МОДУЛЬ №4 Авангардизм. Модернізм 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

МОДУЛЬ №4 Авангардизм. Модернізм



Тема 4.1. Експресіонізм (4 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, теоретики, представники експресіонізму. Особливості розвитку експресіонізму (європейський, російський, український контексти).

Література

4, 14, 25, 26, 52, 53, 54, 70.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Експресіонізм (європейський, російський, український контексти”.

Запитання для самоперевірки

1.У чому полягають естетичні принципи експресіонізму?

2.Назвіть представників експресіонізму.

3.Яка специфіка концепції світу й людини притаманна експресіонізму?

Тема 4.2. Імпресіонізм (4 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники імпресіонізму. Імпресіонізм у літературній критиці. А. Франс (“Літературне життя”), брати Е. та Ж. Гонкури (“Щоденники”). О. Вайльд (“Задуми”), Р. де Гурмон (“Книга масок”), А. де Реньє (“Сильвети та характери”), І. Анненський (“Книга відображень”), Ю. Айхенвальд (“Сильвети російських письменників”) – оглядово, М. Хвильовий (“Камо грядеши”, “Думки проти течії”, “Апологети писаризму”, “Україна чи Малоросія?”) – текстуальне вивчення. Особливості розвитку імпресіонізму (європейський, російський, український контексти).

Література

14, 47, 48, 52, 53, 54, 70.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Імпресіонізм (європейський, російський, український контексти”.

Запитання для самоперевірки

1.У чому полягають естетичні принципи імпресіонізму?

2.Назвіть представників імпресіонізму.

3.Яка специфіка концепції світу й людини притаманна імпресіонізму?

Практичні заняття №1, 2, 3, 4. “Експресіонізм” (8 годин)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, теоретики, представники експресіонізму.

2.Поетика “драми крику”. Особливості “епічного”, “неаристотелевського” театру Б. Брехта. Експресіоністична поетика п’єси Бертольда Брехта “Ваал”.

3.Очудження стереотипу “взаємозамінності” людей у драмі Бертольда Брехта “Що той солдат, що цей”. Утвердження у творі неповторності кожної людини.

4.Експресіоністична поезія І. Соколова (“Монна Ліза”, “Поет”, “На тему: ліжко”, “Єя очі”, “Загибель Європи”).

5.Поетика творів Л. Андрєєва (оповідання “Червоний сміх”, “Темрява”, драми “Цар-Голод”, “Життя людини”).

6.Експресіоністична аксіологія В.Стефаник (новели “Новина”, “Злодій”, “Гріх”, “Басараби”, “Мати”, “Суд”).

7.М. Куліш – репрезентатор української експресіоністичної драми (“Народний Малахій”, “Маклена Граса”).

8.Модель експресіонізму в збірці В. Стуса “Палімпсести”. Експресеми в поезіях “На вітрі палає осика”, “Уже Софія відструменіла”, “Довкола мене цвинтар душ”.

9.Експресіоністична драматургія Леся Курбаса.

10.Поетика авангардистської драми Леся Курбаса “Джіммі Хіггінс”.

11.Експресіоністичний пейзаж як структурний елемент стильової моделі повісті О. Турянського “Поза межами болю”.

Завдання

1.Законспектуйте статтю Г. Яструбецької “Експресіонізм – імпресіонізм: стильова опозиція чи дифузія?” // Cлово і Час. – 2006. – №2. – С. 39-45.

2.Проаналізуйте одне із запропонованих оповідань Л. Андрєєва.

Література

4, 14, 25, 26, 52, 53, 54, 70.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке експресіонізм?

2.Які стильові особливості експресіонізму?

3.Які функції виконують експресами в поезії Стуса?

4.Які художні особливості “драми крику” вам відомі?

Практичні заняття № 5, 6, 7. “Імпресіонізм” (6 годин)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники імпресіонізму.

2.Проблема етичного й естетичного, мистецтва й життя в передмові до роману О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”. Художня своєрідність твору (парадокси, символіка, ремінісценції та алюзії, імпресіоністичний стиль).

3.“Пан” Кнута Гамсуна як модерністський роман. Сенс назви твору, її зв’язок з античною міфологією й концепцією роману. Імпресіоністична техніка письма й поетичність твору.

4.Імпресіоністична поетика в оповіданнях І. Буніна (“Пан із Сан-Франциско”, “Легкий понеділок”, “Гойдалка”, “Легке дихання”).

5.Розкриття внутрішнього світу митця у творах М. Коцюбинського (етюд “Цвіт яблуні” і новела “Інтермецо”).

