Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Т.13: Філософія Нового Часу і ПросвітництваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Мета: Показати, що видатні досягнення у філософії, науці і культурі Нового часу визначають XVII ст. як епоха вільнодумства, а XVIII ст. – як століття Просвітництва. Інтелектуальний і духовний потенціал цієї епохи своїм джерелом має процеси розвитку буржуазних економічних відносин, виникає нова картина світу. Досконале вивчення і узагальнення методологічної практики різних галузей наук дають можливість досягти більшої влади людини над природою. Основні поняття: емпіризм, раціоналізм, сенсуалізм, вродженні ідеї, субстанція, методологія, монади, агностицизм, Просвітництво, природні права людини, романтизм, теорія суспільного договору, механістичний матеріалізм, tabula rasa.
План лекції: 1. Загальна характеристика філософії Нового часу: школи, представники, ідеї. 2. Емпіризм як науковий та політико-правовий принцип. 3. Раціоналізм як науковий підхід та напрямок метафізики. 4. Філософсько-правові ідеї Просвітництва.
Семінар:Філософія Нового часу і Просвітництва: 1. Особливості наукової філософії XVII-XVIII ст. 2. Основні напрями філософії Нового часу: раціоналізм та емпіризм. 3. Філософія Просвітництва і французького матеріалізму XVIII ст. Методичні вказівки для семінарського заняття: 1. У XVII-XVIII ст. активно розвивається наукова філософія доби Нового часу. Для неї є характерним відмежування від релігії та схоластичного способу мислення, піднесення досвіду до рангу експерименту, проголошення математики мовою науки, пошук методу пізнання світу та людини. Окрім того, сама філософія, наслідуючи науку, набувала форми метафізики – умоглядного вчення про найзагальніші види буття – світ, Бога і душу. Але згодом зростав конфлікт між наукою та метафізикою. В філософії починають домінувати гносеологізм – зведення людини та її призначення до пізнавальної діяльності; деїзм – поєднання ідеї Бога з ідеєю незалежної природи; та механіцизм – зведення усіх видів руху та життя до механічного руху. Наукова філософія XVII ст. була представлена різними тенденціями: раціоналізму та емпіризму; матеріалізму та ідеалізму; натуралізму та суб’єктивізму; раціоналізму та ірраціоналізму; індивідуалізму та колективізму. 2. Зверніть увагу, що наукова філософія формувалася у постійній суперечці між емпіризмом та раціоналізмом. В емпіризмі стверджувалося, що джерелом пізнання і критерієм істини є чуттєвий досвід, а в раціоналізмі − дійсність можна пізнати на засадах чистого мислення. Засновник емпіризму Ф. Бекон, відкидаючи схоластику, спрямував свої зусилля на пошук нового методу пізнання. Розуму на цьому шляху заважають чотири недоліки («ідоли» роду, печери, площі та театру), лише подолавши які можна дійти істини. Хоча Бекон визнавав основним науковим методом індукцію – рух думки від одиничних фактів до узагальнень, він наполягав на експериментальній перевірці індуктивних знань та пропонував шукати негативні випадки. Загалом Бекон вірив, що чуттєвий досвід є джерелом загальних ідей. Т. Гоббс, визнаючи роль математики, посилює роль дедуктивного методу в науках про природу, яку він розуміє механістично. Він вперше звертає увагу на знакову природу слів та вважається одним з творців договірної теорії держави. В межах цього напряму можна виділити власне емпіризм (Ф. Бекон, Т. Гоббс, Д. Локк) та сенсуалізм (П. Гесенді, Е. Конділ’як). Якщо в емпіризмі доводиться можливість отримати істинне знання з чуттєвого досвіду, що перевіряється практикою та експериментом, то в сенсуалізмі чуття визначається єдиним джерелом знань. Так, визнаючи лише внутрішній та зовнішній досвід, Д. Локк заперечує природжені ідеї та субстанцію, а властивості предметів поділяє на первинні (об’єктивні) та вторинні (суб’єктивні) якості. Раціоналісти, що виходили з тотожності буття та мислення, вважали, що Бог створив світ на раціональних засадах, на принципах логіки та математики, які є засадами самого