Розділ I. Суть християнського світогляду
|
№ п/п
| Зміст навчального матеріалу
| Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
| Тема 1. Вступ.
| |
| Тема 2. Віра в Бога як основа християнського світогляду.
Поняття віри. Віра як богословська чеснота. Віра як основа утвердження християнської моралі (Як. 2: 20-26; Мт. 17: 20; Єв. 11: 1-3).
| Учень / учениця:
- розуміє значення поняття "віра";
- розуміє віру як богословську чесноту;
- на основі біблійних прикладів трактує віру як основу утвердження християнської моралі.
|
| Тема 3-4. Основи філософсько-богословської християнської традиції.
Апостольський собор. 7 вселенських соборів. Теїзм – вчення про Бога, що живе у світі й опікується ним. Деїзм – доктрина про Бога, що протилежний світу створених речей. Пантеїзм – наука про Абсолют, розчинений у Всесвіті.
| Учень / учениця:
- знає поняття "апостольський собор", "вселенський собор", "теїзм", "деїзм", "пантеїзм";
- знає про апостольський собор, сім вселенських соборів та їх рішення.;
- розуміє та пояснює суть теїзму, деїзму, пантеїзму.
|
| Тема 5. Мораль Старого Заповіту. Декалог.
Характерні особливості старозавітної моралі. 10 Заповідей – основа світогляду Старого Заповіту. Структура Декалогу.
| Учень / учениця:
- розуміє характерні особливості старозавітної моралі;
- трактує Десять Заповідей Божих як основу світогляду Старого Заповіту;
- знає та пояснює структуру Декалогу.
|
| Тема 6. Основа християнського світогляду.
Мораль Нового Заповіту – мораль любові. Нагірна Проповідь Ісуса Христа – основа християнського світогляду. Вплив Нагірної Проповіді на поведінку, вчинки та світогляд людини. Мораль Христових притч.
| Учень / учениця:
- розуміє мораль Нового Заповіту як мораль любові;
- трактує Нагірну Проповідь Ісуса Христа як основу християнського світогляду;
- пояснює вплив Нагірної Проповіді на поведінку, вчинки та світогляд людини;
- знає основні євангельські притчі.
|
| Тема 7. Урок узагальнення.
| |
Розділ II. Морально-етичний зміст блаженств
|
| Тема 8. Категорія щастя у контексті блаженств.
Щастя християнина – у служінні Богу й у єднанні з Ним. Щастя і сенс життя. Блаженство як синонім щастя.
| Учень / учениця:
- знає та пояснює суть понять "щастя", "сенс життя", "блаженство";
- усвідомлює, що щастя християнина полягає у служінні Богу й у єднанні з Ним;
- розуміє взаємозв’язок між щастям і сенсом життя;
- трактує блаженство як синонім щастя.
|
| Тема 9. "Блаженні вбогі духом…" (Мт. 5: 3).
Матеріальні блага в житті людини. Духовне багатство – у єднанні з Богом. "Вбогість духа" як прагнення до досконалості та єднання з Богом. Усвідомлення залежності від Бога.
| Учень / учениця:
- розуміє місце матеріальних благ у житті людини;
- усвідомлює суть духовного збагачення людини в єднанні з Богом;
- на основі біблійних сюжетів трактує "вбогість духа" як прагнення до єднання з Богом.
|
| Тема 10. "Блаженні лагідні…". "Блаженні засмучені…" (Мт. 5: 4-5).
Лагідність, смиренність, мир як плід Святого Духа. Вміння реагувати на оточення. "Успадкування землі" – гармонія й повнота життя з Богом. Християнське розуміння плачу та смутку.
| Учень / учениця:
- розуміє лагідність, смиренність, спокій як дію Святого Духа;
- усвідомлює потребу формувати в собі вміння реагувати на оточення;
- знає про "успадкування землі" як гармонію й повноту життя з Богом;
- пояснює християнське розуміння плачу та смутку.
|
| Тема 11-12. "Блаженні голодні…" "Блаженні милостиві…" (Мт. 5: 6-7).
Прагнення правди – дорога до щастя. Християнська правдомовність. Можливість життя у правді. Християнське розуміння милосердя. Форми милосердя. Невідповідні реакції на слабкості, недоліки інших людей: осуд, зловтіха, жорстокість. Милосердя як можливість стати щасливим. Псевдомилосердя.
| Учень / учениця:
- розуміє прагнення правди як дорогу до щастя;
- усвідомлює необхідність правдомовності;
- на основі біблійних прикладів пояснює милосердя;
- називає форми християнського милосердя;
- пояснює стереотипні реакції на недоліки інших людей та усвідомлює потребу їх усунення;
- пояснює зміст псевдомилосердя.
|
| Тема 13. "Блаженні чисті серцем…". "Блаженні миротворці…" (Мт. 5: 8-9).
