Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Давньокитайська цивілізація в «осьовий час»Содержание книги
Поиск на нашем сайте
У середині I тисячоріччя, в «осьовий час» у Китаї відбуваються важливі зміни у всіх сферах громадського життя. У політичній сфері це була епоха роздробленості, поліцентризму. От як пише про це китаїст Л. Васильєв: «На авансцені політичного життя йшла енергійна боротьба за гегемонію між найбільш впливовими царствами. У цю боротьбу зі змінним успіхом час від часу втручався ван (імператор) зі своїм ще збереженим сакральним авторитетом у роді великих чжоуських правителів, а також правителі порівняно дрібних царств і князівств... На іншому, більше низькому рівні, тобто в рамках кожного із царств йшла своя гостра політична боротьба між ворогуючими аристократичними кланами й новими уділами, що виникли в рамках царств...» [7, с. 159]. Найважливіші зміни відбуваються в сфері економіки. Як і в інших давньосхідних державах основним організаційно-економічним осередком була сільська громада. Між вільними общинниками й родовою й племінною знаттю точилася постійна боротьба за захоплення общинних земель. Частина общинників, що втратила земельні наділи, опинялися в борговому рабстві, рабами ставали й полонені. Приватні особи усе більш активно використовують працю рабів (у сільському господарстві, ремеслі), але основним споживачем рабської робочої сили залишається держава. Ван (цар, імператор) не тільки був світським верховним правителем, але й обожнювався («син неба»), тому вважалося, що вся земля належить йому. Для утримування держави з населення збиралися податки, головні з яких: з орної землі – 1/10 урожаю, з гір і озер – 1/4 доходу, торговельний збір за місце на ринку й при укладанні торговельних контрактів. Пізніше з метою збільшення доходів держава ввела монополію на сіль і залізо. В «осьовий час» (на 500 років пізніше інших давньосхідних країн) освоюється плавка заліза, що створює умови для розвитку землеробства й ремесла. Провідною галуззю в економіці було сільське господарство. У західному Китаї було розвинене скотарство, у східному – землеробство. Вирощувалися просо, ячмінь, пшениця, рис; знаряддями праці були мотика, пізніше – плуг. У зв'язку з активним створенням іригаційних споруд у басейнах рік Янцзи й Хуанхе відбувається розширення оброблюваних земель і їх все більш ефективне використання. Китайці використали трипілля; першими стали застосовувати органічні добрива й вести боротьбу зі шкідниками сільськогосподарських рослин; першими стали займатися шовківництвом. Праця хлібороба користувався загальною повагою. Навесні ван відкривав початок польових робіт – проводив першу орну борозну, восени урочисто куштував хліб із зерна нового врожаю. Давній Китай славився своїми ремеслами. Правителі надавали їм велике значення: утримували державні майстерні, де працювали наймані робітники й раби. Тому не випадково було широко розвинене винахідництво й майстерність, що дуже вплинуло на розвиток науки, техніки, економіки. Добре було розвинене гончарне ремесло: висота глиняних глечиків досягала одного метра. Китайці першими винайшли порцеляну; на основі водяного колеса створили ткацький верстат, що одночасно міг ткати 32 тонких шовкових ниток. У результаті Китай став монополістом у виробництві шовку. Для розвитку ремесел було потрібно добувати не тільки руди металів, але й вугілля, тому широко були розвинені шахтна й гірничорудна справи. Китайці першими стали застосовувати природний газ для випарювання солі, а в наступні сторіччя й для побутового опалення, використовуючи бамбукові трубопроводи. Зріст обсягу надлишкового продукту (у зв'язку з гарними врожаями 2–3 рази на рік та з розвиненим ремеслом), а також відокремлення скотарських і землеробських районів призвели до розвитку торгівлі. Розвинені товарно-грошові відносини сприяли появі монетної форми грошей, а пізніше через багато сторіч (800 р. н. е.) вони першими у світі винайдуть паперові гроші. У Європі перші паперові гроші з'явилися лише в 1601 р. у Швеції. Держава регламентувала торгівлю, встановлювала своїми актами якість і ціну товару. Будучи країною з високим рівнем розвитку ремесла й світовим монополістом у продажі шовку й порцеляни, Китай вів активну зовнішню торгівлю із Середньою