Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Розкрийте онтопсихологічне трактування атрибутивного значення символів: «будинку»,

Поиск

Будинок (будова) Найчастіше образ будинку (споруди) являє собою зовнішнє вираження ефективних спогадів. Оскільки образ будинку зустрічається дуже часто, то саме по собі поява цього образу не несе значною смислового навантаження. Якщо з'являється образ спеціального будинку (замок, котедж і пр.), то це має специфічну смислову навантаження. Великий будинок на пагорбі, готель, населений або кинутий будинок - всі ці споруди відображають більшу ефективність, яка в даний момент не може бути реалізована (тобто подавлену самореалізацію). Іноді образ такої споруди символізує місце фіксації індивідуальної регресії, гальма у розвитку і як би знищення голоси «ін се».

Коробка Образ коробки сам по собі не має специфічного значення, він трактується як контейнер, який несе істотне вміст. У будь-якому випадку коробка - це те, що ізолює внутрішній вміст від зовнішнього (навколишнього середовища). Образ коробки вказує на те, що у внутрішньому плані (на рівні церебрального механізму) вже сформована готовність до певної поведінки, яка подібна вбудованому стартеру.. Круг - символ любові, схвалення, чуттєвості, миролюбності, умиротворення, дружності. Квадрат означає, що людина відчуває себе впевнено, в безпеці, віддає перевагу логічному, практичному підходу до життя, прагне створити міцну базу. Трикутник символізує секс і агресію. Для такої людини важливий успіх, перемога, а не участь, він енергійний і надзвичайно активний. Крива, зламана лінія означає творчість і уяву. Ці люди цінують свободу і незалежність, заперечують будь-яку рутину, оцінюють навколишніх по їхніх внутрішнім якостям, цікавляться поезією, музикою та іншими видами творчості. Корабель Образ спорідненості пересування, що йде у напрямку до мети або від неї. Якщо людина подорожує на кораблі - це позначає його бажання змінити життєву ситуацію, його віру, що він на правильному шляху. Якщо суб'єкту сниться, що він капітан цього корабля, то в цьому відображення його бажання самому контролювати свою ситуацію і тримати свій курс. Якщо корабель дрейфує, то це вираз страху жити без цілей. Якщо 24корабль спливає, а суб'єкт спізнюється на нього - це знак страху упустити будь-яку можливість («поїзд пішов»). корабель - символ утягнутості в материнські взаємини. Фонта н Фонтан - символ життєвої енергії, довговічності, еротичної любові, юності. При інтерпретації важливо звернути увагу на те, який фонтан; яка рідина б'є з нього і на обставини сюжет. Коло Образ замкнутого порядку, визначеності. домінування порядку над стихійністю. Коло - це щось замкнуте. Рух кола нагадує колесо з йоговічним обертанням без направлення, що не прогресивне ходіння по колу. Коло ілюструє різні внутрішні "Я", що проектуються «ін се» (внутрішньої сутністю). «У мені як в спектрі живе сім - Я». Круг - це порядок перш за все. рівновагу, впорядкованість, хороша форма, але разом з тим і обмеження, позбавлення свободи. відсутність нового шляху. Кільце Символ, що означає владу, соціальне супер-его, (політичну, релігійну і навіть емоційну). Цей образ позначає визнання ролі або лояльність по відношенню до положення, статусу, правилами. приписами. У деякихвипадках цей образ може бути просто індиферентним і просто позначати якусь особистість. У деяких випадках. хоча і не часто, цей образ може символізувати досить негативну психологію, яка перелається від покоління до покоління як психічна семантика. Перехрестя (перетин доріг) Для внутрішньої сутності людини, для його «ін се» існує тільки одна правильна дорога в певний момент. Завжди є тільки одне краще напрямок для людини, що взаємодіє з навколишнім середовищем. Для "ін се" перехрестя