Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Лекція 5 Характеристика основних елементів пейзажногоСодержание книги
Поиск на нашем сайте
прийому планування План лекції: 1. Визначення поняття "пейзажний прийом планування". 2. Специфіка формування рослинних угруповань пішохідних комуніка- цій, водних пристроїв.
Пейзажне стильове направлення у відзнаку від регулярного підкреслює красу природного довкілля. Воно характеризується вільною мережею плану, звивистими дорогами, природним рельєфом, вільними контурами водосховищ, вільно зростаючими деревами з мальовничими формами крон. До елементів пейзажного прийому планування слід віднести: - Лужки; - Галявини; - Доріжки на мальовничій галявині; - Солітери; - Ландшафтні групи; - Міксбордери; - Рокарії; - Альпінарії; - Пагорби; - Підпірні стінки і струмки джерелами мальовничих обрисів. Лужки - відкриті простори, невеликих розмірів (10-50 м2), розташовані на плоскому рельєфі, вільні від рослинних угруповань, оформлені газоном. Як правило, лужки створюються в невеликих за розмірами малих садах. У ландшафтних об'єктах із площею більше 50 га формуються галявини. Галявина - відкрита частина простору, розташована на плоскому рельє- фі, обмежена рослинністю з дерев, чагарників, квітів і покрита газоном. У парковому середовищі галявини можуть займати площу від 0,1 - 2 га і більше. Прийнято вважати, що по ширині найбільшими ландшафтними досто їнствами володіють галявини з середньою шириною 80-120 м. Величина галя- вин залежить від їх значення і величини озелененого об'єкту. Якщо у великому парку доречні галявини в кілька гектарів, то в малому парку або в саду вони будуть не масштабні. Величина галявини перед будинком зазвичай рекомендується шириною не менше самої будівлі, а довжиною в 2-5 рази більше будівлі. Галявина повинна розкривати простір парку. Затінені галявини менше вра- жають око, тому продовгувату вісь вигідніше розташовувати приблизно зі сходу на захід, щоб північна сторона не затінювала протягом усього дня. На освітленій галявині розміщують світлолюбні породи, бажано з темними і компактними кронами, а на тіньовій стороні, світлі, ажурні і більш тіньовитривалі породи. Сприйняття пейзажів галявини багато в чому залежить від трасування до- ріжок. Галявина може відчуватися заздалегідь, якщо доріжка веде прямо до неї, упирається в неї. Сприйняття може бути і раптовим, якщо доріжка підходить по дотичній, і галявина раптово розкривається збоку. Велику роль у сприйнятті га- лявини грає декоративність її узлісь. Паркові галявини мають естетичне призначення - вносити в пейзажі про- стір, світло, теплоту. Галявини в ландшафті міського парку мають велике ком- позиційне та функціональне значення. Вони необхідні в композиції відкритих просторів, що контрастують з масивами насаджень, і використовуються для прогулянок, ігор і спорту. В залежності від використання галявини мають газонний покрив різнома- нітного складу. Газони бувають: декоративними - трава певного асортименту, потребуюча регулярного догляду, стрижки і поливу; луговими - трава не підст- ригається, а скошується; «мавританськими» - газонні трави змішуються з одно- річними квітами; спортивними - стійкі трави, добре витримують витоптування. Газони відрізняються один від одного особливим підбором насіння рос- лин (травосуміш), характером підготовки ґрунту і формами догляду. Галявини, як правило, розміщуються на спокійному рівному рельєфі. Не- великий ухил потрібен для стоку води, крім того, він направляє погляд і зазви- чай орієнтує види на водойму або суміжну галявину. Відкриті простори на ви- разному схилі швидше розцінюють як зелений укіс, ніж галявину в загально- прийнятому сенсі. Окремо стоячі дерева, дерево-чагарникові групи, споруди і скульптура є композиційними компонентами галявин, формуючими їх простір. В залежності від їх розміщення галявини набувають різну