Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Історія України. Тема 14. 1 українське козацтво в першій половині хvii ст.↑ Стр 1 из 6Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Історія України. Тема 14.1 Українське козацтво в першій половині ХVII ст. Факти: Зміни в соціально-економічному житті. Розвиток міст. Вплив Берестейської унії на розвиток церковного життя в Україні. Відновлення церковної православної ієрархії 1620 р. Розвиток культури та освіти. Морські походи козаків. Участь українського козацтва в Хотинській війні. Козацькі повстання 1620-х – 1630-х рр. Дати: 1621 р. – Хотинська війна; 1625 р. – Куруківська угода; 1637–1638 рр. – повстання під проводом Павла Павлюка, Якова Острянина, Дмитра Гуні; 1632 р. – утворення Києво-Могилянського колегіуму. Персоналії: Петро Конашевич-Сагайдачний, Петро Могила, Іпатій Потій, Йов Бо- рецький. Поняття та терміни: «покозачення». ПОВТОРИТИ «Літера» теми 5 (с.41-50), 6 (с. 51-63)!!! ДИВ. ЛІТЕРА. Тема 7+тест. с. 64-71 (Українські землі в першій половині 17 ст.) Реєстрове козацтво — це козаки, зараховані на військову службу Речі Посполитої й записані у спеціальні списки-реєстри. Ідея створення козацького реєстру належала поль-ському королю Сигізмунду І, який у 1524 р. запро-понував сформувати для захисту південних кордонів держави наймане військо із запорозьких козаків. Втілив цю ідею його наступник — Сигізмунд II Ав-густ. У 1572 р. 300 найманих козаків були записані в реєстр і отримали назву реєстрових. Пізніше реєстр збільшувався і становив, залежно від певних обставин, від 1 до 6 тисяч козаків (на середину XVII ст.). Права та привілеї реєстрового козацтва: 1) право землеволодіння, заняття промислами і торгівлею; 2) отримували плату за військову службу; 3) звільнялися від сплати податків та виконання по-винностей; 4) обирали гетьмана і старшину на козацькій Раді; 5) мали власну судову й адміністративну юрис-дикцію; 6) в містечку Трахтемирів на Київщині мали власний монастир — як шпиталь і арсенал. Реєстровці зобов'язувалися підпорядковуватися офіцерам, яких призначив король, і не нападати са-мовільно на Кримське ханство. Козацькі полки створювала і Московська дер-жзвя» на Слобожанщині в середині XVII ст. існува-ло 5 козацьких полків (у тому числі Харківський), що підпорядковувалися російському командуванню. Значення козацтва в історії України: — засвоїли степові запустілі землі; — були захисниками південних районів України від турецько-татарських нападів; — брали участь у народних повстаннях; — сформували основи козацької державності.
Походи запорожців проти турків 1602 р. — розгром турецького флоту під Кілією, 1606 р. — взяття турецької фортеці Варни. 1608 р. — взяття і зруйнування Перекопу. 1614 р. — козацький флот під командуванням П. Сагайдачного напав на Трапезунд, Синоп та спалив турецький флот. 1615 р. — флот П. Сагайдачного атакував Стам-бул. 1616 р. — розбито турецький флот під Очаковом, зруйновано Кафу. 1620-1621 pp.— Хотинська війна Османської імперії проти Речі Посполитої з метою завоювання українських і польських земель. За Хотинським мирним договором, турки зобов'язувалися не нападати на українські землі, а поляки — зупинити козацькі походи на Туреччину. Результат: розвіяно міф про непереможність ту-рецької армії; турки не змогли загарбати українські землі. 1624 р. — похід на Стамбул.