розуму. Засновник раціоналізму Р. Декарт, прагнучи створити практичну філософію, встановив правила нового методу, які мають будуватися на незаперечних очевидностях розуму. Останні мають базуватися на вроджених ідеях (Бога, свідомості, числа, тілесності, логіки та категорій), що не виводяться з індивідуального досвіду. Декарт вчив про дві похідні і протилежні субстанції – душу (мислячу) та природу (протяжну), гарантом існування яких виступає абсолютна субстанція Бога. Пізнання світу відбувається на засадах дедукції, яка виводить речі з початкових принципів розуму. Б. Спіноза обґрунтовував буття єдиної субстанції за допомогою дедуктивно-геометричного методу. Мислення і протяжність є двома атрибутами єдиної субстанції, яка фактично є тотожністю Бога і світу. Як результат, Спіноза прийшов до повної невипадковості сущого, до заперечення свободи як порушення необхідності. І так як мислення людини є виявом мислення Бога, то ідеї Бога є принципами побудови метафізики. Відроджуючи аристотелівське вчення про активні форми, Г. Лейбніц створив монадологію – вчення про монади – активні субстанційні сили та діячі, що рухають матерію. Світ постає як багатоманітність неподільних, індивідуальних монад, які утворюють ієрархічну будову (мінерали, рослини, тварини, люди), гармонію якої установлює Бог. 3. Запам’ятайте, що історична епоха XVII-XVIII ст. дістала назву Просвітництва. Класичне визначенняПросвітництва дав І. Кант: "Просвіта є виходом людини зі стану незрілості, відповідальність за яку несе вона сама. Незрілість – це нездатність обходитися власним розумом без стороннього керівництва". Для Просвітництва характерні звеличення розумута самостійного мислення індивіда, дистанціювання від традиції та авторитету, повага до свободиі позитивне ставлення до здатності розумно розв'язувати всі питання. Скепсис просвітників щодо традицій та авторитетів породжує критику релігії: перевірка її розумом відкидає "забобонність", замінює її раціональним благочестям. Особливим завданням просвітників було встановлення відносин віротерпимостіу відносинах між общинами. Типовий у цьому розумінні деїзм – Бог дав поштовх створенню світу і відтоді в нього не втручається. Застосування математики і метод спостереження спричинили прорив у природознавстві. Прикладом може виступати механіка Ньютона – всеохоплююче квантитативне пояснення природи, яке ґрунтується на принципі чіткої причинності і відкидає зайві гіпотези. На цю епоху припадає багато наукових відкриттів. На поступі в оволодінні природою заснована віра в прогрес, характерна для Просвітництва. Із соціального погляду, для цієї епохи характерне піднесення буржуазії, чому сприяв розвиток економіки. Цей процес супроводжується лібералізмом у теорії: як економічне вчення він вимагає свободи ремесла і торгівлі. Його девіз: «Нехай робиться, нехай діється». До цього додається і філософське обґрунтування прав індивіда на противагу державі та співгромадянам. В Англії виникають важливі юридичні документи, які гарантують ці свободи, наприклад, акти "Habeas-Corpus" (1697 p.) та "Декларація прав" (1689 p.). Вагомими результатами роботи у сфері філософії права стали нові формулювання природного права і прав людина. «Віргінський білль про права» (США, 1776 р.): "Усі люди від природи вільні... і мають... вроджені права, а саме: право на життя і свободу, а крім того, можливість придбавати і зберігати власність, а також прагнути до щастя і безпеки й досягати їх». Ідеї Просвітництва мали важливі наслідки для практики державного будівництва. У їхніх рамках філософськи сформульовано важливі принципи: теорія суспільного договору – здійснення влади розглядати як договір між народом і урядом; розподіл влади: щоб виключити зловживання владою, влада має бути поділена на різні, (взаємно) контрольовані органи. Класичні формулювання цієї вимоги належать Локку та Монтеск’є; вимога демократичної участі в управлінні всіх громадян. Впровадження цих принципів відбувалося по-різному. В Англії складається конституційна монархія (королівська влада, обмежена демократичними правами, закріпленими документами конституційного значення). На континенті - "освічений абсолютизм", заснований на принципі: "Ніщо не робиться народом, усе робиться для народу". У Франції спробу втілити в життя нові ідеї держави і прав своїх громадян здійснила революція 1789р. Питання для самостійної роботи 1. Раціоналістичні ідеї Р. Декарта, Б. Спінози та Г. В. Лейбніца. 