об'ємно-просторову структуру: 1) з компонентами, які обіймають центральне положення на галявині; 2) обіймають увесь простір галявини; 3) розташування на першому плані; 4) розташування на останньому плані; 5) обіймають периферійне положення як перехідні компоне- нти від масиву до відкритого простору. Розташовані на відкритому просторі компоненти створюють серію кар- тин, які сприймаються динамічно в процесі руху або статично - з однієї точки. По конфігурації галявини можуть бути округлими і витягнутими, зі спокійними і порізаними контурами. Рослинний склад галявини - її трав'яний покрив і дере- вні насадження підбираються відповідно з екологічними властивостями місце вості, функціональним призначенням і художнім задумом об'єктів. Екзоти вводяться з великою обережністю, проте у всіх випадках доречні такі гарноквітучі чагарники, як калина звичайна, черемха, шипшина, більшість видів паркових троянд, що підсилюють колірну палітру і зберігають образ міс- ця. На однорідному зеленому щільному килимі газону групи і окремі дерева ви- ступають більш рельєфно. Такі ділянки носять явно парковий характер, що ви- значився багаторічною традицією їх формування. Асортимент деревних рослин тут більш широкий, що включає і місцеві види, і екзоти, і їх поєднання. Важливе місце в композиціях галявин займає лужайка, що є частиною її пейзажних картин, утворююча нейтральний або активний фон. За малюнком контуру галявини бувають однорідними, барельєфними і горельєфними. В однорідному узліссі насадження утворюють плоску стіну, яка являється фоном для деревно-чагарникових груп, «читающихся» на цьому тлі як об'ємна (кругла) скульптура, в барельєфному - окремі групи кілька виступа- ють з основного контуру, не відриваючись від масиву, в горельєфному - групи насаджень сильно висунуті вперед, але не відокремлюються від основного ма- сиву. За структурою галявини можуть бути щільні, тоді їх насадження мають чіткий контур і утворюють суцільну стіну, і пухкі, тоді границя між масивом і відкритим простором слабо помітна завдячуючи вільно розміщеним групам і окремим деревам. У формуванні пейзажних картин особливо важливі ті відріз- ки галявини, котрі ввімкненні у створ видових променів і є фоном картини. Орієнтація галявин по сторонах світу, її розміри і конфігурація визначають ха- рактер освітленості. Так, неширокі галявини, витягнуті в меридіональному на- прямку, будуть освітленні сонцем в середині дня, а вранці і ввечері їх поверхня буде затінена. При широтній орієнтації значна частина полян буде затінена вдень, а їх західна і східна галявини отримають відповідно ранкове і вечірнє освітлення, добре моделює структуру насаджень. Поверхня газонів і узлісся полян по-різному освітлені на протязі дня. Освітленням виділяються ті чи інші акценти в пейзажі. Сонячні галявини вно- сять мажорний настрій в вигляд парку. Галявини в структуру будь-якого ланд- шафтного об'єкта включаються посередині пішохідних комунікацій, які об'єд- нують їх в одну композиційну структуру. Пішохідні комунікації підрозділяються на головні, другорядні й епізоди- чного руху. Їх найчастіше називають покроковими доріжками. Покриття роз- міщують один від одного на величину кроку (30-50 см). Головні пішохідні комунікації у вигляді алей мальовничого трасування з'єднують входи в парк з найбільш цікавими об'єктами, розташованими на тери- торії парку (центральною площею, крупним архітектурним об'єктом, клубом, палацом культури, виставковим павільйоном, пам'ятником архітектури), тери- торією, найбільш цікавою в ландшафтному відношенні, тощо. Внутрішні і другорядні алеї влаштовують всередині зон, вони потрібні для рівномірного розподілу відвідувачів парку на території зони. Рекомендована ширина алей різного призначення приймається з розраху- нку ширини однієї смуги для пішохода (0,75 см). Вигнуті в плані алеї влашто- вують, як правило, при наявності рельєфу. При