Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Strangth of the nervous system//Biological Bases of Individual↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 16 из 16 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Behaviour. N. Y.; L.: Acad, press, 1972. P. 206—220. Garcia-Sevilla L. Extraversion and neuroticism in rat//Person. and Individ. Diff. 1984. Vol. 5, N 5. P. 511—532. Gilliland K, Andress D., Bracy S. Differences in EEG alpha index Between extraverts and introverts//Psychophysiology. 1981. Vol. 18, N 2. P. 156. Gray J. The psychophysiological nature of introversion-extraversion: A modification of Eysenck's theory//Biological Bases of Individual Behaviour. N. Y.; L.: Acad, press, 1972. P. 182—205. Gudjonson G. Extraversion and the defection of deception: comments Of the paper by Bradley and Janisse//Person. and Individ. Diff., Vol. 3, N 2. P. 215—216. Furnham A. Personality and values//Ibid. 1984. Vol. 5, N 4. P. 483— 485. Irmis F.. Radil-Weises 7\, Lat J., Krekule I. Inter-individual differences in hippocampal theta activity during habituation//J. EEG and Clin. Neurophysiol. 1970. Vol. 28, N 1. P. 24—31. Isaacson R. Limbic system contributions to goal-directed behaviour// Neural Mechanisms of Goal-Directed Behaviour and learning. N. Y.: Acad, press, 1980. P. 409—423. Isaacson /?., McClearn G. The influence of brain damage on locomotor behaviour of mice selectively bred for high or low activity in the open field//Brain Res. 1978. Vol. 150. P. 559—567. Oakeshott /., Glow P. Genetic and environmental determinants of sensory contingent bar pressing in laboratorv rats//Austral. J. Psychol. 1980. Vol 32, N 1. P. 31—43. Simonov P. V. Role of limbic structures in individual characteristic of behaviour//Acta neurobiol. exp. 1981. Vol. 41. P. 573—582. Wilson G. Introversion/Extraversion/Dimensions of Personality. L.: Wiley, 1978 P. 217—261. Winter С, Winter /?., Roderick Г. Some behavioural differences associated with relative size of hippocampus in the mouse//}. Сотр. Physiol. Psychol. 1971. Vol. 76, N 1. P. 57—65. Zuckerman M. Sensation seeking: a comparative approach to a human trait//Behav. and Brain Sci. 1984. Vol. 7, N 3. P. 413—471. Глава 6 Адамар Ж. Исследование психологии изобретения в области математики. М.: Сов. радио, 1970. Ароне Е. /С., Васильева В. М., Тиунова А. А. Исследование ЭЭГ и двигательных показателей восприятия и возможности переноса информации из второй стадии в фазу быстрого сна у человека// //Журн. высш. нервн. деятельности. 1985. Т. 35, № 2. С. 228 — 231. Бухтадзе Н. М., Кадагишвили Л. Г., Кеуба М. Н„ Каландаришви- ли Т. В. Эксперименты по определению феномена бессознательного на основе квантово-волновой теории мышления//Материа-лы IV Всесоюз. съезда психологов. Тбилиси, 1971. С. 124. Вернадский Л. С. Биогеохимические очерки. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1940. Выготский Л. С. Собрание сочинений. М.: Педагогика, 1984. Т. 6. Гегель Г. Лекции по эстетике//Сочинения. М.: Соцэкгиз, 1938. Т. 12, кн. 1. Гегель Г. Работы разных лет//Вопр. философии. 1970. № 5. С. 121. Гершуни Г. В., Кожевников В. Л., Марусева А. М., Чистовик Л. А. Об особенностях образования временных связей на неощущае-мые звуковые раздражения у челозека//Бюл. эксперим. биологии и медицины. 1948. Т. 26, № 3. С. 205. Григолава В. В. Бессознательное и установка//Вопр. психологии. 1984. №3. С. 145—150. Гриндель О. М. Межполушарные отношения в коре большого мозга по показателю когерентности ЭЭГ при восстановлении сознания и речи после длительной комы//Журн. высш. нервн. деятельности. 1985. Т. 35, № 1. С. 60—67. Деглин В. Л. Функциональная асимметрия мозга человека: Автореф. дис....д-ра мед. наук. Л.: Ин-т физиологии АН СССР, 1984. Доброхотова Т. А., Гриндель О. М., Брагина Н. Н. и др. Восстановление сознания после длительной комы у больных с тяжелой че-репномозговой травмой//Журн. невропатологии и психиатрии. 1985. Т. 85, № 5. С. 720—726. Дубровский Д. И. Информация. Сознание. Мозг. М.: Высш. шк., 1980. Иваницкий А. М. Мозговые механизмы оценки сигналов. М.: Медицина, 1976. Иваницкий А. М., Стрелец В. Б. Поиск причинных связей между мозговыми и психическими явлениями при исследовании восприя-тия//Физиология человека. 