іліпараллельние дороги (вибори) - ситуація неприродна. Метелик Кольорові крила метелика, схожою на літаючий квітка, викликають захоплення і привертають, змушуючи забути про її шкідливої ​​сутності. Забути про те, що метелик - тепле комаха - вражає квіти і фрукти Образ метелика ілюструє жіноче негативну поведінку, суть якого полягає в програмуванні поведінки іншого і досягненні своїх егоцентричних 14целей, втілившись у «ін се» іншого, за допомогою величезного зовнішнього чарівності і розташування до себе. Це - своєрідний фалліцізм жінки, тобто захоплення друго, через певну еротичну налаштованість або імплантація себе у всередину іншого, як черв'як у яблуко. Переслідує - це видає небезпечну жіночу негативність, «чорний вагинизм», порожній еротизм. Птахи Користуються продуктами землеробської праці (поїдають фрукти, хлібні злаки після жнив) символізують паразитичні відносини або втрату сил в соціальній сфері. Якщо образи паразитуючих птахів повторюються, то це симптом такого особистісного розладу, при якому має місце сформована нав'язливість постійного негативного впливу ззовні. Це породжує потребу вийти з подібній ситуації шляхом вбивства чи самогубства. Лебідь Істота рідкісної краси, але по суті справи не несе ніякої користі для людини. Істота, що є більш дурним, ніж навіть гуси - з пронизливим голосом, кряканням, витріщанням нечутливих немиготливі очей, що нагадують маску. Людське «ін се» асоціює цей образ з надіями або очікуваннями дива, яке обгрунтовується логічно. Але образ, який символізує результат, несучий збиток для життєвої енергії. Більше того - це символ первинного захоплення влади, жорстокого утримання, здійснюється за допомогою зовнішньої краси. Леда і Юпітер в вигляді лебедя - символічний міф про чужинця, який привласнює собі еротично аффективную сутність жіночої чарівності. Для чоловіка образ лебедя представляє собою мати чи кохану жінку, яка робить негативний вплив Кішка (кіт) Кішка - маленьке підступне істота, яка пристосовується до людини для того, щоб одержувати їжу, тепло і ласку. Образ кішки як би позначає безсловесне служіння кому-небудь на шкоду собі. Так. наприклад, чоловік, як представник сильної статі, служить матері або іншої жінки, яка займає в його очах привілейоване становище. Причому, служить її ідеалам як би з власної волі, не помічаючи прихованої (латентної) агресивності, яку вона зазвичай носить у собі. Символ удаваної безпеки, успіху, приємною м'якості, але в дійсності - це символ поглинання, утримання, «порожнього еротизму», «чорного вагинизма»і«соціальної агресії». Бик, КОРОВА Образ агресивної сил, негативної материнської ролі (своєрідний психологічний вампіризм з боку матері) Кін ьТварина, сильно репрезентує жіночу вітальність і пов'язаний з нею еротизм. Якщо жінка бачить кінь - це означає позитивне прагнення до статевого актом взагалі або до статевого взаємодії з певною людиною.. У Загалом, це скоріше негативно, так як позначає репресовані регресивні взаємини для суб'єкта. Те ж значення може бути і для жінки, якщо вона ідентифікує себе з конем, не взаємодіє з нею. Квітка Символ переваги, обіцянки або застави - поручительства, гарантії. Квітка - Це обіцянка фрукта, можливість фрукта, але не фрукт. Це образ жіночої чарівності, привабливості з обіцянкою генітального еротизму, який насправді не має місце. Квітка, як фальшива фемінність, що має згодом негативний ефект. Яблуко Фрукт, що символізує життя, «емблема життя». Якщо образ схожий на справжній фрукт з дерева, то це позначає успіх у житті і насолоду їй Фрукт Завжди позитивний символ. Своєрідний критерій правди стосовно нашій поведінці. Чим більше смачний, гарний, природний, їстівний фрукт, тим більше позитивний результат наших відносин. Є символом наростання позитивної активності людини.

