Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян



Кафедра иностранных языков

Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян

ENGLISH FOR MEDICINE

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

Учебно-методическое пособие

Часть I

Санкт-Петербург Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова

2016


УДК 13-00-03

ББК 81.2 Англ-9 А64

 

 

English for medicine: учебно-методическое пособие для студентов медицинских специальностей. Часть I / Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян. — СПб.: Изд-во СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016.— 80 с.

 

 

Рецензент:

канд. пед. наук, доцент Гуманитарного института Санкт-Петербургского государственного политехнического университета Т. А. Баранова.

 

 

Целью учебно-методического пособия является развитие навыков устной и письменной коммуникации, перевода, аудирования, интерпретации и изложения текстов на английском языке в медицинской сфере профессионального общения.

Пособие является частью учебно-методического комплекса, разработанного на кафедре иностранных языков СЗГМУ им. И. И. Мечникова, и предназначено для студентов, обучающихся по направлениям подготовки «Лечебное дело» и «Медико- профилактическое дело».

Данное учебно-методическое пособие может быть использовано для аудиторной и самостоятельной работы студентов I курса медицинского вуза, а также для слушателей старших курсов на факультативных и элективных занятиях.

 

Утверждено в качестве учебно-методического пособия Методическим советом ФГБОУ ВО СЗГМУ им. И. И. Мечникова

Минздрава России, протокол № 2 от 03 июня 2016 г.

 

© Коллектив авторов, 2016

© Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016


 

СОДЕРЖАНИЕ  
  page
Методическая записка 5
   
Unit 1. The hospital team 7
Vocabulary  
§ Hospital jobs 7
§ An admission 9
§ A job interview 9
§ The nursing profession 14
Grammar  
§ Present Simple or Present Continuous? 11
Speaking  
§ An interview for a volunteer program 12
Writing  
§ Writing a personal profile 14
Translation  
§ Working as a nurse 15
Video task: Working in general practice 16
Wordlist 18
Unit 2. In and around the hospital 20
Vocabulary  
§ Hospital equipment 20
§ Hospital departments 21
§ Working as a porter 22
§ Wheelchairs 23
Grammar  
§ Prepositions of place and movement 24
Listening  
§ The history of the stethoscope 24
Reading  
§ Who invented the microscope? 25
Translation  
§ The invention of the stethoscope  
Video task: Bumrungrad International hospital 27
Wordlist 29
Quick check: Units 1 and 2 31
   
Unit 3. Hospital admissions 34
Vocabulary  
§ Hospital admissions 35
§ Patient record 35
§ A hospital receptionist 39
§ A bad handwriting 40
Grammar  
§ Past Simple or Past Continuous? 38

Listening  
§ A day in the life: an ER nurse 37
Speaking  
§ An interview with a ER nurse 37
Translation  
§ Filling in a patient record form 36
Video task: Health in Britain 40
Wordlist 44
Unit 4. Accidents and emergencies 46
Vocabulary  
§ First Aid 46
§ A cardiac arrest 50
§ Births in unusual places 50
§ Shock 51
Grammar  
§ Instructions 47
Listening  
§ Stroke: know the facts, save a life 48
Writing  
§ Making a poster 50
Translation  
§ A cardiac arrest 53
§ Stroke 53
Reading  
§ Flying doctors 52
Video task: Cycle response paramedic 55
Wordlist 57
Quick check: Units 3 and 4 59
   
Unit 5. Pain 62
Vocabulary  
§ Describing pain 62
§ Pain relief 64
§ Alternative methods of pain relief 64
§ The mechanism of pain 67
Grammar  
§ Making comparisons 63
Speaking  
§ Questions to assess pain 65
Reading  
§ Phantom pain relief 69
Translation  
§ The girl who doesn't feel pain 69
Video task: The bionic girl 70
Wordlist 72
Appendix: Parts of the body 76
Reference 80

МЕТОДИЧЕСКАЯ ЗАПИСКА

Учебно-методическое пособие «English for Medicine» может использоваться при обучении английскому языку в медицинских вузах по направлениям подготовки

«Лечебное дело» и «Медико-профилактическое дело».