6.Імпресіоністична поетика новел Г. Михайличенка “Чуже свічадо” (“акварельні плями”), “Непроспівана пісня” (“етюд кохання”), “Дівчина” (“новеля шукань”), “Поцілунок” (“блакитно-рожева новеля”), “Кольорові аркушики” (“осінні листки з-під снігу”).

7.Особливості художньої реалізації поетики імпресіонізму в новелах Г. Косинки “Заквітчаний сміх”, “Місячний сміх”, “На золотих богів”.

Завдання

1. Трансформуйте речення так, щоб їх можна було ввести в імпресіоністичний твір.

Приклад.

На небі сяяв місяць – На небі сяяла зелено-бліда, вияснена до блиску місячна пательня. Нічне небесне дзеркало розливало своє холодне світло в небі. Сходить сонце – Із-за обрію, нікуди не поспішаючи, виринає рожева куля, обливаючи золотим промінням усе: від неосяжного шовкового степу до сонно-кволої квітки.

У повітрі кружляло листя. Заходило сонце. Ішов дощ. Він побачив ліхтар. Уранці почав падати сніг.

2.Напишіть імпресіоністичний твір.

Література

14, 47, 48, 52, 53, 54, 70.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке імпресіонізм?

2.Які стильові особливості імпресіонізму вам відомі?

3.Як позначається на жанровому рівні (авторські жанрові модифікації) дифузія мистецтв?

4.У чому полягає новаторство А.Фета?

5.Які ідейно-естетичні функції імпресіоністичного пейзажу?

6.Які композиційні особливості імпресіоністичних творів?

Практичне заняття №8 “Узагальнення та систематизація вивченого”

(Форма проведення – літературна гра)

Модульна контрольна робота №4 (Приклад)

1.Біологічні та сексопатологічні мотиви у творах В. Винниченка (драми “Пригвожденні”, “Базар”, “Гріх”).

2.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники імпресіонізму.

3.Експресіоністична драматургія Леся Курбаса.

МОДУЛЬ 5. Модернізм

Тема 5.1. Символізм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, маніфести (Мореас, Маллярме), жанри, представники символізму. Символістська реформа у віршуванні. Мотив “віддзеркалень”, “вічного повернення”, стилізація, пародія, інтертекстуальність, неготичні й фантастичні елементи в символістському романі. Поетика символістської драми. Символістський театр (реформа сценічного простору, перегляд функцій декорацій, традиція “театру масок”, психодрами, одноактні п’єси, зближення спектаклю й поезії – поетичні драми, розбіжність “внутрішньої” і “зовнішньої” дії). Особливості розвитку символізму (європейський, російський, український контексти) у діахронічному аспекті.

Література

14, 15, 25, 26, 37, 52, 53, 54.

 

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Символізм (європейський, російський, український контексти)”.

 

Запитання для самоперевірки

1.У чому полягають естетичні принципи символізму?

2.Назвіть представників символізму.

3.Яка специфіка концепції світу й людини притаманна символізму?

4.Розкажіть про реформи у віршуванні й драматургії.

Тема 5.2. Неокласицизм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неокласицизму. Особливості розвитку неокласицизму (європейський, російський, український контексти).

Література

 

13, 25, 26, 52, 53, 54, 67, 69.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Неокласицизм (європейський, російський, український контексти)”.

 

Запитання для самоперевірки

 

1.Назвіть представників неокласицизму.

 

2.Чим відрізняються класицизм і неокласицизм?

3.У чому полягають естетичні принципи неокласицизму?

Тема 5.3. Неоромантизм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неоромантизму. Особливості розвитку неоромантизму (європейський, російський, український контексти).

Література

25, 26, 38, 52, 53, 54, 65.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Неоромантизм (європейський, російський, український контексти)”.

Запитання для самоперевірки

1.Назвіть представників неоромантизму.

 

2.Чим відрізняються романтизм і неоромантизм?

3.У чому полягають естетичні принципи неоромантизму?

 

Практичне заняття № 1. “Символізм” (2 години)

1.Генеза, естетичні принципи, маніфести (Мореас, Маллярме), жанри, представники символізму.

2.Стилізація, іронія, асонанси, перенос рядка, “пейзаж душі” у поезіях П. Верлена.

3.Моріс Метерлінк реформатор європейської драми і творець концепції символістського театру. Співвідношення алегорії та символу в п’єсі “Сліпі”.

4.Особливості символістської поезії О. Блока.

5.Художні особливості втілення ідеї національного визволення в драмах В. Пачовського “Сон української ночі”, “Сонце руїни”, “Сфінкс Європи”.

6.Поетика драми О. Олеся “По дорозі в Казку”.

Завдання

1.Виконайте філологічний аналіз одного поетичного твору О. Блока.

2.Розтлумачте заголовки драм В. Пачовського (“Сон української ночі”, “Сонце руїни”, “Сфінкс Європи”).