40.Опишіть трактування атрибутивного значення відображення «фігури», «голови», «волосся», «рис обличчя» і «виразу обличчя», «лоба», «підборіддя», «очей», «вій», «бровей», «носу», «вух», «роту», «губ», «зубів», «язика», «шиї», «тулуба», «груді», «пупка», «талії», «стегон» у зображені на рисунку людини. Проаналізуйте атрибутивне значення та специфіку відображення «рук» та їх положення відносно тіла, «кистей», «долоней», «пальців», «кулаків» та «суглобів», «ніг», «ступнів» у зображені на рисунку людини; специфіку відображення «одежі» та «додаткових аксесуарів в одежі». Проінтерпретуйте атрибутивне значення розташування людини у «фас» та у «профіль», розташування «амбівалентного профілю», «пози», «дезінтеграції частин тіла», «викривлення пропорцій».

фігу́ри (від лат. stilus — «грифель для писання» та figura — «образ», «зовнішній вигляд») — незвичнісинтаксичні звороти, що порушують мовні норми, вживаються задля оздоби мовлення.

Стилістичні фігури досить поширені в поезії, покликані не лише індивідуалізувати мовлення автора, а й збагатити його емоційними нюансами, увиразнити художнє зображення. Стилістичну фігуру, яка ще називається фігурою поетичного мовлення, слід відрізняти від тропів, які будуються не за синтаксичним принципом.

Голова символізує розум. Тому того, хто "ненароком" вийшов з непропорційно великою головою, дитина вважає найрозумнішим у своєму оточенні.

У деяких персонажів можна побачити голову, прималював прямо до тулуба. У інших чомусь ясно видно шия. Справа в тому, що якщо голова - символ розуму, то тіло - символ емоцій. Поки дитина не зрозуміє, що малювати тулуб без шиї неправильно, до тих пір, швидше за все, він буде зображувати її тільки у того, хто здатний контролювати свої почуття і емоції.

Рот у понятті дітей - орган агресії. З його допомогою можна кусатися, кричати та лаятись. Тому найбільший рот звичайно "дістається" тому, від кого частіше за інших дитина "отримує по перше число" або тому, хто просто любить поскандалити, нехай навіть ці скандали і не мають прямого відношення до малюка.

З очей часто ллються сльози. Великі очі на малюнку - символ безпорадності. Дитина вважає, що цій людині потрібна опора і підтримка. Очі - вузенькі щілинки або точки відображають внутрішній заборону на вираження емоцій і плач, боязнь попросити допомоги.

На початку життя дитині потрібні руки, щоб триматися за маму, контактувати. Згодом він дізнається, що за допомогою рук можна впливати на світ. Чим довше руки, тим потужніший за сприймається їх володар.

Ще одна деталь на руках - кількість пальців. Діти далеко не завжди малюють їх по п'ять штук на кожній руці. Справа тут не в арифметиці та вмінні рахувати. Кількість пальців - це теж символ могутності і можливостей.

Якщо дитина намалював собі більше пальців на лівій руці, значить, він впевненіше почуває себе вдома, якщо на правій - поза сім'єю, у дитячому садку чи школі. Якщо ж пальчиків менше п'яти - малюк почуває себе слабше оточуючих.

Ноги - це опора в житті і свобода переміщення. Чим більша площа опори, тим впевненіше людина, тим міцніше він стоїть на землі. Іноді зустрічаються " відриви" кінцівок і голови від тулуба. Це - сигнал страху і невпевненості.

І ще. Зверніть увагу, де і коли намалював дитина себе самого. Автопортрет у центрі "картини", та ще, якщо малювання починається "з себе улюбленого" означає, що малюк відчуває власну затребуваність і необхідність в будинку. Навпаки, відокремлений зображення "під завісу" процесу - ознака ревнощів і неблагополуччя.

Вуха – зацікавленість інформації щодо власного “я”, в оцінці себе людина переважно орієнтована на думки і оцінки оточуючих.

Вії — істероїдно-демонстративні манери поведінки; для чоловіків: жіночі риси характеру з промальовуванням зіниці і райдужної обо­лонки трапляються зрідка.

Вії також зацікавленість у замилуванні навколишньою зовніш­ньою красою і манерою вдягатися, надання цьому великого значення.

Рот із зубами — вербальна агресія, у більшості випадків — захисна (огризається, задирається, грубить у відповідь на звертання до нього, осуд). Для дітей і підлітків характерний малюнок замальованого рота округлої форми (боязкість, тривожність).

"вуха" — пряме: зацікавленість в ін­формації, значення думки оточуючих про себе. Додатково за іншими показниками і їх сполученням можна визначати, чи робить досліджу­ваний що-небудь для завоювання позитивної оцінки чи тільки про­дукує на оцінки оточуючі відповідні емоційні реакції (радість, гор­дість, образа, засмучення), не змінюючи своєї поведінки.

 

 

Експлікуйте принципи та правила реалізації проективних методик: «Рисунок людини» (К. Маховер), «Автопортрет», «Людина під дощем», «Людина, що зриває яблуко» (Л. Гантт, К. Табон), «Намалюй себе» (А. Прихожан, З. Васіляускайте). «Дерево», «Три дерева» (R. Corboz, Е. Клессманн), «Будинок-Дерево-Людина» (Дж. Бук). «Зорі та хвилі» (У. Аве-Лаллемант).

