Характер та цілі шахової гри 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Характер та цілі шахової гри



 

1. Шахова партія грається між двома партнерами, які пересувають свої фігури (виконують ходи) на квадратній дошці, що називається шаховою. Партнер, який має фігури світлого кольору («Білі»), робить перший хід. Партнер, який має чорні фігури темного кольору («Чорні») робить хід у відповідь і далі гравці обмінюються ходами по черзі. Гравець одержує право ходу тільки після того, коли хід партнера зроблено.

 

2. Метою кожного з гравців є напад на короля партнера таким чином, щоб він не мав жодного ходу, за допомогою якого можна було б запобігти «взяттю» короля на наступному ході. Про гравця, який досягнув такої мети, кажуть, що він «дав мат» партнеру і виграв партію. Залишати свого короля під нападом, ставити свого короля під напад, а також брати короля партнера не дозволяється. Партнер, королю якого був даний мат, програв партію.

 

3. Якщо позиція є такою, що жоден із гравців не може поставити мат, партія закінчується внічию (див. підпункт 2 пункту 2 підрозділу 5 розділу II цих Правил).

 

Початкова позиція фігур на шаховій дошці

 

1. Шахова дошка складається з 64 однакових квадратів (сітка 8x8), по черзі світлих («білі поля») та темних («чорні поля»). Шахова дошка розміщується між партнерами таким чином, щоб найближче кутове поле праворуч від гравця було біле.

 

2. Перед початком гри один гравець має 16 світлих фігур («білі»), другий - 16 темних фігур («чорні»). Ці фігури, що звичайно позначаються відповідними символами, такі:

 

Білий король
Білий ферзь
Дві білих тури
Два білих слони
Два білих коня
Вісім білих пішаків
Чорний король
Чорний ферзь
Дві чорних тури
Два чорних слони
Два чорних коня
Вісім чорних пішаків

 

Фігури дизайну Стаунтон

 

 

 
 

3. Початкова позиція фігур на шаховій дошці є такою:

 

4. Вісім вертикальних рядів квадратів (полів) звуться «вертикалі». Вісім горизонтальних рядів квадратів (полів) звуться «горизонталі». Прямі лінії квадратів (полів) однакового кольору, що з’єднують суміжні краї дошки, звуться «діагоналі».

 

Ходи фігур

 

1. Не дозволяється ходити фігурою на поле, зайняте фігурою того ж кольору. Якщо фігуру пересунуто на поле, зайняте фігурою партнера, остання вважається взятою й усувається з шахової дошки як частина того ж ходу. Про фігуру кажуть, що вона атакує поле, якщо вона може піти чи взяти фігуру партнера на цьому полі, відповідно до пунктів 2-8 підрозділу 3 розділу II цих Правил

Фігура вважається такою, що атакує поле, навіть, якщо вона не може піти на це поле через те, що залишить «під атакою» або поставить «під атаку» короля цього ж кольору.

 

 
 

2. Слон може ходити на будь-яке поле по діагоналі, на якій він перебуває.

 

 
 

3. Тура може ходити на будь-яке поле по горизонталі чи вертикалі, на яких вона перебуває.

 

 
 

4. Ферзь може ходити на будь-яке поле по горизонталі, вертикалі чи діагоналі, на яких він перебуває.

 

5. Виконуючи ці ходи, ферзь, тура чи слон не можуть переміщуватися через поля, зайняті іншими фігурами.

 

 
 

6. Кінь може ходити на одне з найближчих полів від того, на якому він перебуває, але не на одній з ним горизонталі, вертикалі чи діагоналі.

 

7. Ходи пішака

 

1) Пішак може ходити вперед на вільне поле, що розташоване безпосередньо перед ним на тій же самій вертикалі.

 

2) Із вихідної позиції пішак може ходити, відповідно до підпункту 1пункту 7 підрозділу 3 розділу II цих Правил, або просунутися на два поля по тій же самій вертикалі, якщо обидва ці поля вільні.

 

3) Пішак може ходити на поле, зайняте фігурою партнера, що міститься попереду по діагоналі на суміжній з пішаком вертикалі, одночасно забираючи цю фігуру.