2. Емпіризм Дж. Локка. 3. Суб’єктивний ідеалізм про можливість пізнання світу. 4. Концепції державної влади в філософії Нового Часу. 5. Філософські ідеї романтизму. Методичні рекомендації до самостійної роботи: 1. Зверніть увагу, що фундаментальні риси свого методу Р.Декарт викладає в "Розмірковуванні над методом правильного застосування розуму." Суть методу полягає в тому, що треба: обминаючи всі пересуди, визнавати істинним тільки те, що можна пізнати чітко і ясно; наскільки це можливо, ділити проблему на частини; просуватися від найпростішого об'єкта до найскладнішого, "ніби сходинками"; забезпечити повноту системи за допомогою переліку. Ці методи, що запозичені з математики, необхідно застосовувати при дослідженні будь-якого об'єкта, їхня мета — сягнути пізнанням "простих природ" (аналітичний метод), які осягаються безпосередньо явно (інтуїція). З таких пізнавальних актів слід виводити твердження (дедукція), що з них випливають. Відповідно до теорії пізнання Спінози, ідеї людського духу адекватні й істинні в тому разі, якщо вони співвідносяться з ідеями Бога. Будь-яка істинна ідея існує в Богові, тому що істинні ідеї – це модуси божественного мислення. Істинні ідеї ясні й чіткі. Для них характерна достовірна істинність, оскільки істина — це властиве їм мірило, апоза нею немає іншого критерію. "Адекватність ідеї має в собі... відношення до реально існуючої речі... завдяки ідеям Бога... Лише тому, що мислення в основі своїй — це мислення Бога, людські ідеї можуть бути адекватними" (В. Рьод). Спіноза розрізняє три способипізнання: чуттєвий, що виникає з афектів і здатний породжувати лише смутні й невпорядковані родові поняття; раціональний, який оперує загальними поняттями шляхом умовиводів; інтуїтивний, який здійснюється "з погляду вічності", тобто у відношенні до Абсолюту. Джерелом помилок може бути лише перший спосіб пізнання. З погляду етичного, пізнання істинної природи афектів покликане віднайти можливість вести тривале й досконале життя. Добре і погане Спіноза розглядає як таке, що посилює або послаблює людську "міць", тобто ступінь самореалізації людини. Істинна свобода — це усвідомлення неминучості необхідного. Тією мірою, якою розум пізнає адекватно, він звільняється від афектів, які віддаляють її від самореалізації. Людина, яка пізнала, що все необхідне втілюється в Богові, звільняється, йдучи за ходом подій, визначених Богом. Отже, найвища діяльність полягає в правильному пізнанні, найвищою формою якого є пізнання Бога. Стрижень філософії Лейбніца – розв'язання ним метафізичних проблем шляхом введення поняття монада. На думку Лейбніца субстанціяне може бути протяжною (на противагу декартовій "res extensa"), бо в такому разі вона була б подільною. Тому для субстанції характерно, що вона діє, має силу. Такі «силові атоми» Лейбніц називає монадами. "Отже, монади — це справжні атоми природи, словом, елементи речей". Ці елементи субстанції мають такі ознаки: у них немає форми, бо з неї витікала б подільність; як субстанції вони не можуть бути ні породжені, ні знищені; вони індивідуальні: жодна монада не є ідентичною з іншою; як самосутні істоти вони "без вікон": жодна субстанція чи обставина не в змозі справляти вплив ні з них, ні на них. Взаємодію монад Лейбінц пояснює наперед встановленою гармонією. Монади поєднуються в "спілки", "агрегати". Це нагадує організм: одна "головна" монада оточує себе нескінченною множиною інших, діючи як їхня ентелехія. Загалом, будь-яка монада перебуває у відношеннях з будь-якою іншою. Оскільки монади