«рисунок людини»

Цей тест -один знайбільш використовуваних діагностичнихметодів. Його можна проводити з трирічного віку. Висновкипро рівень розумового розвитку за результатами тестуваннянайбільш надійні стосовно дошкільного і молодшого шкільного віку. Як особистісного тесту методика успішноінтерпретується, починаючи зі старшого дошкільного віку, і не має вікових обмежень зверху.
Рекомендації: тест виконують на аркуші нелінійованомупаперу. Бажано використовувати лист формату А4 (21 х 30см), але допустимо і менший формат. Лист розташовуютьперед обстежуваним вертикально. Якщо надалі обстежуваниййого повертає, то йому в цьому не перешкоджають. Процес малювання відображають у протоколі. На кожному аркуші з малюнками і на кожному аркуші протоколу пишуть ім'я та прізвище обстежуваного (або його шифр) і дату обстеження.На першому аркуші вказують вік, склад сім'ї, причинизвернення, анамнестичні дані.
В протоколі зазначають:
• темп виконання завдань, паузи і перерви в роботі;
• послідовність, в якій робилися різні частини зображення;
• питання і висловлювання обстежуваного;
• короткий зміст подальшої бесіди.

Дошкільний вік: На шостому році життя дитина опановує уявленнями провертикалі і горизонталі; якщо раніше він часто малювавлюдини в похилому положенні, немов падаючого, то тепер вінпочинає малювати його вартим строго вертикально.Подальший розвиток малюнка людини полягає в переході до зображення товщини рук і ніг. П'ятирічний дитина малюєкінцівки подвійними лініями. Руки і раніше зображуються від середини тулуба; другорядні деталі зазвичай відсутні або вони нечисленні (рис. 3).
До шести років дитина часто малює руки людини від верхньоїчастини тулуба. З'являються різні другорядні деталі: пальці, волосся, брови, вії (рис. 4).

Молодший шкільний вік: Поступово до восьми - дев'яти років співвідношенняпластичних і схематичних елементів врівноважується.Наприклад, вся нижня частина тіла зображується пластично, аверхня – схематично. Приблизно з десяти років пластичні елементи починаютьпереважати над схематичними.Малюнки дітейпредподросткового віку в цілому справляють враженняреалістичних, але дитина ще недостатньо володіє способамизображення тих чи інших деталей. Ця стадія розвиткумалювання зазвичай триває аж до початку підліткового віку.

Від підліткового до дорослого віку:для підліткового віку типово пластичне зображення людськоїфігури. На початку цього вікового періоду (12 - 14 років) вмалюнках найчастіше відсутні або слабо виражені ознаки, що характеризують стать персонажа. Нерідко зображення жінки(дівчата) відрізняється від зображення чоловіка (хлопчика) тільки одягом і зачіскою, та й то не завжди.

розумова відсталість:Найбільш грубим порушенням розумового розвитку є розумовавідсталість (олігофренія). Це загальне відставання вінтелектуальному розвитку, що робить неможливимиоволодіння

звичайної шкільної програми, повноцінневключення дитини в соціальне життя.

Порушення навченості; Органічне ураження мозку:Порушення навченості (затримка психічного розвитку) - значнолегше, але і набагато більш

поширене відхилення, ніжрозумова відсталість. Його основна ознака - це локальніпорушення у розвитку тих чи інших психічних функцій призбереженні основних інтелектуальних, операцій. На відміну відрозумово відсталого, дитина з порушенням навченості здатнийопанувати програму масової школи, але потребує для цього вспеціально організованої корекційної роботи.

емоційні особливості:Емоційні проблеми і загальний психологічний стан людинивідображаються, передусім, у формальних показникахмалюнка. До них відносяться особливості, відносно незалежні від змісту зображення. Це сила натиску на олівець, своєрідність лінії, розмір малюнків, їх розміщення на аркуші, ступінь ретельності і деталізованості зображень, наявністьштрихування і т.п. Спеціальної оцінці підлягають тільки досить виражені відхилення від варіанту, стандартного дляданого віку. У випадках, коли є сумніви в наявності

такоговідхилення, відповідний показник не інтерпретується.

