Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 11. Соціальна філософія, її предмет та основні проблемиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
1. Предмет і структура соціальної філософії. Специфіка суспільного буття. 2. Структурованість соціальної системи. 3.Історична періодизація суспільного розвитку.
Основні терміни Основні сфери суспільного життя – це основні форми життєдіяльності соціального організму. До них належать матеріальна, соціально-політична, духовна та культурно-побутова сфери. Предмет соціальної філософії – дослідження найбільш загальних засад виникнення, функціонування та розвитку суспільства. Суспільне буття – матеріальний природно-історичний процес, де природні умови перетворюються на суспільні. Суспільна свідомість – духовний бік історичного процесу, цілісне духовне явище, що включає різні форми свідомості. Суспільні відносини – різноманітні зв’язки, які виникають між суб’єктами соціальної взаємодії й характеризують суспільство або спільноту, до яких входять дані суб’єкти як цілісність. Суспільство – система конкретно-історичних форм соціальної діяльності людей, їхніх груп. Соціальна структура суспільства – усталені взаємозв’язкита взаємодія людей, їхніх груп у суспільстві, конкретно-історичне вираження системи суспільних відносин як продукту соціальної діяльності людини, груп людей. Питання та завдання для самоконтролю
1. Назвіть характерні риси класичного підходу до осмислення суспільства. 2. Охарактеризуйте сучасні основні підходи до розуміння суспільства. 3. Доведіть, що суспільство є системою, яка самоорганізується та саморозвивається. 4. Охарактеризуйте два основні різновиди класичного підходу, представлені поглядами Г. Гегеля і К. Маркса. 6. Доведіть, що соціальна група є основною структурною одиницею суспільства. Література: Основна: ФІЛОСОФІЯ: Підручник /І.В. Бичко, І.В. Бойченко, ін. - К., 2001. - Розділ 4. ФІЛОСОФІЯ: Природа, проблематика, класичні розділи: Навч.посіб./ В.П. Андрущенко, Г.І Волинка, Н.Г. Мозкова та ін. За ред.. Г.І. Волинки. – К.: Каравела, 2009. – 368 с. ФІЛОСОФІЯ: Посібник для студентів вищих навчальних закладів /Причепій СМ., Черній А.М., Гвоздецький В.Д.,Чекаль Л.А. - К: Академія, 2001.- С. 420-451. ФІЛОСОФІЯ: Світ людини. Курс лекцій: Навч. Посібник / В.Г. Табачковський, М.О. Булатов, Н.В. Хамітов та ін. – К.: Либідь, 2003. – 432 с. ВВЕДЕНИЕ в философию: Учебное пособие для вузов. / авт кол. Фролов И.Т и др. -М.: Республика, 2004.- С.504-514. ГЕРАСИМЧУК А.А., Тимошенко З.І. Курс лекцій з філософії: Навч.посіб. – К.: Вид-во Європ. Ун-ту, 2007. – 422 с. Бібліогр.: с. 415-418. ГУБАР О.М. Філософія: інтерактивний курс лекцій: Навч.посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007–416 с. КАНКЕ В.А. Философия. Исторический и систематический курс: Учебник для вузов. -М., 2002.-С. 226-240.
Додаткова: ГУРЕВИЧ П.С. Основы философии: Учебник. - М.: Гардарики, 2000. - С. 322-345; 346-412. ПРИСУХІІН С.І. Філософія: Навч. Посіб. – У 2 ч. – Ч. ІІ. Система філософії у визначеннях, поясненнях, схемах, таблицях. – К.: КНЕУ, 2006. – 168с. ПРИЧЕПІЙ Є.М., ЧЕРНІЙ А.М., ЧЕКАЛЬ Л.А. Філософія: Підручник. – К.: Академвидав,, 2007. – 592с. (Альма-матер) ШАПОВАЛОВ В.Ф. Основы философии. От классики к современности, изд. 2-е, доп.: Учеб. пособие для вузов. - М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. - С. 457-488.
Першоджерела: ОРТЕГА-И-ГАССЕТ X. Восстание масс // Эстетика. Философия культуры. - М.: Искусство, 1991. ХАЙЕК Ф.А. Дорога к рабству//Вопр. филос., 1990, №11-12.
Тема 12. КУЛЬТУРА ЯК СИМВОЛІЧНИЙ СВІТ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ. МАТЕРІАЛЬНА КУЛЬТУРА СУСПІЛЬСТВА ТА ЇЇ СТРУКТУРА 1.Поняття культури у філософії. Культура як символічний світ людського буття: а) культура як «друга природа»; б) походження і сутність символів, їх роль у культурі. 2. Матеріальна культура та її структура а) поняття і структура способу виробництва. Діалектика продуктивних сил та виробничих відносин; б) сутнісні риси інформаційного суспільства. Основні терміни
Виробничі відносини – суспільні відносини між людьми, що виникають в процесі виробництва, обміну, розподілу матеріальних та духовних благ. Зумовлюються продуктивними силами. Культура - сукупність матеріальних та духовних цінностей, вироблених людством протягом усієї історії, а також сам процес виробництва, розподілу та споживання матеріальних і духовних цінностей, що спрямований на повне виявлення і розвиток сутнісних сил людини. Матеріальне виробництво - процес трудової діяльності людей, які за допомогою відповідних засобів здійснюють перетворення природи з метою створення матеріальних благ, спрямованих на задоволення людських потреб. Праця - матеріальна, предметно-практична діяльність людей з метою перетворення і освоєння природних та суспільних сил для задоволення людських потреб. Продуктивні сили – знаряддя, засоби виробництва, самі люди, які приводять їх у рух і здійснюють виробництво. Сукупність знарядь і предметів праці становить засоби виробництва. Головний елемент продуктивних сил – люди як суб’єкт праці, діяльність яких спрямована на предмет праці. Символ (від грецкого simbolon – знак, ознака) – в найзагальнішому вигляді – поняття, що фіксує здатність матеріальних речей, подій, також життєвих образів виражати ідеальний зміст, відмінний від їх безпосереднього. GPI - (Genuine Progress Indikator- Індікатор Справжнього Прогресу) Розроблений у 1995 році організацією Redefining Progress. Дає можливість оцінити реальний суспільний прогрес на основі врахування економічних, соціокультурних, екологічних аспектів розвитку суспільства, неринкових видів діяльності.
