МОДУЛЬ 1. Літературний стиль. Літературні напрями 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

МОДУЛЬ 1. Літературний стиль. Літературні напрями



Практичне заняття №1. Літературний стиль (2 години)

Література як вид мистецтва. Поліваріантність дефініції “літературний стиль” у діахронічному й синхронічному аспектах. Суб'єктивні й об'єктивні стилетворчі чинники. Стиль як закономірна узгоджена єдність всіх елементів змістовної форми (М. Гиршман). Художній метод, літературний напрям, індивідуальний стиль: особливості співвідношення. Теорія стилів Д. Чижевського.

Література

7, 14, 17, 18, 25, 26, 42, 49, 51, 52, 53, 54, 66.

Завдання

1.З’ясувати, які суб’єктивні та об’єктивні чинники впливали на формування стилю вашого улюбленого письменника.

2.З’ясувати особливості співвідношення художнього методу, літературного напряму, індивідуального стилю.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке стиль?

2.Які суб’єктивні стилетворчі чинники вам відомі?

3.Які об’єктивні стилетворчі чинники ви знаєте?

4.Що таке художній метод?

5.Що таке літературний напрям?

6.Розкажіть про особливості співвідношення художнього методу й літературного напряму.

Практичні заняття №2, 3. Герменевтика. Структура художнього твору (4 години)

Проблема інтерпретації. Інтерпретація літературного твору з позиції герменевтики. Інтертекстуальність. Структура художнього твору (форма+зміст). Тема, проблема, художня ідея, конфлікт, пафос як елементи змістової організації художнього твору. Форма художнього твору як цілісна система засобів змістового вираження, яка утворює єдність рівнів (образний, сюжетно-композиційний, мовний).

Література

14, 52, 53, 54.

Завдання

1.Прочитайте оповідання Ренуске Акутагава, проаналізуйте твір, оберіть більш прийнятний варіант розгортання подій, обґрунтувавши свій вибір.

2.Наведіть приклади творів, у яких розгортання подій можна інтерпретувати по-різному.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке інтерпретація?

2.Що таке герменевтичне коло?

3.Назвіть складові змісту.

4.Назвіть складові форми.

Практичне заняття №4. Характеристики стилю (2 години)

Проблема простого і ускладненого стилю (від найдавніших часів до сьогодення). Ігровий стиль. Поняття мовної гри. Характерні мовні засоби, що забезпечують мовну гру. Орнаментальний стиль: поняття орнаментального поля, лейтмотивів, характерні тропи й синтаксичні фігури. “Слово о полку Ігоревім” – найвизначніша пам’ятка орнаменталізму. Риси монументалізму в “Повісті временних літ”, “Поученіє дітям” В. Мономаха, “Слово про закон і благодать” Іларіона.

Завдання

1.Розкрийте сутність ігрового стилю на матеріалі “Вступної новели” М.Хвильового.

2.Знайдіть елементи орнаментального стилю в новелі М.Хвильового “Арабески”.

Запитання для самоперевірки

Які характеристики простого і ускладненого стилю?

Що таке мовна гра?

Що таке орнаментальний стиль та орнаментальне поле?

Практичне заняття №5. Розвиток стилю від античності до епохи Відродження. Загальний огляд літературних напрямів (2 години)

Особливості міфологічного реалізму античності. Готика. Особливості готичного роману. Специфіка європейського середньовічного символізму, реалізму епохи Відродження. Загальний огляд літературних напрямів.

Література

52, 53, 54.

Завдання

Проаналізуйте оповідання О.Стороженка “Примари Несвізького замку”, знайдіть елементи готичного стилю.

Запитання для самоперевірки

1.Яка концепція людини й світу притаманна реалізму епохи Відродження?

2.У чому полягає специфіка середньовічного символізму?

3. Що вам відомо про естетичні принципи готичної літератури?

Практичні заняття №6, 7, 8.“ Бароко” (6 годин)

1.Генеза, естетичні принципи, стильові особливості (контрастність, метафорика, емблематичність, “кончетто”, символізм, синтез язичницьких і християнських елементів тощо), жанри, представники.

2.Специфіка розвитку бароко (європейський, російський, український контексти).

3.Барочна інтерпретація середньовічної теми “життя-сон” у філософсько-релігійній п’єсі Кальдерона “Життя є сон”.

4.Ф.Прокопович (“Про поетичне мистецтво”) і М. Довгалевський (“Сад поетичний”) – теоретики українського бароко.

5.Жанрове багатство лірики. Збірки курйозної поезії “Зегар з полузегарком” (1690), “Млеко од овци пастиру належноє” (1691) Івана Величковського.

6.Джерела й стильові особливості козацьких літописів Самовидця, Г. Граб’янки, С. Величка.

7.Трагікомедія Ф. Прокоповича “Володимир”: сюжетно-композиційні особливості, образна система, публіцистична загостреність твору.

8. Інтермедії до драм М.Довгалевського (“Коміческое действие”, “Властотворний образ”) і Г.Кониського (“Воскресеніє мертвих”): образна система, зв’язок із народною творчістю, засоби гумору та сатири, роль у розвитку української комедії.