не мають вікон, але кожна монада взаємодіє з кожною іншою, світ із необхідністю влаштований Богом так, що всі стани монад погоджені один з одним у перспективі. Найбільш відомий ужитий Лейбніцем приклад із годинником, за допомогою якого він ілюструє наперед встановлену гармонію душі й тіла. Щоб синхронізувати два годинники, треба або додатково пов'язати їх між собою, або щоразу звіряти їх, або покластися на якусь досконало налаштовану автономність. За Лейбніцем, лише останнє має сенс. 2. У центрі філософії Д. Локка – його теорія пізнання, викладена в "Дослідженні про людський розум". Завдання твору — з'ясувати витоки й основи людського пізнання, а також виявити межі пізнавальної здатності розуму. У свідомості кожної людини з самого початку є уявлення, які Локк називає ідеями. "Усе, що розум сприймає в самому собі, або що є безпосереднім об'єктом сприйняття, мислення чи розуму, я називаю ідеєю". Але звідки ж постають ідеї? Вони походять тільки з досвіду. Локк заперечує теорію, згідно з якою людина має вроджені ідеї, наявні у ній до будь-якого досвіду («іннатизм»). Відразу,,після народження розум подібний до незайманого аркуша паперу ("white paper" або "tabula rasa"). Усі визначені уявлення виникають лише в процесі набуття досвіду і з нього. Але здатність уявляти закладена в людині наперед. У досвіду є такі два джерела: зовнішнє чуттєве сприйняття (sensation) і внутрішнє самосприйняття (reflection), яке стосується актів мислення, воління, віри й т. ін. Уявлення, що постають з обох джерел, бувають прості або складні. Простіідеї поділяються, в свою чергу, на ідеї, що: сприймаються лише одним відчуттям (наприклад, колір, звук); сприймаються кількома відчуттями (простір, рух); виникають як наслідок рефлексії (процеси у свідомості); в яких беруть участь рефлексія і зовнішнє чуттєве сприйняття (час, насолода). Щодо цих простих уявлень розум поводиться пасивно: они безпосередньо зумовлені подразненнями, що йдуть від об'єкта. У чуттєвому сприйнятті Локк розрізняє первинні властивості, характерні для зовнішніх речей як таких (наприклад, протяжність, форма, щільність, число) і вторинні, суб'єктивні властивості, такі як колір, смак, запах, які в суб'єкті є лише відчуттями. Розумові властива й активна здатність продукувати складні ідеї шляхом порівняння, поділу, поєднання та абстрагування, складники яких — знову ж таки прості ідеї. Виникають три види складних ідей: субстанції, модуси і відношення. Субстанції — це або одиничні речі, що існують самі собою, або види (наприклад, людина, рослина). Модуси — це складні ідеї, що не існують самі собою, а входять до субстанцій (так, день — це простий модус часу). Поряд з ними існують змішані модуси, до яких належать і моральні поняття (наприклад, справедливість). Відношення — це такі ідеї, як, наприклад, причини і наслідки. 3. Крайній емпіризм Д. Локка швидко перетворився на суб’єктивізм у Д. Берклі та Д. Юма. Якщо нам дані лише відчуття, то звідки ми знаємо про реальне існування матеріального світу? Не можна собі уявити буття без людського сприйняття, тому єдиною реальністю є свідомість. «Бути – це значить бути сприйнятим». Така позиція підкреслила важливе значення відчуттів в пізнанні, відкрила дорогу для феноменологічних вчень про конструктивну суть свідомості. А Берклі, послідовно розвиваючи свій суб’єктивізм, доводив вирішальну роль у пізнанні Бога, який дає буття світу сприймаючи його. Тобто, людина, світ існують самі по собі та в нашому сприйнятті завдяки сприйняттю Бога. Тим самим, Берклі розвивав феноменалізм – філософську позицію, за якою єдиною реальністю є наші відчуття, за якими нічого немає. Схожу суб’єктивістську позицію займає Д. Юм. Ми нічого не можемо сказати про зовнішній нам світ. Ми маємо лише відчуття та виводим з них поняття. Але мислення – це лише послаблені відчуття, які на основі асоціацій створюють поняття. Юм пішов далі Берклі стверджуючи, що неможливо нічого сказати не лише про матеріальний світ, але й про духовний – Бога, душу, Я, а також про субстанцію, постір і час, причинність. Так, ми не можемо сприймати причинно-наслідкові зв’язки як щось реальне. Їх створює мислення, нав’язуючи нашим враженням. Ми не можемо стверджувати не лише реальну причинність у світі, але й ми не можемо довести причинність логічно. Наші уявлення базуються на звичках сприйняття, довірі побаченому, бо ми мислимо за принципом: «після цього, значить в наслідок цього». Основним недоліком емпіризму та сенсуалізму було те, що людина бралася як ізольований суб’єкт, не враховувалася важлива роль культури в пізнавальній діяльності. 