відчуття, сприйняття, подання, сенсуалізм, раціоналізм, абстрагування, поняття, судження, умовивід, істина, догматизм, релятивізм, наукове пізнання, метод пізнання, конкретне, абстрактне, спостереження, вимір, опис, експеримент, аналіз, синтез, індукція, дедукція, аналогія, гіпотеза, ідеалізація.

Виконайте наступні творчі вправи:

Завдання 1

Яка гносеологічна позиція виражена в наступному фрагменті поетичного тексту:

"Мирозданье постигая,

Все познай, не отбирая:

Что - внутри, во внешнем сыщешь;

Что - вовне, внутри отыщешь.

Так примите ж без оглядки

Мира внятные загадки".

И.В. Гёте.

Завдання 2

Як називається філософський напрямок, відображений в наступній тезі: "Знання людини ніколи не досягають більшого, ніж дають йому почуття. Усе, що недоступно почуттям, недоступно і для розуму". К. Гельвецій.

Завдання З

Яке трактування джерел пізнання поділяється автором: "Вище знання - природжене знання. Нижче - знання, придбані навчанням. Ще нижче - знання, придбані в підсумку подолання труднощів". Конфуцій.

Завдання 4

Яка гносеологічна позиція доводиться філософом: "Усі думки і дії нашої душі випливають із її власної сутності і не можуть бути їй повідомлені... почуттями". Г. Лейбніц.

Завдання 5

Охарактеризуйте позицію агностицизму, наведіть аргументи або приклади на доказ тези: "Світ непізнаваний".

Завдання 6

Як ви розумієте міркування Ф.Бекона: "Емпірики, подібно мурахам, тільки збирають і задовольняються зібраним. Раціоналісти, подібно павукові, роблять тканину із самих себе. Бджола обирає середній спосіб: вона збирає матеріал із садових і польових квітів, але розташовує і змінює його по своєму вмінню. Не відрізняється від цього і справжня справа філософії". Ф. Бекон.

 

 

Завдання 7

Як з різних гносеологічних позицій можна відповісти на питання: Чи надана людині, коли вона бачить червоне, відчуває тверде і т.п., об'єктивна реальність чи ні?

Завдання 8

Які аргументи Ви можете навести для обґрунтування тези: "Світ пізнаваний". Як із цим твердженням поєднати відомий парадокс процесу пізнання, чим більше ми знаємо, тим більше межа непізнаного.

Завдання 9

Доведено, що в природі немає червоного, зеленого, жовтого... Чому ж всі ми визначаємо кольори однакова?

Завдання 10

Яка гносеологічна позиція відображена в наступному міркуванні: "Оскільки зовнішні об'єкти так, як вони з'являються почуттям, не дають нам шляхом своїх операцій в одиничних випадках ідеї сили, або необхідного зв'язку, подивимося, чи не нашого власного духу і чи не скопійована вона з якого-небудь внутрішнього враження?" Д.Юм.

Завдання 11

Чим відрізняється зоровий образ об'єкта в людській свідомості від фотографії? Яке зображення більш точно, адекватно відбиває об'єкт? Аргументуйте свою відповідь.

Завдання 12

Якщо світ навколо нас суперечливий, то і пізнання його повинне бути суперечливим, тільки в цьому випадку воно буде істинне. Чи випливає з цього, що несуперечливе пізнання - помилка?

Завдання 13

Світ перебуває в постійній зміні, русі, розвитку: ми ж результати пізнання світу, що розвивається, прагнемо представити в закінчених, статистичних положеннях - істинах. Як це протиріччя вирішується в різних гносеологічних концепціях?

Завдання 14

Проаналізуйте гносеологічну позицію філософа: "Я бачу цю вишню, я сприймаю дотиком її, я куштую її... Отже, вона реальна. Усунь відчуття м'якості, вологості, червоності, терпкості - і ти знищиш вишню. Тому що вона не є буття, відмінне від відчуттів, то вишня... є не що інше, як з'єднання почуттєвих вражень або уявлень, сприйманих різними почуттями". Дж. Берклі.

Завдання 15

Ведь ум творит

И может даже заселить планеты

Созданьями, светлее всех живущих,

И дать им образ долговечной плоти....

