Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
B. Compose your own sentences on the topic of “Higher Education” using the words and phrases from the previous task.
Похожие статьи вашей тематики
Task 5. A. Find in the text synonyms to these words and combinations (some words and combinations in the left column are not from the text):
| school education
|
|
| education after graduation from a HEI
|
|
| having good technical equipment
|
|
| total number of students
|
|
| money paid for one’s studies
|
|
| to continue, to run for some time
|
|
| subjects
|
|
| semester
|
|
| holidays
|
|
| future student
|
| B. Find in the text antonyms to these words and combinations (some words and combinations in the left column are not from the text):
| governmental educational institution
| |
| a graduate
| |
| to graduate from a HEI
| |
| excluding
| |
| exactly
| |
| home country students
| |
| low level of knowledge
| |
| vacations / holidays
| |
| to fail an examination
| |
| entrance exams
| |
C. Match the words in the left-hand and the right-hand columns into combinations. Give their Russian translation.
| to sit for ….
| … a research
|
| to enter … / to graduate from ….
| … decisions
|
| to carry out... / to complete ….
| … thinking
|
| critical ….
| … part
|
| theoretical ….
| … a University or an Institute
|
| abstract …..
| … year
|
| an integral ….
| … fees
|
| tuition ….
| … a project / a thesis
|
| academic …
| … final examinations
|
| to defend ….
| … knowledge
| D. Find a word or a combination to each of the following definitions:
| to finish one’s studies at an educational institution
| ?
|
| a person studying at an educational institution
|
|
| a document given after finishing school studies
|
|
| the standard certified program of studies at any educational institution
|
|
| a branch of learning / a branch of science considered as a course of study
|
|
| Tasks, questions, or practical tasks to test a student's knowledge and skill
|
|
| course of further education / studies after graduation from a higher educational institution
|
|
| the period of studies each year from September till June
|
|
| a person who has already finished school and has applied to a HEI
|
|
| erudition or informed learning, specific information about a subject
|
|
Grammar
Word Formation
Task 6. A. Work with the table according to the example: find the main parts of the words (prefixes, roots, suffixes).
N
| word
| prefix
| root
| suffix (1, 2)
|
| uneducated
| un-
| educate-
| -d
|
| international
|
|
|
|
| governmental
|
|
|
|
| graduation
|
|
|
|
| postgraduate
|
|
|
|
| community
|
|
|
|
| knowledge
|
|
|
|
| reforms
|
|
|
|
| rearranged
|
|
|
|
| responsible
|
|
|
| B. Form your own words with prefixes, suffixes and roots from the previous table. For instance:
1. “- educate-“ (it is a root-word).:
educat ion, educat ional, educat ing, educat ed, educat ive, educat or, educat ress.
2. “-ty” (it is a suffix):
quali ty, universi ty, abili ty, …….
Task 7. A. Look through the text and find sentences with Participle II of the notional verb.
Such forms are: “educat ed ”, “admitt ed ”, “ taken ”, “ written ”, etc.
Give your Russian translation of all verbs in the form of Participle II.
B. Read the following list with different variants of translating verbs in Participle II from Russian into English.
C. Choose the right variant. Explain your choice.
| Russian phrase
| Translation variants
|
| образованный человек
| A. an educated person
|
|
| B. an educating person
|
| учебное заведение, принимающее иностранных студентов
| A. a HEI taken foreign students
|
|
| B. a HEI taking foreign students
|
| студенты, принятые в наш вуз
| A. students admitting to our HEI
|
|
| B. students admitted to our HEI
|
| написанный тест
| A. a written test
|
|
| B. a wrote test
|
| абитуриенты, пишущие тест
| A. applicants written a test
|
|
| B. applicants writing a test
|
| присвоенное звание
| A. the awarding degree
|
|
| B. the awarded degree
|
| сданные итоговые государственные экзамены
| A. passed State final exams
|
|
| B. passing State final exams
|
| блестяще защищенный дипломный проект
| A. brilliant defence of the Diploma project
|
|
| B. brilliantly defended Diploma project
|
| выбранная сфера деятельности
| A. choosing field
|
|
| B. chosen field
|
| выученный материал
| A. the learnt material
|
|
| B. learning the material
|
D. Revise your Grammar. Check yourself reading the Grammar rule:
Participle II - Past Participle
Причастие прошедшего времени
Значение
| Причастиеявляется неличной формой глагола.
Служит определением к существительному, частью сложных временных глагольных форм.
· Причастие II, образованное от переходных глаголов, соответствует русскому причастию страдательного залога настоящего или прошедшего времени. В предложении оно выступает в функции определения и предикативного члена.
· Причастие прошедшего времени от непереходных глаголов самостоятельно не функционирует в предложении. Оно используется только для образования некоторых глагольных форм (таких как временные формы группы Perfect).
| Образование
формы
Образование
формы
Образование
формы
| · Правильные английские глаголыобразуют причастие прошедшего времени путем прибавления к основе инфинитива суффикса –d, -ed.