«Людина під дощем».Вона орієнтована на діагностику сили Его людини, її здатності долати несприятливі ситуації, протистояти їм. Вона дозволяє також здійснити діагностику особистісних резервів і особливостей захисних механізмів.Інструкція в класичному варіанті проста: на чистому аркуші паперу формату А4, який вертикально орієнтований, випробуваному пропонується намалювати людину, а потім, на іншому такому ж аркуші - людину під дощем. Зіставлення двох малюнків дозволяє визначити, як людина реагує на стресові, несприятливі ситуації, що він відчуває при утрудненнях.
В процесі тестування важливо спостерігати за ходом малювання і звертати увагу на всі висловлювання випробуваного. Для отримання більш достовірної інформації необхідно провести додаткове інтерв'ю з тестованим.
При інтерпретації малюнків рекомендується керуватися наступними положеннями. Коли малюнок готовий, важливо сприйняти його цілком. Необхідно «увійти» в малюнок і відчути, в якому настрої перебуває персонаж (радісному, радісному, пригніченому і т.д.), чи відчуває він себе безпорадним або, навпаки, відчуває в собі внутрішні ресурси для боротьби з труднощами, а можливо, спокійно і адекватно сприймає труднощі, вважаючи їх звичайним життєвим явищем.Таким чином, важливо відстежити глобальне враження від малюнка. Це інтуїтивний процес. Тільки після цього можна перейти до аналізу всіх специфічних деталей з точки зору логіки, спираючись при цьому на основні положення керівництва з інтерпретації. «Намалюйте людини, яка зриває яблуко з дерева».
Матеріали: папір формату А4, набір фломастерів або олівців 12 кольорів, включаючи сірий і чорний.
Зображення оцінюється по чотирнадцяти формальним критеріям (14 шкал). Ступінь вираженості кожного формального ознаки враховується кількісно (в балах від 0 до 5). Реєструється і підраховується частота народження ознаки (елементи), що відповідає категорії спостереження, далі проводиться змістовна інтерпретація результатів статистичного аналізу.
Арт-терапевтичні шкали формальних елементів
• «Значимість кольору». Дозволяє оцінити, наскільки значущий колір в зображенні.
• «Адекватність кольору». Дозволяє оцінити, наскільки колір відповідає предмету зображення.
• «Енергія». Дозволяє оцінити загальну кількість витрачених при створенні малюнка сил (наскільки енергійним, трудомістким був процес малювання).
• «Простір». Дозволяє оцінити, скільки місця на аркуші займає зображення (просторові особливості зображення).
• «Інтеграція». Дозволяє оцінити взаємопов'язаність елементів зображення.
• «Логіка». Дозволяє оцінити наявність випадкових, не пов'язаних з утриманням завдання елементів зображення.
• «Реалізм». Дозволяє оцінити ступінь правдоподібності зображення.
• «Вирішення проблеми». Дозволяє оцінити, яким чином зображений чоловік дістає яблуко з дерева і дістає він його взагалі.
• «Рівень розвитку». Дозволяє оцінити ступінь зрілості образотворчої мови випробуваного (відповідно до критеріїв Маргарет Ловенфельд).
• «Деталі об'єктів і навколишнього простору». Дозволяє оцінити ступінь деталізації зображення.
• «Якість лінії». Дозволяє оцінити ступінь вміння випробуваного малювати лінії (свідчить також про міру контролю процесу малювання лінії).
• «Людина». Дозволяє оцінити правдоподібність зображення людської фігури (дана ознака пов'язаний з самоідентифікацією і відчуттям схеми власного тіла).
• «Ротація». Дозволяє оцінити ступінь нахилу дерева і людини по відношенню до вертикальної осі.
• «Персеверація». Дозволяє оцінити наявність неадекватно багаторазової відповідної реакції на стимул.

«Намалюй себе»

