Новації при підготовці сенсаційних репортажів 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Новації при підготовці сенсаційних репортажів



 

Останнім часом за умов різкого загострення конкурентної боротьби, впливу деяких негативних чинників зросла цінність фактичного матеріалу, що приносить до редакції кореспондент.

Річ у тім, що Україна, яка увійшла в трійцю найкорумпованіших держав світу, відрізняється особливим менталітетом і у власних ЗМІ. Більшість із них були побудовані саме з розрахунку на досягнення певних політичних параметрів, на гроші українських олігархів. Отже, преса, яка розраховує на дотації, не може бути не тільки виразником так званих демократичних процесів і сподівань, а й елементарно фінансово вижити. Оцей "первісний гріх" національної преси і викликає до життя методи збору матеріалів, що були описані колись американським письменником Марком Твеном.

У чому ж полягають новації у зборі і методах підготовки сенсацій для сучасних вітчизняних ЗМІ?

Новація перша. У друкованих органах преси все активніше вводиться система інформаторів, таємних радників і консультантів. Причому існують вони на різних щаблях суспільства і в різних адміністративних установах, хоча перевага в останньому випадку надається середній і нижчій адміністративній ланці. Ця система інформаторів в Україні існує і потроху розвивається.

Новація друга. Завдяки новим курсам в Інституті журналістики, за останні п’ять років була підготовлена і активно працює в сучасних ЗМІ нова генерація журналістів, які досконало володіють методами збирання інформації, що не практикувалися раніше. Йдеться про масове застосування в практиці збору фактів "методом маски". Цей варіант передбачає збирання інформації під виглядом іншої людини.

Останнім часом в Україні, Києві набули поширення нові, досі невідомі форми збирання статистичного матеріалу шляхом телефонного опитування, анонімного анкетування на вулицях і в метрополітені. Респонденту ставиться з десяток зовсім простих, на перший, погляд запитань, серед яких ключове: "Ваше ставлення до політичного лідера?", запитання про перебіг певної політичної акції.

Новація третя. Ретельний і грунтовний збір інформації у мережі Інтернет, коли перевага надається анонімним повідомленням. Тут слід відокремити власне прямий передрук і плагіат з Інтернету від цілеспрямованого збирання інформації щодо якоїсь проблеми.

Новація четверта. При підготовці ряду сенсаційних матеріалів, а переважають, як правило, ті, що мають кримінальний відтінок, редактори газет воліють не ризикувати своїми штатними працівниками, а посилають добирати факти новачків. Дешевше послати на потенційний сенсаційний матеріал новачка-дилетанта, не забезпечивши йому відповідного прикриття аби не ризикувати членом власного редакційного колективу.

Новація п’ята. "Репортаж з двома обличчями" - коли одну і ту ж подію представляють кореспонденти обох протиборчих сторін - в цих випадках краще однозначного освітлення, хоча і не вирішує проблеми у принципі. Найоб’єктивніша картина дійсності можлива лише у викладі журналістів, політично неангажованих і до конфлікту, що зображається, безпосередньо непричетних. Такі журналісти не можуть собі дозволити займати позицію "за" або "проти", залучаючись до освітлюваного ними конфлікту і тим самим ще більш спрощуючи або драматизуючи ситуацію.

Сучасна журналістика спрямована на те, щоб не просто донести читачеві інформацію, але й сформувати його ставлення до фактів навколишньої дійсності. Читач завдяки сприймання твору, зокрема і художніх деталей, може прийти до розуміння сенсів, до яких належать: любов, життя, смерть, боротьба (за життя, за свободу і т.д.), краса, віра (в Бога, в ідеал, в перемогу, в людину і т.д.), влада (як прагнення володіти кимось або чимось).

Так, наприклад, в репортажі Я. Танькової "Як я була санітаркою в Чечні" [30] художня деталь, за допомогою якої журналістка описує власні відчуття та переживання, може бути інтерпретована відповідно до можливих суб’єктивних фіксацій рефлексії схеми мисленнєвої діяльності: "Починається екзекуція із засовуванням марлі в середину рани. Щоб не кричати, боєць гризе кушетку. Я потихеньку беру бійця за здорову руку і стискаю її. Він стискає у відповідь. Сильніше, ще сильніше. Кожен дотик до рани відбивається в цьому потискуванні. У мене хрустять пальці, але я терплю. Якщо вже він терпить. Дренаж. Зшивання. Хрускіт моїх пальців. Ще один прокол. Ще хрускіт. Починається перев’язка." [30]. В даному випадку, сенс - це сподівання на те, що підтримка журналістки змогла полегшити страждання пораненого. Або сенс - оцінка особистості, тобто, по-перше, воїни настільки духовно могутні, що здатні витримати будь-які фізичні випробування, а по-друге, звичайна людська підтримка здатна замінити будь-який знеболювальний засіб.

Репортаж Я. Танькової, може дати розуміння авторського ставлення до свого героя і до подій об’єктивної реальності, що є приводом до репортажного висвітлення. Саме тому не можемо оминути увагою того факту, що цей репортаж був написаний у 2004 році в середовищі, яке перебувало в стані війни. Разом з тим, опублікований він був у газеті "Комсомольская правда", що виходить друком в Росії (державі, яка ініціювала воєнні дії), та поширюється в Україні (державі, яка перебуває в тісних економічних і політичних зв’язках із Росією і на 2004 рік мала досить нестабільну воєнно-політичну ситуацію, спричинену "помаранчевою революцією"), Білорусії (що перебувала поза межами воєнних дій) і Грузії (в якій щойно завершилась "трояндова революція" і зростав конфлікт з Осетією). Відповідно читачі цих держав, інтерпретуючи репортаж Я. Танькової, спиралися на різний соціальний досвід, а отже, художня деталь, використана журналісткою, в процесі фіксації рефлексії на рівні чистого мислення призвела до появи різнорідних емоцій і формування різнорідного ставлення до події, до авторки, до газети і навіть до конфліктуючих сторін.