 
 

 

4) Пішак, який займає сусіднє по горизонталі поле до поля на яке потрапляє пішак партнера, що здійснює хід одразу на два поля зі своєї початкової позиції, може взяти цього пішака, немовби останній його хід був тільки на одне поле. Це взяття може бути здійснене тільки черговим ходом відразу після такого переміщення і зветься «взяттям на проході».

 

 
 

5) Коли партнер, який має право ходу, робить хід пішаком на найвіддаленішу горизонталь від своєї початкової позиції, то цей пішак повинен бути замінений на тому ж полі на ферзя, туру, коня чи слона «свого» кольору, що є частиною того ж ходу. Вибір гравця не обмежується фігурами, котрі уже було знято з дошки раніше. Ця заміна пішака на іншу фігуру зветься «перетворенням», і дія нової фігури починається негайно.

 

8. Ходи короля

 

 
 

1) Король може ходити на будь-яке суміжне поле, не атаковане жодною з фігур партнера.

 

 

2) Король може робити рокіровку. Це переміщення короля й однієї з тур того ж кольору по першій горизонталі гравця вважається одним ходом короля і виконується таким чином: король переміщується зі свого початкового поля на два поля у напрямку до тури, що стоїть на початковому полі, потім тура переставляється через короля на поле, яке він щойно перетнув.

 

 

Перед короткою рокіровкою білих. Після короткої рокіровки білих.

Перед довгою рокіровкою чорних. Після довгої рокіровки чорних.

 

 

Перед довгою рокіровкою білих. Після довгої рокіровки білих.

Перед короткою рокіровкою чорних Після короткої рокіровки чорних.

 

3) Рокіровка неможлива, якщо король уже ходив, або з тією турою, яка вже ходила.

 

4) Рокіровка тимчасово неможлива якщо поле, на якому перебуває король або поле, котре він має перетнути чи зайняти, атаковане фігурами партнера.

 

5) Рокіровка тимчасово неможлива якщо між королем і турою, з якою має бути здійснено рокіровку, перебуває інша фігура.

 

9. Король вважається «під шахом», коли його атаковано однією або кількома фігурами партнера, навіть, якщо вони не можуть піти на це поле (зайняте королем), бо в такому випадку залишать свого короля під шахом або поставлять свого короля під шах. Гравець не може робити хід, яким ставить свого короля під шах або залишає під шахом.

 

10. Хід вважається можливим, якщо всі вимоги пунктів 1-9 підрозділу 3 розділу II цих Правил у відношенні до ходу повністю виконано.

 

11. Хід вважається неможливим, якщо не всі вимоги пунктів 1-9 підрозділу 3 розділу II цих Правил у відношенні до ходу повністю виконано.

 

12. Позиція вважається неможливою якщо вона не може бути досягнута якою-небудь серією можливих ходів.

 

Виконання ходів

 

1. Кожен хід повинен здійснюватися тільки однією рукою.

 

2. При своєму ході гравець може поправити розміщення однієї чи більше фігур на їх полях, за умови, що він завчасно висловить свій намір (наприклад, сказавши «Поправляю»).

 

3. В інших випадках, за винятком попередження, передбаченого пунктом 2 підрозділу 4 розділу II цих Правил у відношенні до ходу повністю виконано, якщо гравець при своєму ході торкається на шаховій дошці з наміром зробити хід або взяття:

 

1) однієї чи більше своїх фігур - він повинен зробити хід першою фігурою, до якої доторкнувся, якщо такий хід можливий;

 

2) однієї чи більше фігур партнера - він повинен першою взяти фігуру, до якої доторкнувся, якщо таке взяття можливе;

 

3) однієї фігури кожного кольору - він повинен узяти фігуру партнера своєю фігурою, або, якщо це неможливо, зробити хід чи взяття першою фігурою, до якої він доторкнувся і якою можливо зробити хід чи взяття. Якщо неможливо виявити, чи до своєї фігури, чи до фігури партнера було перше торкання, слід вважати, що це фігура гравця, за яким черга ходу, а не його партнера.

