Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Когнітивні і не когнітивні у науковому пізнанні.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Наукове пізнання - це дослідження, характерне своїми особливими цілями й завданнями, методами отримання і перевірки нових знань. Воно покликане прокладати шлях практиці, надавати теоретичні основи для вирішення практичних проблем. Рушійною силою пізнання є практика, вона дає науці фактичний матеріал, який потребує теоретичного осмислення та обґрунтування, що створює надійну основу розуміння сутності явищ об'єктивної дійсності. Категорія цінності — загальне поняття, що акумулює соціальний і науковий досвід людства. Вона має опосередкований характер, адже самі, ціннісні фактори епохи визначаються інтересами пізнаючого суб'єкта і справляють вплив на формування оцінки можливих теорій щодо їх практичного використання. Історія філософії та методології науки тісно пов'язана з аксіологічної тематикою. Наявність в науці цінностей визнавалося завжди, але до поділу когнітивних і некогнітивне цінностей прийшли не відразу. В античності вважалося, що наука вільна від цінностей, нейтральна і неупереджена. В античності вважалося, що наука вільна від цінностей, нейтральна і неупереджена. Ще Платон і Арістотель вважали, що необхідно поділяти думки і знання. Повсякденне знання, світ «докси» - мінливої повсякденному житті людей, з його повсякденним знанням і знанням - «техне» - знанням вмінням, мистецтвом майстрів - ремісників, протиставлявся філософському знанню, зараховують до високого світу розумопоглинаючого буття. В рамках цієї високої філософії сформувалося математичне теоретичне знання, зразком якого стала геометрія Евкліда [2, с. 13]. Однак у міру дослідження цих питань виходили висновки, які все більше змінювали початкове уявлення. У Новий Час зародилася експериментальна наука, і це викликало появу нових проблем та ідей в методології. Продовжувачами античних ідей можна вважати нововременной раціоналістів. Надійні основи знання Декарт бачив у природженому знанні, що містить вічні істини; простота і ясність були для нього критеріями вибору теорії. Лейбніц стверджував існування «істин розуму» як істин, повністю незалежних від різноманітних змін, постійно констатіруемих в досвіді. [2, с. 22]. Однією з таких істин була ідея Бога, яка вважалася причиною встановленої гармонії світу і можливості пізнання. Так раціоналісти використовували естетичні цінності як основу свого розуміння, і вважали це природним. Похитнулося таке розуміння через появу емпіризму, який проголосив досвід основою всякого знання. Справа не стільки в досвіді, скільки в принципах, з якими він зв'язувався. Щоб досвід мав об'єктивне значення, він мав йти до безособовості (універсальності), емпіричної адекватності, точності. Це й були ті критерії науковості, навколо обговорення яких формувалася далі філософія науки і теорія пізнання. Це були одночасно і цінності, значущі для наукового пізнання. Цей момент значимий не тим, що одні цінності замінили інші, а тим, що це була поява «когнітивних цінностей». Ці цінності відрізняються тим, що за ними визнаються важлива роль у процесі вибору теорії (на відміну від некогнітивне цінностей): «Цінність, роль якої бажано зазначити у процесі вибору обгрунтовано прийнятої теорії, не є моральною, персональної, соціальної або естетичної, т.е. цінністю такого роду, від якої, як вважають, наука може бути вільною. Вона є когнітивною цінністю»[1, с. 103]. Вважається, що ці цінності виділяють науку з ряду інших практик. Найбільш важливими когнітивними цінностями для науки є неупередженість, нейтральність, автономність. Неупередженість припускає, що когнітивні і некогнітивне цінності можна розділити. Нейтральність - що прийняття теорії логічно сумісний з будь-яким ціннісним судженням, при цьому залишається відкритим питання про набір можливих комплексів цінностей. Автономність увазі розвиток науки з пріоритетом на перших двох цінностях.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-12; просмотров: 352; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.134.106 (0.009 с.) |