4. Запам’ятайте, що батьком лібералізму був Дж. Локк. Він розробив класичне розуміння прав і свобод людини, вчення про народ як джерело влади, представницьку демократію, удосконалив теорію супільного договору, ввів положення про розподіл влади і т. ін.). Шарль де Монтеск'є розрізняє три форми державного устрою, кожна з яких підлягає відповідному їй принципу: деспотія, принципом якої є страх; монархія, яка ґрунтується на шанобі; республіка, що може бути або демократичною, або аристократичною, принципом якої є чеснота. Досконалою є та форма правління, якій властива помірність, бо лише тоді вона може забезпечити свободу. Свобода служить, крім того, й обмеженню влади, завдяки її поділу на: законодавчу владу, яка повинна контролювати виконавчу. Остання складається з двох палат – контролюючої верхньої палати і законодавчої нижньої палати; виконавчу владу з правом вето на рішення законодавчої влади; судову владу, чітко відмежовану від виконавчої. Основоположною теоретичною проблемою державності є питання про державну владу. Жан Боден дає визначення поняття суверенітету, характерного для держави: це абсолютна, довготривала, вища (розпорядча) влада. Володарем суверенного права (законодавство, ведення воєн, розпорядження судами та фінансами) є абсолютний монарх, нікому не підзвітний, за винятком божественних заповідей і природного права. Владу, що йому належить, не може бути забрано в нього. Щоправда, він зобов'язаний поважати свободу і власність громадян. Інший погляд відстоює Йоанн Альтузій. Для нього єдиний володар суверенітету – народ, який призначає правителя виключно з можливістю відкликання його повноважень; він повинен управляти за допомогою уряду. Але народ має право усунути володаря від влади. У праці «Про право війни та миру» Гуго Гроцій захищає вчення про природне право. Він розрізняє позитивне право – встановлене і чинне в певний час, і природне право — вічне і нормативне. Позитивний закон може претендувати на чинність лише в тому разі, якщо відповідає природному праву. "Природне право — це вимога розуму, яка засвідчує, що певний вчинок – внаслідок його відповідності або невідповідності самій розумній природі – або морально необхідний, або мерзенний". Основа природного права — стадний інстинкт, властивий людям, який спонукає їх об'єднуватися в організоване суспільство, і розум, послуговуючись яким, людина може пізнати, що саме відповідає, а що не відповідає природі людини. Зміст природного права може бути встановлено, по-перше, на підставі очевидних принципів, пов'язаних із природою людини, і, по-друге, на зіставленні того, в чому збігаються погляди всіх цивілізованих народів. Своєю книгою "Володар" Нікколо Макіавеллі дає новий напрям політичній філософії, розриваючи встановлений з часів античності взаємозв'язок політики й етики. Для нього йдеться не про побудовану на етичних ідеалах державу, а про аналіз того, що є в реальності. "...