безмерна мысль,

Ведь мысль дремотная вмещает годы,

Жизнь долгую сгущает в час один. Д.Ж. Байрон

Яка характерна риса мислення тут відзначена? Як ця особливість інтерпретується в різних гносеологічних концепціях?

Завдання 16

"Істина - це те, що спрощує світ, а не те, що створює хаос". А. де Сент-Екзюпері.

Яка особливість істинного знання тут підмічена? Які трактування істини ви знаєте?

Завдання 17

Дайте визначення поняття "об'єктивна істина". Якщо всі люди зникнуть і на "голій" Землі залишаться тільки книги, то чи залишаться істини?

Аргументуйте свою відповідь.

Завдання 18

Які протилежні гносеологічні позиції зіштовхує М.Горький у наступному тексті: "...У всьому Міщанин робить існування людини корисним або забавним для себе. Він любить, щоб у будинку в нього стояли міцні, зручні меблі, а в голові були міцні, надійні істини, за якими він міг би добре вкрити себе від напору нових віянь думки. І тому він завжди квапиться зробити зі сміливих здогадок. Людині що-небудь корисне для свого побуту - саме його роботі життя зобов'язане такою масою оман і забобонів, які він вважає істинами випробуваної міцності. Йому набагато зручніше вірувати - він хоче жити спокійно - і він не любить мислити, тому що Думка невпинно шукає і творить, досліджує створене нею і - руйнує, і знову творить ". М. Горький.

Завдання 19

"І яке мірило істини може бути ясніше і вірніше, як не сама істинна ідея? Як світло виявляє і саме себе і навколишню тьму, так і істина є мірило і самої себе і неправди". Б. Спіноза.

Чи згодні ви з філософом? Які критерії істинного знання існують?

Завдання 20

"Не слід забувати, що критерій практики ніколи не може по самій суті справи, підтвердити або спростувати повністю якого б то не було людського уявлення". В. Ленін

Практика є одночасно абсолютним і відносним критерієм істини. Поясніть цю тезу.

Завдання 21

Розповідають, що англійський вчений ДжТомсон, що відкрив в 1897 р. електрон, був збентежений, і навіть вражений тим, що знайшов, тому що не міг повірити в існування тіл, які були б менше атома. Не без коливань далися йому перші виступи перед колегами і перші публікації, тим більше що сприйняли його повідомлення, м'яко говорячи, без ентузіазму. Дайте філософський коментар даному історичному факту.

Завдання 22

"Що істинно, те абсолютно істинно саме по собі; істина тотожно єдина, чи сприймають її в судженнях люди або чудовиська, ангели або боги... Навіть якби всі підвладні притяганню маси зникли, закон притягання тим самим не знищився б, але просто залишився за межами можливого застосування ". Е. Гуссерль.

Проаналізуйте гносеологічну позицію автора.

Завдання 23

Чи згодні Ви з наступним зауваженням А. Пуанкаре з приводу "незвичайних" геометрій: "Чим більше ці побудови віддаляються від самих звичайних концепцій і, отже, від природи…, тим ясніше видно для нас, що може зробити людський розум, коли він звільняється усе більше і більше від тиранії зовнішнього світу".

Завдання 24

Проаналізуйте наступне висловлення М.Борна: "Спостереження або вимір ставляться не до явища природи як такого, а тільки до аспекту, під яким воно розглядається в системах відліку, або до проекцій на систему відліку, що, саме собою, зрозуміло, створюється всією застосовуваною установкою".

Завдання 25

Які гаосеологічні проблеми відбиті в наступному міркуванні Е.Маха: "У повсякденному мисленні і у повсякденному мовленні протиставляють звичайно гадане, ілюзорне дійсності. Тримаючи олівець перед нами в повітрі, ми бачимо його в прямому положенні; опустивши його в похилому положенні у воду, ми бачимо його зігнутим. В останньому випадку говорять: "Олівець здається зігнутим, але в дійсності він прямий". Говорити в подібних випадках про ілюзію має сенс із погляду практичного, але ніяк не наукового. У такій же мірі не має ніякого змісту... часто обговорюване питання, чи існує дійсно мир, чи він є лише ілюзія...".