Козацькі повстання 90-х років XVI ст. Кінець XVI ст. ознаменувався в Україні підне-сенням козацького повстанського руху, що мав національно-визвольний характер. Причини повстань: — закріпачення селянства і нереєстрових козаків, збільшення панщини через ринкову спрямованість шляхетських господарств; — захоплення польськими феодалами південно-українських земель, де феодали зіткнулися з інте-ресами козаків; — ігнорування польським урядом вимог щодо збільшення реєстру. Основні вимоги: — збільшення плати за військову службу; — розширення козацького реєстру; — вільні походи проти Кримського ханства та Ос-манської імперії; — привілеї для православної церкви. Берестейській собор 1596 р. Ініціаторами укладення унії з української сторони стали православні єпископи Гедеон Балабан та Іпатій Потій, а також впливові українські магнати. У жовтні 1596 р. в Бересті було проведено церков-ний собор для обговорення питання унії, й на цьому соборі відбувся розкол православної церкви. Г. Бала-бан відмовився від ідеї унії й підтримав князя К. Ост-розького в його виступах проти створення об'єднаної церкви. Проте перешкодити оформленню унії вони не змогли. Причини укладення унії: — прагнення католицької церкви розширити свій вплив і підпорядкувати православних Папі Римському; — Річ Посполита вважала єдину віру чинником, що зміцьнює державу, і розцінювала унію як пе-рехідний етап до чистого католицизму; — православні духовенство і знать намагалися позба-витися нерівноправності з католиками, посилити свої позиції, досягти зближення із західноєвропей-ською культурою.
Зміст Берестейської унії (1596 р.): 1) православна і католицька церкви об'єдналися в греко-католицьку (уніатську); 2) уніатська церква зберігала православні обряди, церковнослов'янську мову, право на митрополи-чу та єпископські кафедри, право на одруження нижчого духовенства; 3) уніатська церква визнавала зверхність Папи Римського, учення католицької церкви; 4) уніатське духовенство зрівнювалося в правах із ка-толицьким, звільнювалося від сплати податків; 5) шляхта та міщани, які прийняли унію, також зрівнялися в правах із католиками, набули права обіймати посади в державних і міських урядах. Унію прийняли шість із восьми єпархій Київської митрополії, а дві — Перемишльська та Львівська — за сто років потому. Першим греко-католицьким ми-трополитом став Михайло Рогоза, а по його смерті — Іпатій Потій. Наслідки укладення Берестейської унії: — утворилася Українська греко-католицька церк-ва, якя обстоювала національну ідентичність ук-раїнців і чинила опір покатоличенню; — почалася боротьба православних із греко-католи-ками, в українському суспільстві загострилися релігійні суперечності; — не відбулося обіцяне зрівняння в правах уніатів та католиків. Петро Могила П. Могила (1596-1647 pp.) походив з молдав-ського князівського роду. Освіту здобув у Львівській братській школі та в західноєвропейських універси-тетах. Брав участь у битві під Цецорою та Хотинській війні, проте відмовився від військової кар'єри і подав-ся у православне духовенство. Своє життя він присвя-тив зміцненню і захисту православної церкви. Могили вели свій родовід від Муція Сцеволи, нащадки якого на-I чебто перейшли з Риму до Греції, а звідти — у молдавські землі.
Основні етапи діяльності П. Могили: 1. У віці 31 року став архімандритом Києво-Печер-ського монастиря. Перебуваючи на цій посаді, він навів лад у володіннях, оновив церкви та печери, повелів навчати неписьменних священиків, влас-ним коштом утримував богадільню для жебраків. 2. У 1631 р., по смерті І. Борецького, стає опікуном Київського братства і відкриває Лаврську школу за типом польських колегій. Викладання відбувалося латинською та польською мовами; всього в школі навчалося понад 100 студентів. У 1632 р. Київська братська і Лаврська школи об'єдналися в Києво-Печерську колегію під патронатом П. Могили. З ча
а згодом стане академією. 3. За сприяння П. Могили відкрито колегії у Вінниці та Кременці, а також у Молдавії. 4. Розширив діяльність друкарні Києво-Печерського монастиря, де видавалися україномовні церковні полемічні твори. 5. У 1632 р. П. Могила став Київським митропо-литом. Надавав важливого значення мораль-ним якостям духовенства, контролював дотри-мання церковних канонів під час богослужіння (навіть запровадив екзамени для священиків на знання їхніх обов'язків), боровся з пору-шеннями при призначенні на церковні посади. 6. Щорічно збирав церковні собори для вирішення нагальних церковних проблем; на собори запро-шувалися і представники світських кіл. 7. Відібрав в уніатської церкви та реставрував Софій-ський собор, розкопав Десятинну церкву, зруйно-вану монголо-татарами в 1240 р. 8. Під керівництвом П. Могили складено православ-ний катехізис. Катехізис—релігійна книга, щомістить стислий виклад догматів християнської віри в запитаннях і відповідях. 9. За його сприяння в 1633 р. польський уряд видав «Статті для заспокоєння руського народу». Діяльність П. Могили сприяла зміцненню позицій православної церкви в суспільстві як об'єднавчого центру інтересів українців. Загальна характеристика — Розвивалася в умовах постійного національного та релігійного утиску з боку речі Посполитої, Угорщини, Туреччини. — Відсутність єдиного політичного і духовного цен-тру гальмувала культурний розвиток українських земель. — Значний вплив героїчних козацьких походів. — Взаємодія із західноєвропейською культурою, вплив ідей Відродження, Реформації та гуманізму. — Можливість одержання вищої освіти в європейсь-ких університетах. Відродження — мистецтво, засноване на гуманізмі, поверненні до ідеалів античності. Гуманізм— напрямок суспільної думки, який спрямовано на за хист гідності і свободи людини.
