Тема 3. Стародавня філософія: становлення філософських традицій 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 3. Стародавня філософія: становлення філософських традицій



1. Західна модель ставлення до світу передбачає:

а) адаптацію до суспільного життя, збереження цінностей сім’ї, роду, спільноти, нації;

б) культивування дбайливого ставлення до природи і усього живого в ній;

в) активне перетворення природи, пошанування цінностей свободи, правової держави, суверенності особи.

 

2. В основі моделі східного світосприйняття лежить:

а) гармонійність і цілісність внутрішнього світу людини, глибинний взаємозв’язок з природою та шанування своєї культури;

б) панування людини над природою, ідеал прогресу, раціональність та прагматизм;

в) визнання розвитку, що опирається переважно на наукове знання і техніку

 

3. В основі поділу на східний і західний тип світогляду є:

а) географічне розташування;

б) релігійні переконання;

в) історико-часовий розподіл;

г) особливості світосприйняття і ставлення до світу.

 

4. Світоглядні ідеї Індії і Китаю виражають:

а) західний тип культури;

б) східний тип культури;

в) елементи обох типів культури;

г) в переважній більшості, західні ідеали.

 

5. Основні три періоди розвитку філософської думки Індії:

1) ведичний – епічний – період сутр і схоластики

2) індуїзм – брахманізм - еллінізм

3) ведичний – індуїзм – брахманізм

4) буддизм – джайнізм – стоїцизм

 

6. Які світоглядні принципи обстоювала давньоіндійська філософія?

А. Живи без страху. В. Живи сам та іншим жити не заважай. С. Живи для інших.

D. Не чини зла ні помислами, ні діями. E. Живи розумно й мудро. F. Пізнай себе.

 

7. Які риси давньоіндійського світогляду зумовили філософське осмислення людини й світу?

а) відсутність дихотомії світу та людини

б) пасивність у практичному житті

в) імпульсивність

г) самозаглибленість

д) фундаменталізм

е) логічне мислення

 

8. Засновника буддизму цікавлять такі проблеми, як:

а) створення світу;

б) невід’ємність життя і страждання;

в) виникнення душі і тіла;

г) контроль над почуттями, розумом і інтелектом.

 

9. Феномен страждання є центральним поняттям:

а) у даосизмі; б) у легізмі; в) у конфуціанстві; г) у буддизмі.

 

10. Чи вірно, що Упанішади (коментарі до Вед) складаються з морально-ціннісних повчань?

а) так, б) ні

 

11. Що для індусів означає “слідувати дгармі”?

а) вільно й повно реалізувати себе у межах головного морального закону, який керує життям Усесвіту

б) поступово проходити стадії духовного й інтелектуального розвитку

в) досягати надзвичайної концентрації внутрішніх сил й розвивати ініціативу

г) не підлягати зовнішнім впливам

 

12. У чому суть кармічного закону?

а) поєднує прямо протилежні твердження

б) визначає порядок перевтілення, який залежить від поведінки та доброчинності людини

в) спростовує питання про існування Бога

г) містить в собі знання про усі форми існуючого, але в прихованому стані

 

13. Чи вірно, що кармічний закон дозволяє людині часом бути нетолерантними й гнівними?

а) так

б) ні

 

14. “Сансара” у східному розумінні це:

а) пригадування усіх перевтілень душі

б) один з головних ступенів просвітлення

в) неперервний перебіг народження, смерті та наступного перевтілення душі

г) концепція божественного творення людини

 

15. Істинна сутність життя, за давньоіндійською філософією, полягає у:

а) духовних терпеливих зусиль, рівновазі, вдумливому спогляданні істини буття

б) метушінні, активній позиції у досягненні багатства та влади

в) чуттєвій повноті, важкій праці, мандрах

г) тимчасову припущенні якогось положення, істинність якого буде доведена пізніше

 

16. Філософію в Давній Індії називали:

1) Душмани. 2) Даршани. 3) Дерибани. 4) Упанішади. 5) Брахмани.

17. Чи вірно, що в давньоїндійській філософії космос (світобудову) розуміли як царство ілюзії (майя), марево, оману?

1) Так. 2) Ні.

