Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Розділ 2. Шляхи вирішення проблем розвитку гончарства в Україні та збереження гончарної спадщини.↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 3 из 3 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Кераміка є предметом розгляду мистецтвознавців, етнографів, маркером археологічних культур, етнічним покажчиком. Як правило, при розгляді гончарського ремесла якоїсь однієї країни найбільше уваги приділяється продукції гончарів. Останні роки як у світі, так і в Україні набагато змінилося ставлення до професії гончарів, підвищився її статус. Про це свідчить такий факт, як встановлення професійного свята Дня гончара, відкриття інститутів керамінології, створення відділень у навчальних закладах для освоєння гончарного промесла. В Україні відкриті й успішно функціонують музеї гончарства. Так, наприклад, музей гончарного мистецтва ім. О.Г.Луцишина при Вінницькому обласному художньому музеї. Серед експонатів музею є керамічні вироби, що представляють творчу спадщину О. Г. Луцишина, світлини, вироби вжиткового призначення ХІХ-ХХ ст. гончарного осередку с. Крищинці (Тульчинський район), твори учнів та колег майстра: Л. Л. Філінської, О. О. Верхової-Єднак, Є. М. Слободинського, В. І. Слободинської, А. М. Шевчука, учнів ВХ ПТУ №5 та ін. Також всесвітньо відома унікальна гончарна збірка Українського центру народної культури “Музей Івана Гончара”. У 1986 році у всесвітньо відомій столиці українського гончарства – Опішному – було засновано Музей гончарства, на базі якого через три роки почав створюватися Державний музей-заповідник українського гончарства в Опішному – всеукраїнський центр дослідження, збереження й популяризації гончарської спадщини України. 29 березня 2001 року музею-заповіднику надано статус національного. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному – багатофункціональний науково-дослідний і культурно-освітній заклад, аналогів якому немає на всьому пострадянському просторі. Починаючи з 2001 року у приміщенні музею працює Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України. Музей та інститут є науковими центрами гончарства в Україні. Cеред проблем розвитку народних ремесел в Україні гостро стоїть проблема розвитку гончарства та проблеми збереження гончарної спадщини. Зусилля науковців інституту кераментології, керівників музейних закладів спрямовані на досягнення основної мети – популяризації гончарства в Україні. Розділ 3. Гончарство у системі духовної культури українського народу Здавна живе у народі легенда. Якось спустився чоловік у цебрі глибоко, бо там була «масна» глина. Набрав повен цебер, дав знак, щоб витягали. Викрутили цеберку – а вона порожня. Виліз копач, дивиться: таки правда, цебер пустий і сухий. Пішов гончар до церкви, розповів про пригоду священикові, а той каже: «Овва, хіба, християнине, не знаєш, що все, що є у землі і під нею, належить святим духам і обороняється від людини різними способами. Дається їй у руки лише після примови. Так що треба молитися, хреститися, перед тим, як живим ідеш під землю…» Відтоді гончарі називають глину «святою землею» і вірять, що перед тим, як спуститися по неї, слід перехреститися, і вона знову наростає там, де її вчора – позавчора вибирали. Отже, глину не тільки шукали та добували, її обожнювали. Ой вийду я на долину, Чи знайду червону глину? Глино моя, глино, Стану в тебе по коліно, Буду тебе набирати – Горщики – миски виробляти… Ритуальна обрядовість у гончарів Вірування народів Європи, що гончар (горшечник, черепичник) є не зовсім звичайною людиною, що він наділений особливою силою і може спілкуватися з надприродними силами, виразно підкріплюється специфічною обрядовістю гончарів. Гончарні вироби часто були часткою певних ритуалів. У багатьох народів був ритуал, пов’язаний з процесами гончарювання. Перед тим, як розпалити піч, греки молилися Богові. Тільки так, гадали вони, вогонь принесе їм неперевершені чорні вази. Випалювання – то цілий ритуал. Піч – прірва. За добу згорає стільки дров, скільки в іншого за всю зиму. Та у горні вся праця майстра за цілий місяць. І обходив гон – чар (вогняного гона чарівник) тричі горно, хрестив його, щоб не зірвався вітер, щоб добра тяга була, щоб дощ не пішов. А потім брав галузку верби, освяченої ще у вербну неділю, й розпалював з