Тема 6. Проблема субстанції та Абсолюту в новочасній філософії 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 6. Проблема субстанції та Абсолюту в новочасній філософії



 

1. Розвиток індустріальної цивілізації у Новий час зумовив:

а) руйнацію творчих ініціатив у різних сферах суспільного життя

б) використання певних стереотипів поведінки або мислення

в) деїстичну спрямованість онтології

2. Хто вперше увів поняття “субстанції”?

а) Бекон; б) Декарт; в) Гольбах; г) Ламетрі.

 

3. Яке з наведених нижче тверджень є визначенням субстанції?

А. Субстанція – це невизначений субстрат, з якого утворюються всі речі.

В. Субстанція – це сама природа, що існує об’єктивно поза свідомістю людини.

С. Субстанція – це першоматерія матерія, з якої утворюються всі речі.

D. Субстанція – це самодостатня основа всього існуючого, яка не потребує нічого для

свого існування.

 

4. Хто з нижче названих філософів обстоював дуалізм?

А. Спіноза. В. Демокріт. С. Анаксимен. D. Парменід. E. Декарт.

 

5. Хто започатковує деїстичну позицію в онтології Нового часу?

а) Б. Спіноза б) Р. Декарт

в) Ґ. Ляйбніц г) Ф. Бекон

 

6. Які з наук вплинули на спосіб філософування Р. Декарта?

а) фізіологія б) астрономія

в) риторика г) математика

 

7. Основоположною настановою європейської філософії Нового часу було:

а) впровадження процедур мовної реконструкції

б) активне використання ідеї неоплатонізму

в) надання філософській істині математичного характеру

г) поєднання спекулятивної догматики з елементами аристотелізму

 

8. До якого історико-філософського періоду можна віднести вислів “Без математики не проникнути в основи метафізики”?

а) Нового часу б) постмодернізму

в) Романтизму г) патристики

 

9. Чи можуть догмати релігії та правила віри бути предметом наукового доказу, на думку Р. Декарта?

а) лише догмат існування Бога б) ні, жодні

в) так, усі г) так, молитви

 

10. Згідно з деїстичним світоглядом:

а) Бог відіграє вирішальну роль в історичному процесі усього людства від часу його виникнення

б) Бог творить світ, надаючи йому перший поштовх, а далі не втручається в перебіг природних і соціальних процесів

в) провідну роль у цивілізаційному розвитку починають відігравати технології

 

11. Виберіть правильне твердження: Деїзм – це онтологічне вчення, згідно з яким

А. Бог творить світ, а надалі не втручається в перебіг природних процесів, залишаючись трансцендентним щодо світу.

В. Бог творить світ і зливається зі світом.

С. Бог творить світ актом своєї волі з нічого, постійно утримує світ, залишаючись трансцендентним щодо світу.

 

12. Принцип філософських вчень, які визначаючи Бога першопричиною світу,

заперечували подальше його втручання в природні процеси як природи,

так і розвитку суспільства в цілому – це:

а) гедонізм; б) детермінізм; в) догматизм; г) деїзм.

 

13. У філософії Р. Декарта Бог виступає як субстанція:

а) нестворена; б) короткотривала; в) вічна; г) випадкова; д) незмінна; е) штучна;

 

14. За Р.Декартом, Бог проявив себе у таких субстанціях:

а) номіналістичній і реалістичній б) матеріальній і духовній

в) просторовій і часовій г) об’єктивній і суб’єктивній

 

15. Що є істотною властивістю субстанції, без якої вона не може існувати?

а) реальність б) сваволя

в) атрибут г) синтез

 

16. За Р. Декартом, головним атрибутом духовної субстанції є:

а) мислення б) протяжність

в) системність г) часовість

 

17. Мисляча субстанція у філософії Рене Декарта – це:

  • ідеал
  • тіло
  • душа
  • буття

 

18. За Р. Декартом, похідними атрибутивними ознаками мислячої субстанції є:

  • уява, почуття, бажання
  • тілесність, матеріальність, технічність
  • адаптація, урбанізація, реалізація
  • утопічність, протяжність, часовість

 

19. За Р. Декартом, атрибутом матеріальної субстанції є:

а) подвійна істина б) протяжність

в) якість г) думка

 

20. За Р. Декартом, похідними атрибутивними ознаками матеріальної субстанції є:

а) архе, пропорція, субординація; б) структура, елемент, субстрат; в) фігура, положення, рух;

г) діалог, сумнів, суб’єктивне відчуття.