Література

14, 15, 25, 26, 37, 52, 53, 54.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке символізм?

2.Як відбувалася символістська реформа у віршуванні?

3.Назвіть репрезентантів “ядра” французького символізму.

4.Яким чином відбувалася реформа європейської драми?

5.Яке значення для європейського театру мала творчість М. Метерлінка?

6.Що вам відомо про символістські групи в Росії?

7.Яким чином співвідносяться алегорія та символ в п’єсі М. Метерлінка “Сліпі”?

Практичне заняття № 2. “Неокласицизм” (2 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неокласицизму.

2.“П’ятірне” гроно неокласиків (М. Зеров, Драй-Хмара, П. Филипович, М. Рильський, Освальд Бургардт (Юрій Клен)), їхнямистецька позиція в умовах утвердження соцреалізму.

3.Збірка “Камена” (1924) М. Зерова. Сонетарій (“Лотофаги”, “Pro Domo”, “Самоозначення”, “Хірон”, “Тесей”, “Гуллівер) митця.

4.Збірка лірики “Каравели” Освальда Бургардта.

5.Неокласичний період творчості М. Рильського (збірки “На білих островах”, “Під осінніми зорями”, “Синя далечінь”, “Тринадцята весна”, “Крізь бурю і сніг”, “Де сходяться дороги”, “Гомін і відгомін”).

6.“Естетизм” сонетаріуму М. Рильського (“Ніцше”, “Гейне”, “Шекспір”, “Бодлер”). Античні й екзотичні теми й образи “У теплі дні збирання винограду”, “Діана”, “Трістан коня сідлає…”.

Завдання

Виконайте філологічний аналіз будь-якого із запропонованих поетичних творів.

Література

13, 25, 26, 52, 53, 54, 67, 69.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке неокласицизм?

2.Які естетичні принципи неокласицизму?

3.Проаналізувавши будь-який вищезазначений вірш, знайдіть у ньому елементи неокласицизму.

4.Назвіть особливості розвитку українського неокласицизму.

 

Практичне заняття № 3. “Неоромантизм” (2 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неоромантизму.

2.Неоромантичні тенденції в циклі Джека Лондона “Північні розповіді” (“Біла тиша”, “За тих, хто в дорозі”, “Любов до життя”).

3.Поетика оповідань В. Гаршина (“Червона квітка”, “Ніч”).

4.Неоромантичний дискурс драматичних творів Лесі Українки (“Одержима”, “Лісова пісня”).

5.Неоромантичні тенденції у творах О. Довженка (оповідання “Воля до життя”), О. Гончара (“Собор”).

Завдання

Доведіть, що “Лісова пісня” Л. Українки – неоромантичний твір.

Література

25, 26, 38, 52, 53, 54, 65.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке неоромантизм?

2.Які стильові особливості неоромантизму?

3.У чому полягає специфіка розвитку українського неоромантизму?

4.Хто започаткував неоромантизм в українській літературі?

Модульна контрольна робота №5 (Приклад)

1.Генеза, естетичні принципи, маніфести (Мореас, Маллярме), жанри, представники символізму.

2.“П’ятірне” гроно неокласиків (М. Зеров, Драй-Хмара, П. Филипович, М. Рильський, Освальд Бургардт (Юрій Клен)), їхнямистецька позиція в умовах утвердження соцреалізму.

3.Неоромантичний дискурс драматичних творів Лесі Українки (“Одержима”, “Лісова пісня”).

МОДУЛЬ № 6. Модернізм. Соцреалізм. Постмодернізм. Стилізація, пародія, стильова дифузія

Тема 6.1. Акмеїзм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники акмеїзму. Особливості розвитку акмеїзму (європейський, російський контексти).

Література

14, 34, 52, 53, 54.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Акмеїзм (європейський, російський контексти)”.

 

Запитання для самоперевірки

1.Назвіть представників акмеїзму.

2.У чому полягають естетичні принципи акмеїзму?

Тема 6.2. Імажизм та імажинізм (2 години)

Імажизм – школа в англійській та американській поезіях 10-х років ХХ століття. Імажинізм – російська літературна школа, її теоретик В. Шершневич і найталановитіший представник С. Єсенін. Огляд творчості поета. Ідея зв'язку людини з природою в статті “Ключі Марії”. Біблійна поема “Сорокоуст”, цикли “Москва кабацька”, “Русь, яка йде”, “Русь радянська”, “Персидські мотиви”. Сучасність та історія в поемах “Пугачов”, “Країна негідників”, “Чорна людина”, “Анна Снєгіна”. Вплив імажинізму на українську поезію 20-30-х років ХХ століття. (В. Сосюра збірки “Сьогодні”, “Золоті шуліки”, Б.-І. Антонич “Перстені молодості”).

