Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Компетенції, які необхідно розвивати в результаті вивчення навчальної дисципліни
В результаті вивчення курсу «Поетична творчість народів світу» студенти повинні знати:
- зміст пропонованих для вивчення художніх текстів;
- закономірності перебігу фольклорного процесу в різних країнах;
- теоретичні поняття до курсу;
- українські переклади та перекладачів художніх творів світової поетичної словесності;
- фольклорознавчу та критичну літературу до окремих тем;
- передбачені програмою тексти напам’ять;
- національну специфіку й загальнолюдську цінність фольклорних творів;
- зв’язок розвитку фольклору, літератури, мистецтва.
Студенти повинні вміти:
- аналізувати фольклорні твори різних народів світу у єдності змісту та форми;
- наводити конкретні приклади існування схожих елементів у жанрах світового фольклору та пояснювати причини їх появи;
інтерпретувати зміст художніх текстів, визначати їх ідейно-художні особливості;
- виділяти головні жанрово-родові ознаки фольклорних творів;
- характеризувати й порівнювати художні образи;
- висловлювати особисте ставлення до образів та проблем, що порушуються у вивчених творах і обґрунтовувати свою точку зору прикладами і цитатами з тексту;
- доводити на конкретних прикладах, що фольклорні мотиви, образи, сюжети стали невичерпним джерелом сюжетів художніх творів у зарубіжній літературі та світовому мистецтві;
- висловлювати судження про роль фольклору у формуванні життєвих цінностей людини;
- порівнювати твори (на рівні окремих образів, сюжетів, тем, проблематики, поетики тощо);
- готувати усні й письмові роботи, різні за обсягом, характером і жанром (аналіз фольклорного твору, твір за фольклорними мотивами, характеристика художнього образу, аналіз оригіналу та перекладу тощо);
- складати план і конспект літературно-критичних праць.
Методичні рекомендації для студентів
Робота студентів протягом вивчення курсу „Поетична творчість народів світу” повинна бути свідомою і систематичною. Щодня треба виділяти час для читання художніх творів, рекомендованих програмою. Щодня треба тренувати пам`ять і вчити напам`ять уривки з художніх творів, збагачувати свій культурний досвід. 2-3 рази на тиждень обов`язково слід приділяти час роботі в бібліотеці для опрацювання необхідної монографічної та науково-критичної літератури. Різні види самостійної роботи, що пропонуються для кожного заняття, виконуються на окремих аркушах, їх здають по закінченні кожного практичного заняття викладачеві, а потім, після отримання оцінки, збирають в окрему теку. Перевірка знань художніх творів напам`ять здійснюється викладачем під час практичного заняття або в позааудиторний час.
Форми звітної документації студентів: зошит для лекцій; зошит для практичних занять; читацький щоденник; тека із самостійними роботами.
Модуль 1. Міфи, календарно-обрядова творчість та казки народів світу.
Лекції
Тематика і зміст лекцій
| Кіль-
кість
годин
| Література
| Тема: Вступ. Міфи народів світу.
1.Загальне поняття про усну творчість
народів світу. Фольклор і література.
2. Школи про походження фольклору.
3. Загальне поняття про міф та міфологію.
4. Походження та етапи розвитку
міфів Давньої Греції. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічне світосприйняття та його відтворення у міфах про Прометея, Геракла, Дедала та ін. Усвідомлення обмеженості людських можливостей у творах.
5. Особливості міфологічних вірувань давніх індійців. Етапи формування їх міфологічного світосприйняття. Джерела відомостей з раннєіндійської міфологіі.
Відображення в міфах «Творення», «Про створення ночі», «Про золоті часи», «Про потоп», «Про походження смерті» та ін. уявлень давніх індійців про світ та своє місце в ньому.
6. Міфологічні уявлення слов’ян-язичників про світ та людину. Виникнення слов’янської міфології. Етапи її розвитку. Структура слов’янської міфології. Відображення в міфах «Про створення світу та людей», «Перун та Велес», «Дана і Лада», «Сварог, Дажбог та Стрибог», «Чорнобог, Див», «Поняття про найвищого бога», «Про сонце» та ін. уявлень давніх слов’ян про світ та природні стихії. Фантастичні елементи в них. Джерела відомостей з раннєслов’янської міфології. Збирання, дослідження, публікації слов’янських міфів.
7. Значення усної народної творчості для
розвитку літератури, мистецтва та учителя-словесника.
8. Кореневе значення міфологіі народів
світу для літератури та культури. Переклади та переспіви міфів українською мовою І.Франко, Лесею Українкою та ін.
|
| Основна: Киченко О. Фольклор як художня система (проблеми теорії).- Дрогобич, 2002.
Потебня А.А. Слово и миф. – М.,
1989.
Грейвз Р. Мифы Древней Греции. – М., 1992.
Менар Р. Мифы в искусстве старом и новом. – М., 1992.
Лосев А.Ф. Очерки античного символизма и мифологии. – М., 1991.
Мифы, культуры, обряды народов зарубежной Азии. – М., 1986.
Костомаров М. Слов’янська міфологія. – К., 1994.
Франко І. Як творилася слов’янська міфологія //Франко І. Твори: У 50 т. – Т..37. – К., 1982. – С. 425-432.
Додаткова: Знойко О.П. Міфи Київської землі та події стародавні. – К., 1989.
Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях: Космогонічні українські народні погляди та вірування. – К., 1993.
Грушевський М. Історія української літератури: У 6 т., 9 кн. – Т.1. – К., 1993.
Золотослов: Поетичний космос Давньої Русі – К., 1988.
Константинова А.В. З давньослов’янських міфів: «Міф про Сонце». Інтегрований урок-панорама. 6 кл. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. — № 9. – С. 19-21.
Киреевский И. Мифы древних славян. – Х., 2006.
Пятигорский А.М. Мифологические размышления: Лекции по феноменологии мифа. Пер. с англ. – М., 1996.
Мартинчук Н. Рама – втілення уявлень давніх індійців про ідеального героя // Зарубіжна література. – 2004. - №31. – С.18-20.
| Тема: Казкова проза народів світу.
1. Казка як жанр фольклору. Її головний конфлікт та художньо-стильові особливості. Типологічна подібність казок різних народів світу.
2. Класифікація казкового епосу.
3.Казки про тварин: їх походження,
своєрідність вигадки, теми, ідеї, образи, поетика і стиль.
4. Чарівні казки: їх походження, своєрідність вигадки, сюжетно-композиційна будова, функції чарівних предметів. Ствердження ідеї перемоги добра над злом в казках «Пензлик Маляна» (китайськ.), «Василиса Прекрасна» (російськ.).
5. Соціально-побутові казки: їх походження, своєрідність вигадки, різновиди за змістом. Життєва основа, гострота художньої вигадки, поетика соціально-побутових казок «Шестеро братів» (франц.), «Пані Метелиця» (німец.), «Синдбад-мореплавець» (арабськ.). Їх національний колорит та зв’язок з іншими жанрами фольклору. Індійська збірка народних казок і оповідей «Панчатантра» та місце соціально-побутових казок в ній.
6. Збирання і дослідження казок (Якоб і Вільгельм Грімм, О. Афанасьєв та ін.), використання казкових образів і мотивів у літературі та інших видах мистецтва.
7. Притча як жанр поетичної словесності. Тематика притч східних слов’ян, їх композиційні особливості та зв’язок з іншими жанрами усної народної творчості.
|
| Основна: Бріцина О. Світ мрії і сподівань. Соціально- побутова казка. - К., 1987.
Крук И.И. Восточнославянские сказки о животных: Образы. Композиция. - Мн., 1989.
Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка. – К., 1987.
Мокрій Н.О. Казки народів світу: Система опрацювання теми // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1999. - №10. - С. 3-6.
Додаткова: Приходько Л.І. «Казок чудовий хоровод»: Урок додаткового читання. 5 кл. // Зарубіжна література в навчальних закладах. - 2004. -№11. - С. 11-13.
Пропп В. Исторические корни волшебной сказки. - Л., 1946.
Цикл казок про Синдбада-Мореплавця // Зарубіжна література. 5 кл.: Матеріали до уроків. Укладач Р.Б.Шутько. - Харків, 1999. - С.13-25.
Погрібна В. Чарівна краплина туші:
Китайська народна казка «Пензлик-Маляна». - 5кл. // Всесвітня література та культура. - 2002. - №10. - С. 9-10.
Гуменюк В.І., Коваль С.І. Зарубіжна література та музика. Інтегровані уроки в 5-8 кл.: Посібник для вчителя. - К., 2001. - С. 7-17.
|
Практичні заняття
Тематика і зміст практичних занять
| Кіль-кість годин
| Кіль-кість
балів
| Практичне заняття № 1.Міфи Давньої Греції..
|
|
| Практичне заняття № 2.Міфи давньої Індії.
|
|
| Практичне заняття № 3.Міфи східних слов’ян.
|
|
| Практичне заняття № 4.Казки народів світу.
|
|
| Індивідуальна робота студентів
Тестування: 1 тест по 5 балів.
Робота у мережі Інтернет: укласти бібліографію до теми: „Календарно-обрядова
творчість східних слов`ян”. Консультація.
Самостійна робота студентів
Практичне заняття, самостійна робота
| Кіль-кість годин
| Зміст самостійної роботи
| Обладнання, ресурси
| Кіль-кість балів
| До практичного заняття № 1.
Міфи Давньої Греції.
|
| Письмово укласти складний план до образу Прометея («Прометей).
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури,
тексти.
|
| До практичного заняття № 2.
Міфи давньої Індії.
|
| Усно проаналізувати варіанти індійського міфу «Творення» та пояснити причини їх виникнення; вивчити напам’ять індійський „Міф про створення ночі».
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури,
тексти.
|
| До практичного заняття № 3.
Міфи східних слов’ян.
|
| Письмово проаналізувати давньослов’янський міф «Про створення світу та людей» та давньоіндійський міф «Творення» і визначити спільні та відмінні риси у світоглядних системах двох народів; вивчити напам’ять уривок з «Міфу про Сонце».
| Електронний системний каталог науково-
критичної літератури.
|
| До практичного заняття № 4.
Казки народів світу.
|
| Усно підібрати приклади казок народів світу, у яких зустрічаються подібні сюжети, пояснити причини їх типологічної спорідненості.
Письмово підготувати доповідь на тему: «Чарівний світ арабських казок».
| Електронний системний каталог науково-
критичної і художньої літератури,
тексти.
|
| Модульний контроль – термінологічний диктант (2 б.)
|