 

21. У розумінні Р. Декарта, природа є:

а) виявом матеріальної субстанції б) тим, що витворене мистецтвом

в) поверхневим сприйняттям дійсності г) сукупністю явищ

 

22. Згідно картезіанської онтології, протяжність є просторово:

а) перервною б) змодельованою

в) неперервною г) ілюзорною

 

23. Як Р. Декарт розуміє рух?

а) як переміщення під дією зовнішньої сили

б) як результат впливів природного середовища

в) як мірило оцінки реального стану речей

г) як гранична регулятивна мета людських дій

 

24. Закон збереження руху про постійну кількість руху і спокою в тілесному світі Р. Декарт вивів з:

а) ієрархії структур різних об’єктів б) математичної імовірності

в) незмінності Божистої сутності та його дії г) медитативних практик

 

25. Чи вірно, за вченням Р. Декарта, що матеріальна й ідеальна субстанції потребують для свого існування Бога?

а) так; б) ні.

 

26. Самосвідомість, за Р. Декартом, є виявом:

а) мислячої субстанції б) психологічної потреби людини

в) знеособлення людини г) орієнтації на проблеми людської долі

 

27. Чи вірно, що у міркуваннях Р. Декарта власне Я людини є досконалим?

а) так; б) ні.

 

28. Декартівський принцип “Я мислю, отже, існую” означає:

а) заперечення випадкових та нічим некерованих вчинків

б) безкорисливу діяльність на користь суспільства

в) егоїстичне прагнення людини до задоволення насамперед своїх потреб

г) без самосвідомості немає мислення, духу, душі

 

29. Суть дуалізму Р. Декарта полягає у тому, що:

а) фізичні і психічні процеси в людському організмі існують паралельно

б) фізичні і психічні процеси в людському організмі впливають одні на одних

в) людський організм функціонує за механічними законами

г) тіла самі собою не можуть ні започаткувати, ні призупинити рух

 

30. Онтологія Р. Декарта формувала світогляд:

а) егалітарний б) прагматичний

в) догматичний г) міфологічний

 

31. Пантеїстичне розуміння субстанції у новочасній філософії запропонував:

  • Барух Спіноза
  • Джон Лок
  • Блез Паскаль
  • Джон Берклі
  • Ґотфрід Ляйбніц

 

32. Тотожність Бога з Природою називаємо:

а) космогонією б) пантеїзмом

в) координацією г) ноосферою

 

33. Субстанція у розумінні Б. Спінози – це:

а) божественна премудрість б) субординація

в) причина самої себе г) чуттєва картина реальності

 

34. Бог у розумінні Б. Спінози:

а) іманентна причина всіх речей б) діюча ззовні причина щодо природи

в) серія фіксованих ознак речей г) продукт діяльності колективного несвідомого

 

35. Якими характеристиками Б. Спіноза наділяє субстанцію?

· часова, скінчена і прекрасна

· вічна, нескінченна, неподільна

· хаотична, недосконала, смертна

  • ізольована, інтегральна, симетрична

 

36. Як називається головний твір Спінози?

а) “Роздуми про метод”; б) “Етика”;

в) “Метафізичні роздуми”; г) “Новий Органон”.

 

37. У якому стилі написана “Етика” Б. Спінози?

  • математичний виклад філософського знання
  • віршований виклад філософського знання
  • описовий виклад філософського знання

 

38. Які атрибути субстанції, за Барухом Спінозою?

  • протяжність і мислення
  • матерія і форма
  • ерос і танатос
  • рух і спокій

 

39. Модуси, як одиничні прояви єдиної та неподільної субстанції, містять у собі, за Б. Спінозою:

а) Божисту сутність б) генетичні коди

в) вічність г) випадковість

 

41. Б. Спіноза вважає людину складним модусом, тому що:

а) у ній поєднане скінчене і нескінченне, вічне і тлінне

б) вона наділена здатністю мовити і спілкуватися

в) вона осмислює й долає відчуття своєї скінченності

 

42. Твердження Б. Спінози про те, що “Свобода – це пізнана необхідність” ґрунтується на тезі про те, що:

а) людина повинна керуватися сліпим життєвим пориванням задля виживання

б) людина під впливом пізнання та технологічного прогресу пригноблює свою душу та розбещується

в) людина як розумна істота підлягає необхідності, але також здатна її пізнавати й досягати певного рівня свободи

 

43. Хто автор твору “Монадологія”?

