Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Шиирде тасвирленген вакъиалар не вакъыт олып кече?Содержание книги
Поиск на нашем сайте
(В какое время происходят изображенные в стихотворении события?) А. Иджретликте А Б. Улу Ватан Дженкинде Б В. Октябрь инкълябында В Г. Сюргюнликте Г
8. Шаир Къырымны насыл сёзлернен тасвирлей? Эсердеки сатырлар вастасынен джевабынъызны исбат этинъиз. (Какими словами поэт описывает Крым? Подтвердите ответ строчками из произведения) _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________
9. Шаир неде эминдир? (В чем уверен поэт?) А. къайтып келеджегинде А Б. иджретте яшайджагъында Б В. къайтып оламаджагъында В Г. оледжегинде Г
Бедий эсернинъ парчасыны окъуп – 10-12-нджи вазифелерни беджеринъиз. (Прочитайте отрывок из произведения – выполните задания 10-12) Къарт къайыкъ куреклерининъ йип ильмеклерини ызкъармознынъ (уключина) къазыкъларына илиштирип, бутюн кевдесинен огге эгилип, къаранлыкъта лиман дан къайыгъыны чыкъарып башлады. Башкъа сазлыкълардан да башкъа къайыкълар денъизге чыкъаята, ай байырлар артына кирген сонъ, къарт оларны корьмей, амма куреклер сувгъа далгъаныны эшите. Тосат-тосат де бир къайыкъта, де дигеринде лафлар эшитиле. Лякин къайыкъларнынъ чокъусында сукюнет укюмсюре ве андан тек куреклер сувгъа батып чыкъкъаны эшитиле. Лимандан чыкъкъан къайыкълар чешит тарафларгъа даркъалды, эр бир балыкъчы балыкъ тутмакъ умюди олгъан тарафкъа ёл алды. Къарт ялыдан узакъча кетеджегини эвельден тюшюнип-ташынды; о, топракъ къокъуларыны кериде къалдырып, океаннынъ тазе саба нефесине таба курек чекти. «Мен акъынты бойлап яваш-яваш кете билем, вакъытында уянмакъ ичюн къармакъны аягъымнынъ баш пармагъына багълап юкъласам оладжакъ эди. Лякин бугунь авнынъ сексен бешинджи куню, тендюрюст олмакъ керек», — деп тюшюнди къарт. Тамам шу ань ешиль чубукъларнынъ бириси тепренип, сувгъа таба эгильгенини абайлады. — Ана. Ана! — деди о ве къайыкъкъа урмамагъа тырышып, куреклерни сувдан чыкъарды. Къарт къармакъкъа узанды ве оны сол элининъ буюк ве ишарет пармакъларынен яваштан тутты. О не гъайрет ве не де чекюв сезди, къармакъны сыкъмайып, бош-бош тутты. Лякин мына о бир даа титреди. Бу кереси сарсынты яваш ве зайыф эди. Къарт бу не экенини пек яхшы биле. Юз къулач (1 къулач — 1,83 метр) теренликте марлин къармакънынъ уджу ве ярыалкъасына тизильген сардина балыкъларыны ашай. Дёгюльген демирден япылгъан бу къармакъ исе онъа сокъулгъан уфакъ тунец балыгъынынъ башындан чыкъып тура. Къарт сыджымны мукъайтлыкънен тутып, сол элинен оны чубукътан чезип башлады. Энди о, балыкъкъа корюнмейип, къартнынъ пармакълары арасында ялдай биледжек. Бу парча насыл эсерден алынгъан, муэллифи ким? (Укажите автора и название произведения) А. «Денъишюв», («Обмен») Ф. Кафка А Б. «Альбатрос», Ш. Бодлер Б В. «Гобсек», О.Бальзак В Г. «Къарт ве денъиз», («Старик и море») Э.Хемингуэй Г
Парчанынъ жанрыны бельгиленъиз. (Укажите жанр прозведения) А. икяе (рассказ) А Б. повесть-притча Б В. притча В Г. роман Г
12. Сизиндже, не ичюн эсернинъ къараманы – ихтияр адам? Языджы не ичюн бойле образ яратты? (Почему героем своего произведения автор сделал старика? Для чего автор создает такой образ?) _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ Нджи суаллерге джевап беринъиз ( Ответьте на вопросы 13-14) Шаирлер ве языджылар къайсы девир яшап, иджат эткенлер. (Когда жили творили поэты и писатели ) А. Ш. Алядин 1. «Уянув девири» Б. А. Герайбай 2. «Сюргюнлик девири» В. У.Ш. Тохтаргъазы 3. «Авдет девири» Г. Ю.Къандым 4. «Къырымтатар совет девири»
14. К. Джаманакълынынъ «Ильнинъ денъизи» шиири лириканынъ насыл тюрине менсюп. (К какому виду лирики относится стихотворение К. Джаманаклы «Море родины»?) А. севги А Б. фельсефий Б В. гражданлыкъ В Г. пейзаж Г
15. Дж. Гъафар «Ошекчи Айше» повестинде насыл мевзулар, меселелерни котере? Оларгъа сизинъ мунасебетинъиз. 200 сёзден ибарет фикир-юрютюв иншаны язынъыз. (Какие проблемы автор поднимает в повести «Ошекчи Айше»? Ваше отношение к ним. Напишите сочинение – рассуждение из 200 слов) _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________
ВАРИАНТ
Бедиий эсернинъ парчасыны окъуп, 1–6-джы вазифелерни беджеринъиз. (Прочитайте отрывое из произведения, выполните задания 1-6) Сейидбек: Шимди биз не ишлеелим, Европалыларынъ культурасы фенадыр дие джаиль къалалым? Абдульислям: Хайыр, эвлядым!.. Азрети-фахыр-и-кяинат эфендимиз «бешиктен мезара къадар илим аранъыз» буюрдыкълары киби, илим нереде олса да, гидуп алынъыз буюрмыштыр. Авропалыларынъ илими ве маарифини, фюнюн ве санайысыны алынъыз! Ихтираат ве кешфиетлерини де огренинъиз, миллий мектеплеримизе сокъунъыз, ана лисанынъыза терджиме идинъиз... Эр ерде сизи селямете чыкъарыр. Элинъизде ислямиет, лисан киби бир къувет олур исе, Авропанынъ атеши сизи якъамаз, мамафих вне Франсаенинъ Парижи, не алманиянынъ Берлини, не Ингильтеренинъ Лондрасы, не де Авропа маишети миллет ве къавмиетинъизи унуттырамаз. Иште, бизим фикиримиз будыр, эвлятларым... Генчлер. Бизим де бундан сонъра такъип идеджегимиз эмель ве макъсад бу оладжакътыр... (Эр кес дагъылдыкътан сонъра, узакътан бойле сёзлер ишидилиюрды: «Эвлятларым, ичтимаиети – миллиетте, миллиети – инсаниетте, адалетте, инсаниети – медениетте, медениет ве сеадети – ветанда, ислямиетте аранъыз!» – сёзлери ишидиле-ишидиле перде къапанур).