Методика може проводитися як фронтально, так і індивідуально. Інструкція до виконання завдання дається перед кожним малюнком, тому при фронтальному проведенні діти переходять до виконання наступного малюнка тільки після того, як всі закінчили попередній.
Інструкція: «Зараз ви будете малювати. Спочатку намалюєте поганого хлопчика або погану дівчинку. Будете малювати трьома олівцями. Виберіть ці олівці і покажіть їх мені, а решту три приберіть. (Необхідно переконатися, що всі діти це зробили). Знайдіть сторінку, вгорі якої написано «Поганий хлопчик / дівчинка». Всі знайшли? (Перевірити, чи всі діти знайшли потрібну сторінку.) Починаємо малювати».
Після того, як всі діти закінчили малювати, дається наступна інструкція: «А тепер відкладіть ті олівці, якими ви малювали, і візьміть три залишилися. Покажіть мені їх. (Необхідно переконатися, що всі діти правильно зрозуміли і виконали цю інструкцію). Цими олівцями ви намалюєте хорошого хлопчика або хорошу дівчинку. Знайдіть сторінку, на якій зверху написано «Хороший хлопчик / дівчинка». Всі знайшли? (Про-веріть.) Починаємо малювати».
Інструкція, що дається перед третім малюнком: «На останньому листку (на ньому зверху написано«Я») кожен з вас намалює себе.
Себе ви можете малювати всіма шістьма олівцями. Візьміть всі олівці в руку і покажіть мені. (Проверіть.) А ось зараз увага! Нехай ваш малюнок буде з секретом. Якщо хто-небудь захоче намалювати себе схожим на доброго хлопчика або хорошу дівчинку, то нехай у малюнку буде більше тих кольорів, якими ви малювали гарного хлопчика чи дівчинку. А якщо захочеться намалювати себе, схожим на поганого, то тоді в ньому буде більше тих кольорів, якими малювали поганого хлопчика або дівчинку. Але постарайтеся в цьому малюнку використовувати всі олівці. (Після цього слід коротко повторити інструкцію і відповісти на питання дітей).Отже, знайдіть сторінку, вгорі якої написано «Я» (перевірити) і починайте працювати.
Необхідно спеціально стежити за тим, як діти виконують кожну інструкцію, відповідати на всі питання до того, як вони почали малювати.

Діти працюють самостійно. Дорослий втручається тільки в тому випадку, якщо порушується інструкція. Цінну додаткову інформацію дають спостереження за поведінкою дітей під час виконання завдань, фікса-ція занадто швидкого або занадто повільного виконання. При фронтальному проведенні на виконання всієї методики йде близько уроку.
Індивідуальне проведення зазвичай вимагає менше часу (в середньому близько 3 хв.). В цілому такий варіант роботи краще, оскільки дозволяє фіксувати порядок малювання, в тому числі послідовність використання кольорів, спонтанні висловлювання дитини, його міміку, жести, час, що витрачається їм на кожен з малюнків. Крім того, експериментатор може поговорити з дитиною одразу після того, як він закінчив виконання завдання.
Після завершення всієї роботи з дитиною проводиться бесіда, яка містить питання про те, малювати який малюнок сподобалося найбільше, а який - найменше і чому? Який малюнок, на думку дитини, вийшов найкраще, а який гірше?Чому на одному малюнку хлопчик (дівчинка) поганий, а на іншому - хороший? Що можна розповісти про кожного з них?Хто - хороший чи поганий хлопчик / дівчинка - йому найбільше подобається? Кого б він вибрав собі в друзі? Чому?(Особливу увагу слід звернути на випадки, коли випробовуваний воліє поганого дитини). Яким дитина хотіла намалювати себе? Що він може розповісти про себе? Що йому більше за все в собі подобається? А що він хотів би в собі змінити? Що він найкраще вміє? А що не вміє? Чому хотів би навчитися? Як він думає, чи зможе він цьому навчитися? Що для цього потрібно? і т.д. Тут наведено лише приблизний перелік питань, який експериментатор може доповнювати і змінювати в залежності від конкретного випадку.
Подібну розмову доцільно проводити і в тих випадках, коли методика пред'являлася фронтально, але так як це відбувається з певною відстрочкою, необхідно перед бесідою показати дитині її роботу і зафік-сіровать ті випадки, коли він висловлює бажання щось змінити в малюнках, і йогорозповідь про ці зміни. Причому важливо саме власне бажання дитини. Психолог не повинен питати його, чи хоче він щось змінити в своєму малюнку, або яким-небудь іншим шляхом наводити його на цю думку. Якщо дитина захоче намалювати інші малюнки (один або всі три), слід надати йому цю можливість.

«дерево»

Дитині пропонується намалювати листяне дерево.Використання кольору не передбачено. Повноціннезображення дерева увазі наявність трьох елементів: коренів, стовбура, крони. На стовбурі повинні розташовуватися гілки, на кроні - квіти і плоди.

Коріння -частина дерева,

безпосередньо пов'язана з землею, харчуванням, ростом, відновленням, витоками, природою, але в той же час коріння - це прихований елемент дерева і йогоопора, засіб заземлення, основа.