1981. Т. 7, № 3. С. 528—540. Иваницкий А. М., Стрелец В. Б., Корсаков И. А. Информационные процессы мозга и психическая деятельность. М.: Наука, 1984. Клике Ф. Об эволюции когнитивных процессов и возможностей// //Психол. журн. 1980. Т. 1, № 6. С. 3—17. Костандов Э. Л. Сознание и бессознательное как проблема высшей нервной деятельности человека//Журн. высш. нервн. деятельности. 1984. Т. 34, № 3. С. 403—411. Костандов Э. А. О латерализацич эмоциональных функций//Физиол. журн. 1984. Т. 70, № 7. С. 976—982. Кропотов Ю. Д. Нейрофизиологические механизмы опознания и памяти у человека: Автореф. дис.... д-ра биол. наук. Л.: НИИ ЭМ АМН СССР, 1984. Куранов В. Я., Русалов В. М. Структура формально-динамических свойств психики человека в процессе взаимодействия сигнальных систем//Психол. журн. 1984. Т. 5, № 1. С 45—54. Леонтьев А. Я. Избранные психологические произведения. М.: Педагогика, 1983. Т. 2. Ливанов М. Я., Свидерская Я. Е. Психологические аспекты феномена пространственной синхронизации потенциалов//Психол. журн. 1984. Т. 5, № 5. С. 71—83. Липер А У. Мотивационная теория эмоций//Психология эмоций: Тексты. М.: Изд-во МГУ, 1984. Лурия Л. Р. Язык и сознание. М.: Изд-во МГУ, 1979. Любищев А. Л. Проблемы формы, систематики и эволюции организмов. М.: Наука, 1982. Маркес Г. Г. Поэзия и трезвость фантазии//Лит. газ. 1982. № 47. С. 15. Мейен С. В., Чайковский Ю. В. О работах А. А. Любищева по общим проблемам биологии//Любищев А. А. Проблемы формы, систематики и эволюции организмов. М.: Наука, 1982. Налимов В. В., Дрогалина Ж. А. Вероятностная модель бессознательного. Бессознательное как проявление семантической вселен-ной//Психол. журн. 1984. Т. 5, № 6. С. 111—122. Николаенко Я. Я. Асимметрия полушарий мозга и цветовосприя-тие//Вопр. эволюц. физиологии. Л.: Наука, 1982. С. 229. Новиков К А. О некоторых аспектах проблемы свободного выбора// //Вопр. философии. 1972. № 12. С. 102—111. Павлов Я. Я. Двадцатилетний опыт объективного изучения высшей нервной деятельности (поведения) животных. М.: Наука, 1973. Панов Е. Я. Знаки. Символы. Языки. М.: Знание, 1984. Потулова Л. А., Васильев Я. А. Предстимульные ЭЭГ и вызванные потенциалы человека при опознании значимого светового сти-мула//Физиология человека. 1985. Т. 11, № 4. С. 580—585. Пучинская Л. М. Вызванные потенциалы при мысленном представлении изменения интенсивности световых стимулов//Журн. высш. нервн. деятельности. 1974. Т. 24, № 1. С. 18—28. Ротенберг В. С. Адаптивная функция сна. М.: Наука, 1982. Ротенберг В. С. Гипноз и образное мышление//Психол. журн. 1985. Т. 6, № 2. С. 128—133. Рубцов А. В. О «многозначности» искусства и «однозначности» нау-ки//Вопр. философии. 1985. № 7. С. 107—115. Симонов П. В. Эмоциональное возбуждение и «психический мутаге-нез»//Второй симпоз. по пробл. «Человек и машина». М.: НТО им. А. С. Попова, 1966. С. 28—35. Симонов П. В. Высшая нервная деятельность человека. Мотиваци-онно-эмоциональные аспекты. М.: Наука, 1975. Симонов П. В. Категории сознания, подсознания и сверхсознания в творческой системе К. С. Станиславского//Бессознательное. Тбилиси: Мецниереба, 1978. Т. 2. С. 518—528. Симонов Я. В. О познавательной функции сопереживания//Вопр. философии. 1979. № 9. С. 137—142. Симонов Я. В. Эмоциональный мозг. М.: Наука, 1981. Симонов П. В, Неосознаваемое психическое: подсознание и сверх-сознание//Природа. 1983. № 3. С. 24—31. Симонов Я. В., Ершов П. М. Темперамент. Характер. Личность. М.: Наука, 1984. Спиноза Б. Этика. М.: Наука, 1932. Суворов И. Ф., Фарсов Л. А. Приматологический аспект в сравнительно-физиологическом изучении позедения//Проблемы высшей нервной деятельности и нейрофизиологии. Л.: Наука, 1975. С. 87—106. Узнадзе Д. Я. Место бессознательного в психологии//Вестн. Тбил. ун-та. 1919, № 1. С. 178. Фейгенберг И. М. Зригельный феномен, требующий применения принципа дополнительности в описании//Докл. АН СССР. 1980. Т. 253, № 2. С. 500—502. Фейгенберг И. М. Принцип дополнительности в описании психических явлений//Природа. 