Ямбічна лірика. Поезія Архілоха, Семоніда. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Ямбічна лірика. Поезія Архілоха, Семоніда.



Елегія та ямб найважливіші ліричні жанри, створені в Іонії. І той і інший жанр з'язан з фолькльорно обрядовими піснями. На землеробських святах, для яких характерні були розгул, лайка, лихослів'я, лунали глузливі пісні направлені проти окремих осіб чи груп людей. Ці пісні називались ямбами. Риси народного ямба: сатиричний та викривний хар-тер. Ямб перетворився в спосіб вираження власних почуттів і настроїв, в спосіб власної полеміки по громадським та особистим питанням. Архілох (середина7ст) основним зміст. його поезії є його приватне життя, бойові пригоди, відносини з друзями та ворогами. До своїх друзів він звертався зі словами поклику до стійкості в тяжку хвилину,з роздумами про обов'язок та сенс життя. Його зброєю являється сатирачна байка, особистий глум, прокльони. Його байка “Лисиця та мавпа” направлена проти “вискочек” незнатного походження, вважаючих себе аристократами. В ліриці Архілоха є конфлікт між особистість та общиною, але конфлікт цей не призводить до відособлення.

Семонід Аморгський – теж іонієць. В його настановчих елегіях та ямбах переважають песемістичний настрій про крах людських надій, про старість, хворобу, смерть. Висновок з роздумів- поклик до насолоди благами життя, поки все можливо. Твір Семоніда, ямбічна сатира на жінок по походженню, від різних тварин чи стихій.

22. Творчість Сапфо. Поезія особистих почуттів.

“Найпрекрасніше на землі – те, що мі кохаєи”- Сапфо. Сапфо бл. 600р.д..н.е. керувала спілкою дівчат, що була присвячена Афродіті і дім служительок Муз. Навчала дівчат мистецтву жити, бути жінкоюКоло інтересів цієї спілки і визначає основну тематику творчості Сапфо: це жіноч. культ и з їх святами, весілля, спілкування між подругами, їх обопільні потяги, суперництво, ревнощі, розлука.

Сапфо близько до фольклорної пісні і вкладає особистий зміст в традиційні форми. Поетична культура, яку Сапфо прищеплювала своїм дівчатамсвоїми палаючими строфами, які прославляли могутність Афродіти, називалася у греків “еротикою” т.е. була культурою кохання.

Приклади: ода, де спочатккку прославляється “рівний богам” наречений, а потім переходить до власних почуттів. Лише в одній оді її поезія має дивно фізіологічний характер, у ній наявне лише перерахування фізичних ознак бажання. Майже нема прикметників, які далі використовуюалися в любовній ліриці. Лише іменники та дієслова: поезія предметів та явищ. Душі майжене відводиться місце. Сапфо бажає не нареченого, а наречену. Сапфо зайнята стражданням свого тіла, її мистецтво-прямота, т.е. щирість. Воно правдиве С. не стидається внутр. почуттів. Вона каже: язик та вуха, піт та тремтіння.

Творчість С.-нове явище. Пекуча та задумлива С. До неї Ерос не палав, він лише підігрівав почуття, підштовхував на жертву, на ніжність. Але ніколи не губив.Всім у кого вселявся, щось давав мужність і.т.д. Лише С. він нічого не дає, ала все забирає.

Бог позбавлений почуття, він непоборний та невловимий. В творах С де сяє образ Афродіти, Ерос – темна сила. Поезія стає радість душі. В творчості С. природа та кохання проникають один в одного. Поезія С. включає в себе два світа – зовн. та внутр., це її новація.

Анакреонт та анакреонтика.

Іонієць Анакреонт, творчість якого відноситься до другої пол. 6ст. Уродженець малоазійського міста Теоса, покинув свою батьківщину, яка потрапила під володіння персів. Поетичний дар відкрив йому доступ до дворів тиранів, які збирали біля себе художників та поетів.Він довго жив при дворі самоського тирана Полікрата потім в Афінах. Анакреонт являється символом ігрового, витонченого та веселого еротизму. В ньому немає вже тієї серйозності, яка притаманна Алкею та Сапфо. В ліриці А. є дуже незначні сліди того, що коли-небуть вона була налаштована не лише на веселий лад. По суті його теми майже вийнятково – вино та любов. Але ці теми трактуються несерйозно, а в плані дотепної, насмішливої гри. Вірші Анакреонта невеликі за розміром; вони не зображають складних переживань, а дають фіксацію окремого момента в простих, але оригінальних і рельєфних образах, часто з несподіваною кінцівкою. Застільні теми теж зустрічаються часто. Справжню славу Анакреонту принесли вірші александрійської епохи, так звана - Анакреонтика. Якщо у самого Анакреонта Ерот все ж таки зберігає деякі серйозні риси (він на троні Зевсаі править усім світом), то в анакреонтиці ігровї звеселяючої літ-ри – він завжди був самим улюбленим та популярним образом. Мова Анакреонта – іоніська, з великою сумішшю еолізмів та доризмів, в той час, як в анакреонтиці лише де-не де трапляються аттичні форми. Крім того А. оспівував земні речі: любов (гомосексуалізм, лесбос), вино, бенкети. Від пізньої аттичності зберігся збірник наслідування Анакреонта

Давньогрецький мелос.

Мелос 7-6ст. д.н.е. Платон сказав, що складається з трьох елементів: слова, гармонії та ритму. Мелосом називають поєднання музики, поезії і танцю. Античний мелос ми поділяємо за ознакою географічною та племенною.