а) Лок; б) Спіноза; в) Ляйбніц; г) Декарт; д) Кант

 

44. Хто запропонував вчення про монади як першооснову світу?

а) Спіноза; б) Гассенді; в) Лок; г) Ляйбніц; д) Берклі

 

45. Монади, за Ґотфрідом Ляйбніцем, це:

А) духовні атоми буття; В) фізичні атоми буття; С) елементарні частинки

 

46. Які характерні риси монад, за Ґотфрідом Ляйбніцем:

а) вічні; б) смертні; в) активні; г) духовні; д) фізичні; е) пасивні

 

47. Хто вперше запропонував визначення матерії як субстанції?

а) Спіноза; б) Лок; в) Гольбах; г) Гассенді; д) Берклі

 

48. Хто запропонував гіпотезу про походження Всесвіту?

а) Фіхте; б) Шелінґ; в) Кант; г) Гегель; д) Конт

 

49. Хто вважав першоосновою світу Абсолютну ідею?

а) Фіхте; б) Шелінґ; в) Кант; г) Гегель; д) Конт

 

50. Кому з представників німецької класичної філософії належить формулювання

головних принципів діалектики:

а) Геґелю в його філософській системі,

б) Шелінґу в його філософії трансцендентального ідеалізму;

в) Фойєрбаху в його вченні про людину.

 

51. Теорію якого методу розробив Г. Геґель:

а) аналітичного; б) діалектичного; в) герменевтичного; г) діалогічного; д) структурного;

 

52. В онтології Ґ. Геґель виражає позицію:

а) дуалізму, тому що в своїй діалектиці відштовхується від принципу тотожності мислення та буття;

б) ідеалістичного монізму, тому що за першопочаток бере Світовий Розум;

в) плюралізму, тому що субстанцією світу, згідно з Ґ. Геґелем, є Абсолют, Абсолютна ідея, Світовий Розум.

 

53. Хто розробив діалектичний метод як теорію розвитку Абсолютної ідеї?

а) Кант; б) Геґель в) Шелінґ; г) Фіхте; д) Фройд;

 

54. В онтології Ґ. Геґель виражає позицію:

· дуалізму, тому що в своїй діалектиці відштовхується від принципу тотожності мислення та буття;

· ідеалістичного монізму, тому що за першопочаток бере Світовий Розум;

· плюралізму, тому що субстанцією світу, згідно з Ґ. Геґелем, є Абсолют, Абсолютна ідея, Світовий Розум.

 

55. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює джерело змін?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

56. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює механізм розвитку?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

57. Який закон діалектики (за Геґелем) пояснює напрям розвитку?

а) закон єдності й боротьби протилежностей;

б) закон заперечення заперечення;

в) закон взаємного переходу кількісних змін у якісні.

 

58. Які елементи включає філософська система Ґ. Геґеля?

А. Науку віри. Філософію природи. Філософію техніки.

В. Науку логіки. Філософію природи Феноменологію духу.

С. Науку життя. Філософію природи. Філософію мови.

 

59. Яка тріада понять розкриває зміст закону заперечення заперечення, за Ґ. Геґелем?

А. Кількість-якість-міра

В. Теза-антитеза-синтеза

С. Тотожність-відмінність-суперечність

 

60. У філософії А. Шопенгавера Абсолютом є:

а) воля до влади; б) воля до життя; в) воля до культури; г) воля до політики

 

Дайте визначення наступних понять:

Деїзм

Субстанція (за Декартом)

Атрибут

Субстанція (за Б. Спінозою)

Монада (за Ляйбніцем)

Матерія (у матеріалізмі ХVIII ст.)

Абсолютна ідея (за Геґелем)

Діалектика (за Геґелем)

Абсолют (за Шелінґом)

Абсолют (за Шопенгавером)

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-26; просмотров: 204; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.59.122.162 (0.064 с.)