Література

14, 34, 52, 53, 54.

Завдання для самостійної роботи

1.Випишіть п’ять висловлювань літературознавців про імажинізм.

2.Проаналізуйте один ліричний твір С. Єсеніна.

Запитання для самоперевірки

1.Чи можна ототожнювати імажизм та імажинізм?

2.Назвіть представників імажизму та імажинізму?

3.Як впливав імажинізм на українську поезію 20-30-х років ХХ століття?

 

Тема 6.3.Неореалізм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неореалізму. Особливості розвитку неореалізму (американський, європейський, російський, український контексти).

Література

14, 52, 53, 54.

Завдання для самостійної роботи

Скласти порівняльну таблицю на тему “Неореалізм (американський, європейський, російський, український контексти)”.

 

Запитання для самоперевірки

 

1.Назвіть представників неореалізму.

 

2.Чим відрізняються реалізм і неореалізм?

3.У чому полягають естетичні принципи неореалізму?

Тема 6.4.Соціалістичний реалізм (2 години)

Генеза, естетичні принципи, жанри, представники. Спроба подолання канону соцреалізму. “Закулісний” розвиток модернізму (шістдесятництво, Нью-Йоркська група, постшістдесятники, “химерна проза”). Опозиційні прояви різних стильових тенденцій.

Література

14, 28, 52, 53, 54, 62, 64.

Завдання для самостійної роботи

1.Порівняйте естетичні принципи шістдесятників і поетів Нью-Йоркської групи.

2.Визначте мовні особливості будь-якого химерного роману.

Запитання для самоперевірки

1.Які ознаки притаманні химерним творам?

2. Назвіть письменників-шістдесятників і представників Нью-Йоркської групи.

3.Які стильові особливості притаманні соцреалізму?

4. Що спільного між класицизмом і соцреалізмом?

Тема 6.5. Постмодернізм (2 години)

Постмодернізмяк культурне й літературне явище кінця ХХ-початку ХХІ століть.Генеза, естетичні принципи, жанри, особливості (антиієрархічність, гра високими і низькими стилями, травестія, бурлеск, пародіювання, деконструкція, відсутність аксіологічного стрижня, “смерть автора”, інтертекстуальність, прийом гри, містифікація, колаж, змішування жанрів), представники, теоретики й дослідники літератури постмодернізму. Бароко як універсальне джерело стилістичних пошуків для авангарду й постмодернізму. Зорова поезія: на перетині “бароко-сьогодення”. Особливості розвитку постмодернізму (американський, європейський, російський, український контексти).

Література

1, 9, 14, 21, 23, 24, 32, 36, 40, 43, 45, 52, 53, 54, 55.

Завдання для самостійної роботи

Написати реферат на тему “Постмодернізм як культурне й літературне явище ХХ-початку ХХІ століть.”

Запитання для самоперевірки

1.Розкрийте особливості прийому гри.

2.Що таке інтертекстуальність?

3. Що таке “смерть автора”?

4.Як розвивається зорова поезія на сучасному етапі?

Практичні заняття №1, 2. “Неореалізм” (4 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неореалізму.

2. Проблематика й художня специфіка роману Є. Зам’ятина “Ми”. Роль фантастичного елементу в антиутопії.

3.Утвердження неореалізму як індивідуальної стильової домінанти творчості В. Винниченка (оповідання “Cтудент”, “Федько-халамидник”, “Талісман”, драма “Чорна Пантера і Білий Медвідь”, роман “Слово за тобою, Сталіне!).

4. Особливості поетики новел (“Собака”, “Проблема хліба”, “Син”) В. Підмогильного про голод.

5.Художні особливості соціально-психологічного роману Антоненка-Давидовича “За ширмою”.

6. Ідейне навантаження деталей у новелах Гр. Тютюнника “Зав’язь”, “Син приїхав”, “Син приїхав”, “Три зозулі з поклоном”.

7. Психологізм повістей А. Дімарова “Квартира”, “Банани”.

Завдання

У формі емблем репрезентуйте літературні напрями модернізму.

Література

14, 52, 53, 54.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке неореалізм?

2.Які стильові особливості неореалізму?

3.Які засоби психологізації використано І.Шмельовим в епопеї “Cонце мертвих”?

4.Які композиційні особливості вищезазначеного твору?

5.Визначте функціональні особливості антропонімів у драмі В.Винниченка “Чорна пантера і Білий Медвідь”.

Практичні заняття № 3, 4. “Постмодернізм” (4 години)

1.Генеза, естетичні принципи, жанри, особливості, представники, теоретики й дослідники літератури постмодернізму.