Питання і завдання для самоконтролю
1. Як Ви розумієте вираз: „ Культура є людським способом включення в універсум"? 2. Розкрийте діалектичний взаємозв'язок продуктивних сил і виробничих відносин. 3.Прочитайте наведену нижче цитату і поясніть, чому К. Маркс вважає, що продуктивні сили визначають форму суспільства. Чи згодні Ви з цією точкою зору? ” Що ж таке суспільство, яка б не була його форма? Продукт взаємодії людей. Чи люди вільні у виборі тієї чи іншої суспільної форми? Аж ніяк. Візьміть визначений ступінь розвитку продуктивних сил людей, і ви отримаєте визначену форму обміну і споживання. Візьміть певний ступінь розвитку виробництва і споживання, і ви отримаєте певний суспільний лад, певну організацію станів чи класів – словом, певне громадянське суспільство. Візьміть певне громадянське суспільство і ви отримаєте певний політичний лад, який є лише офіційним виразом громадянського суспільства.” К.Маркс 4.Прочитайте уривок із твору А. Печчеї і поясніть, у чому він вбачає суперечливість результатів науково-технічного прогресу. „ Наукова революція, що прийшла за нею, повсюдно поширила наукові методи і підходи, надзвичайно поширила наші знання про найрізноманітніші процеси і явища фізичного світу, одначе й вона не додала людині мудрості. Що ж стосується технічної революції, то саме вона – за всіх матеріальних добродійств, які вона обрушила на людину – як раз і стала головним джерелом її внутрішньої кризи.” А. Печчеї.
Література Основна: ВВЕДЕНИЕ в философию: Учебное пособие для вузов. / авт кол. Фролов И.Т и др. – М.: Республика, 2004.– С.485-495; 514-537. ГУРЕВИЧ П.С. Основы философии: Учебник. – М.: Гардарики, 2000. – С. 346-412. ФІЛОСОФСЬКИЙ ЕНЦИКЛОПЕДИЧНИЙ СЛОВНИК.- К.:Абрис,2002.- Статті: «Культура», «Символ», «Суспільне буття і Суспільна свідомість», «Праця», «Тофлер Є.», «Белл Д.» КАНКЕ В.А. Философия. Исторический и систематический курс: Учебник для вузов. – М., 2002. – С. 226-240. ФІЛОСОФІЯ: Підручник /І.В. Бичко, А.К. Бичко, ін. - К., Либідь, 1993. – С. 515-528. ФІЛОСОФІЯ. Підручник. За ред. Надольного І.Ф. -К.: Вікар, 2001. - С. 326-345 ФІЛОСОФІЯ: Посібник для студентів вищих навчальних закладів /Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А.-К.,Академвидав,2005-С.368-391, 513-529.
Додаткова: KPУTЬ И.Б., ЗAБEЛИН И.М. Очepки иcтopии пpeдcтaвлeний o взaимooтнoшeнии пpиpoды и oбщecтвa. - М.:Haукa, 1988. - C. 6-19. КЕМПБЕЛЛ Дж. Свобода и сообщество.\\Вопр. филос.,1992,№12. KPЫМCKИЙ C.Б. Koнтуpы дуxoвнocти: нoвыe кoнтeкcты идeнтификaции//Boпp. филoc., 1992, №12. КРИСАЧЕНКО В.С. Стратегія виживання виду Homo sapiens// Філос. і соціол.думка,1992, №4 ХЕЙЗИНГА Й. Homo Ludens.\Человек играющий/ -М.: Прогресс-Академия, 1992.-464 с. ШАПОВАЛОВ В.Ф. Основы философии. От классики к современности, изд. 2-е, доп.: Учеб. пособие для вузов. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – С. 457-488. ЯЩEHKO Є.Г. Глoбaльнi мexaнiзми. Дocвiд пpo взaємoвiднoшeння пpиpoди тa людини//Фiлoc. i coцioл. думкa, 1992, №4.
Першоджерела: ПЛАТОН. Государство // Платон. Филеб, Государство, Тимей, Критий.- М.: Мысль, 1999.- С. 188-191. СУМЕРКИ богов. М.: Изд. политич. литературы.- 1989.- С.95-97,104. ФІЛОСОФІЯ. ХРЕСТОМАТІЯ: Навч. посіб. // За ред. Дротянко Л.Г., Матюхіної О.А., Онопрієнка В.І. – К.: Вид-во Національного авіаційного університету, 2009. – С.169 -180. ХАЙЕК Ф.А. Дорога к рабству.\\Вопр. философии,1990,№11-12.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-16; просмотров: 287; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.49.59 (0.007 с.) |