Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Модуль 2. Героїчний епос, балади, історична проза народів світу.
Лекції
Тематика і зміст лекцій
| Кіль-
кість годин
| Література
| Тема: Героїчний епос народів світу.
1. Поняття про героїчний епос та його жанри. Етапи розвитку героїчного епосу, його характерні особливості.
2. «Давид Сасунський» - героїчний епос вірменського народу, поетична енциклопедія його життя, вірувань, світогляду, уславлення високих моральних ідеалів. Українські переклади епосу М. Шереметом, П. Тичиною,
М. Бажаном та ін.
3. «Калевала» - карело-фінський народний епос, зібраний ученим Е. Льонротом із карельських та фінських рун. Відображення в ньому прагнень народу до щастя і загального благополуччя. Вяйнямейнен і Ілмарінен – славетні герої епосу. Засоби розкриття характерів героів. Поетичність мови і особливості ритміки епосу.
4. „Калевіпоег” – героїчний епос естонського народу. Втілення в образі Калевіпоега ідеалу борця за справедливість і волю естонського народу. Національний колорит епосу. Укладач «Калевіпоегу» - Ф.Крейцвальд, засновник нової естонської літератури.
5. «Манас» - киргизький героїчний народний епос. Богатир Манас, що об’єднав киргизів, - головний герой епосу.
6. Билини як жанр фольклору. Основні цикли билин: київський, чернігівський, новгородський. Старші та молодші богатирі.
7. Легендарна історія Київської Русі – сюжетна основа руських билин «Ілля Муромець і Соловей Розбійник», «Вольга і Микула Селянинович». Героїчний зміст цих творів. Гіперболізм у зображенні героїв і подій, особливості мови, роль постійних епітетів.
8. Зв’язок жанрів героїчного епосу з художньою літературою. Відтворення сюжетів героїчного епосу в літературі, живопису та інших видах мистецтва.
|
| Основна: Калевала: Фінський народний епос. Пер. з фінської. – К., 1995.
Рамаяна. – К., 1979.
Давид Сасунський. Вірменський народний епос: Переклад Л.Дмитерка і О.Сороки / За ред. П.Тичини. – К., 1939.
Калевіпоег / Пер. А.Ряппо. – К., 1943.
Билини.- К., 1986.
Українські народні думи та історичні пісні. – К., 1955.
Думи. Історико-героїчний цикл: Збірник. / Вступ. ст. М.Стельмаха. – К., 1982.
Григор’єв – Наша Історія України в народних думах і піснях. – К., 1993.
Плісецький М. Українські народні думи. Сюжети і образи. – К.,1994.
Пропп В. Поэтика фольклора.. –М., 1998. - С.82, 106-136, 200-202.
Робінсон А.М. Билинний епос Київської Русі у співвідношеннях з епосом Заходу і Сходу //Літературна спадщина Київської Русі і українська література 16-18 ст. - К., 1981. – С.59-83.
Астахова А.А. Народні епоси. Ключові моменти уроків з вивчення «Давида Сасунського», «Калевали», «Калевіпоега» // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2000. - №10 – С. 19-20.
Глазова О., Подолинна Т. Епос народів світу / Матеріали до уроків світової літератури // Дивослово. – 1994.- №8. – С. 51-63. («Калевала», «Калевіоег»).
Янчук О.Д. Робін Гуд і Олекса Довбуш в усній народній творчості (система інтегрованих уроків) // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1997. -№ 5-6. - С.14-18.
Глазова О.П. Подолинна Т.Т. Літопис звитяг киргизького народу: До 1100- річчя героїчного епосу «Манас» // Відродження. - 1995. - №10.- С. 65-67.
Женев Е.Ю. Кросворд-викторина «Знаешь ли ты киргизский народный эпос «Манас»? Урок- закрепление пройденного материала с элементами обучения поисковому чтению. 6 кл. // Відродження. - 1995. - № 10.- С. 67-68.
| Тема: Легенди та перекази народів світу.
1. Легенда як жанр словесності, її художня природа та відношення до інших жанрів народної прози.
2. Класифікація легенд.
3. Міфологічні легенди і відображення в них тотемічних, анімістичних та антропоморфічних уявлень давніх слов’ян. Їх тематика, сюжетні особливості, поетика й стиль («Говерла» тощо).
4. Історично-героїчні легенди й тема героїчної боротьби давніх слов’ян («Михайлик і Золотії Ворота», «Богдан Хмельницький» та ін.). Реальність та вимисел, прийоми розкриття головного героя.
5. Збирачі та дослідники легенд, використання їх в художній літературі.
6. Перекази, їх визначення. Жанрова специфіка. Реальність й вимисел у переказах. Пізнавальна й художня цінність переказів. Класифікації.
7. Міфологічне осмислення боротьби людини з силами зла в давньогерманському переказі «Зігфрід і змій».
|
| Основна: Виклади давньослов’янських легенд, або міфологія, укладена Я.Ф.Головацьким. – К., 1991.
Героїчний епос українського народу. Хрестоматія. – К., 1993.
Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях: Космогонічні українські народні погляди та вірування. – К., 1993.
Войтович В. Сокіл-Род. Легенди та міфи стародавніх українців. – Рівне, 1997.
Грушевський М. Історія української літератури: У 6 т., 9 кн. – Т. 4. – Кн.1–2.