Дорійський мелос. Це мелос строгий та близький до релігійних пісень. По ньому можна прослідкувати еволюцію від релігійного до світського. Цей мелос ровився на підгрунті рілігійних пісень. Пісні цього плану спочатку присвячувались богам, потім почали присвячуватись героям. Мелос був поширений серед дорійців та еолійців.

Еолійський мелос. У еолійців розвивалась лірика чисто суб'єктивно. Острів Лесбос був головним місцем, де розвивалась еолійська лірика. Еолійський мелос виражає світогляд, хоча закінчується колосальною напругою особистих почуттів.

Сицілійський мелос. Від поета Сицилії 7-6ст.д.н.е. Стесіхора залишилось мало. Він писав гімни, пеани. Історичне значення цього мелосу надзвичайно велике. Сиц. мелос відрізняється інтенсивним прагненням загальногрецької поезіїдо епосу, поверненням до міфологічно-героїчної тематики.

Аттичний мелос.

Хорова лірика.

Елегія, ямб, монодичний мелос – були засобами для висловлювання особистих почуттів поета. Проте існували й інші пісні, які відбивали настрої групи, колективу людей. Подібні пісні в Греції існували з незапам'ятних часів і були пов'язані з релігійними культам, військовими походами, трудовим життям. Вони стали тією плідною основою на якій почав зростати хоровий літературний мелос. Пізніше його піснями продовжували відзначати культові свята на честь різних богів, певні урочисті події в різних містах Еллади. Виконання подібних пісень вимагало великої кількості людей, тобто цілого хору.

Перші пісні хорового мелосу або гімн були повязані з культтами богів. Гімни на честь окремих богів мали свою назву. Гімн призначений Апполону і Афродіті називався педном, на честь бога Діоніса- дифірамба. Пісні, що супроводжувались танями, називалися гіпорхемами, процесійні пісні-просодіями. Пісні на честь олімпійців – епініпіями, вони прославляли їх імена по всій країні. Семонід Кеоський, Піндар.

Творчість Піндара.

Піндар народився в 518р.д.н.е. в Кіноскефалах під Фівами. Знаменитий давньогрецький поет-лірик, походив із старого аристократичного роду. Він здобув освіту в Афінах, багато подорожував, але завжди залишався вірним своєму рідному місту.

В його творчості представлені різні види хорової лірики епінікії, гімни, пеани(нв честь Апполона) дифирамби, просодії,парфенії, гіпорхеми, траурні пісні.З його 17книг збереглись лише 4 книги епінікіїв-45віршів. Загальногрецькі олімп. ігри, змагання проводились в Олімпії, в Дельфах, на Істмі та в Немої. Згідно цьому всі оди Піндара на честь переможців на іграх і були розбиті на 4 книги. Епінікії складались не по бажанню Піндара, а замовлялись зацікавленими особами або общинами. Коло замовників Піндара-дорійська знать та тирани Сицілії; це не суспільство для якого він творив. Твори Піндара-найбільш яскравий літературний документ аристократичної ідеології, ставитть їх самосвідомість.

Стиль Піндара вирізняється своєюпишністть і урочистістю, багатством витончених образів та епітетів, зберігаючих зв'язок з системою грецького фольклору. Пиндар намагається максимально підвищити виразну енергію вірша. Кожне слово повне, все неясне відкидається. До недавнього часу Піндар був єдиним хоровим ліриком, від якого збереглись цільні твори. Піндар користувався дорійським диалектом. Великий авторитет він мав у Візантії.

Своєрідність поезії Алкея.

Алкей (7-6-стд.н.е.) відомий мелик, жив в часи боротьби аристократії та демократії на Лесбосі. Алкею належали пісні, повязані з суспільно-політичною боротьбою. Сам Алкей був аристократом і тікав після невдалої боротьби з політичними ворогами, але потім повернувся на рідний острів.

Пісні про боротьбу дивують гостротою та агресивність його настрою сповіщаючих про великий прогрес індивідуального самопочуття.

Прочитавши його поезії одразу кидається в очі опис різного типу зброї, відчуття себе на краю смерті серед політичних бурь.

В віршах Алкея вимальовується ще три теми: природа, вино та жінки. Весна для нього повна багатоголосих пташок, коли кує зозуля, оспівується річка та дівчата, які пестять свої тіла водою річки. Вірші Алкея музичні і відрізняються багатством своїх розмірів і способів строфічної побудови. Алкей переписувався з Сапфо. Відомо, що в своїх віршах він висловлював свої почуття до поетеси.

Алкей також писав гімни. Збереглись уривки з його гімнівАфіні, Гермесу, Гефесту.

28. Генеза давньогрецької драми.

Загалнотеоретична генеза: драма є закономірним синтезом епосу та лірики епічний поет змальовує весь Космос об'єктивно, розкутими, суцільними мазками, люди тут частина всесвіту вони підпорядковані волі богів та долі. Лірик виходить з того, що поет може правдиво може описувати лише душу, її порухи, а не обєктивний Космос, тому поет лірик створює підкреслено субєктивний мікрокосмос з героєм, що саморозкривається в своїх подумках, чуттях емоціях. Драматург змальовує конфлікт, боротьбу особистостей, кожна з яких саморозкривається в своїй партитурі.

Зародженню драми сприяє певний культурний соціум древньогрецького полісу в 6-5ст.д.н.е. Вільні громадяни уперше стали впливати на хід державних справ. Це, безумнівно, спонукало, активізувало індивідуальну ініциативу, конфлікти між людьми, що в мистецтві відбивалось драматургічно. Три фази класичної демократії-її становлення, розквіт та криза породило свою особливу художньо-психічну енергію, що знайшла своєрідне втілення в драмі. На походження драми дуже сильно вплинув культ Діоніса.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 1245; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.218.61.16 (0.009 с.)