 

4. Якщо гравець, при своєму ході:

 

1) торкається свого короля й тури, він повинен зробити рокіровку у відповідний бік, коли такий хід можливий;

 

2) навмисно торкається своєї тури а потім свого короля, то йому не дозволяється цим ходом робити рокіровку в цей бік, і до ситуації застосовується підпункт 1 пункту 3 підрозділу 4 розділу II цих Правил;

 

3) маючи намір рокірувати, торкається свого короля а потім своєї тури і рокіровка у цей бік неможлива, гравець повинен зробити інший можливий хід своїм королем, (який може включати рокіровку в інший бік). Якщо король не має можливого ходу, гравець може зробити будь-який можливий хід;

 

4) перетворює пішака, вибір нової фігури вважається завершеним, коли ця фігура доторкнулася до поля перетворення.

 

5. Якщо жодна з фігур, до якої гравець доторкнувся у відповідності до пунктів 3 та 4 підрозділу 4 розділу II цих Правил, не може зробити хід чи взяття, гравець може зробити будь-який можливий хід.

 

6. Акт перетворення пішака може буде виконаний різними шляхами:

 

1) пішак не обов’язково повинен торкнутися поля перетворення;

 

2) зняття пішака з шахової дошки та заміна його на нову фігуру може відбуватися в будь-якій послідовності;

 

3) якщо поле перетворення пішака зайняте фігурою партнера, то фігура повинна бути знята з шахової дошки.

 

7. Коли, як можливий хід чи як частина можливого ходу, фігуру відпущено на поле, робити хід на інше поле неможливо. Хід вважається зробленим:

 

1) у випадку взяття, коли взяту фігуру знято з дошки і гравець, поставивши свою фігуру на це нове поле, відпустив від неї руку;

 

2) у випадку рокіровки, коли гравець відпустив руку від тури на полі, яке перетнув король. Коли гравець відпустив руку від короля, хід ще не вважається зробленим, але гравець не має права зробити інший хід, окрім рокіровки у цей бік, якщо це можливо. Якщо рокіровка у цей бік неможлива, гравець повинен зробити інший можливий хід королем (що включає рокіровку у інший бік). Якщо король не має можливих ходів, гравець може зробити будь-який можливий хід;

 

3) у випадку перетворення пішака, коли гравець відпустив руку від нової фігури, поставленої ним на поле перетворення, а пішак був знятий з дошки.

 

8. Гравець позбавляється права заявити про порушення партнером пунктів 1-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил, якщо він сам торкається фігури з наміром зробити хід своєю фігурою або з наміром взяття фігури суперника.

 

9. Якщо гравець фізично не в змозі виконувати ходи на шаховій дошці, то для цих цілей з дозволу судді йому може бути наданий асистент.

 

Завершення партії

 

1.Перемога, поразка в партії

 

1) партія вважається виграною гравцем, який поставив мат королю партнера. Це відразу завершує гру за умови, що хід, який створив матову позицію, був виконаний у відповідності до пунктів 2-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил.

 

2) партія вважається виграною гравцем, партнер якого заявляє, що він здається. Це відразу завершує гру.

 

2. Нічия

 

1) партія вважається нічиєю, коли у гравця, за яким черга ходу, немає жодного можливого ходу і його король не перебуває під шахом. Таке ігрове становище називають «патом». Це відразу закінчує гру за умови, що хід, який створив патову позицію, був виконаний у відповідності до відповідності до підрозділу 3 та пунктів 2-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил.

 

2) партія вважається нічиєю, коли виникає позиція, у якій жоден із гравців не може поставити мат королю партнера за будь-яку кількість можливих ходів. Вважається, що така партія завершилась «мертвою позицією». Це відразу закінчує гру за умови, що хід, який створив таку позицію, був виконаний у відповідності до підрозділу 3 та пунктів 2-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил.

 

3) партія закінчується внічию при взаємній згоді партнерів під час гри. Це відразу закінчує гру.

 

4) партія може закінчитися внічию, якщо будь-яка однакова позиція виникла чи виникала на дошці тричі (див. пункт 3 підрозділу 9 розділу II цих Правил).

 

5) партія може закінчитися внічию, якщо не менше ніж останні 50 ходів поспіль зроблено кожним гравцем без пересування жодного пішака та без будь-якого взяття (див. пункт 4 підрозділу 9 розділу II цих Правил).