Пособие состоит из трех частей и направлено на формирование коммуникативной компетенции на английском языке в медицинской и санитарно-гигиенической сферах общения. Каждая часть пособия презентует коммуникативные ситуации, являющиеся частотными и актуальными в медицинской сфере общения.

Первая часть настоящего учебно-методического пособия сфокусирована на пяти коммуникативных ситуациях: «Больница. Штат больницы», «Структурная организация больницы», «Приемный покой. Прием пациента в больницу», «Несчастные случаи»,

«Боль. Типы боли и ее лечение», — которые системно и пошагово формируют у учащихся способности воспринимать, понимать, интерпретировать чужое высказывание на английском языке, а также продуцировать собственное высказывание в устной и письменной форме, инициировать, развивать и логически завершать диалог на английском языке.

Типы заданий, заложенные в основу пособия, направлены на развитие следующих видов речевой деятельности в ходе формирования коммуникативной компетенции на английском языке: аудирование, говорение, чтение, письмо, перевод с русского на английский язык. Перевод с русского на английский язык выделяется в отдельный вид речевой деятельности, поскольку обладает особой функциональной нагрузкой в процессе развития речевой деятельности обучающихся на английском языке, актуализируя и формируя их словарный запас, создавая оптимальные условия для закрепления лексического, грамматического и культурологического материала. Культурологический аспект речевой деятельности отражен в деонтологическом подходе к презентации речевого материала и реализуется во введении современной, зачастую проблематичной и требующей понимания основ гуманистичности, проблематики в сфере медицины.

Пособие включает следующие типы базовых заданий: лексический минимум (Vocabulary), грамматический минимум (Grammar), чтение (Reading), письмо (Writing) и перевод (Translation), аудирование (Listening, Video tasks) — и дополнительные задания: повторение пройденного материала (Quick check Units 1-2, Quick check Units 3-4), приложение «Части тела» (Appendix “Parts of the Body”).

Задания и упражнения на формирование лексического минимума для каждой ситуации общения представлены как самостоятельные, а также актуализированы в каждом последующем типе заданий (грамматика, чтение, письмо, аудирование). В конце каждого раздела пособия лексический минимум коммуникативной ситуации презентован в виде списка слов с сопроводительным речевым материалом.

Грамматический минимум формируется в ходе целенаправленной работы над тренировкой грамматических навыков, а также закрепляется на уровне чтения, аудирования, говорения и перевода.

Навыки чтения формируются у студентов в формах изучающего, ознакомительного, поискового и регулятивного чтения с целью последующего создания собственного речевого высказывания в устной или письменной формах. Рекомендуется в ходе выполнения заданий на чтение актуализировать проверку переводческой деятельности


студентов с английского на русский язык с целью мониторинга их способности трансформировать лексико-грамматические единицы, функциональные фразы и метафорические единицы на родной язык.

Включенные в лингводидактический аппарат пособия видео-задания расширяют речевое и смысловое пространство пособия в силу аутентичности и современности обсуждаемой проблематики, вводят дополнительные единицы функционального языка. Уникальность видео-заданий для процесса обучения иностранным языкам заключается в том, что в ходе их выполнения у учащихся формируется способность прогнозировать и «угадывать» развитие мысли на английском языке на основе прочтения и декодирования языка жестов, мимики и сопроводительного аудио-визуального ряда.

работу.
В данном пособии особое внимание уделено упражнениям на перевод с русского на английский язык, поскольку этот вид речевой деятельности формирует навык трансформировать фразу с одного языка на другой в структурном плане и расширяет обучающий потенциал всех лексических заданий на уровне как письменной, так и устной коммуникации. Особую важность задания на перевод обретают в контексте сжатого с точки            зрения аудиторной         работы     формата      обучения:   настоящий образовательный стандарт для медицинских специальностей ФГОС3+ отводит на дисциплину «Иностранный язык» 72 академических часа, включая самостоятельную Учитывая рекомендации современного образовательного стандарта ФГОС 3+ для медицинских специальностей в части выделения 30% академических часов (36 академических часов в год) на самостоятельную работу студентов, разработчики данного пособия предлагают использовать такие разделы, как видео-задания, повторение и приложение в качестве организации, мониторинга и контроля деятельности учащегося по дисциплине «Иностранный   язык»           за пределами    аудиторного  занятия.