Разом з тим, журналіст не може однаково відноситися до того, хто порушує закон, і до того, хто його захищає, особливо якщо йдеться про закон етичний. Коли стикаються співчуття і жорстокість, справедливість і зловмисність, терпимість і нетерпимість, позиція журналіста не має нічого спільного з байдужістю. Інформаційний простір, створюваний віщанням, не повинен бути полем розбрату, що ускладнює конфронтацію політичних, національних, релігійних поглядів. Вище призначення журналіста - сповідати істини, які відносяться до вічних цінностей: милосердя, взаєморозуміння і згода. Для журналіста немає важливішої задачі, ніж відстоювати в нас ті духовні якості, які дозволяють людям за будь-яких обставин залишатися людьми. Достовірність і повнота інформації як критерії журналістики можуть бути досягнуті тільки за умови неупередженості.

Отже, зважаючи на те, що репортаж - це жанр, який, по-перше, передбачає фотографічне відображення подій об’єктивної дійсності, а по-друге, обмежений газетним простором, журналісти використовують художню деталь як засіб оповіді, а також як засіб збудження читацької активності з метою впливу на формування читацького ставлення до описаної події.

Новація шоста. Історія світової журналістики наводить багато прикладів ефективності репортажів-застережень. Та найбільш хрестоматійний це, звичайно, факт публікації у газеті "Таймс" на початку нинішнього століття серії репортажів-застережень Роберта Ерскіна Чилдерса "Таємниці пісків". У них ішлося про можливе вторгнення орд гунів через Ла-Манш на Британські острови на початку якоїсь абсолютно нереальної для сучасників першої світової війни. За історичними переказами-легендами, прем’єр-міністр Великої Британії зібрав своїх міністрів наступного дня після виходу репортажу-застереження у газеті імперії, "над якою не заходило сонце", ввічливо поцікавився: "яких заходів вжито, щоб зупинити потенційний десант "гунів" (німців)". У результаті на початку сторіччя, після відповідної експертизи військового міністерства, на узбережжі було зведено п’ять військово-морських баз, що повністю перекрили протоку, унеможлививши вторгнення германських військ, як у першій, так і в другій світових війнах.

Отже, про ефективність репортажу-застереження під час критичних для цивілізаційного процесу моментів годі й говорити.

В Україну з її традиційно законсервованим менталітетом фантастичний репортаж прилетів традиційно з Москви. Ідеться про репортаж про велетенських щурів у московському метро, що був передрукований в газеті "Комсомольское знамя" з півторамільйонним накладом.

Масова свідомість, а за відсутністю середнього класу говорити про суспільну свідомість в Україні на початку третього тисячоліття - недоцільно, поволі почала звикати до розіграшів своїх редакторів. Але за умови фактичної фінансової катастрофи національних друкованих засобів масової інформації будь-який репортаж-попередження лишиться непоміченим або розважальним.

Хвиля репортажів-попереджень може бути спровокованою, скажімо, під час передвиборної кампанії. Проте однозначно зрозуміло, що ці репортажі з метою дискредитації політичного суперника (що трапиться, коли він "раптом прийде до влади?!") не є класичними репортажами-попередженнями як за формою, так і за змістом.

Для того, щоб написати справжній репортаж-передбачення, фантастичний репортаж в Україні, потрібний збіг багатьох чинників, а саме:

ñ Необхідність, запит масової свідомості стосовно такого виду матеріалу.

ñ Необхідний масовий засіб друкованої інформації, в якому б подібний матеріал "зазвучав". Найбільш оптимальний є, звісно, щотижневик "Бульвар" з кількасоттисячним тиражем. Нагадаємо, що долю України визначає шістдесятивідсотковий жіночий електорат, який і спонукає масову свідомість рухатися в необхідному напрямі. Саме переважно жінки купують "Бульвар", передаючи його потім іншим членам сім’ї.

ñ Писати репортаж-передбачення має або дуже досвідчений журналіст, або аматор, якого не зупиняють усталені штампи-обмеження.

ñ Знову-таки: через відсутність середнього класу, а отже наявності суспільної свідомості - масова свідомість нездатна сприйняти будь-яке попередження, оскільки їй властива інертність, локальність, а через це - неготовність до дії, боротьби, опору.

ñ Досить лояльне ставлення інвесторів даного ЗМІ до появи на його сторінках фантастичного репортажу.

ñ Наявність гарного художника, який здатний створити колаж або знайти відповідну фантастичну картинку (досвід показує, що згодиться фрагмент коміксу).

Ефективність репортажу-передбачення зумовлена тим фактом, що власне літературна фантастика лишилася в "генетичній" пам’яті покоління, яке складає основний масив покупців друкованої продукції - сорокарічних людей. Оскільки ситуація у світі має тенденції до погіршення, то і репортаж-застереження буде розвиватися незалежно від того, володіють читачі особливим сприйняттям гумору, що його прийнято називати "чорним", чи ні.

Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що термін "новації" є власне новиною для України, де всі перераховані новації дістали своє втілення з врахуванням умов національної економіки і рівня масової свідомості.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-03-09; просмотров: 104; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.120.109 (0.011 с.)