 

Шаховий годинник

 

1. «Шаховий годинник» - це годинник із двома циферблатами відліку часу, які з'єднані один з одним таким чином, що водночас може йти тільки годинник одного з партнерів. Термін «годинник» у Правилах шахової гри означає показник часу на одному з двох циферблатів відліку часу. Кожен циферблат має «прапорець». Термін «прапорець упав» означає кінець часу, відведеного для гравця.

 

2.Використання шахового годинника

 

1) під час партії кожен гравець, зробивши хід на дошці, повинен зупинити свій годинник і пустити годинник партнера. Після цього хід вважається «завершеним». Хід також вважається завершеним у випадку коли зроблений хід завершує партію (див. підпункт 1 пункту 1 підрозділу 5 розділу II, підпункти 1-3 пункту 2 підрозділу 5 розділу II та пункти 7-9 підрозділу 9 розділу II цих Правил) або коли гравець вже зробив наступний хід (у випадку попереднього незавершеного ходу).

Гравець повинен мати можливість зупинити свій годинник навіть якщо його партнер вже зробив свій наступний хід. Час між виконанням ходу на дошці, зупинкою свого годинника та вмиканням годинника партнера включається до часу, відведеного гравцю на цей хід.

 

2) гравець повинен зупинити годинник тією ж рукою, якою він зробив хід. Не дозволяється тримати палець на кнопці годинника або «нависати» над нею.

 

3) гравці повинні поводитись із шаховим годинником акуратно. Забороняється перемикати свій годинник до виконання свого ходу, застосовувати зайву силу при перемиканні годинника, підіймати його чи стукати по ньому. Неправильне поводження з годинником повинно каратися відповідно до пункту 3 підрозділу 12 розділу II цих Правил.

 

4) поправляти фігури на шаховій дошці дозволяється тільки гравцю чий годинник включений.

 

5) якщо гравець неспроможний використовувати годинник, то за дозволом судді може бути призначений помічник, який замість гравця виконуватиме операції з годинником. Показники годинника мають бути відповідно відкориговані суддею. Таке коригування не застосовується у випадку гравців з відповідними фізичними вадами.

 

2. Контрольні періоди

 

1) При використанні шахового годинника кожен гравець повинен зробити мінімальну кількість або всі ходи за відведений період часу і/або гравцям може додаватися певний додатковий час за кожний зроблений хід. Усе це повинно бути обумовлено заздалегідь.

 

2) час, заощаджений гравцем упродовж одного контрольного періоду, додається до його наявного часу в наступному контрольному періоді, за умови використання відповідного контролю часу. При контролі з відстрочкою обидва гравці одержують, певний «основний ігровий час». Крім того, вони одержують «фіксований додатковий час» на кожний хід. Відлік основного часу «на обдумування ходу» починається тільки після закінчення фіксованого додаткового. У випадку, якщо гравець зупиняє свій годинник до закінчення цього фіксованого додаткового часу, основний ігровий час не змінюється, незалежно від розміру витраченого додаткового часу.

 

3) відразу ж після падіння прапорця необхідно перевірити умови підпункту 1 пункту 2 підрозділу 6 розділу II цих Правил.

 

4) До початку гри суддя вирішує, де розмістити шаховий годинник.

 

3. Запізнення на партію

 

1) у призначений для початку гри час пускається годинник «Білих».

 

2) регламент змагання (турніру) повинен передбачати дозволений час запізнення на партію. Будь-який гравець програє партію, якщо він запізнюється до шахової дошки на час більший ніж передбачений регламентом або суддя не вирішить інакше.

 

3) якщо регламент змагання передбачає не нульовий дозволений час запізнення та у випадку коли обидва гравці не присутні під час початку гри застосовується наступне. «Білі» втрачають весь час до свого прибуття, якщо інше не передбачено регламентом змагання, або суддя не вирішить інакше.

 

4) вважається, що прапорець гравця впав, коли суддя зафіксує цей факт чи коли законну заяву про це зроблено одним із гравців.

 

5) якщо гравець не завершив встановлену кількість ходів у відведений час, партія вважається програною цим гравцем, за винятком випадків застосування одного з наступних підпунктів: підпунктів 1-2 пункту 1 підрозділу 5 розділу II або підпунктів 1-3 пункту 2 підрозділу 5 розділу II цих Правил. Проте, партія визнається нічиєю, якщо позиція є такою, що партнер не може дати мат якою-небудь серією можливих ходів.