Самостоятельная деятельность студента прописана в каждом виде задания на уровне пошаговых рекомендаций к манипуляциям с речевым материалом.

В целом, рекомендуется интегрировать данное пособие в процесс обучения иностранным языкам в медицинских вузах в ходе организации аудиторной и самостоятельной работы студентов.

Авторский коллектив учебно-методического пособия «English for Medicine. Английский язык для студентов медицинских специальностей. Часть 1» благодарит за неоценимую поддержку в генерировании идей и их реализации и оказанную в виде методических рекомендаций доктора педагогических наук, профессора Попову Н.В. (Гуманитарный институт СПбГУ им. Петра Великого), Тони Грайса (автора  учебников

«Nursing 1», «Nursing 2»), кандидата филологических наук, профессора Маркови- ну И.Ю. (Первый МГМУ им. И.М. Сеченова).


 

VOCABULARY Hospital jobs

VOCABULARY An admission

VOCABULARY A job interview

Work in pairs. Student A is the interviewer from Projects Abroad and is going to interview applicants for the program. Student B has sent an application and has been asked for an online interview. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.


STUDENT A: INTERVIEWER

Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:

· his/her education and work experience

· his/her practical skills (e.g. typing)

· his/her ability to work in a team and communication skills

· his/her personality (e.g. confident, lively)

· his/her motivation to participate in the program

· what country he/she would like to work in and what field of medicine he/she wants to get experience in.


STUDENT B: APPLICANT

Think about what relevant qualificati- ons, skills and experience you have. Use the following prompts and invent the details yourself:

· your education and work experience

· your practical skills

· your ability to work in a team and communication skills

· your personality (e.g. confident, lively)

· why you are interested in participating in the program

· what country you would like to work in and what field of medicine you want to get experience in.


 

 

You are now ready to conduct your interview. Remember:

- Student A: you really want to find the right person for the program, so find out as much as you can about the applicant.

-
WRITING A profile of a volunteer
 
Student B: you really want to participate in the program, so answer the interviewer’s questions as fully as possible.

 


Imagine that your partner has been selected to participate in Projects Abroad. Now he/she is staying in Serbia and working as a volunteer in a small community hospital. Write a similar profile about him/her.

WORKING IN GENERAL PRACTICE

Before you watch

While you watch

3. Watch the video (https://www.youtube.com/watch?v=vKUAFYVg8fc) and check your ideas in Ex. 2.

After you watch

Work in pairs. Student A is the medical student who doesn’t know what specialization to choose. Student B is the family physician who needs to convince the medical student to become a family physician. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.


STUDENT A: MEDICAL STUDENT

Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:

· why he/she decided to become a family physician

· what advantages and disadvantages of being a family physician are

· his/her typical day

· if he/she manages to keep work-life balance

· how often he/she has to rotate.


STUDENT B: FAMILY PHYSICIAN

Use the following prompts and invent the details yourself.

· why you decided to become a family physician

· what advantages and disadvantages of being a family physician are

· your typical day

· if you manage to keep work-life balance

· how often you have to rotate.


 

Imagine that now you work as a family physician. Write an email to your friend telling him/her about your responsibilities, the hospital you work in, your patients, what problems you have to face and if it is possible to keep work/life balance.

GLOSSARY  
admit in — госпитализировать follow-up — контрольный приём
adolescence — подростковый возраст make a diagnosis — поставить диагноз
beeper — пейджер rotate — сменяться, чередоваться
do investigations — проводить обследование treatment options — варианты лечения

VOCABULARY Wheelchairs

9. Match the words with their Russian equivalents.

1. voice commands a) решать проблему
2. arm rests b) кресло-каталка с ручным приводом
3. leg rests c) самоходная инвалидная коляска
4. solve a problem d) подниматься по лестнице
5. manual wheelchair e) люди с ограниченными возможностями
6. self-propelled wheelchair f) физически здоровые люди
7. modern wheelchairs g) голосовые команды
8. all-purpose wheelchair h) большой прорыв
9. able-bodied people i) подставка для ног
10. climb stairs j) подлокотники
11. reach high shelves k) доставать до высоких полок
12. latest technology l) универсальное инвалидное кресло
13. big jump forward m) новейшие технологии
14. disabled people n) современные инвалидные кресла-коляски

Before you watch

             
     

1. Work in groups. You’re going to watch a video about Bumrungrad International Hospital in Thailand. Look at the photos and discuss the questions.