9. Пародії й травестії “мандрівних дяків”, поетика бурлескних віршів.

Завдання

1.Законспектувати статтю О. Ткаченко “Лабіринти барокової поезії: жанр і символ” (О. Ткаченко Лабіринти барокової поезії: жанр і символ // Пам’ять століть. – 1998. – №4. – С. 87-92)

2.Укладіть міні-збірку курйозної поезії (акростих, мізостих, кабалістичний вірш, вірш-Протей, “раки літеральні”, фігурний, алфавітний вірші) і з огляду на специфіку бароко запропонуйте свій варіант обкладинки, розтлумачуючи (на окремому аркуші) образи, візуалізовані вами.

3.Написати реферат на такі теми: “Бароко як універсальне джерело стилістичних пошуків для авангарду й постмодернізму”, “Зорова поезія: на перетині “бароко-сьогодення””.

Література

2, 9, 14, 22, 31, 33, 52, 53, 54, 60.

Запитання для самоперевірки

1.Які стильові особливості бароко вам відомі?

2. Що вам відомо про особливості адаптування європейського бароко на російському ґрунті?

3.Назвіть представників бароко.

4.Перерахуйте “віршові іграшки” курйозної поезії.

5.Яка жанрова система притаманна епосу й драматургії бароко?

6.Які стильові особливості притаманні козацьким літописам Самовидця, С. Величка, Г.Граб’янки?

Практичне заняття №9. “Рококо” (2 години)

1.Дискусія в сучасному літературознавстві щодо літературного рококо як одного з провідних літературних напрямів XVIII століття. Проблема зв’язку рококо зі стильовими традиціями попередньої епохи.

2.Естетичні принципи, стильові особливості рококо, жанри, представники.

3.Любовно-психологічна комедія рококо “Гра кохання й випадку” Маріво.

4.Поетика рококо в ієрокомічній поемі Вольтера “Орлеанська діва”.

5.Естетичні принципи рококо в поемі П. Білецького-Носенка “Горпинида, чи Вхоплена Прозерпина”.

Завдання

Обґрунтуйте чи спростуйте тезу М. Зерова: “Горпинида, чи Вхопленая Прозерпина» справляє супроти «Енеїди» враження надзвичайно мізерне — і не тільки тому, що поетичний хист Білецького-Носенка дуже дрібний проти хисту Котляревського, але й тому, що її не досить було продумано і не досить оброблено”.

Література

14, 52, 53, 54, 57.

Запитання для самоперевірки

1.Які стильові особливості рококо вам відомі?

2.У чому полягає сутність дискусії щодо літературного рококо?

3. Розкажіть про “зняття” опозиції бароко й класицизму в естетиці рококо.

4.Визначте елементи рококо в соціально-психологічному романі Прево “Манон Леско”.

Практичні заняття № 10, 11. “Класицизм” (4 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники класицизму.

2.Художні особливості втілення суспільних конфліктів сучасності в трагедіях П. Корнеля “Сід” і “Горацій”.

3.Трагедія Ж. Расіна й новий етап французького класицизму. Майстерність зображення внутрішнього світу людини й ідейно-філософська концепція трагедії "Андромаха".

4.Поетика комедій Мольєра “Тартюф”, “Дон Жуан”.

Завдання

1.Доведіть, що трагедія П. Корнеля “Сід” – класицистичний твір.

2.Ураховуючи особливості класицизму, бароко, репрезентуйте ці художні напрями за допомогою емблеми.

Література

14, 22, 25, 26.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке класицизм?

2.Які особливості класицизму вам відомі?

3. Назвіть теоретиків классицизму.

4.У чому полягає новаторство Мольєра?

5.Висвітліть особливості художнього втілення проблеми вибору (честь, обов’язок / кохання) у трагедіях П. Корнеля й Ж. Расіна.

Практичні заняття №12, 13. “Просвітницький реалізм” (4 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники просвітницького реалізму.

2.Засоби комічного, інтрига й саморозвиток характерів у політичних комедіях П. Бомарше “Севільський цирульник”, “Шалений день, або Одруження Фігаро”.

3.Жанрово-стильові особливості трагедії Й. Гете “Фауст”.

4.Поетика повісті Г. Квітки-Основ’яненка “Конотопська відьма”.

Завдання

Написати відгук на один твір.

Література

14, 25, 26, 52, 53, 54, 68.

Запитання для самоперевірки

1.Назвіть представників просвітницького реалізму.

2.Які особливості контамінації реалізму і фантастики в повісті Г. Квітки-Основ’яненка “Конотопська відьма”?

3.Висвітліть специфіку розвитку європейського просвітницького реалізму.

Модульна контрольна робота №1 (Приклад)

1.Специфіка розвитку бароко (європейський, російський, український контексти).

2.Майстерність зображення внутрішнього світу людини й ідейно-філософська концепція трагедії Ж. Расіна"Андромаха".

3.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники просвітницького реалізму.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-23; просмотров: 347; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 54.211.148.68 (0.023 с.)