Стовбур - Найпоширеніша форма - пряма, типово для дітей, які не досягли 12 років. Якщо дитина старше - незрілість іінфантилізм, він не просунувся у розвитку, відстає в школі. Він «загруз» у дитячих відносинах і звичках, застряг на якомусьетапі зростання і користується тими навичками, які придбавраніше, не просуваючись вперед. Підстава ствола має розширення - більш зріла форма. Якщо розширенняперенесено вліво - брак ініціативи та самостійності, м'якість,поступливість, боязкість. Підстава ствола, розширене вправо - розважливість, звичка все зважувати, знаходитикомпромісні рішення, наполегливість, бажання домагатисясвого. Припухлі, округлене підстава - пасивність, повільністьрухів і розуму, поміркованість, грунтовність, розміреність.Дитина не дуже діяльний, спокійний, не визнає поспішні і різкідії.

Гілки. Двовимірні гілки (зображення двома паралельними лініями) -практичність, ясне мислення, реалістичний погляд на речі іявища. Енергійність, здатність знаходити рішення виникаючихпроблем, самостійність.Гілки, виходячи зі стовбура, розширюються, так що на кінці вони виявляються ширше, ніж спочатку. Дитина - порушник спокою. Він орієнтований на зовнішній світ, любить пригоди ізабави, не упустить випадок проявити себе, схильний до ризику, має духом авантюризму іздоровою агресією.Одномірні гілки у вигляді павутини або нагадують бризкифонтану. У малюнках маленьких дітей - нормальне явище, у дітей старшого віку ознака крайньої невпевненості. Дитинущось турбує. В силу наявності проблеми він відчуваєнервозність, запальність, дратівливість.
Гілки відокремлені від стовбура - слабкий зв'язок з реальністю, поверховість мислення, непостійність характеру

«Дім- дерево- людина»

«Візьміть один із цих олівців. Я хочу, щоб ви якомога кращенамалювали будинок. Ви можете малювати будинок будь-якого типу, який Вам захочеться. Це повністю належить вирішити вам. Ви можете стирати намальоване скількизавгодно це нe позначиться на вашій оцінці.

Ви можетеобдумувати малюнок стільки часу, скільки вам знадобиться.тільки постарайтеся намалювати будинок якнайкраще».
Якщо випробуваний висловлює відмову (люди середнього та похилого віку роблять це часто), заявляючи що він не художник, що коли він ходив в школу, його не навчалималювання

так, як це роблять тепер і т. д., дослідник повиненпереконати випробуваного, що ДДЧ - не тест на художніздібності, що його не

цікавлять здібності випробуваного до малювання як такі. Якщо випробуваний просить лінійку або намагається використовувати як лінійки небудь

предмет, дослідник повинен сказати йому, що малюнок повинен бутивиконаний від руки. Потім слід аналогічні інструкції, що стосуються завдань, пов'язаних з малюнками дерева і людської фігури.

 

44. Денотація онтопсихологічних поглядів у трактуванні символів А. Менегетті, З. Фрейда, Х. Керлота, К. Юнга. Розкрийте онтопсихологічне трактування атрибутивного значення символів: «вітру», «вогню», «води», «дощу», «річки», «місяця», «сонця», «зірок», «видуманих тварин», «гори», «ялинки», «спису», «стріли», «хреста».

 

А. Менегетті розробив посібник з імагогіки, що в перекладі з латинської означає «акція в мені». Імагогіка дозволяє отримати негайну картину ситуації, в якій перебуває пацієнт, вона здатна проникнути у світ образів, сновидінь, галюцинацій, ейдетично образів і увійти в безпосередній контакт з тим, що переживається в несвідоме людини.

Світ образів завжди цікавив психологів, особливо тих, хто займався гіпнозом, медитацією, символічної візуалізацією, психосинтезом, візуальним мисленням, проективними псіходіагнос-тичні методами і, зрозуміло, малюнками.

Імагогіка - метод приведення в рух образів несвідомого і виведення їх на свідомий рівень, метод, що дозволяє проаналізувати внутрішню сутність людини, виявити ті зони психологічної проблематики, які є прихованою реальністю, що живе в людині, що оперує їм, що штовхає його на добре і зле, залишаючись важко пізнаваною.