Основні здобутки 1. Поширення книгодрукування. Першими друкарями в Україні стали Швайпольт Фіоль (Октоїх і Часослов, 1491 p.), білорус Франциск Скорина (Псалтир і Біблія руська, 1517 p.), Іван Федоров (Євангеліє, 1569 р.). До середини XVII ст. в Ук-раїні діяло 25 друкарень. Чимало дослідників вважають, що у Львові друкарня існувала з 1460 p., а її засновником був Степан Дропан. Щоправда, його |книжки не збереглися. 2. Наприкінці XVI ст. в містах України виникають братства — національно-релігійні об'єднання міщан. 3. Розвиток освіти. — Початкові школи при церквах і монастирях. — Слов'яно-греко-латинські школи, де виклада-лися грецька, церковнослов'янська, латинська мови, а також «сім вільних мистецтв»: грама-тика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія, музика. —• У містах відкривалися братські школи; найкращими вважалися Львівська, Київська і Луцька братські школи. їхня програма була близька до слов'яно-греко-латинських шкіл. Незаможні діти й сироти навчалися безкоштовно. Київська братська школа була відкрита в маєтку, подарованому братству Ґальшкою Ґулевичівною. — Діяли протестантські, греко-католицькі, єзуїтські школи. — Відкрито перші вищі навчальні заклади: у 1576-1580pp. в Острозі заснована Острозька колегія (згодом академія) — перший вищий навчальний заклад України; її першим ректором був Герасим Смотрицький. При Острозькій колегії створено видавничий гурток, на базі якого першодрукар Іван Федоров здійснив ви-давництво Букваря та Острозької Біблії. — У 1632р. внаслідок злиття Київської братської та Лаврської шкіл почала працювати Києво-Могилянська колегія (за іменем першого ректора — Петра Могили). У вищій школі до «семи вільних мистецтв» додавалися філософія та богослов'я, тобто програма була близькою до західноєвропейських університетів. У 1658 р. колегіум набув статусу академії. — Розвиток книгодрукування сприяв поширен-ню шкільних підручників. У1574 р. видано Бу-квар Івана Федорова, у 1596 р. — у друкарні Віденського братства вийшли «Граматика сло-венська», «Буквар» і «Лексис» Лаврентія Зи-занія; у 1619 р. була «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького.