Эсернинъ серлевасыны ве онынъ муэллифини тапынъыз. (Укажите автора и название произведения) А «Оладжагъа чаре олмаз» С.А. Озенбашлы Б «Неден бу ала къалдыкъ» А.С. Айвазов В «Фаише» У. Ипчи Г «Той девам эте» Ю. Болат
2. Эсер парчасындан муэллифнинъ эсас фикрини (гъаесини) язып алынъыз. (Выпишите из отрывка произведения основную мысль автора) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Кимнинъ сезлери яшларнынъ эсас меселеси – тиль зайыфлыгъыны акс эте? (Слова кого из героев затрагивают основную проблему – слабое владение молодежью родным языком?) А Решид эфендининъ Б Али эфендининъ В Сейидбекнинъ Г Бекирнинъ Бу эсернинъ жанрыны тайинленъиз. (Определите жанр произведения) А фаджиа Б драма В комедия Г водевиль 5. Къараманлардан бириси миллетке япылгъан азаплар арасында, койлерде мектеп япылып, онынъ ерине мейханелер ачылгъаныны «су-и-ахлякъынъ ве эр феналыгъынъ мебдейи», яни феналыкънынъ башлангъычы, деп сая. Онынъ ады – … (Один из героев произведения вместо школ открывает шинки, кабаки. Его имя -…) А Решид Б Али В Абдульислям Г Абдульветан 6. Я шимдики вазиетте бизим миллетимизнинъ эсас къусуры недир? (3–5 джумле тизип, джевап беринъиз) (Можно ли провести параллель с настоящим? (ответьте 3-5 предложениями)__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Шиирни окъуп, 7–9 вазифелерни беджеринъиз. (Прочитайте стихотворения, выполните задания 7-9)
Эр кеснен берабер Апансыздан башынъа кельсе беля, Коксюнъе тиклесе окъ ве гъанджер, Тиз чёкме, ялварма, талсанъ биле, Сонъки къуветинъни топла, джевап бер.
Ишинъде, севгинъде бир акъсакъ олса, Сакъланма дёрт дивар арасында. Халкънен ол. Кучьлюдир халкъ билеги, Фуртунада денъизге чыкъа геми...
Не беля, не душман енъалмаз сени Юрегинъде олса кучь, акъикъат. Чешит фикирни башынъдан котер ат. Эр кеснен берабер сен де адым ат. Сейтумер Эмин Бу шиирде манзумели суретте насыл эсас дуйгъу ифаде этильген? (Какие чувства передает в этом стихотворении поэт?) А омюрге мемнюниетсиз бакъмасы Б аяткъа битмез севгиси В омюр къыйынлыкъларыны ашмакъ кереклиги, халкъсеверлик дуйгъусы Г келеджекке умютнен бакъмасы
8. Бу эсер шиириетнинъ къайсы жанрына аит олгъаныны къайд этинъиз. (К какому виду лирики относится стихотворение А манзаралы Б ашкъий В фельсефий Г ватанперверлик
Бу шиирде муэллиф насыл бедиий васталарнен файдалангъан? (Как называются художественные средства, использованные автором в стихотворении?) А джанландырув, меджаз, тенъештирюв Б тенъештирюв, къияс, джанландырув В эбедий меджаз, гипербола Г тенъештирюв, гипербола Эдебий метиннинъ парчасыны окъуп, 10–12-джи вазифелерни беджеринъиз. (Прочитайте отрывок, выполните задания 10-12) ...Ниает, бутюн акълыны гъайып эткен сонъ, онынъ башына дюньяда даа ич бир акъылсызнынъ акълына кельмеген бир фикир кельди. О, бир тарафтан озюнинъ шаны ичюн, дигер тарафтан мемлекетнинъ раатлыгъы ичюн – кезиджи рыцарь олмагъа, бутюн силяларыны такъынып, атына минип, тюрлю вакъиалар излеп, дюньяны кезмеге, китапларда олгъан кезиджи рыцарьлар киби, бутюн телюкелернинъ къаршысына чыкъып, озюнинъ адыны шан-шурет иле къапламагъа къарар берди. Эшреф Шемьи-заденинъ терджимеси
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-10; просмотров: 436; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.24.148 (0.009 с.) |