2.Культурологічні парадокси й інтелектуальна метафоричність в оповіданнях Борхеса “Вавілонська бібліотека”, “П’єр Менар, автор “Дон Кіхота””, “Три версії зрадництва Іуди”.

3. Поетиці роману Дж. Фаулза “Кохана жінка французького лейтенанта”.

4. Філософсько-детективний роман У. Еко “Ім’я Троянди”: мотиви бібліотеки, лабірінта, книги, інверсія смислів, інтертекстуальність образів.

5. Іронічне переосмислення класики в повісті А. Корольова “Голова Гоголя”.

6. Поетика роману Є. Пашковського “Вовча зграя”.

7. Риси бароко в художньому стилі В. Шевчука. Художні особливості фантастично-історичних повістей “Місячний біль”, “Початок жаху”, фантастичних повістей на сучасну тематику “Жінка-змія”, “Жінка в блакитному на сніговому тлі”.

Завдання

1. Законспектуйте статтю Тамари Денисової “Феномен постмодернізму: контури й орієнтири” // Слово і Час. – 1995. – №2. – С. 18-27.

2. Візуалізуйте будь-який предмет так, щоб стиль зображення відповідав специфіці вивчених літературних напрямів.

Література

1, 9, 14, 21, 23, 24, 32, 36, 40, 43, 45, 52, 53, 54, 55.

Запитання для самоперевірки

1.Що таке постмодернізм?

2.Які особливості літератури постмодернізму вам відомі?

3.Назвіть естетичні принципи постмодернізму.

4.Як розвивається зорова поезія на сучасному етапі?

5.Розтлумачте основні поняття постмодернізму.

6.Як реалізовуються основні риси бароко в художньому стилі В.Шевчука?

Практичне заняття № 5. Стилізація. Пародія. Стильова дифузія (2 години)

Стилізація. Пародіювання як спотворене повторення стилістичних особливостей першоджерела. Поняття стильової дифузії.

Література

14, 52, 53, 54.

 

Завдання для самостійної роботи

 

Написати пародію на будь-який твір.

 

Запитання для самоперевірки

1.Що таке стилізація?

 

2.У чому полягають особливості стильової дифузії?

 

3.Що таке пародія?

Модульна контрольна робота № 6 (Приклад)

1.Постмодернізмяк культурне й літературне явище кінця ХХ-початку ХХІ століть.

2.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники неореалізму.

3.Ідейне навантаження деталей у новелах Гр. Тютюнника “Зав’язь”, “Син приїхав”, “Син приїхав”, “Три зозулі з поклоном”.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

 

1.Анісімова Н. Український поетичний авангард кінця 20 ст. // Дивослово. – 2003. – №6. – С. 2-10.

2.Андрієнко Л., Мізюк І. Естетична сутність і цінність літератури українського бароко // Дивослово. – 1997. – №2. – С. 40-42.

3.Андреев Л.Сюрреализм: История. Теория. Практика. – М.: Гелеос, 2004. – 352 с.

4.Багрій Р. “Джіммі Хіггінс”: український експресіоністична авангардистська драма // Слово і Час. – 1994. – №7. – С. 67-74.

5.Белей Л. Літературно-художня антропонімія як мовно-стилістичний засіб розкриття характерів // Українська мова і література в школі.–1993.– №7.– С. 36-39.

6.Белей Л.О. Як “промовляють” імена літературних персонажів: про мовні засоби української літературно-художньої антропонімії // Мовознавство. – 2002. – №1.– С.23-31.

7.Білецький Ф.М., Гуменний М.Х. Стильові течії в літературі соціалістичного реалізму і жанрово-стильові тенденції в сучасному романі: Навчальний посібник / Дніпропетровський ДУ ім. 300-річчя возз’єднання України з Росією. – Дніпропетровськ, 1986. – 51 с.

8.Білик Г. Юрій Шерех. Погляд на український неокласицизм // Слово і час.– 1998.– №12.– С. 25-30.

9.Бойченко К. Зорова поезія: на перетині “бароко-сьогодення” // Слово і Час. – 2003. – №12. – С. 50-55.

10.Бондаренко А., Бондаренко Ю. “А в серці, насподі, в осерді душі…”: [Поетизми душа і серце у віршованих творах В. Стуса] // Культура слова. – 1996. – Вип. 48-49. – С. 82-90.

11.Введенська Т. Стилістичний аналіз (сучасні зарубіжні методики) // Слово і Час.– 2001.– №9.– С. 61-66.

12.Вервес Г. Український авангардизм у контексті європейських маніфестів і програм: (Про українську культуру) // Слово і час.– 1992. – №12. – С. 37-43.

13.Гаврилюк Н. Про поетичний словник неокласиків: (Нульова суфіксація як спосіб творення оказіоналізмів) // Урок Української. – 2001.– №4. – С. 22-23.