Завдання 26

Про яке протиріччя процесу пізнання йде мова в наступному твердженні: "Діалектика, - як роз'ясняв ще Гегель, - містить у собі момент релятивізму, заперечення, скептицизму, але не зводиться до релятивізму "? В. Ленін.

Завдання 27

Яка особливість процесу пізнання помічена в наступному висловленні: "І день, і ніч перед нами сонце ходить, однак прав упертий Галілей!"?

Завдання 28

На яку особливість пізнання, звертав увагу Ф.Бекон, стверджуючи, що Істина - донька Часу, а не Авторитету?

Завдання 29

Про яку особливість пізнання і про яке протиріччя процесу пізнання йдеться в наступному зауваженні: "Щоб пізнавати, людина повинна роз'єднувати те, чого не варто було б роз'єднувати...". /. Гете

Завдання 30

Абсолютизацію якої сторони процесу пізнання іронічно критикує філософ у наступному питанні: "Якщо міль роз'їла і з'їла всю шубу, чи значить це, що вона цю шубу зрозуміла і вивчила ?". О. Лосев.

Тема: Духовний вимір людського буття.

Прочитавши і виконавши індивідуальні творчі завдання до цієї теми, Ви предметніше, краще зрозумієте суть викладених тут трактувань сутності і природи людини.

Завдання 1

" Гао-Цзи сказав:

- Людська природа подібна мені, а почуття боргу подібно дерев'яній чаші. Виховати в людині людяність і борг - однаково, що вирізати чашу з верби.

- Але хіба ви зможете вирізати чашу, не насилуючи природу верби? - заперечив Мен-Цзи. - Адже щоб вирізати чашу, потрібно колись скалічити вербу. Тобто, скалічивши дерево, ви змайструєте з нього чашу, а скалічивши людини, зробите його людяним і справедливим? Якщо вся Піднебесна стане відтепер вважати людяність і борг злом, то провиною тому тільки ваші розмовні

Гао-Цзи сказав: - Людська природа подібна до стрімкого потоку: пустите його на схід - потече на схід, пустите на захід - потече на захід. їй байдуже добро і зло, як воді байдужі схід і захід.

- Воді дійсно байдуже - схід або захід, - сказав Мен-Цзи. -Але хіба байдуже їй верх і низ? Людина по природі прагне до добра, так само як вода прагне вниз... Ось перед вами вода: якщо ляснути по ній долонею, змушуючи зметнутися, вона підстрибне вище чола; якщо їй, схвилювавши, надати руху, вона підніметься в гори. Але хіба така її природа? Тільки сила примушує її робити. І коли людину змушують творити зло, з її природою поводяться подібним же чином".

(Мен-Цзи. Із книг мудреців // Проза древнього Китаю. -М., 1987.-С.60).

Спробуйте втрутитися в суперечку мудреців. Які концепції природи людини тут виражені?

Завдання 2

"Ворожі властивості - це плід дій неба, який не можна домогтися навчанням і неможливо створити самому.

Людина має злу природу. Добре в людині - це придбане. Нинішня людина від народження прагне до вигоди. Це приводить до того, що люди починають суперничати між собою і проявляють непоступливість. Людина від народження проникнута ненавистю. Якщо поступатись цій властивості людської природи, то у людей з'явиться бажання заподіяти один одному зло і уже не прийдеться говорити про довіру і відданість. Від народження вуха і очі мають жадібність до насолоди: вуха люблять приємні звуки, очі люблять гарні, що добре сполучаються кольори. Якщо поступатись цій властивості людської природи, то з'являється розбещеність і вже не прийдеться говорити про правила ЛІ, справедливості і обв'язку. Таким чином, слухняне слідування вродженій природі людини, покірність почуттям неминуче породжує суперництво; у цьому випадку всі люди будуть порушувати вкорінений порядок і доброзвичайність до хаосу в державі. Тому необхідно шляхом виховання змінити природу людини, навчаючи його правилам ЛІ, справедливості і обов'язку...

Є люди, які запитують: якщо природа зла, то звідки виникають правила ЛІ і справедливості?"

(Сень-Цзи // Антологія світової філософії. В 4 т. - М., 1969. - Т.1.-4.1.- С.230).