1985. № 2. С. 94—101. Фейнберг Е. Л. Кибернетика. Логика. Искусство. М.: Радио и связь, 1981. Черниговская Т. В., Балонов Л. #., Деглин В. Л. Эволюционно-фи- зиологический анализ мозговой организации билингвизма//Вопр. эволюц. физиологии. Л.: Наука, 1982. С. 319—320. Ярошевский М. Г. Категориальная регуляция научной деятельно-сти//Вопр. философии. 1973. № 11. С. 74—86. Begleiter H., Porjesz B. Evoked brain potentials as indicators of de-cision-making//Science. 1975. Vol. 187, N 4178. P. 754—755. Block V. Le sommeil et les processus d'acquisition//Courr. CNPS. 1975. N 15. P. 13—16. Dawson M., Biferno M. Concurrent measurement of awareness and electrodermal classical conditioning//J. Exp. Psychol. 1973. Vol. 101. N 1. P. 55—62. Donchin E., Mc Carthy G„ Kutas M., Ritter W. Event-related brain potentials in the study of consciousness//Consciousness and Self-Regulation. N. Y.; L., 1983. Vol. 3. P. 81—121. Eccles /. The Understanding of the Brain. N. Y.: Mc Graw-Hill, 1973. Eccles J. The Human Mystery. Berlin; Heidelberg: Springer, 1979. George S., Jennings L. Effect of subliminal stimulus on consumer behaviour: negative evidence//Percept. and Mot. Skills. 1975. Vol.41, N 3. P. 847—854 Golds J., Jutai J., Gruzelier /. Asymmetric hemispheric activity during hypnosis as measured by auditory evoked potentials//Intern. J. Psychophysiol. 1984. Vol. 2, N 3. P. 212. Gruzelier /., Brow Т., Perry A. et al. Hypnotic susceptibility and cerebral asymmetries under hypnosis//Ibid. P. 224. Gruzelier /., Brow Т., Perry Л. et al. Hypnotic susceptibility a lateral predesposition and altered cerebral asymmetry under hypnosis// //Ibid. N 2. P. 134—139. Hunt S. Hypnosis as obedience behaviour//Brit. J. Soc. Clin. Psychol 1979. Vol. 18, N 1. P. 21. John E. R. Mechanism of Memory. N. Y.: Acad, press, 1967. Jones F., Hochhaus L. The role of awareness in the operant conditioning of eye blinks//Bull. Psychonom. Soc. 1976. Vol. 8, N 5. p. 374—376. Knowelton W., Roitschaefer W. A cognitive social learning theory perspective on human freedom//Behaviourism. 1979. Vol. 7, N 1. P. 17—22. Levine J., Kurtz R., Lauter J. Hypnosis and its effects on left and right hemisphere activity//Biol. Psychiat. 1984. Vol. 19, N 10. P. 1461 — 1475. Mac Leod'Morgan C, Lack L. Hemispheric specificity: a physiological concomitant of hypnotizability//Psychophysiology. 1982. Vol. 19, N 6. P. 687—690. Martindale C, Hines £>., Mitchell L., Covello E. EEG alpha asymmetry and creativity//Person. and individ. diff. 1984. Vol. 5, N 1. P. 77—86. Murri L., Stefanini A., Navona С et al. Automatic analysis of the hemispheric EEG relationships during wakefulness and sleep//Res. Communs Psvchol., Psychiat. and Behav. 1982. Vol. 7, N 1. P. 109—118. Paritsis N„ Destounis N. Bewusste und unbewusste Motivation zu Interaktion und Entwicklung//Dyn. Psychiat. 1982. Bd. 15, N5/6. S. 227—239. Reiser M., Block /. Discrimination and recognition of weak stimulus. Ill: Further experiments on interaction of cognitive and autono-mic-feedback mechanisms//Psychosom. Med. 1965. Vol. 27, N 3. P. 274—285. Robinson D., Strandburg R. Differences in inter-hemispheric variance in brain responses of attentive and inattentive human subjects// //Percept, and Mot. Skills. 1973. Vol. 36, N 3, pt. 2. P. 1099—1102. Schwartz M. On testing specific hypotheses about subliminal perception: a reply to shevrin//Psychophysiology. 1976. Vol. 13, N 1. P. 27—31. Severance L.t Dyer F. Failure of subliminal ward presentations to generate interference to color naming//J. Exp. Psychol. 1973. Vol. 101, N 1. P. 186—189. Simonov P., Frolov M. Slow oscillations of psychophysiological parameters in human operator during monotony//Aviat. Space and Environ. Med. 1985. Vol. 56, N 5. P. 503. Skinner B. F. Beyond Freedom and Dignity. N. Y.: Knopf, 1971. Sperry R. Mind-brain interaction: mentalism: yes; dualism, no//Neu-roscience. 1980. Vol. 5, N 2. P. 195—206. Ulett G., Akpinar S., Itil T. Quantitative EEG analysis during hypno-sis//J. EEG and Clin. Neurophysiol. 