«Мови снів, природи і життя не були пов'язані воєдино, - пише А. Менегетті. - Всі автори намагалися розшифрувати сни, базуючись на культурі, міфах, думках. Ніхто не знайшов шляху до мови, якою пише сама природа уві сні. Я думаю, що я знайшов ключ до розшифровки снів, свідченням чому є клінічна практика, яка підтверджує правильність Онтопсихологическая трактування сновидінь...»

В основі Онтопсихологическая інтерпретації снів лежить закон природного буття. Весь комплекс образів, вся архітектура сну долж-на бути зрозуміла у виключній логіці бачить сон. Сон - це мова, яка містить відповідь на необхідність, що рветься зсередини людини. Сну наука нецікава, не цікава йому політика і театр. Сну цікава тільки життя самого суб'єкта. Сон - це формалізація життєвої организмической потреби, яка «кричить про себе». Це об'єктивна правда життя суб'єкта. Сон може бути інтерпретований тільки в контексті життя індивіда і роботі його «ін се» (душі). Тому «один і той же сон», побачений різними людьми, має зовсім різне звучання. Таким чином, можна говорити про принцип індивідуалізації і принципі напруженої потреби. Третій принцип трактування снів - принцип функціонального життєвого значення символів.

Для прочитання символів, образів, які з'являються у снах, необхідно чітке бачення природної функціонального навантаження, що ховається за кожним предметом, об'єктом, явищем, побаченим у сні.

3. Фрейд, один з перших учених, що зробив серйозну спробу тлумачення сновидінь, писав, що якщо ніяка наполегливість не допомагає, то в кінці кінців переконуєшся, що небажана випадковість регулярно повторюється при певних елементах сновидіння, і тоді починаєш бачити нову закономірність там, де спочатку припускав тільки неспроможність техніки.

У таких випадках виникає спокуса самому витлумачити ці «німі» елементи сновидіння, робить їх переклад власними коштами. Само собою виходить, що якщо довіритися такому заміщенню, щоразу знаходиш для сновидіння цілком задовольняє зміст; а до тих пір, поки не наважишся на цей прийом, сновидіння залишається безглуздим і його зв'язність порушується. Повторення багатьох надзвичайно схожих випадків надає нашій спочатку боязкою спробі необхідну впевненість... Для цілого ряду елементів сновидінь отримуєш одні й ті ж переклади, подібно до тих, які можна знайти в наших популярних сонниках для всіляких приснився речей. Однак не забувайте, що при нашій асоціативної техніці постійні заміщення елементів сновидіння ніколи не зустрічалися.

Фрейд вважає, що «постійне відношення між елементом сновидіння та його перекладом ми називаємо символічним, а сам елемент сновидіння - символом несвідомої думки сновидіння.

Фрейд виявив чотири типи співвідношень між елементами сновидіння: перший тип - частини від цілого, другий тип - заміна, третій тип - образне уявлення; четвертий тип - символ.

Символіка сновидінь, на думку Фрейда, - сама примітна частина в теорії сновидінь. Символ є порівнянням і виявляється за допомогою асоціації, причому число предметів, що виникають в сновидінні, невелика: людське тіло, батьки, діти, брати і сестри, народження і смерть, нагота і ще небагато, причому Шернер, на якого посилається Фрейд, виявив те, що людина символізує уві сні будинок. У сновидінні люди можуть спускатися по фасаду будинків, відчуваючи при цьому різні емоції. Будинки з гладкими стінами символізують чоловіків, будинки з виступами і балконами - жінок.

Імператор та імператриця, король та королева символізують батьків і часто супроводжуються шанобливим ставленням, тоді як діти, брати і сестра символізуються маленькими звірятами, паразитами. Народження символізує дії з водою: кидаються у воду, виходять з нс ", оплесківают з води. Порятунок ототожнюється з материнським ставленням. Від'їзд, поїздка залізницею символізують вмирання. Смерть уособлюють неясні і нерішучі натяки. Нагота виражається одягом.

«Надзвичайно велика кількість символів в сновидінні, - пише 3. Фрейд, - є сексуальними символами. При цьому з'ясовується дивовижне невідповідність. Позначаються змістів трохи, символи ж для них надзвичайно численні, так що кожне з цих змістів може бути виражене великим числом майже рівнозначних символів. При тлумаченні виходить картина, що викликає загальне обурення. Тлумачення символів на противагу різноманіттю зображенню сновидіння дуже одноманітні. Це не подобається кожному, хто про це дізнається, але що ж поробиш?».



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-26; просмотров: 261; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.133.251 (0.018 с.)