 

18. Брахман як духовна першооснова світу у світогляді індусів є:

а) раціональним і пізнаваним

б) ірраціональним, але пізнаваним

в) забороненою темою для розміркувань

г) ірраціональним і неосяжним

 

19. Кастова регламентація життя індусів обмежувала творчу самореалізації в реальному житті, а звідси і світоглядна орієнтація на:

1) втечу від світу. 2) адаптацію до світу. 3) активне перетворення світу. 4) втечу від життя. 5) адаптацію до соціуму.

 

20. Головною проблемою філософських вчень Давньої Індії було розуміння:

а) життя як страждання б) життя як розкоші

в) життя як навчання г) життя як сну

 

21. Спосіб наближення до досконалого брахмана й поєднання з ним передбачає:

а) мовчанку та жертвоприношення

б) приналежність до вибраної касти

в) шлях самопізнання, словом й способом життя та поведінки

г) вегетаріанство, фізичні вправи, молитви

 

22. Чи вірно, що в давньоіндійській філософії усі вчення толерантно співіснували поміж собою?

а) так

б) ні

 

23. Чи вірно, що буддизм і джайнізм належать до неортодоксійних староіндійських вчень?

а) так

б) ні

 

24. Які характерні риси релігійно-філософської школи джайнізму?

а) вчення про переселення душ б) заперечення кастового поділу

в) святість вед г) індивідуальне самовдосконалення

д) аскетизм є) жертвоприношення

 

25. Згідно з філософією джайнізму, шлях до спасіння визначають:

а) максимальна єдність душі і тіла

б) досконала віра, досконале знання, досконала поведінка

в) прагнення людини до колективного щастя

г) перевага егоїстичного над альтруїстичним

 

26. Які з тверджень належать до головних положень буддизму?

а) світ завжди переповнений стражданнями

б) свідомість здатна саморефлектувати

в) причиною страждань є жага людських бажань

г) шлях звільнення від страждань – у згасанні бажань

ґ) шлях звільнення від страждань є каяття

д) причиною страждань є брак свободи

 

27. Що означає стан “нірвани”?

згасання примарних пристрастей, який досягається лише через духовне самовдосконалення

фізичне знищення пристрастей

найвищий ступінь розуміння священних текстів

 

28. У розумінні буддистів, правильна мова означає:

а) граматичну й стилістичну точність мови

б) утримання від брехні, наклепів й безсенсовних розмов

в) вживання у побуті лише однієї, державної мови

г) есперанто

 

29. Що, на думку давньоіндійських філософів, привносить цивілізаційний поступ?

а) дисгармонію космосу

б) гармонію космосу

в) наближення космосу

г) поширення ноосфери

 

30. Які духовно-культурні джерела давньокитайської філософії?

A. Літопис. B. Упанішади. C. Книга пісень. D. Книга перемін. E. Біблія.

 

31. Чи вірно, що давньокитайський світогляд орієнтував на нововведення та негативне ставлення до традицій?

1) Так. 2) Ні.

 

32. Які світоглядні засади визначали філософування Стародавнього Китаю?

а) слідування ритуалам і культу предків б) бунтівливість стосовно будь-якої влади чи ієрархії

в)) прагнення змінювати світ г) позитивне ставлення до інновацій

ґ) невтручання у державні справи ж) любов до життя та форм його прояву

 

33. Які принципи лежать в основі давньокитайського світогляду?

а) принцип невтручання б) живи для інших, слідуй обов’язку

в) дотримання традицій г) живи сам та іншим жити не заважай

д) прагнення змінювати світ е) не чини зла ні помислами, ні діями

 

34. Які школи репрезентують “золотий вік” давньокитайської філософії?

А. Конфуціанство, моїзм, легізм, даосизм

В. Буддизм, джайнізм, міманса, санкх’я

С. мілетська, піфагорійська, елейська, епікурейська

 

35. Чи вірно, що давньокитайська філософії космосоціологічна (життя окремої людини підпорядковане стабільності й вимогам суспільства)?