14.Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури: Підручник / За наук. ред. Олександра Галича. – К.: Либідь, 2001.– 488 с.

15.Голод Р. Натуралізм як історико-теоретична проблема // Українське літературознавство. – 2002.– Вип. 65.– С. 48-57.

16.Горідько Ю. Український символізм: (Матеріали до хрестоматії) // Київська старовина. – 2004. – №1.– С. 111-134.

17.Гиршман М.М. Стиль как литературоведческая категория: Учебное пособие. – Донецк, 1984. – 26 с.

18.Григорян А.П. Проблемы художественного стиля. – Ереван: Изд. АН Арм. ССР, 1966. – 378 с.

19.Гулый К. К вопросу об изучении метафоры (лингвистические аспекты) // Вісник Харківського університету. – 1986. – № 284. – С. 99-107.

20.Гундорова Т., Шумило Н. Тенденції розвитку художнього мислення. Модернізм // Слово і Час. – 1993. – №1. – С. 55-66.

21.Данильчук О. Постмодернизм: характерні особливості та проблеми розвитку: методичні вказівки / Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова. – Миколаїв: НУК, 2008. – 60с.

22.Девдюк І. Бароко й класицизм: спільне та відмінне // Зарубіжна література в школах України. – 2005. – №1. – С. 10-12.

23.Дегтярьова І. Стилістичний синтаксис української постмодерністської прози // Українська мова. – 2009.– №3.– С. 27-38.

24.Денисова Т. Феномен постмодернізму [у літ]: контури і орієнтири // Слово і Час.– 1995. – №2. – С. 18-27.

25.Дунай П. Українська література кінця 19- початку 20 ст.: (Постаті, стилі, напрями) // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2000. – №3.– С. 105-144.

26.Дунай П. Українська література кінця 19-початку 20 ст.: (Постаті, стилі, напрями) // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2000.– №4. – С. 71-83.

27.Єременко О. Глибини художнього образу крізь виміри синкретизму // Південний архів. Філологічні науки. – 2008.– Вип. 41.– С. 25-30.

28.Жердинівська М. Латиноамериканська література для джерел до “магічного реалізму” // Всесвіт. – 1998.– №1.– С. 164-167.

29.Жибуль В. Формальний експеримент у творчості українських футуристів і білоруських поетів 20-30-х років // Слово і Час. – 2004. – №7. – С. 35-41.

30.Жовтянська В. Психологічний механізм функціонування метафори // Психологія і суспільство.– 2009.– № 3.– С. 81-90.

31.Заярна І. Барокова традиція художнього мислення в російській поезії кінця ХХ століття // Слово і Час.– 2003. – №7. – С. 44-56.

32.Заярна І.“Духовне мандрівництво” в російській поезії постмодернізму як модифікація однієї з універсалій культури бароко // Слово і Час.– 2002. – №6. – С. 22-26.

33.Зосімова О. Деякі спільні топоси української й англійської поезії доби бароко // Медієвістика. – 2009. – Вип 5. – С. 200-210.

34.Иванюк И. Серебрянный век. Акмеизм // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2002. – №12. – С. 47-49.

35.Ілля В. Модернізм, постмодернізм, авангардизм на нашому ґрунті: (Чим є новаторство в поезії?) // Основа. – 1997.– №33.– С. 113-122.

36.Іхаб Хассан Культура постмодернізму. – 1999.– №5. – С. 99-111.

37.Кавушевська Я. Особливості символістського дискурсу у слов’янських країнах // Слово і Час. – 2004.– №11.– С. 59-66.

38.Камінчук О. Неоромантичний дискурс української поезії кінця ХІХ-початку ХХ ст. // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2004.– №5-6. – С. 142-148.

39.Качуровський І. Поняття про композицію художнього твору // Дивослово. – 2006. – №5. –

С. 35-40.

40.Киченко О. Європейський постмодернізм: витоки і сучасна літературна традиція // Всесвіт. – 2004.– №5-6. – С. 162-165.

41.Ковальова О. Співвідношення модернізму та авангардизму: теоретична неузгодженість // Слово і Час. – 2004. – №11.– С. 74-78.

42.Ковалёв В.А. Многообразие стилей в советской литературе. – М.-Л.: Наука [Ленинградское отделение], 1965. – 140 с.

43.Ковбасенко Ю. Література постмодернізму: по той бік різних боків // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2003.– №12. – С. 2-12.

44.Кодак М. Диференціація психологізму в сучасній прозі // Радянське літературознавство. – 1977. – №7. – С. 36-45.

45.Кодак М. Звідування поетичних можливостей постмодерну. – Київ. – 2007.– № 7-8.– С. 171-181.

46.Компанеец В.В. Художественный психологизм в советской литературе (1920-е годы). – Л.: Наука, 1980. – 113 с.