· Этот суффикс произносится звонко [d] после звонких согласных и гласных, глухо после глухих [t], после звуков [t] и [d] произносится [id]:
to work – worked [t]
to open – opened [d]
to want – wanted [id]
· При образовании причастия II правильных глаголов следует соблюдать следующие
правила орфографии:
1) Если инфинитив глагола является кратким корневым слогом и оканчивается на одну согласную, то эта последняя согласная удваивается при добавлении суффикса: to stop – stopped.
В двусложных глаголах последняя согласная удваивается только если последний слог краткий и ударный: to omit – omitted.
Эти же правила действуют в отношении английских глаголов, оканчивающихся в инфинитиве на букву –r,эта буква удваивается:
to stir – stirred
to occur – occurred.
В британском варианте английского языка конечная буква –l всегда удваивается после краткого гласного независимо от места ударения:
to travel – travelled
2)Если инфинитив глагола оканчивается на букву –у после согласной, то перед суффиксом – edэта буквазаменяется на – i:
tocarry – carried
to play - played
3)Если инфинитив глагола заканчивается на немую букву – е, то при образовании причастия II добавляется только суффикс –d:
to arrive -arrived
· Неправильные английские глаголыимеют особую форму причастия II. Она представляет собой третью форму неправильных глаголов, т.е. глагольную форму из третьей колонки в таблице неправильных английских глаголов.
to give – given
to write - written
| Примеры
и перевод
| · Причастие II в сочетании с существительными:
to give back the borrowed book –вернуть взятую книгу
a translated sentence - переведенное предложение
a piece of advice given by the teacher –совет, данный преподавателем
a spoken word has strong power – произнесенное слово имеет большую силу
· Причастие II в составе сложной глагольной формы:
I was interested in getting to university.- Я былзаинтересован в поступлении в университет.
You look tired after writing a test. –Ты выглядишь уставшим после написания теста.
We have just found some new material for my diploma project. – Мы только что обнаружили новый материал для моего дипломного проекта.
| See also Lessons 10 and 11.
Task 8. A. Make English phrases with Participle II matching words from the left-hand and right-hand columns (you may have more than one variant to match each word). Give your Russian translation of every phrase:
| completed …
| a
| …institutions
|
| successfully passed…
| b
| …progress in studies
|
| shown…
| c
| …teaching methods
|
| asked…
| d
| …education
|
| state - financed…
| e
| …way of studies
|
| well regulated …
| f
| …diploma project
|
| paid …
| g
| …academic year
|
| developed and improved …
| h
| …exams
|
| well begun…
| i
| …theoretical knowledge
|
| received…
| j
| …questions
|
B. Compose your own word-combinations or sentences with the use of Participle II of the notional verb.
Model:
· (to finish, lesson) – the finished lesson – законченный урок
· (to learn, material) – the new learnt material – новый изученный материал
PRESENT PERFECT
Значение и употребление
| PRESENT PERFECTобозначает действие, которое началось в прошлом и продолжалось вплоть до момента речи, имеет результаты в настоящем.
PRESENT PERFECTупотребляется в случае, когда:
1) говорящего интересует не время, а сам факт совершенного действия либо его результат в настоящем (в этом случае часто употребляются такие обстоятельственные слова, как: already «уже», yet«еще не», ever «когда-либо», never «никогда», lately/ recently«недавно», just«только что», seldom «редко», so far «до сих пор»);
2) обозначен весь период продолжительности действия, начавшегося в прошлом и имеющего связь с моментом говорения. В этом случае в предложении имеются обстоятельственные словосочетания или придаточные предложения со словами for«в течение», since «с тех пор», ever since«с тех самых пор».
3) действие происходит в период времени, который еще не закончился в момент говорения. В этом случае в предложении имеются обстоятельственные словосочетания today, this year, this month, this week, this afternoon,etc.
| Образование
формы
| Временная глагольная форма PRESENT PERFECTобразуется при помощи вспомогательного глагола have / hasи причастия II смыслового глагола.
Утвердительное предложение
Вопросительное предложение
Отрицательное
предложение
We (I, you, they) have just written the final test.
Have you written your test?
I have n’t written my test yet.
She (he ) has already finished her studies.
Has she finishedher studies?
He has n’t finished his studies yet.
| Примеры и перевод
| She entered the college in some other town, so I haven’t seen her so far. – Она поступила в колледж в каком-то другом городе, поэтому я с тех самых пор ее не видел. (Действие началось в прошлом и продолжалось вплоть до момента говорения).
I’m sorry I’m late! Unfortunately I have oversleptthis morning. – Простите, я опоздал! К сожалению, я проспал сегодня утром. (Действие произошло в еще не закончившийся период времени, имеет результат в настоящем).
The students have already written their exam test, so they may be free now.– Студенты уже дописали свой экзаменационный тест, и поэтому теперь они могут быть свободны. (Действие завершено к моменту говорения, имеет результат в настоящий момент).
| Task 9. Give your Russian translation of the following sentences paying your special attention to the constructions with PRESENT PERFECT:
- She has always been an honest person.
- Sorry! We haven’t understood the last question. Could you repeat it?
- We have never missed lectures this semester. So we hope it will be not a problem to pass the exam.
- “Mom, may I go for a walk now? I have already done all my homework,” said the child.
- I have just answered your questions. Do you understand everything?
|