 

4. Порушення

 

1) кожне показання шахового годинника вважається остаточним за умови відсутності явних дефектів. Шаховий годинник із явним дефектом підлягає заміні суддею, який повинен бути максимально об'єктивним при встановленні показників на заміненому шаховому годиннику.

 

2) якщо під час гри з’ясувалось, що хоча б один з годинників був налаштований некоректно, будь який гравець або суддя повинен одразу зупинити обидва годинники. Суддя, при необхідності, повинен зробити коректні установки, відрегулювати час та лічильник ходів. При цьому суддя повинен бути максимально об'єктивним.

 

3) екрани, монітори або демонстраційні шахові дошки, що показують поточну позицію на дошці, ходи та їх кількість, і годинники, котрі до того ж показують кількість зроблених/завершених ходів, дозволяється розміщувати в ігровому залі. Проте гравець не може робити будь-яких заяв, що ґрунтуються тільки на показаннях цих приладів.

 

5. Падіння прапорців

 

1) якщо обидва прапорці впали і неможливо з'ясувати, чий прапорець упав першим, то партію слід продовжити, якщо це станеться у будь-який період гри, за винятком останнього періоду (коли мають бути зроблені всі ходи, що залишилися).

 

2) якщо обидва прапорці впали і неможливо з'ясувати, чий прапорець упав першим, то партію слід вважати нічиєю, якщо це станеться в останній період гри.

 

6. Зупинка годинника

 

1) якщо партію необхідно перервати, суддя повинен зупинити шаховий годинник.

 

2) гравець може зупинити годинник тільки для того, щоб звернутися по допомогу до судді, наприклад, коли мало місце перетворення пішака, а потрібної фігури у його розпорядженні немає.

 

3) суддя вирішує, коли слід поновити партію, у будь-якому випадку.

 

4) якщо гравець зупинив годинник для звернення до судді по допомогу, суддя повинен вирішити, чи має гравець достатні причини для такого звернення. Якщо буде визначено, що гравець не мав поважних причин для зупинення годинника, він повинен бути покараний у відповідності до пункту 3 підрозділу 12 розділу II цих Правил.

 

Різні порушення

 

1. Якщо сталося порушення і треба відновити позицію, що передувала цьому порушенню, судді слід з усією можливою об'єктивністю визначити, який час встановити на годиннику(це включає його право залишити показники шахового годинника без корегування). Він також повинен, якщо це необхідно, відрегулювати лічильник ходів на годиннику.

 

2. Якщо під час гри виявляється, що в початковій позиції фігури було розміщено неправильно, партію слід скасувати й почати нову гру.

 

3.Якщо під час гри виявляється, що єдиною помилкою є розміщення шахової дошки всупереч пункту 1 підрозділу 2 розділу II цих Правил, партія триває, але позицію, що виникла, слід перенести на правильно розміщену дошку.

 

4. Якщо партію було розпочато фігурами протилежного кольору, гра триває, якщо суддя не вирішить інакше.

 

5. Якщо гравець зсунув одну чи декілька фігур, він повинен відновити правильну позицію за рахунок свого часу. При необхідності будь-який гравець або партнер зупиняє шаховий годинник і запрошує суддю. Суддя може накласти стягнення на гравця, який порушив розташування фігур.

 

6. Якщо під час гри суддя або один з гравців виявляють, що було завершено неможливий хід, слід негайно відновити позицію, що передувала цьому неможливому ходу. Якщо позицію безпосередньо перед порушенням не можна відновити, партія триває з останньої перед порушенням позиції, яку можна відновити. Пункти 3 та 7 підрозділу 4 розділу II 2 цих Правил застосовуються для ходу, що замінює неможливий. Далі партію слід продовжити з поновленої позиції.

Якщо гравець робить хід пішаком на найвіддаленішу горизонталь від своєї початкової позиції, перемикає шаховий годинник не замінивши пішака на нову фігуру, то такий хід вважається неможливим. Пішак повинен бути замінений на ферзя того ж самого кольору.