47.Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській та світовій прозі початку ХХ сторіччя: [Зміна художнього дискурсу] // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.– 2000.– №3. – С. 56-60.

48.Кузнецов Ю. Поезії в прозі – витоки імпресіонізму // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2004. – №1.– С. 185-193.

49.Кухар-Онишко О.С. Індивідуальний стиль письменника: генезис, структура, типологія. – К.: Вища школа, 1985. – 172 с.

50.Лавринович Л. Сучасний український постмодернізм – напрям? стиль? метод? // Слово і Час. – 2001.– №1.– С. 39-46.

51.Лармин О.В. Художественный метод и стиль. – М.: Изд-во МГУ, 1964. – 271 с.

52.Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці: Золоті литаври, 2001. – 636 с.

53.Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т.1 / Авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. – К.: ВЦ “Академія”, 2007. – 608 с.

54.Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т.2 / Авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. – К.: ВЦ “Академія”, 2007. – 608 с.

55.Литвиненко Т. Лабіринт – символ естетики постмодернізму: До проблеми цієї міфологеми в літературі ХХ ст. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. – № 3.– С. 32-35.

56.Лімборський І. На підступах до романтичного типу художнього мислення: преромантизм в європейських літературах // Зарубіжна література в навчальному закладі. – 2003.– № 11.– С. 56-61.

57.Лімборський І. Рококо і українська література // Всесвіт 2001.– № 11-12.– С. 170-177.

58.Лімборський І. Український сентименталізм – забута історико-літературна проблема // Слово і Час. – 1994.– №2.– С. 62-66.

60.Лімборський І. Художнє мислення на зламі літературних епох: (Українська література ХVIII століття між пізнім бароко і раннім просвітницьким класицизмом) // Українська література в загальноосвітній школі.– 2003.– №5. – С. 27-33.

61.Лімборський І. “Чутливе серце” і незіпсована природа як моделі художнього мислення: Сентименталізм і руссоїзм в українській літературі // Українська література в загальноосвітній школі. – 2005.– №7.– С. 12-20.

62.Малахов Н.Я. Социалистический реализм и модернизм. – М.: Искусство, 1970. – 320 с.

63.Матчук А. Псевдопідтекст і його функціональні різновиди // Слово і Час.– 1993.– №6.– С. 30-33.

64.Медведюк Л. Теорія соціалістичного реалізму як канон реалізмоцентризму // Слово і Час. – 2003. – №12. – С. 13- 19.

65.Миронюк Л. Генезис неоромантизму // Актуальні проблеми слов’янської філології Серія. Лінгвістика і літературознавство. – 2006. – Вип. 11, ч 2.– С. 141-148.

66.Мисник П.Д. Багатство форм і стилів. – К.: Дніпро, 1966. – 87 с.

67.Сорока М. Зорова поезія як традиційний авангард // Світо-вид.– 1997.– Число 3.– С. 93-101.

68.Чижевський Д. Реалізм в українській літературі. – М.: Просвіта, 1999. – 117 с.

69.Чижевський Д. Слов’янський романтизм // Слово і Час. – 2005.– №8.– С. 51-65.

70.Яструбецька Г. Експресіонізм – імпресіонізм: стильова опозиція чи дифузія? // Слово і Час. – 2006.– №2.– С. 39-45.

Питання на іспит

1.Поліваріантність дефініції “літературний стиль” у діахронічному й синхронічному аспектах.

2.Суб'єктивні та об'єктивні стилетворчі чинники.

3.Структура художнього твору (форма+зміст).

4.Тема, проблема, художня ідея, конфлікт, пафос як елементи змістової організації художнього твору.

5.Образний рівень твору (образи персонажів, оповідача, розповідача, ліричного героя, автора, читача).

6.Засоби творення образу людини.

7.Портрет, його функціональні особливості.

8.Пейзаж, його функціональні особливості.

9.Художня деталь, її функціональні особливості.

10.Форми й засоби психологізму.

11.Інтер’єр, його функціональні особливості.

12.Стильова домінанта.

13.Теорія стилів Д. Чижевського.

14.Сюжет і фабула: проблема тлумачення. Типи сюжетів.

15.Сюжетні й позасюжетні елементи твору.

16. Різновиди хронотопу.

17.Художня лексика твору.

18.Поетичний синтаксис та інтонаційні фігури.

19.Евфонія.

20.Інтерпретація літературного твору з позиції герменевтики.

21.Художній метод, літературний напрям, індивідуальний стиль: особливості співвідношення.

22.Стиль літератури Давньої Русі.

23.Генеза, естетичні принципи, стильові особливості, жанри, представники бароко. 24.Специфіка розвитку бароко (європейський, російський, український контексти).