Чистота серця. Серце – місце зустрічі людини з Богом. Очищення серця – дорога до щастя. Поняття миротворчості та "Христового миру". Миротворчість як утвердження Христової науки.
| Учень / учениця:
- знає поняття "чистота серця", "миротворчість", "христовий мир";
- розуміє, що серце – місце зустрічі людини з Богом;
- на основі біблійних прикладів трактує очищення серця як дорогу до щастя, що дозволяє бачити світ у його суті (як Божий дар);
- розуміє миротворчість як утвердження Христової науки.
|
| Тема 14. "Блаженні переслідувані за правду…". "Блаженні ви, коли вас будуть зневажати…" (Мт. 5: 10-11). "Любіть ворогів своїх…" (Мт. 5: 44).
Розуміння щастя в переслідуванні за правду. Національні герої українського народу. Непохитність у вірі й витривалість у переслідуванні за віру Христову. Поняття "нагороди на небі". Любов і доброта перемагають зло. Любов до ворогів як вияв сили та мужності християнина. Альтруїзм християнської любові.
| Учень / учениця:
- усвідомлює потребу відстоювати правду на своєму життєвому шляху попри можливі переслідування;
- на основі біблійних сюжетів пояснює християнське розуміння щастя у переслідуванні за правду;
- наводить історичні приклади з життя національних героїв українського народу;
- наводить біблійні та історичні приклади виявів непохитності у вірі й витривалості у переслідуванні за віру Христову;
- знає та пояснює зміст поняття "нагороди на небі";
- усвідомлює, що любов і добро перемагають зло;
- пояснює любов до ворогів як вияв сили та мужності християнина;
- розуміє альтруїзм християнської любові.
|
| Тема 15. Урок узагальнення.
| |
Розділ III. Християнські моральні чесноти
|
| Тема 16. Порівняльний аналіз моральних традицій Старого і Нового Заповіту.
Старозавітна й новозавітна мораль – дві частини єдиного цілого. Спільне та відмінне: суб’єкт, об’єкт моралі, формування моральних норм та принципів, зміст та форма морального закону. Етика "закону" і "благодаті" ("Слово про закон і благодать" митрополита Іларіона).
| Учень / учениця:
- розуміє старозавітну й новозавітну мораль як дві частини єдиного цілого;
- називає та пояснює спільні та відмінні риси старозавітної й новозавітної моралі;
- на основі твору митрополита Іларіона "Слово про закон і благодать" пояснює принципи етики "закону" і "благодаті".
|
| Тема 17-18. Моральні чесноти християнина.
Класифікація християнських моральних чеснот. Божі чесноти – віра, надія і любов.
| Учень / учениця:
- знає моральні чесноти християнина та пояснює їх суть.
|
| Тема 19. Виконання Божої волі – основа християнської моралі.
Покірність, послух – засоби вияву пошани та поваги до Бога. Смирення й фаталізм. Покора як вияв сили християнина.
| Учень / учениця:
- трактує покірність і послух як засоби вияву пошани та поваги до Бога;
- знає та пояснює суть поняття "фаталізм";
- обґрунтовує покору як вияв сили християнина.
|
| Тема 20. Принципи "свобідної волі" та відповідальності християнина.
Свобідна воля як вияв любові Бога до людини. Важливість усвідомлення людиною відповідальності за вибір між добром і злом. Християнська етика про відповідальність людини перед Богом.
| Учень / учениця:
- розуміє "свобідну волю" як вияв любові Бога до людини;
- усвідомлює потребу формування відповідальності за вибір між добром і злом;
- пояснює християнське трактування відповідальності людини перед Богом;
- розуміє термін "теодицея".
|
| Тема 21. Милостиня як вияв любові до ближнього.
Милостиня як вияв любові до ближнього та Бога. Християнські мотиви та вимоги до милостині.
| Учень / учениця:
- розуміє "милостиню" як вияв любові до ближнього та Бога;
- пояснює християнські мотиви та вимоги до милостині;
- усвідомлює необхідність проявляти милосердя в житті.
|
| Тема 22. Піст – засіб морального вдосконалення та духовного очищення.
Піст як шлях осягнення внутрішньої свободи. Різні аспекти посту (індивідуальний, морально-етичний, суспільний).
| Учень / учениця:
- розуміє піст як засіб морального вдосконалення та духовного й тілесного очищення;
- усвідомлює пістяк шлях осягнення внутрішньої свободи;
- називає та пояснює різні аспекти посту (духовний, фізичний).
|
| Тема 23. Поняття молитви як спілкування християнина з Богом.