4. Офіційна руська мова вбирає українські народні розмовні елементи, з'являються твори, написані українською книжною мовою. Пам'яткою того часу є Пересопницьке Євангеліє — рукописний переклад Євангелія з церковнослов'янської на ук-раїнську мову (1556-1561 pp.), наякому внашчас українські президенти складають присягу. 5. Усна народна творчість у значній своїй частині була присвячена козацьким походам, національ-но-визвольній боротьбі: пісні й думи — «Маруся Богуславка», «Самійло Кішка», «Пісня про Бай-ду» тощо. Як правило, пісні супроводжувалися грою на бандурі, кобзі, лірі та інших музичних інструментах. 6. Література мала різноманітні жанри: — полемічна література, що відображала по-леміку між католиками, уніатами й право-славними (І. Вишенський «Послання до єпис-копів»; М. Смотрицький, «Тренос» («Плач»); І. Борецький «Протестація»); була спрямо-вана проти полонізації та покатоличення ук-раїнського народу; — історичні мемуари (Б. Баліка «Про Москву і про Дніпро, царька московського неправди-вого»); — політична публіцистика (С. Оріховський-Рок-солан, якого називали «українським Демосфе-ном»); — латиномовна поезія; — перекладна література: лицарські романи, пе-рекази, драматичні твори. 7. Продовжується літописання: Густинський літо-пис (до 1597 p., автор невідомий), Львівський літопис (1498-1649 pp.), Острозький літопис (1500-1636 pp.). 8. Tea тр і драматургія: — зі шкільним театром були пов'язані драма-тичні твори — як релігійного, так і побутово-комедійного змісту; — у першій половині XVII ст. з'являється вертеп — мандрівний ляльковий театр. вистави відбувалися в двоярусній дерев'яній скриньці, _: «еяа вигляд двоповерхового будиночка або церкви. У верхньому ярусі відбувалися «небесні» події, в нижньому — «земні». Починалася вистава релігійною частиною (народження Христа, винищення немовлят Іродом, Іродова смерть), а закінчувалась на нижньому ярусі, де розігрувалися сцени з народного життя. 9. Музичні напрямки: — церковна музика: поява багатоголосних і партесних) співів (замість восьмиголосних), нотного письма; музиці навчали в Київському колегіумі; — світська музика: з'явилися пісні для хору або триголосного ансамблю — канти — жартівли-вої, повчальної, величальної та іншої тематики. — інструментальна музика поширена у козаків, у містах існують музичні цехи. Поширені такі інструменти, як цимбали, кобзи, ліри, сопілки. 10. Архітектура: — будівництво оборонних споруд, міст-фортець (Станіслав, Тернопіль, Броди), культових спо-руд, міського житла; — архітектурні стилі: готичний та ренесанс — пе-реважно в Північно-Західній Україні, бароко — по всій Україні. Найвидатніші пам'ятки — ан-самблі Печерської лаври, Кирилівського мо-настиря, Софійського собору в Києві, церкви Чернігова та Переяслава. Бароко —стиль мистецтва кінця XVI — середини XVIII ст.. Бароко-ва культура заснована на відчутті трагічної суперечності людини і світу, в якому людина розчинена й підпорядкована середови-щу, суспільству, державі. В українському бароковому мистецтві співіснують прагнення неможливого і песимізм, пафос боротьби й перемоги та примирення з думкою, що зло сильніше за добро, а смерть сильніша від життя; звеличування слави і сум, образа на людей, охоплених марнославством. Готика —архітектурний стиль XII-XVI ст., для якого характерні лег-ц«сть, використання арок, галерей, численних вікон з вітражами.
11. Образотворче мистецтво: — художники об'єднуються в цехи; видатні пред-ставники тогочасного живопису — Ф. Сенькович, М. Муха, А. Попович; — розвивається скульптура: надгробні пам'ят-ники (пам'ятник К. Острозькому в Києво-Печерській лаврі), прикраси для архітектурних споруд; — церковний живопис традиційно представлений фресками та іконописом, що зазнали впливу ідей Відродження і гуманізму; — поширюється світський живопис: портрети Р. Сангушка, К. Осторзького, Р. Вишневець-кої; батальні та історичні картини; — книгодрукування сприяє розвитку гравюри, книжкової мініатюри. Гравюра — вид графіки, у якому зображення є друкованим відтиском з малюнка, вирізбленого на дошці з дерева, каменю, металу. Отже, не зважаючи на тяжкі умови життя і феодальний гніт, український народ продовжував збага-чувати свою культуру. ТЕСТИ у «ДОВІДНИКУ» 41-50 с. 38-39; 51-60, с. 43-44 Історія України. Тема 14.1 Українське козацтво в першій половині ХVII ст. Факти: Зміни в соціально-економічному житті. Розвиток міст. Вплив Берестейської унії на розвиток церковного життя в Україні. Відновлення церковної православної ієрархії 1620 р. Розвиток культури та освіти. Морські походи козаків. Участь українського козацтва в Хотинській війні. Козацькі повстання 1620-х – 1630-х рр. Дати: 1621 р. – Хотинська війна; 1625 р. – Куруківська угода; 1637–1638 рр. – повстання під проводом Павла Павлюка, Якова Острянина, Дмитра Гуні; 1632 р. – утворення Києво-Могилянського колегіуму. Персоналії: Петро Конашевич-Сагайдачний, Петро Могила, Іпатій Потій, Йов Бо- рецький.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-30; просмотров: 347; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.181.181 (0.009 с.) |