1. Is this hospital big or small?

2. What countries are their patients from?

3. What diseases do they specialize in?

4. Do they use the latest technologies and innovations there?

5. What languages do you think the staff can speak?

While you watch

2. Watch the video (https://www.youtube.com/watch?v=TYg-N-qrXTs) and check your ideas in Ex. 1.

After you watch

Work in pairs. Student A is the US resident who needs some medical treatment but doesn’t have enough money. Student B is the person who has just come back from Thailand where he was on observation in Bumrungrad International Hospital. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.


VOCABULARY Alphabet quiz

VOCABULARY Phrasal verbs

SPEAKING

VOCABULARY Patient record

4.
 

Look at the patient record card and fill in the gaps with the words from the box.

PATIENT RECORD

First name: Alex Surname: Bradshaw
Gender: M           (1): 05.12.1977

                                (2): construction worker

                                (3): married

                                (4): wife

Contact: 0346789218

Smoking                 (5): n/a

Allergies: none  

Reason for              (6): concussion

GP: Dr Alice Green  
Tel.: 0346151698  

Work in pairs. Student A is the ER nurse. Student B is the journalist who is going to write an article about working as an ER nurse. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.

 


HEALTH IN BRITAIN

Before you watch

While you watch

2. Watch the video (https://www.youtube.com/watch?v=8qr1pu_T1Es) and check your ideas from Exercise 1.

After you watch

5. Work in small groups. Make a list of differences between the health system in Britain and the health system in your country. Think about:

1. doctors

2. hospitals

3. dentists

4. specialists

5. alternative medicine

6. prescriptions

 

 

6. Write an essay of at least 250 words on the following task:

GLOSSARY
The NHS (The National Health System) — Система медицинского обслуживания населения в Великобритании
alternative medicine — нетрадиционная медицина
reflexology — рефлексотерапия
homeopathy — гомеопатия
acupuncture — иглоукалывание
life expectancy — продолжительность жизни
on average — в среднем

VOCABULARY First aid

1.
 

Label the pictures with the correct words from the box.

      

GRAMMAR Instructions

Ankle sprain

1.                 the injured ankle.

2.                 icepacks every 2 hours.                  them for 15 minutes.

3.                 the ankle very firmly.

4.                 the ankle above heart height.

5.                 any exercises for the first 48 hours.

6.                 alcohol for the first 48 hours.

7.                 any strong drugs for relieving pain without doctor’s prescription.


 

Hypothermia

1. Get the person indoors.

2.                 the patient’s wet clothes and           his/her skin, if needed.

3.                 the patient extra clothing and             him/her with a blanket.

4.                         the person in warm water. Rapid warming can cause heart arrhythmia.

5. If using hot water bottles or chemical hot packs, wrap them in cloth               them directly to the skin.

6.                 CPR if the person is not breathing normally.

 

FACTS

ü A stroke happens when the blood supply to the brain is blocked or when a blood vessel in the brain bursts. The loss of blood to the brain means a loss of oxygen and the brains cells become injured and die.

ü Stroke is less common in people under 40 years, although it does happen. In young people the most common causes are high blood pressure or sickle cell disease.

ü Globally, stroke is the second leading cause of death above the age of 60 years, and the fifth leading cause of death in people aged 15 to 59 years old.

ü Every year, 15 million people worldwide suffer a stroke. Nearly six million die and another five million are left permanently disabled.

RISK GROUPS:

ü age                             

 

ü (1)                            

ü good (2)                                   

ü untreated heart disease and artial fibrillation

CONTROL YOUR RISK FACTORS

ü Stop (3)                            

ü Stay physically active            

ü Moderate alcohol consumption   

ü Improve your (6)                

ü Control your (4)                       

ü Control your blood sugar levels if you have (7)                  

ü Lower and manage your (5)           

THE SIGNS OF STROKE

B (8)                         Sudden loss of balance E (9)                        Sudden loss of vision in one or both eyes F (10)                       Does the face look uneven? A (11)                       Ask them to raise both arms.