адже між життям, яке воно є, та життям, яким воно повинно бути, така величезна прірва, що орієнтований на те, що повинно бути, а не на реальне, скоріш загине, ніж виживе. Людина, котра завжди бажає тільки добра, неминуче загине в оточенні багатьох недобрих людей". Макіавеллі обґрунтовує вчення про міцно організовану державу, яка має зміцнювати моральну свідомість громадян. Основою такої держави має бути розумність і воля до влади володаря. Тому Макіавеллі описує риси правителя, здатного навести лад у державі та утриматись при владі. У разі необхідності правитель мусить бути готовим чинити і зло. В інтересах утримання влади треба не бути, а вдавати доброго, щоб мати повагу народу. Щастя й нещастя людей залежить від його особистої сили (virtu)і збігу обставин (fortuna). Тому володар повинен уміти пристосовуватися до обставин і, крім того, мати особисту силу, здатну впливати на мінливу долю. Отже, здійснене Макіавеллі відокремлення політики від моралі дало змогу побудувати нову політичну теорію. 5. Романтизм виникає як консервативна оппозиція Просвітництву. Його відомі представники Ф Шлегель, Новаліс, пізній Шеллінг будували ірраціоналістичну філософію на фундаменті віри та релігії. Вони критикують наївний раціоналізм та антиісторизм Просвітництва, доводять важливість історії та культури в розвитку народів. Природа постає у романтиків як витвір духу, вони встановлюють культ генія та героя. В теорії пізнання провідне місце займає інтуїція. Питання для індивідуальної роботи: 1. Чи має підстави теорія вроджених ідей? 2. Покажіть позитивний аспект і в чому полягає обмеженість раціоналістичної методології. 3. Як саме англійський емпіризм сам себе заперечив? 4. В чому полягає позитив результатів розвідок суб’єктивних ідеалістів? 5. Чи вдалося просвітникам подолати релігію? 6. Яким чином з природи людини можна вивести природні права? 7. Чи має насправді теорія природних прав людини універсальний сенс? Теми творчих робіт: 1. Принцип універсального сумніву Р. Декарта і сучасна наука. 2. Вплив наукової революції XVI-XVII ст. на подальший розвиток філософії. 3. Історичне значення раціоналістичної методології. 4. Теорія природних прав людини: історичний та сучасний контекст.
Першоджерела: 1. Бэкон Ф. Новый Органон // Соч.: В 2-х т. – Т. 2. – М, 1971. 2. Гельвецій К. А. Про людину, її розумові здібності та виховання. – К., 1994. 3. Гоббс Т. Левіафан, або суть, будова і повноваження держави церковної та цивільної. – К., 2000. 4. Декарт Р. Міркування про метод, щоб правильно спрямовувати свій розум і відшукати істину в науках. – К., 2001. 5. Лейбниц Г. В. Рассуждения о метафизике // Соч.: В 4-х т. – Т. 1. – М., 1983. 6. Лок Джон. Два трактати про врядування. – К., 2001. 7. Локк Дж. Опыт о человеческом разумении: Соч.: В 3-х т. – Т. 1-2. – М., 1985. 8. Руссо Ж.-Ж. Про суспільну угоду, або принципи політичного права. – К., 2001. 9. Спиноза Б. Этика: Соч.: В 2-х т. – Т. 1. – М., 1957. 10. Юм Д. Исследование о человеческом разумении. – М., 1995. Основна література: 1. Бичко І.В. та ін. Історія філософії: Підручник для студентів вищих закладів освіти.– К., 2001. 2. Введение в философию: Учебное пособие для вузов / Под ред. И.Т. Фролова. В 2 т. – Т. 1. – М., 2002. 3. Всемирная энциклопедия: Философия. – М., Минск, 2001. 4. Історія філософії. Підручник / За ред. В.І. Ярошовця. – К., 2002. 5. Історія філософії: Словник. – К., 2005. 6. История философии. Запад – Россия – Восток. Кн. III // http://www.bookssite.ru/scr/page_119923.html 7. Кунцман П., Буркард Ф-П., Видман Ф. Философия. Dtv-Atlas. – М., 2002. 8. Новая философская энциклопедия. В 4-х томах. – М., 2000. 9. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підручник. – К., 2007. 10. Хамітов Н., Гармаш Л., Крилова С. Історія філософії. Проблема людини та її меж. Навчальний посібник. – К., 2000. Додаткова література: 1. Гайденко П.П. История Новой философии // http://www.philosophy.ru/library/gaid/02/0.html 2. Гусєв В.І. Західна філософія Нового часу. ХVІІ – ХVІІІ ст.. – К., 1998. 3. Момджян Х.Н. Француское Просвещение XVIII ст. – М., 1983. 4. Рассел Бертран. Історія західної філософії. – К., 1995. 5. Соколов В.В. Европейская философия XV-XVII веков. – М., 1984. 6. Убальдо Н. Иллюстрированый философский словарь. – М., 2006. 7. История философии: Запад-Россия-Восток. Кн. II. – М., 2001.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 265; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.66.57 (0.009 с.) |