 

7. Після дії, що описана у пункті 6 підрозділу 7 розділу II цих Правил, за перший неможливий хід гравця суддя додає супернику дві хвилини додаткового часу; після другого неможливого ходу того ж гравця суддя зараховує йому поразку у цій партії. Проте, якщо партнер не може дати мат гравцю якою-небудь серією можливих ходів, результат партії - нічия.

 

8. Якщо у ході гри буде з'ясовано, що хоча б одна фігура була зміщена зі свого поля, треба відновити позицію, яка була до порушення. Якщо позиція безпосередньо перед порушенням не може бути відновлена, партію слід продовжити з останньої перед порушенням позиції, яку можна відновити. Після цього партія продовжується, починаючи з відновленої позиції.

 

Запис ходів

 

1.У процесі гри кожен гравець зобов'язаний записувати свої ходи і ходи партнера, чітко й розбірливо, наскільки можливо, алгебраїчною нотацією (див. підрозділ 13 розділу II цих Правил) на бланку, встановленому для цих змагань. Забороняється записувати ходи заздалегідь, якщо тільки гравець не вимагає нічию згідно з пунктами 3 або 4 підрозділу 9 розділу II цих Правил або у випадку відкладання партії згідно з підрозділом 17 розділу II цих Правил.

 

2.Бланк запису повинен використовуватися тільки для запису ходів, показань часу, пропозицій нічиєї, справ, що мають відношення до заяви та інших даних, що мають відношення до гри.

Гравець, якщо бажає, може відповісти на хід партнера раніше, ніж записати його. Він повинен записати свій попередній хід перед тим, як зробити наступний.

Обидва гравці повинні позначати пропозицію нічиєї на бланку символом (=).

Якщо гравець не може вести запис на бланку, то він може надати для запису ходів асистента, який є прийнятним для судді. Показання його годинника мають бути відповідно відкориговані суддею. Таке коригування не застосовується у випадку гравців з фізичними вадами.

Бланк запису має бути доступним судді протягом всієї партії. Бланки запису є власністю організатора змагання.

 

3. Якщо у гравця залишилось на годиннику менш ніж 5 хвилин до контролю і йому не додаються додаткові 30 секунд чи більше після кожного ходу, тоді до закінчення цього контрольного періоду він не зобов'язаний виконувати вимоги пункту 1 підрозділу 8 розділу II цих Правил.

 

4. Якщо згідно з пунктом 3 підрозділу 8 розділу II цих Правил обидва гравці припиняють запис партії, суддя або його помічник повинні, по можливості, бути присутніми і вести запис. У цьому випадку, відразу ж після падіння одного з прапорців, суддя повинен зупинити шаховий годинник. Потім обидва гравці мають відновити свої записи партії, використовуючи запис судді або бланк партнера.

 

5. Якщо тільки один із гравців не вів запис партії згідно з пунктом 3 підрозділу 8 розділу II цих Правил, він повинен відновити свій запис повністю, відразу ж після падіння прапорця, раніш, ніж зробить хід на дошці. Гравець може скористатися бланком партнера за умови, що за ним черга ходу, але він повинен повернути його раніш, ніж зробить хід.

 

6. Якщо повний запис партії відсутній, гравці повинні відновити партію на іншій дошці під контролем судді або його асистента. Суддя повинен спочатку записати фактичну позицію, що виникла, показання годинника та чий годинник включений, кількість зроблених/завершених ходів, якщо ця інформація доступна, перед тим, як почнеться відновлення запису.

 

7. Коли неможливо відновити запис партії до позиції, що виникла, і тому неможливо визначити, чи перевершив гравець відведений йому час, наступний хід вважають першим наступного контрольного періоду часу, якщо немає доказів, що було зроблено більше ходів.

 

8. По завершенні гри обидва гравці повинні підписати обидва бланки запису партії, вказавши результат гри. Навіть якщо результат неправильний, він повинен залишатися, доки суддя не вирішить інакше.

 

Нічия

 

1. Регламент змагання може передбачати, що без згоди судді гравці не мають права погоджуватися на нічию раніше певної кількості або всіх ходів.