S

 

Ask them to repeat a phrase.

Time is brain. Every second brain cells die during a stroke.

(12)                      

T

(13)                       

WRITING Making a poster

VOCABULARY A cardiac arrest

Book baby

The 18-year-old Dominique Tverino was on a bus on the way to a medical appointment when her

                       started. A passenger realized she was in labour and told her to get off and wait in the library while she  called the                     . By the  time the                            arrived, Baby Sariah was already on her  way.

‘I just can’t believe I had her at the library,’ Dominique said.

Staff from an American library who helped with the                           , gave the new mum a bag full of children’s books and two library cards — for mum and baby.

paramedic     contractions  emergency services  delivery

VOCABULARY Shock

READING Flying doctors

CYCLE RESPONSE PARAMEDIC

Before you watch

While you watch

2. Watch the interview with Ben, one of the cycle response paramedics at London Heathrow (http://www.youtube.com/watch?v=BHnimMZDj0A) and check your answers in Ex.1.

After you watch

Work in pairs. Student A is the cycle response paramedic at London Heathrow Airport. Student B is the journalist who is preparing an article about unusual medical professions for MedLife journal. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.

STUDENT A: CYCLE RESPONSE PARAMEDIC

Use the following prompts and invent the details yourself:

 

· why you decided to become a paramedic

· how long you have been working as a cycle response paramedic

· what your typical day is like

· what you find the most difficult in your work

· some unusual situations you have faced during your work

·                                                                                  

·                                                                                 .

(additional answers)

STUDENT B: JOURNALIST

Think about the questions you are going to ask Student B. You need to find out about:

 

· why he decided to become a paramedic

· how long he has been working as a cycle response paramedic

· about his typical working day

· what he finds the most difficult in his work

· about unusual situations he has faced during his work

·                                                                                

·                                                                                       .

(2 more questions)

GRAMMAR Instructions

2. Work in pairs. Give three instructions for each emergency case below:


1. a sunburn;

2. a bruise;

3. a frostbite;


4. a cut;

5. an insect sting.


 

 

GRAMMAR Prepositions

Make up word combinations.

1. waiting 2. marital 3. adhesive 4. closest 5. umbilical 6. cardiac 7. personal a) arrest b) relative c) details d) cord e) tape f) status g) room   8. antibiotic 9. rubbing 10. respiratory 11. main 12. severe 13. foreign 14. initial h) system i) body j) bleeding k) alcohol l) artery m) ointment n) assessment

VOCABULARY Describing pain

1.
 

Match the conditions with the types of pain.

GRAMMAR Making comparisons

VOCABULARY Pain relief

CASE B

Bob is a 46 year old man. For the first time, he is having moderate pain in his chest and he feels it moving down his arm. He rates his pain 5 out of 10. The pain is constant and has a tingling feeling. 10 minutes later Bob’s son drives Bob to St. Patrick’s Hospital Emergency for medical help. A nurse sees Bob and asks questions. How would the nurse him some questions?


Nurse:                                      ? Bob: I have pain in my chest.

Nurse:                                   ? Bob: It moves down my arm.

Nurse:                                   ? Bob: I have a moderate pain.

Nurse:                                   ? Bob: I would rate my pain 5 out of 10. Nurse:    ?

Bob: My pain started 10 minutes ago. Nurse:? Bob: My pain is constant.


READING Phantom limb pain

THE BIONIC GIRL

Before you watch

While you watch

2. Watch the video (https://www.youtube.com/watch?v=LrBvY1xKo7s)and check your answers in Ex.1.

After you watch

Work in pairs. Student A is Olivia’s mother. Student B is the journalist who is going to write an article about Olivia’s daughter. Look at the information on the cards below and spend a few minutes preparing what you are going to say.