а) так

б) ні

 

36. Основні положення конфуціанства стосуються:

а) ситуації вибору між головними та вторинними інстинктами

б) нових можливостей для філософської діяльності

в) відносин між людьми за принципами гуманності, справедливості

г) поширення релігійного вчення про помилковість людського пізнання

 

37. Основна проблема, яку вирішувало конфуціанство, це

А. Подолання страждання душі шляхом самопізнання.

В. Мудрої організації суспільного життя шляхом дотримання ритуалів.

С. Щастя й доброчинності людини на основі поняттєвого знання.

 

38. Який спосіб пізнання істини сповідує конфуціанство?

а) діалог, у якому вчитель промовляє істину для учня

б) діалог, у якому народжується істина

в) суперечка, на основі якої постала модель оксфордських дебатів

г) форму доведення від супротивного

 

39. Що для Конфуція означало дотримуватися ритуалів?

а) суспільне процвітання, добробут у державі й умиротворення самого себе

б) консервативний шлях, який не дозволяє стати благородним

в) деструктивна причина, що стримує вічний рух у Всесвіті

г) спосіб захисту від громадянських демократичних ініціатив

 

40. “Благородній людині” у розумінні Конфуція притаманні:

· вихованість у словах

· правдивість у вчинках

· вимогливість до себе

· вимогливість до людей

· сліпе наслідування інших

· корисливість у вчинках

 

41. Чи вірно, що Конфуцій вбачав ідеал порядку в майбутньому?

а) так

б) ні

 

42. Принцип гуманності конфуціанства стверджує:

а) Не роби іншим того, чого не бажаєш собі

б) Живи мудро, керуючись власним розумом

в) Слідуй дгармі, вільно і повно реалізуй себе

 

43. Де вважали дао першоосновою і законом Всесвіту?

а) у Давній Індії; б) у Давньому Китаї; в) у Єгипті; г) у Месопотамії; ґ) у Давній Греції.

 

44. Яка школа заперечувала позитивний вплив освіти, оскільки народом,

що має багато знань важко керувати:

а) моїсти; б) буддисти; в) конфуціанці; г) даосисти.

 

45. Яку філософську традицію започаткував Сократ?

а) Ірраціонально-прагматичну;

б) Раціонально-теоретичну;

в) Ірраціонально-містичну;

 

46. Сократ основну увагу в своїх міркуваннях приділяв:

а) космосу та законам його розвитку;

б) людині та внутрішнім чинникам її дій;

в) співвідношенню світу ідей та світу речей;

г) політичному устрою держави;

д) атомістичній теорії.

 

47. Яка основна проблематика філософії Сократа?

А. Пізнання природних явищ. В. Пошук першопричин світу.

С. Доброчинність і щастя. D. Пізнання суспільних явищ.

 

48. Яку працю написав Сократ:

а) “Пізнай самого себе”; б) “Маєв тика”; в) “Діалоги”;

г) “Іронія в спілкуванні’; ґ) всі перелічені; д) жодної праці не написав.

 

49 Який метод використовував Сократ у своїх бесідах:

а) критичний; б) герменевтичний; в) діалектичний;

г) дедуктивний; ґ) компаративний.

 

50. Маєвтика – це:

а) принцип регулювання майнових відносин;

б) позиція людини в світі виражена принципом «мати» чи «бути»;

в) синонім іронізування;

г) віднайдення істини шляхом пізнання себе.

 

51. Що включає в себе діалектичний метод Сократа:

а) дедукцію; б) індукцію; в) синтез;

г) іронію; ґ) абстрагування; д) маєвтику.

 

52. Діалектика за Сократом це:

A. Мистецтво тлумачення Святого Письма.

B. Мистецтво вести діалог, бесіду.

C. Мистецтво тлумачення законів.

53. Що означає “пізнати самого себе”, за Сократом?

а) віднайти поняття моральних чеснот

б) віднайти своє божественне призначення

в) віднайти коло своїх обов’язків і відповідальності

 

Дайте визначення наступних понять:

Єдине

Веди

Дгарма

Карма

Принцип агімси

Завдання давньокитайської філософії

Принципи гуманності (за Конфуцієм)

Принципи пізнання (за Сократом)

Діалектика (за Сократом)

Справедливість (за Сократом)

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-26; просмотров: 386; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.221.136 (0.053 с.)