1972. Vol. 33, N 4. P. 361— 368. White R. A preface to the theory of hypnotism//Contemporary Psycho-pathology. Boston: Harvard Univ. press, 1946. P. 479. Глава 7 Андроникашвили Э. Вопросы взрослому//Комс. правда. 1979.29 дек. С. 2. Достоевский Ф. М. Собрание сочинений. М.: Наука, 1958. Т. 9. Корчак Я. Лит. газ. 1978. № 30. С. 13. Лобачевский Н. И. О важнейших предметах воспитания//Наука и жизнь. 1976. № 5. С. 41. Мазур В. К непосредственно-общественному производству — сущность скачка и этапы становления//Коммунист. 1984. № 15. С. 37—49. Никитина Л., Никитин Б. Диалектика воспитания//Смена. 1979. №12. С. 6—7. Печенев В. Возвышение потребностей и формирование нового чело- века//Коммунист. 1976. № 18. С. 58—69. Симонов П. В. Эмоции и воспитание//Вопр. философии. 1981. № 5. С. 39—48. Соловейчик С. Педагогические размышления//Новый мир. 1985. №3. С. 179—199. Сухомлинский В. А. Труд души//Комс. правда. 1971. № 53. С. 4. Сухомлинский В. А, Рождение гражданина. М.: Мол. гвардия, 1979. Ухтомский А. А. Письма//Пути в незнаемое. М.: Советский писатель, 1973. С. 384. Харчев Л. Школа воспитывак>щая//Коммунист. 1984. № 3. С. 46—57. Eccles /. The Human Psyche. Heidelberg: Springer, 1980. Заключение Гегель Г. Сочинения. М.; Л.: Политиздат, 1934. Т. 7. Капица П. Л. Эксперимент. Теория. Практика. М.: Наука, 1981. Павлов И. Я. Письмо к Г. К. Кованько//Физиол. журн. 1954. Т. 40, № 5. С. 618. P. V. S I M О N О V. MOTIVATED BRAIN. Natural scientific backgrounds for general psychology. Moscow: Publishing House «Nauka», 1987. This monograph contains a natural scientific analysis of the key concepts of general psychology on the basis of the need-informational approach suggested by the author of this book, and rests upon the data, provided by the general physiology of brain, comparative physiology of the higher nervous activity and human psychophysiology. The results of this analysis may be described in the form of the following short definitions, given in the succession they are discussed in the book. Need — a specific (essential) force of living organisms, procuring their connections with external environment for self-preservation and self-development, a source of living systems' activity in the surrounding world. Human needs may be divided into three basic groups independent as to their origin: vital, social and ideal needs of knowledge and creativity. In each group there are needs of preservation and those of development, the social group revealing needs «for me» (rights) and «for others» (responsibilities). Satisfaction of any of the above needs is promoted by initially independent additional needs in equipment (with means, knowledge, skills) and the need to overcome obstacles on the way to the goal, commonly defined as will. Personality — individual unique composition and internal hierarchy of basic (vital, social, ideal) needs of a given human being, including their varieties of preservation and development, «for me» and «for others». The most important personality characteristic is — which of these needs and for how long are dominant in the hierarchy of coexisting motives, which need is «supplied» by creative intuition (superconsciousness, according to K. S. Stanislavsky's terminology). Emotion — reflection in human and higher animals* brain of an urgent need and of probability (possibility) of its satisfaction. The subject assesses its probability at conscious and unconscious levels using his inborn and previously acquired individual experience, involuntarily comparing the information on "the means, time, resources, necessary for reaching the goal (satisfaction of a need) with the available information. Emotion in its neurophysiological sense is an active state of a system of specialized brain structures, prompting the subject to change his behaviour so that to maximize or to minimize this state, which determines reinforcing, switching over and compensatory (substituting) functions of emotions in organization of goal-directed behaviour. Behaviour —such form of human and animal vital activity, which changes the probability and the duration of