STUDENT A: OLIVIA’S MOTHER

Use the following prompts and invent the details yourself and your daughter:

 

· why your daughter is considered to be unique and when you first realized that she was not like other children

· what difficulties you had to deal with when Olivia was a baby

· when doctors first understood that your daughter had a rare disease

· if you communicate with other people who have chromosome disorders

· if you really think that your daughter is a bionic girl.

 

STUDENT B: JOURNALIST

Think about the questions you are going to ask Student A. You need to find out about:

 

· why her daughter is considered to be unique and when she first realized that Olivia was not like other children

· what difficulties she had to deal with when Olivia was a baby

· when doctors first understood that her daughter had a rare disease

· if she communicates with other people who have chromosome disorders

· if she really thinks that her daughter is a bionic girl.

 

 

Shoulder/ankle

A. I twisted my               when I was running.

B. Tom can’t move his arm due to his          injury.

Toe/knee

A. The leg bends at the               .

B. Breaking even your smallest         can move walking difficult.

Neck/back

A. If you cannot see Andy’s chest, you are looking at his             .

B. The           attaches the head and torso.

Small/rib cage

A. The doctor placed his hand on the             of the patient’s back.

B. The bones that protect the heart and lungs make up the                 .

Foot/hand

A. This shoe barely fits on my                .

B. Give me your                and I will help you.

 

REFERENCE

1. Cunningham S., Moor P., Carr J.C. New Cutting Edge Pre-Intermediate. Workbook with key. — Longman, 2007.—112 p.

2. Evans V. Career paths: Medical. — Newbury: Express Publishing, 2013. — 117 p.

3. Glendinning E. Professional English in Use: Medicine. — Cambridge: Cambridge University Press, 2007. — 167 p.

4. Grice T. Oxford English for careers: Nursing 1. — Oxford: Oxford University Press, 2011. — 136 p.

5. Grice T. Oxford English for careers: Nursing 1. Teacher’s resource book. — Oxford: Oxford University Press, 2011. — 104 p.

6. Riley D. Test your vocabulary for medicine: A workbook for users. — Dorset: Peter Collin Publishing Ltd, 1995. — 46 p.

7. Марковина И. Ю. Английский язык: учебник для медицинских вузов / под общ. ред. И. Ю. Марковиной. — 4-е изд., испр. и перераб. — М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012. — 368 с.

8. Ятунина А. И., Попова Н. В. Медицина катастроф. Emergency Medicine: учебное пособие по английскому языку под ред. М. А. Акоповой. — СПб.: Изд-во Политехн. ун- та, 2009. — 165 c.

9. http://www.projects-abroad.org/

10. https://www.youtube.com/watch?v=vKUAFYVg8fc

11. https://www.youtube.com/watch?v=Dd2FuLBm3Qw

12. https://www.youtube.com/watch?v=TYg-N-qrXTs

13. https://www.youtube.com/watch?v=3GzBKoCK3Ik

14. https://www.youtube.com/watch?v=8qr1pu_T1Es

15. https://www.youtube.com/watch?v=kr4syeWvaI8

16. http://www.youtube.com/watch?v=BHnimMZDj0A

17. https://www.youtube.com/watch?v=LrBvY1xKo7s

 

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Редактор Т. В. Руксина Технический редактор Е. Ю. Паллей Подписано в печать 22.08.2015 г.

Формат бумаги 60×84/8. Уч.-изд. л. 1,3. Усл. печ. л. 9,3 Тираж 250 экз. Заказ № 236.

 

Санкт-Петербург, Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова 191015, Санкт-Петербург, Кирочная ул., д. 41.

 

 

82
Отпечатано в типографии СЗГМУ им. И. И. Мечникова 191015, Санкт-Петербург, Кирочная ул., д. 41

Кафедра иностранных языков

Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян

ENGLISH FOR MEDICINE

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

Учебно-методическое пособие

Часть I

Санкт-Петербург Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова

2016


УДК 13-00-03

ББК 81.2 Англ-9 А64

 

 

English for medicine: учебно-методическое пособие для студентов медицинских специальностей. Часть I / Е. Г. Липатова, Н. Г. Ольховик, Т. А. Баева, Е. В. Мушенко, Л. А. Степанян. — СПб.: Изд-во СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016.— 80 с.