Давидюк В.Ф. Українська міфологічна легенда. – Львів, 1992.
Колесса Ф. Українська усна словесність. – Едмонтон, 1983. – С. 136 – 144.
Мишанич С.В. Усні народні оповідання: Питання поетики. – К., 1986.
Франко І. Передмова до видання «Апокрифи і легенди з українських рукописів» // Франко І. Твори: У 50 т. – Т. 38. – К., 1983. – С. 7 – 293.
Cвидницький А. Злой дух: Народные Южнорусские поверья // Свидницький А. Твори. – К., 1985. – С. 406 – 411.
Свидницький А. Остатки от времен доисторических: Народные предания // Свидницький А. Твори. – К., 1985. –
С. 513 – 517.
Соколова В.К. Русские исторические предания. – М., 1970.
Чистов К.В. К вопросу о принципах классификации жанров устной народной прозы. – М., 1964.
| Тема: Балада у світовому фольклорі.
1. Балада як жанр фольклору. Походження і історія терміна балада. Час виникнення балад. Їх стильові особливості і поетика. Спільне та відмінне в баладах
різних народів.
2. Англійські фольклорні балади про Робіна Гуда («Змагання лучників у місті Ноттінгем», «Робін Гуд і герфордський єпископ» та ін.) та втілення мрії народу про захисника від несправедливості. Історичне тло балад. Багатогранність образу Робін Гуда, його друзі і вороги.
3. Англійська балада «Король Лір і його дочки» та характер конфлікту в творі. Система зображувально-виражальних засобів.
4. Сербська народна балада «Смерть матері Юговичів», її стриманий напружений драматизм. Ознаки фольклорної балади у творі.
5. Сербська балада «Смерть Марка Королевича» та жанрова своєрідність героя балади, його психологічне зображення.
6. Норвезька народна балада «Танець ельфів». Специфіка сюжетотворчих чинників і композиції. Художня природа балади.
7. Сербські епічні пісні й українські козацькі думи. Іван Франко та Максим Рильський як перекладачі фольклорних балад. Причини популярності жанру балади у світовій літературі.
|
| Балади. Кохання та дошлюбні взаємини / Вступ. ст. О.І. Дея.- К., 1987.
Балади. Родино-побутові стосунки / Вступ. ст. О.І. Дея.- К., 1988..
Баладні пісні / Передм. Г.А.Нудьги. - К., 1969.
Бусел С.В. Вивчення жанру балади. Система уроків. 7 кл. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. - № 7. - С.43-51.
Візничий А.Р. Завдання і запитання до уроків з вивчення балад «Смерть Марка Королевича», «Танець ельфів», «Король Лір і його дочки». 7 кл. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – № 7. - С. 49-51.
Доценко С. Естетична літургія // Зарубіжна література. – 2001.- № 16 (квіт). – С. 1-2.
Лобода О.П. Дослідницька експедиція в країну балад. Вивчення балад «Танець ельфів» і «Король Лір і його дочки». 7 кл. // Зарубіжна.література в навчальних закладах. – 2000. - № 7. – С. 46-49.
Путилов Б.Н. Славянская историческая балада. – М.- Л., 1985.
Салань Н. Кросворд і літературні диктанти до вивчення жанру балади // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2001.-
№ 11.- С. 32-33.
|
Практичні заняття
Тематика і зміст практичних занять
| Кількість годин
| Кількість
балів
| Практичне заняття № 5. Героїчний епос народів світу.
|
|
| Практичне заняття № 6. Жанр балади у світовому фольклорі.
|
|
| Індивідуальна робота студентів
Тестування: 1 тест по 5 балів.
Робота в мережі Інтернет: підібрати бібліографію до теми: «Манас» - героїчний епос киргизького народу» (1 бал). Консультація.
Самостійна робота студентів
Практичне заняття, самостійна робота
| Кіль-кість годин
| Зміст самостійної роботи
| Обладнання, ресурси
| Кіль-кість балів
| До практичного заняття № 5.
Героїчний епос народів світу.
|
| Письмово визначити риси поетики героїчного епосу «Давид Сасунський» та «Калевала». Написати міні-твір на тему: «Фольклорні мотиви, образи, сюжети у світовій літературі».
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури, тексти.
|
| До практичного заняття № 6.
Жанр балади у світовому фольклорі.
|
| Прочитати балади різних народів світу та визначити їх жанрові критерії; письмово укласти тези статті: С.В. Бусел „Вивчення жанру балади. Система уроків. 7 кл.” // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001.- № 7.- С. 43-51 та розробити завдання і запитання до уроку з вивчення англійських («Король Лір і його дочки», «Змагання лучників у місті Ноттінгем» та інших балад про Робіна Гуда) або сербських («Смерть матері Юговичів», «Смерть Марка Королевича»), або норвезьких («Танець ельфів») фольклорних балад (1-2 за вибором).
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури, тексти.
|
| До самостійної роботи № 1.
«Рамаяна» як пам’ятка давнього героїчного епосу індійського народу.
|
| Письмово: визначити риси героїчного епосу у пам`ятці індійського народу; укласти складний план до образу Рами.
Усно: дослідити засоби та прийоми творення образу Рами; з`ясувати функції природи у творі.
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури, тексти.
|
| Модульний контроль – тестування (2 б.)
|