 

2. Проте, якщо регламент змагання не забороняє погоджуватися на нічию, тоді застосовується наступне. Гравець, який бажає запропонувати нічию, повинен це зробити після свого ходу на дошці, перед перемиканням свого годинника. Така пропозиція в будь-який інший момент гри теж має силу, але пункт 7 підрозділу 11 розділу II цих Правил повинен бути взятий до уваги. Не дозволяється супроводжувати пропозицію будь-якими умовами. В усіх випадках пропозицію не можна взяти назад і вона залишається в силі, доки партнер прийме її або відхилить усно чи зробивши хід, або ситуація завершиться якимось іншим шляхом.

Пропозицію нічиєї обидва гравці повинні позначати на своїх бланках відповідним символом (=).

Вимога нічиєї за пунктами 3 або 4 підрозділу 9 розділу II цих Правил повинна трактуватися як пропозиція нічиєї.

 

3.Партія закінчується внічию на вимогу гравця, за яким черга ходу, коли одна й та ж позиція втретє (не обов'язково повторенням ходів) може виникнути, якщо він спочатку запише свій хід на бланку і заявить судді про свій намір зробити цей хід, або щойно виникла та доповнена заявою гравця при своєму ході.

Позиції вважаються однаковими, коли має чергу ходу той самий гравець, фігури одного й того ж найменування й кольору займають ті ж самі поля і можливі ходи всіх фігур в обох партнерів ті ж самі.

Позиції не вважаються однаковими, коли пішак, що міг бути взятий на проході, вже не може буде взятий таким самим чином або король чи тура які мали право на рокіровку втратили його через зроблений хід. Право на рокіровку втрачається лише після того, як відповідні король чи тура зроблять хід.

 

4. Партія закінчується внічию на законну вимогу гравця, за яким черга ходу, коли:

 

1) він записує хід (який вже не можливо замінити на інший) на бланку і заявляє судді про свій намір зробити цей хід, який веде до того, що останні 50 ходів зроблено кожним гравцем без переміщення будь-якого пішака і без узяття будь-якої фігури;

 

2) останні 50 ходів кожним гравцем було зроблено без переміщення будь-якого пішака і без узяття будь-якої фігури.

 

5. Якщо гравець торкається фігури як зазначено у пункті 3 підрозділу 4 розділу 2 цих Правил, він на цьому ході втрачає право вимагати нічию згідно пунктів 3 або 4 підрозділу 9 розділу II цих Правил.

 

6. Якщо гравець вимагає нічию відповідно до пунктів 3 або 4 підрозділу 9 розділу II цих Правил, він або суддя може відразу ж зупинити обидва годинники (див. підпункти 1-2 пункту 6 підрозділу 6 розділу II цих Правил). Відмовитись від своєї заяви гравець не має права.

 

1) якщо з'ясується, що вимога коректна, партія відразу ж визнається нічиєю.

 

2) якщо з'ясується, що вимога некоректна, суддя повинен додати дві хвилини до часу, що залишився у партнера. Потім партія повинна бути продовжена. Якщо вимога базувалась на ході, який гравець мав намір зробити, то цей хід повинен бути зроблений відповідно до підрозділів 3 та 4 розділу II цих Правил.

 

7. Партія закінчується внічию якщо однакова позиція (у визначенні пункту 3 підрозділу 9 розділу II цих Правил) виникла щонайменше після п’яти послідовних ходів кожного гравця.

 

8. Партія закінчується внічию після будь-якої серії 75 послідовних ходів завершеної обома гравцями без ходів пішака і без узяття будь-якої фігури (за винятком коли останній хід відповідає вимогам підрозділу 3 розділу II та пунктів 2-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил та приводить до мату).

 

9. Партія закінчується внічию, коли виникає позиція, в якій мат не можна поставити якою-небудь серією можливих ходів. Це негайно закінчує партію, за умови, що хід, який призвів до фінальної позиції, відповідав вимогам підрозділу 3 розділу II та пунктів 2-7 підрозділу 4 розділу II цих Правил.

 

Облік результатів

 

Якщо інше не передбачено регламентом змагання, гравець, що виграв партію або переміг за рахунок покарання партнера за недотримання правил, отримує одне очко (1); гравець, що програв партію або був покараний, не отримує жодного очка (0); у випадку нічиєї обидва гравці отримують по півочка (½).

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-05; просмотров: 220; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 44.220.182.198 (0.158 с.)