Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Політичні ідеї англійського Просвітництва: порівняльний аналіз поглядів Т.Гоббса та Дж.Локка.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Просвітництво - прогресивна ідейна течія епохи становлення капіталізму, пов'язана з боротьбою проти феодальних порядків. Вона мала такий величезний вплив на всі сфери духовного життя суспільства, що й саму епоху називають епохою Просвітництва (XVII—XVIIIст.). Період характеризується подальшим зростанням і зміцненням національних держав Європи, докорінними економічними зрушеннями, бурхливим розвитком промисловості та напруженими соціальними конфліктами. Із становленням у Зх. Європі буржуазного суспільства ідеї Просвітництва розвиваються спочатку в Англії, потім у Франції, пізніше в Німеччині, Італії та в інших країнах. Характерною рисою Просвітництва було прагнення його представників до перебудови всіх суспільних відносин на основі розуму, «вічної справедливості», рівності та інших принципів, що, на їх думку, випливають з самої природи, з невід'ємних «природних прав» людини. Рушійною силою історичного розвитку вважали розповсюдження передових ідей, знань, а також поліпшення морального стану суспільства. Вони прагнули розкріпачити розум людей і тим самим сприяли їх політичному розкріпаченню. Вірили в людину, її розум. В цьому продовжували гуманістичні традиції доби Відродження. Томас Гоббс (1588-1679 рр) - англійський філософ. Розробник ідеї природного права і договірної концепції держави, які використовував для захисту абсолютної монархії і засудження революцій. Найвідомішою його працею є «Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної та громадянської». Головні ідеї: людині притаманний природний стан боротьби та анархії що веде до війни всіх проти всіх". Держава, що її Гоббс уподібнював до міфічного біблейського чудовиська, є наслідком домовленим, що кладе край неминучому знищенню людини самої себе. Т. Гоббс вважав, що всі люди були створені рівними щодо фізичних і розумових здібностей і мали однакові права. Але так, як людина за своєю природою є істотою егоїстичною, жадібною і честолюбною, то в додержавному стані панував принцип «людина людині – вовк» і велася "війна всіх проти всіх". Водночас людям властиві страх смерті та інстинкт самозбереження, який домінує над іншими пристрастями, а також природний розум, тобто здатність кожного тверезо міркувати про позитивні й негативні наслідки своїх дій. Це спонукає людей до пошуку шляхів самозбереження. За взаємною домовленістю люди довіряють одній особі (окремій людині чи зібранню) верховну владу над собою. Цією особою є держава, котра використовує силу й засоби всіх людей так, як вона вважає необхідним заради миру і спільного захисту. Носій такої верховної влади є сувереном, всі інші виступають його підданими. Таким чином держава створюється людьми для того, щоб з її допомогою покінчити з "війною всіх проти всіх", позбутися страху незахищеності й постійної загрози насильницької смерті. Захист власного життя спирається на закон самозбереження, який є найвищим законом усієї природи й не може порушуватися навіть державою. Повноваження верховної влади щодо підданих необмежені, причому її носій – суверен – ніяким договором не зв’язаний з народом, тому не несе перед ним відповідальності. Суверен сам видає і відміняє закони, оголошує війну та укладає мир, призначає всіх посадових осіб тощо. Його прерогативи неподільні і нікому не передаються. Гоббс вважав, що поділ влади веде до руйнування держави, бо розділені влади взаємно знищують одна одну. Гоббс вважав можливими лише три форми здійснення необмеженої влади держави: монархію, демократію та аристократію. Відрізняються вони не за сутністю верховної влади, а за ступенем придатності здійснення тієї мети, задля якої були встановлені. Віддавав перевагу монархії, бо вона, на його думку, краще від інших відображає і реалізує абсолютний характер влади держави. Джон Локк (1632-1704pp.) – англійський засновник класичного лібералізму. Сприйняв і збагатив ідеї природного права, суспільного договору та ін. Основна праця: "Два трактати про правління". Головні ідеї: необхідність розділу влади на законодавчу, союзну (сфера зовнішньої політики), виконавчу (судову). Виконавча (судова) влада надає гарантії свободи для кожного громадянина і вимагає від кожної людини виконання законів. Держава повинна підкорюватися природним принципам права. Всі рівні перед законом. Особистість має перевагу над суспільством і державою. Відмовившись від частини своїх природних прав, люди укладають між собою суспільний договір; держава гарантує виконання природних прав, особистості створюють суспільство, а суспільство – державу; держава не може бути могутнішою за людину, суспільство має право змінювати владу; ідея природнього права: людина має право на свободу дій, розпорядження майном, власністю та інші свободи. Держава має захищати природні права людини, підтримувати порядок і злагоду; соціальний компроміс – мета діяльності політиків. За Локком, до виникнення держави люди перебували у природному стані, де не було «війни всіх проти всіх». Люди вільно розпоряджалися собою і своєю власністю. Але у природному стані не було органів, які б вирішували спори між людьми, здійснювали належне покарання винних. З метою належного забезпечення природних прав, рівності і свободи, захисту особи і власності люди погодились утворити державу. Держава – сукупність людей, які об’єдналися в єдине ціле під захистом ними ж установленого загального закону і створили судову інстанцію, уповноважену владнувати конфлікти між ними і карати злочинців. Невід’ємні права людини, які не можуть бути відчужені ні на чию користь це: право на життя й володіння майном, свобода і рівність. Держава отримує від людей рівно стільки влади, скільки необхідно й достатньо для досягнення головної мети політичного співтовариства – створення умов для того, щоб усі і кожен могли забезпечувати свої громадянські інтереси, насамперед щодо життя, свободи і власності. Засоби забезпечення цієї мети – законність, поділ влади, оптимальна форма правління, право народу на опір свавіллю влади та ін. У законі Локк вбачав першу державотворчу ознаку. Закон – це не будь-який припис держави, а лише той її акт, що вказує громадянинові таку поведінку, яка відповідає його власним інтересам і слугує загальному благу. Ознаки закону: стабільність, довго тривалість дії. Його повинні знати і виконувати всі, він є обов’язковим для всіх. Розрізняє законодавчу, союзну (сфера зовнішньої політики), виконавчу (судову). Законодавча має належати парламенту, який періодично збирається для прийняття законів, але не втручається у їх виконання; виконавча – королю, який керує втіленням цих законів у життя, призначає міністрів, суддів та ін. посадових осіб; союзну (федеративну) здійснює король і кабінет міністрів, вони відають питаннями війни, миру та зносин з іншими державами. Законодавча – найвища влада у країні, інші види влади їй підпорядковуються. Так король має право розпуску парламенту, може накладати вето на закони тощо. Локк негативно ставився до абсолютної монархії, бо в ній монарх зазіхає на свободу і власність людей і ніхто не гарантований від порушення своїх прав. Перевагу віддавав конституційній монархії. Для нього було важливо, щоб будь-яка форма держави виростала із суспільного договору, добровільної згоди людей, охороняла їх природні права і свободи та дбала про спільне благо. Суверенітет народу він вважав вищим від суверенітету держави. Тому народ має право на опір свавіллю влади. Спільні риси: ідея природного права, суспільний договір людей задля утворення держави, рівність всіх громадян перед законом, надання переваги монархії (але Локк - конституційній). Відмінності: § присутність «війни всіх проти всіх» (у Гоббса є, а в Локка немає), § природні права (Гоббс – закон самозбереження, Локк – права на життя, володіння майном, свободу і рівність), § мета створення держави (Гоббс – для того, щоб покінчити з «війною всіх проти всіх», позбутися страху незахищеності й постійної насильницької смерті (тобто для миру і спільного захисту); Локк – для належного забезпечення природних прав, рівності і свободи, захисту особи і власності), § поділ влади (Гоббс – немає, Локк - є), § право опору народу владі (Гоббс – тільки про загрозі само існування; Локк - є).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 444; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.28.160 (0.006 с.) |