 

 

Рецензент:

канд. пед. наук, доцент Гуманитарного института Санкт-Петербургского государственного политехнического университета Т. А. Баранова.

 

 

Целью учебно-методического пособия является развитие навыков устной и письменной коммуникации, перевода, аудирования, интерпретации и изложения текстов на английском языке в медицинской сфере профессионального общения.

Пособие является частью учебно-методического комплекса, разработанного на кафедре иностранных языков СЗГМУ им. И. И. Мечникова, и предназначено для студентов, обучающихся по направлениям подготовки «Лечебное дело» и «Медико- профилактическое дело».

Данное учебно-методическое пособие может быть использовано для аудиторной и самостоятельной работы студентов I курса медицинского вуза, а также для слушателей старших курсов на факультативных и элективных занятиях.

 

Утверждено в качестве учебно-методического пособия Методическим советом ФГБОУ ВО СЗГМУ им. И. И. Мечникова

Минздрава России, протокол № 2 от 03 июня 2016 г.

 

© Коллектив авторов, 2016

© Издательство СЗГМУ им. И. И. Мечникова, 2016


 

СОДЕРЖАНИЕ  
  page
Методическая записка 5
   
Unit 1. The hospital team 7
Vocabulary  
§ Hospital jobs 7
§ An admission 9
§ A job interview 9
§ The nursing profession 14
Grammar  
§ Present Simple or Present Continuous? 11
Speaking  
§ An interview for a volunteer program 12
Writing  
§ Writing a personal profile 14
Translation  
§ Working as a nurse 15
Video task: Working in general practice 16
Wordlist 18
Unit 2. In and around the hospital 20
Vocabulary  
§ Hospital equipment 20
§ Hospital departments 21
§ Working as a porter 22
§ Wheelchairs 23
Grammar  
§ Prepositions of place and movement 24
Listening  
§ The history of the stethoscope 24
Reading  
§ Who invented the microscope? 25
Translation  
§ The invention of the stethoscope  
Video task: Bumrungrad International hospital 27
Wordlist 29
Quick check: Units 1 and 2 31
   
Unit 3. Hospital admissions 34
Vocabulary  
§ Hospital admissions 35
§ Patient record 35
§ A hospital receptionist 39
§ A bad handwriting 40
Grammar  
§ Past Simple or Past Continuous? 38

Listening  
§ A day in the life: an ER nurse 37
Speaking  
§ An interview with a ER nurse 37
Translation  
§ Filling in a patient record form 36
Video task: Health in Britain 40
Wordlist 44
Unit 4. Accidents and emergencies 46
Vocabulary  
§ First Aid 46
§ A cardiac arrest 50
§ Births in unusual places 50
§ Shock 51
Grammar  
§ Instructions 47
Listening  
§ Stroke: know the facts, save a life 48
Writing  
§ Making a poster 50
Translation  
§ A cardiac arrest 53
§ Stroke 53
Reading  
§ Flying doctors 52
Video task: Cycle response paramedic 55
Wordlist 57
Quick check: Units 3 and 4 59
   
Unit 5. Pain 62
Vocabulary  
§ Describing pain 62
§ Pain relief 64
§ Alternative methods of pain relief 64
§ The mechanism of pain 67
Grammar  
§ Making comparisons 63
Speaking  
§ Questions to assess pain 65
Reading  
§ Phantom pain relief 69
Translation  
§ The girl who doesn't feel pain 69
Video task: The bionic girl 70
Wordlist 72
Appendix: Parts of the body 76
Reference 80

МЕТОДИЧЕСКАЯ ЗАПИСКА

Учебно-методическое пособие «English for Medicine» может использоваться при обучении английскому языку в медицинских вузах по направлениям подготовки

«Лечебное дело» и «Медико-профилактическое дело».

Пособие состоит из трех частей и направлено на формирование коммуникативной компетенции на английском языке в медицинской и санитарно-гигиенической сферах общения. Каждая часть пособия презентует коммуникативные ситуации, являющиеся частотными и актуальными в медицинской сфере общения.



Поделиться:


Читайте также:




Последнее изменение этой страницы: 2021-05-27; просмотров: 675; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.19.251 (0.328 с.)