Виховна роль молитви у розвитку людини (Мт. 6: 5-8). Важливість Богослужіння для моральності людини. Види молитви: внутрішня і зовнішня. Молитва за Україну та народ.
| Учень / учениця:
- розуміє та на основі біблійних сюжетів пояснює виховну роль молитви в розвитку людини;
- усвідомлює важливість Богослужіння для моральності людини;
- називає види молитви (внутрішню, зовнішню) та пояснює їх суть;
- знає про молитву за Україну та народ.
|
| Тема 24-25. Моральні аспекти Господньої молитви.
Спілкування з Богом як вияв внутрішньої потреби людини. Визнання Бога. Прослава, вдячність, перепрошення та прохання в Господній молитві. Запорука Божого прощення у прощенні ближньому.
| Учень / учениця:
- розуміє моральні аспекти Господньої молитви;
- усвідомлює потребу звертання до Бога та визнання Бога;
- знає про святість Божого імені;
- розповідає про людські прохання у Господній молитві;
- аргументує запоруку Божого прощення у прощенні людському.
|
| Тема 26. Моральні небезпеки сучасного суспільства.
Знецінення християнських цінностей. Секуляризм. Прагматизм. Узалежнення. Насильство. Споживацтво.
| Учень / учениця:
- називає моральні небезпеки сучасного суспільства (знецінення християнських цінностей, секуляризм, прагматизм, узалежнення, насильство) та пояснює їх суть;
- усвідомлює потребу усунення цих небезпек.
|
| Тема 27. Урок узагальнення.
| |
Розділ IV. Християнство у релігійному просторі світу
|
| Тема 28-29. Моральні основи монотеїстичних релігій світу.
Моральні доктрини іудаїзму, ісламу. Основні категорії християнської етики в контексті етичних понять монотеїстичних релігій.
| Учень / учениця:
- знає моральні доктрини монотеїстичних релігій (іудаїзму, ісламу) та пояснює їх суть;
- розуміє та обґрунтовує основні категорії християнської етики в контексті етичних понять монотеїстичних релігій.
|
| Тема 30-31. Християнство як світова релігія (етико-релігієзнавчий аспект).
Джерела та витоки християнства. Конфесійні різновиди християнства: православ’я, католицизм, протестантизм. Декалог і Нагірна Проповідь – основи морального вчення всіх християн.
| Учень / учениця:
- знає про джерела та витоки християнства;
- називає конфесійні різновиди християнства і пояснює їх суть та особливості;
- обґрунтовує декалог і Нагірну проповідь як основи морального вчення всіх християн.
|
| Тема 32. Моральні традиції політеїстичних релігій.
Моральні основи релігій Індії (джайнізм, індуїзм, сикхізм), Китаю (даосизм, конфуціанство), Ірану (зороастризм) та Японії (синтоїзм), буддизм.
| Учень / учениця:
- знає моральні основи політеїстичних релігій Індії (джайнізм, індуїзм, сикхізм), Китаю (даосизм, конфуціанство), Ірану (зороастризм) та Японії (синтоїзм) та пояснює їх суть.
|
| Тема 33-34. Неорелігії та атеїзм.
Причини появи неорелігій.
Класифікація неорелігійних систем: новітні релігійні рухи (мормони, свідки Єгови), східні неорелігії (кришнаїти, трансцендентна медитація, сахаджа-йога), синкретичні неорелігії (церква уніфікації, бахаїзм, масонство), неоязичництво (РУН-віра), сатанізм (теорія Кроулі та Ла Вея). Атеїзм як заперечення існування Бога. Світоглядно-філософські основи атеїзму.
| Учень / учениця:
- пояснює причини появи неорелігій;
- знає класифікацію нерелігійних систем: неохристиянські релігії (мормони, свідки Єгови,), східні неорелігії (кришнаїти, трансцендентна медитація, сахаджа-йога), синкретичні неорелігії (церква уніфікації, бахаїзм, масонство), неоязичництво (РУН-віра), сатанізм (теорія Кроулі та Ла Вея);
- розуміє атеїзм як заперечення існування Бога;
- пояснює світоглядно-філософські основи атеїзму, усвідомлює небезпеку його поширення у християнському середовищі.
|
| Тема 35. Вплив християнства на формування моралі українського народу.
Християнські основи української духовності та ментальності. Традиції української релігійності.
| Учень / учениця:
- знає про християнські основи української духовності та ментальності, традиції української релігійності;
- усвідомлює важливість християнської моралі у житті українського народу.
|
| Тема 36. Урок узагальнення.
Місце християнства у сучасному світі.
| |