Азією, Римською імперією. У Китаї добре було розвинено дорожнє будівництво (в III ст. до н. е. загальна довжина державних доріг становила 6500 км); в V ст. до н. е. ріки Хуанхе і Янцзи були з'єднані каналом довжиною 400 км; Велика Китайська стіна (II ст. до н. е.), призначена для захисту від північних кочівників, представляла спорудження (з відгалуженнями) загальною довжиною 6100 км, шириною стін – 5 м, висотою – 12 м. У стіні розташовувалося 25 тисяч веж. Перший університет у Китаї був створений в II ст. до н. е.; в III ст. до н. е. китайці склали географічні карти Давнього Сходу; в II ст. до н. е. створений перший сейсмограф, що фіксує землетруси за 500 км. Китайці винайшли компас, без якого були б неможливі Великі географічні відкриття. Відомі досягнення китайської медицини: з IV ст. до н. е. використовувався оригінальний метод лікування – голковколювання; в III ст. до н. е. застосовувалася анестезія (знеболювання) при операціях; в III ст. до н. е. китайцям була відома система кровообігу. Своєрідність економічної думки Давнього Китаю невід’ємна від самобутності китайської цивілізації, географічно віддаленої від інших країн. Основні економічні ідеї формувалися в руслі двох основних напрямків суспільної й релігійної думки – конфуціанства («традиційне»), представлене Конфуцієм і його послідовниками, і легізма («тоталітарне»), представлене Шан Яном і іншими легістами («законниками»). Ці напрямки склалися в IV–III ст. до н. е. як офіційна державна ідеологія й вели між собою гостру полеміку з багатьох філософських, соціальних і господарських питаннь. Основні постулати Конфуція (551–479) викладені в збірнику «Бесіди й міркування» («Лунь юй»), записані його учнями, де обґрунтовується ідея «громадського порядку», відповідно до якої Бог створив світ, але потім усунувся від втручання в розвиток життя на землі. Тому людське суспільство розвивається за власними законами, пізнається розумом, охороняється й регулюється державним правом. Конфуцій створив прецедент для розуміння об'єктивності законів господарського життя. Економічні погляди Конфуція ґрунтувалися на морально-етичних принципах гуманізму й вченні про ідеал. Ідеальним вважав патріархальне суспільство, основою якого є родина. Ідеально досконалою людиною вважав таку, яка поважає батьків, людей, старших за віком і вищих за соціальним станом, є невибагливою до побуту та їжі, не суперечить старшим і владі. Гуманна людина знає тільки свої обов'язки, а негуманна й аморальна – лише вигоду. На основі «розуму», тобто розуміння кожним свого місця в суспільстві, філософ обґрунтував класове суспільство: виправдав рабство, соціальну ієрархію, вважаючи її незмінною, оскільки вона була створена Богом. З метою стабілізації соціально-економічного ладу Китаю Конфуцій запропонував програму морального вдосконалювання людини: «Піднімайте праведних, ставте над неправедними, – і люди будуть слухняні». Повагу до старших Конфуцій вважав характерною рисою «шляхетного чоловіка». Він розглядав державу як велику родину, а правителя як «батька народу», тому він повинен бути досконалою особистістю: «Секрет мудрого правління в тому, щоб відбирати на службу чесних людей». Перш ніж виховувати народ, правитель повинен зробити його багатим і щасливим. Багатство повинне розподілятися рівномірно між всіма, але відповідно до соціального становища людини необхідно полегшити тягар податків; залучати народ до виконання трудових повинностей, не порушуючи циклу землеробських робіт. Інтереси сформованої в IV–III ст. до н. е. тоталітарно-бюрократичної системи в Древньому Китаї захищали легісти. Найбільш відомий серед них – Шан Ян (390–338 рр.), правитель області Шан, що відкидав державне керування на основі гуманності й був прихильником твердої централізованої влади. Легісти виступали за сильну державу й нагромадження багатства в скарбниці, за розвиток, головним чином, землеробства й військової справи, за максимальне обмеження торгівлі й контроль за цінами; за примус до суспільних робіт «ледарів, гульвіс, нахлібників». Цікаво, що дискусії між прихильниками цих напрямків зберігають актуальність і для сучасного Китаю.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-17; просмотров: 274; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.219.239.111 (0.008 с.) |