25.Грасіан і Тезауро – теоретики європейського бароко.

26.“Життя є сон” – філософсько-релігійна п’єса П. Кальдерона. Барочна інтерпретація середньовічної теми “життя-сон”.

27.Особливості адаптування європейського бароко на російському ґрунті.

28.Ф. Прокопович “Про поетичне мистецтво” і М. Довгалевський “Сад поетичний” – теоретики українського бароко.

29.Пародії й травестії “мандрівних дяків”, поетика бурлескних віршів.

30.Дискусія в сучасному літературознавстві щодо літературного рококо як одного з провідних літературних напрямів XVIII століття.

31. Генеза, естетичні принципи, жанри, представники класицизму.

32.“Поетика” французького поета Н. Буало – теоретика класицизму.

33.Особливості розвитку класицизму (європейський, російський контексти).

34. Художні особливості втілення суспільних конфліктів у трагедіях П. Корнеля “Сід” і “Горацій”.

35.Майстерність зображення внутрішнього світу людини й ідейно-філософська концепція трагедії Ж. Расіна "Андромаха".

36.Естетичне кредо Мольєра й класицистична доктрина, боротьба митця за “високу” комедію.

37.Художні особливості комедій Мольєра “Тартюф”, “Дон Жуан”.

38.Течії реалізму в компаративному аспекті (герой, прийоми зображення людини, художня дійсність, конфлікт).

39.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники просвітницького реалізму. 40.Особливості розвитку просвітницького реалізму (європейський, російський, український контексти).

41.Засоби комічного, інтрига й саморозвиток характерів у політичних комедіях П. Бомарше “Севільський цирульник”, “Шалений день, або Одруження Фігаро”.

42.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники сентименталізму.

43.Особливості розвитку сентименталізму (європейський, російський, український контексти).

44.Дискусія (О. Білецький, Д. Чижевський, І. Лімборський тощо) щодо існування сентименталізму в українській літературі.

45.“Маруся” Гр. Квітки-Основ’яненка – перша україномовна сентиментально-реалістична повість нової української літератури.

46.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники романтизму.

47.Особливості розвитку романтизму (американський, європейський, російський, український контексти).

48.Романтичний індивідуалізм героя-бунтаря в “Східних поемах” (“Корсар”, “Гяур”, “Абідоська наречена”).

49.Сюжетно-композиційні особливості роману В. Гюго “Собор Паризької богоматері”, образна система твору.

50.Містика, зображення “нічного боку душі”, контамінація реального й ірреального в збірнику Е. Гофмана “Нічні етюди” (“Пісочна людина”, “Порожній будинок”, “Майорат”, “Санктус”).

51.Образ часу й простору як деструктивного начала в новелі Е. По “Падіння дому Ашерів”. Значення заголовку для розкриття смислу новели. Функція монтажу у творі.

52.Поетика новел Е.По “Чорний кіт”, “Лігейя”.

53.Осередки (“Харківська школа романтиків”, “Кирило-Мефодіївське товариство”, “Руська трійця”) українського романтизму, його роль у дослідженні фольклору й національної історії.

54.Особливості осмислення Л. Боровиковським народної демонології, вірувань, магії, обрядів у баладах “Маруся”, “Чарівниця”, “Рибалка.

55.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники критичного реалізму.

56.Особливості розвитку критичного реалізму (європейський, російський, український контексти).

57.Поетикасоціально-психологічного роману Дж. Остен “Гордість і упередженість”. Художнє новаторство письменниці.

58.Естетичні засади “нової драми” Г. Ібсена, їхнє тлумачення в статті Б. Шоу “Квінтесенція ібсенізму”.

59.Особливості розвитку конфлікту в п’єсі Г. Ібсена “Ляльковий будинок”.

60.Б. Шоу – творець соціально-аналітичної драми-дискусії (“Пігмаліон”, “Дім, де розбиваються серця”).

61. “Осучаснення” античного міфу в п’єсі Б. Шоу “Пігмаліон”.

62.Особливості чехівського стилю. Поетика творів “Зловмисник”, “Людина у футлярі”, “Дама із собачкою”.

63.Генеза, естетичні принципи, жанри, представники натуралізму. Різна функція натуралізму в національних літературах. Значення натуралізму для культури ХХ століття.

64.Еміль Золя – теоретик натуралізму (“Екран”, “Експериментальний роман”, “Натуралізм у театрі”). Роман “Тереза Ракен” (1867) як художній маніфест натуралізму.

65.Біологічні та сексопатологічні мотиви в романах “Чесність з собою”, “Записки Кирпатого Мефистофеля”, у драмах “Пригвожденні”,



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-23; просмотров: 261; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.150.80 (0.202 с.)