цьому треба прагнути до того, щоб на зламі алеї створювалися перспективи на забудову, пам'ятник архітекту- ри, водний простір, групу або одиночну посадку - солітер. Алеї в пейзажному плануванні оформляються ландшафтними групами. Ландшафтна група це композиція з дерев, чагарників, як правило, з не- парним числом (3,5,6,7,9 дерев). Найбільш характерні прийоми побудови груп: 1. Регулярне розміщення рослин (квінкус, прості ряди, шахматний поря- док, круг, «підкова» та ін.) 2. Зближення розташування рослини або висадка в один котлован - групи- букети (змішані та чисті за складом). 3. Створення чистих за складом груп з різнолітніх саджанців. 4. Створення груп змішаного складу типу «шатро» з дерев і чагарників. 5. Створення груп з вільним розміщенням дерев - чисті і змішанні за складом породи. 6. Створення груп протяжної композиції, розраховані на 2-3 основні ви- дові точки (групи уздовж доріг, групи-арки на дорогах). 7. Групи, створювані в поєднанні з солітерами. Форма групи є одним з основних декоративних якостей. Вона робить вплив на характер пейзажу та залежить від підбору деревно-чагарникових рос- лин і їх компоновки. З рослин з регулярним і іррегулярним типом крон компо- нуються групи з симетричною і асиметричною рівновагою, сферичні, острове- ршинні і контрастні (одноярусні прості і багатоярусні складні). При відповід- ному компонуванні рослин група в залежності від видової точки змінює форму (до 3-5 варіантів). Силует великих груп (за участю високих дерев з пірамідаль- ною, колоновидною формою) будується з 2-3 вертикалей. Найбільш цікавими в пейзажних парках є асиметричні групи з більшою висотою по відношенню до ширини і чітким визначеним силуетом. Архітектоніка групи визначається типом розгалуження, товщі гілок, роз- ташуванням листя, величиною і формою листових пластинок деревних рослин. Розрізняються групи з грубої, середньої, тонкої і змішаною структурою. Фоном найчастіше служать дерева, близькі за структурою. Компонування груп визна- чається їх призначенням у пейзажі. Для збільшення глибини перспективи на перший план висаджують дерева з грубою структурою, а на задній - з тонкою. Барвистість групи залежить від складових її видів і являється дуже важливою якістю, від якої іноді повністю залежить ефект композиції. У парках зустріча- ються як однотонні групи (50-70%), так і контрастні (30 - 35%) за кольором. Колірний ефект групи зазвичай розрахований на різні сезони року. За призначенням у пейзажі виділяються: - Групи, що є головним композиційним центром паркової картини. Вони розміщуються в так званих кишенях, на галявинах, завершують перспективу, закріплюють повороти доріжок, біля води; - Групи, що створюють фон для спорудження або інших акцентів; - Групи як перехід від масиву до відкритого простору; - Групи, що утворюють паркові куліси - «рами», розмежовуючи простір на окремі види і групи, що створюють багатопланові перспективи; - Групи в узліссі масиву або картини, що виділяються як акценти. Всі розглянуті властивості древесних груп необхідно враховувати при їх формуванні. Солітер - одиночне дерево росте на галявині, майданчику, полі або на віддалі від масиву зелених насаджень. Солітер, висаджений на галявині або майданчику, як правило, виконує роль композиційного центра. Він повинен ві- дрізнятися від оточуючих дерев своєрідністю крони, забарвленням листя, ефек- тним кольором або плодоношенням. Солітер зазвичай висаджують до квіткових композицій, застосовуваних в пейзажному плануванні, до яких відносяться мік- сбордери, рокарії та альпінарії. До елементів пейзажного планування відносяться також підпірні стінки, відкоси і струмки з джерелами мальовничих обрисів. Пагорби різноманітних обрисів також є елементами пейзажного планування
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 132; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.34.75 (0.008 с.) |