contact with an-external object, able to satisfy the individual's need. Consciousness — specificly human form of reflection of reality, operating with knowledge, which by means of the «second signal system» (words, mathematical symbols, artistic images) may be shared with other individuals, with other generations — in the form of cultural monuments. Subconsciousness — a variety of the unconscious psychic, comprising all that which was conscious or may become conscious under definite conditions, i. e. well automized and because of that no longer conscious skills; forced out consciousness motivational conflicts; well learned social norms, controlling behaviour and experienced as «the voice of conscience», «the call of duty» etc. Super- consciousness (creative intuition) is manifested as initial stages of a creative venture, uncontrolled by consciousness and will. Unconsci- ousness thus protects the arising hypotheses («psychic mutations and recombinations») from the conservatism of consciousness, from the extreme pressure of previously acquired experience. Consciousness however retains the function of selecting these hypotheses by means of logical analysis and with the help of criterion of practice in a broad context. The neurophysiological basis of superconsciousness is provided by the transformation and recombination of the traces (engrams) stored in the subject's memory, by initial closing of new temporary connections; whether they conform to the reality or not is defined only later on. Superconsciousness is always oriented at satisfaction of the dominant need, its specific contents channelling the direction of «the psychic mutagenesis». The actual controversy between determinism and freedom of choice may be removed only by the complementation principle. Man is not free (determined) from the point of view of an external observer, who considers the determination of by genetic factors and educational conditions. However — and at the same time — man is free in his choice from his reflecting consciousness' point of view. In choosing the action superconsciousness may suggest as material for the decision-making such trace recombinations of the previously acquired experience that never occurred neither in the subject's activity, nor in the experience of preceding generations. In this and only in this sense we may venture to speak of a specific «selfdeter-mination» of behaviour as a particular case of the process of self-propulsion and self-development of the living nature. Unlike instruction and training, addressing almost exclusively the child's consciousness, education (as also art) is impeled to affect the subconsciousness and superconsciousness. Genuine good education presupposes not only the knowledge of moral norms, obeying the rules in order to be awarded or to escape punishment, but impossibility to violate the principles, which have become internal controls of human acts and actions. The subjective unconsciousness of the objective advantages of a socially favourable behaviour is the essence of moral dialectics. Peter L. Kapitsa wrote in his «Experiment. Theory. Practice». (1981): «No doubt that the developing science of the higher nervous activity will establish even more close ties with social sciences... Only on this scientific basis institutions for correct education and training are feasible. Only on this scientific basis it is possible to look for the correct forms of human labour and human leisure. And above all, only on the scientific basis it is possible to create a healthy and efficient structure of the society». This book is dedicated to broad sections of readers: biologists, physiologists, psychologists, psychoneurologists, teachers and students of art. This «Motivated Brain» is a second book after «The Emotional Brain» (1981) and the author hopes to write in future a third —«The Creative Brain: Evolution of Noosphere» Оглавление Введение 3
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-16; просмотров: 177; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.210.36 (0.008 с.) |