Як би Ви відповіли на це питання мудреця? Яка концепція природи людини тут відображена? Які трактування природи людини Ви знаєте?

Завдання 3

Ян Чжу сказав: "Людина подібна до неба і землі й, як вони, таїть у собі природу п'яти рушійних начал. І в той же час нігті і зуби людини недостатньо сильні, щоб забезпечити йому охорону і захист; мускули і шкіра недостатньо міцні, щоб обороняти його і відбивати удари; ноги не досить швидкі, щоб віднести його від небезпеки. У людини немає ні вовни, ні пір'я, що захищають його від холоду і жари, і, щоб прокормитися, він повинен покладатися не на силу, а на..."

(Лао-Цзи. Із книг мудреців. Проза древнього Китаю. - М., 1987.-С.145)

Продовжите думку мудреця. Які істотні ознаки людини відрізняють його від інших істот?

Завдання 4

"Звертаючись до почуттів зовнішніх і внутрішніх... варто осягнути, що душа є тіло, що складається із тонких частинок, розсіяних по всьому організмі, дуже схоже на вітер з якоюсь домішкою теплоти... Про все це свідчать сили душі, почуття; здатність до збудження, процеси мислення і все те, втрачаючи що ми вмираємо. Далі, варто триматися переконання, що душі належить головна причина почуття; однак вона не одержала б його, якби не була прикрита рештою організму"

(Епікур. Епікур привітає Геродота // Людина: Мислителі минулого і сьогодення про його життя, смерть і безсмертя. -М., 1991.-С.123).

Яка концепція людини тут відображена? Чи згодні Ви з автором?

Завдання 5

"Знай: из всего, что родилось, тончайшие токи исходят.

Сладкое к сладкому, горькое к горькому стало стремиться,

Кислое с кислым сошлось, теплота с теплотой сочеталась.

Смесь охотно с вином образует вода, но не с маслом.

Так у всего, что живет, обоняние есть и дыхание.

Воля Судьбы такова, что присуща всем тварям разумность

В бурных водах обегающей крови питается сердце;

В нем же находится то, что зовем мы так часто мышлением:

Мысль человека есть кровь та, что сердце вокруг омывает.

Разум растет у людей в соответствии с миром познанием.

Землю землею мы зрим и воду мы видим водою,

Дивным эфиром эфир, огнем же огонь беспощадный,

Также любовью любовь и раздор ядовитым раздором....

Ибо знай, что во всем есть разумности доля и мысли."

(Эмпедокл // Антология мировой философии. В 4т. - М., 1969. -Т.1.- 4.1. -С.307.)

Яка концепція світу і людини тут відображена? Чи згодні Ви з нею?

Завдання 6

"Але я тебе запитую, якщо ти не знайдеш нічого того, що було б вище нашого розуму, крім чогось вічного і незмінного, невже ти не зважишся назвати це Богом? Адже ти знаєш, що і тіла мінливі, і саме життя, що одушевляє тіла, очевидно не позбавлене мінливості через його різні стани? Та і сам розум оскільки він то намагається осягти істинне, намагається, і іноді досягає, а іноді - ні. показує, що він звичайно не є мінливим. Якщо не використовуючи ніякого тілесного органа, ні дотику, ні смаку, ні чарівності, ні вух, ні око, ніякого почуття, нижчого стосовно розуму, але тільки через самого себе розум пізнає щось вічне і незмінне, то нехай він визнає одночасно і те, що сам він нижче цього, і те, що саме це і є його Бог."

(Августин Аврелий. Про вільний вибір // Людина: Мислителі минулого і сьогодення про його життя, смерть і безсмертя. - М., 1991.- С.162).

Яке трактування людини викладається автором?

Які основні положення цього трактування?

Завдання 7

Ми стверджуємо, що людині властиві такі особливості дій, які виходять з його душі і які відсутні у інших живих істот. Це, насамперед те, що оскільки людина існує, так, що у неї є мета, то вона не може обійтися без суспільства на всьому протязі свого існування і бути подібною іншим тваринам, з яких кожна, з метою економії засобів до існування, змушена обмежувати себе і собі подібних по природі.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 932; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.150.80 (0.211 с.)