неї. Круглу добу не спав, чаклував над полум’ям з надією, що матиме дзвінкий посуд. Вже мовилося про роль посуду у родинній обрядовості – на весіллі, похоронах, у календарній – при приготуванні великодних або різдвяних страв. Виготовлення глиняних іграшок теж колись, мабуть, було приурочене до певних календарних днів чи періодів. Сліди цього збереглися у народів Центральної та Східної Європи. У північній Угорщині (комітат Земплин), наприклад, ліпили з глини фігурки тварин і пастухів – для ясел, які напередодні Різдва носили від дому до дому. Пізніше їх почали продавати як дитячі іграшки на ярмарках Міф про створення людини з глини також мусив бути тісно пов'язаний із сакралізацією гончарського ремесла як Божого промислу. В угорців, як і в українців, побутував звичай ставити відбиток великого пальця знизу на ручці посудини, або прикрашення хрестом – знак-оберіг. Раніше також креслили хрест на гончарному крузі, коли було свято – це повинно було допомагати від нещастя. Гончарі також ніколи не забувають, коли закінчують працювати за кругом, вмочити пальці у воду і намалювати хрест на крузі, як це робили ще їхні діди і прадіди. Це ж стверджують й норвезькі майстри, так робиться, щоб утримати кобольдів на відстані. Інакше «підземні» можуть спричинити у майстерні якусь прикрість – закип'ятити поливу або під час випалу залишити сліди ніг на випалу. Норвежці вірять, що у кожного гончара є кобольди в майстерні. Потрібно відзначити, що саме круг і ножик вважалися основними інструментами гончарів, до того ж вони, як правило „ наділялися магічними властивостями, як і особа їх власника ”. Дослідники гончарства також зазначали, що гончарний круг переходив у спадщину від батька до сина як найбільше багатство. У музеї-заповіднику зберігаються гіпсова та керамічна форми для скульптур, дерев’яні форми для виготовлення цегли та матриця XVIII ст. Вірування народів Європи, що гончар (горшечник, черепичник) є не зовсім звичайною людиною, що він наділений особливою силою і може спілкуватися з надприродними силами, виразно підкріплюється специфічною обрядовістю гончарів. Такий на кухні аромат, Аж млосно у повітрі: Мак для куті втирає брат У глиняній макітрі. (Марія Хоросницька) Дядько Гнат малює дзбанки Не знайдеш таких ніде! Намугикує співанку Фарби весело кладе. (Ганна Могильницька) З давніх часів і до сьогодні народ зберіг нетлінні скарби – прислів’я та приказки про гончарство та життя – буття гончарів, про все, що оточує його: Є глина, буде і хлібина. Ремесло – не за собою носити, а в руках мати Більше ремесла – менше злиднів. Усякий гончар над своїм горщиком пан. Хоч руки чорні, та робота біла. Нетямущий гончарить – лише глину поганить. Не святі горшки ліплять. Праця годує, а лінь марнує. Без труда нема плода. Треба працювати, аби не бідувати. Отже, народне мистецтво поєднує в собі духовно-матеріальну діяльність людини, виражену в художніх творах. Висновки Здавна Україна славилася своїми гончарами. У різні часи українці виготовляли різні глиняні вироби: посуд, іграшки, архітектурно-будівельну кераміку. Гончарство і до сьогоднішнього дня приваблює людей широкими можливостями самовираження, пізнання себе й навколишнього світу. Розвиток української гончарної культури почався з самого зародження нації. Бували такі періоди в історії, коли українська культура розвивалася під впливом інших культур. Особливо вплинули на її розвиток Візантія і культура вікінгів (у середньовічний період – період Київської Русі). Українська культура успадковує багато релігійних і культурних традицій Київської Русі і Візантійської імперії. Певний вплив здійснили культури сусідніх країн, особливо Росії, Польщі, Австрії і Туреччини. Польський і австрійський вплив відчутніше в західній Україні, тоді як російське – в східній Україні, а в південній частині країни переважаючий вплив робить татарська і турецька культура, українське мистецтво. Але у загальних рисах, українська культура зберегла свої автентичні риси. Важливим елементом у вивченні традиційної української кераміки є інтерпретація декору. Декор є одним із ключових питань у дослідженні декоративно-ужиткового мистецтва. Уже трипільські гончарні вироби свідчать про тонкий естетичний смак давніх гончарів, їхню високу майстерність. Знаючи геомагнітне поле Землі, вчені визначають вік гончарних виробів з точністю до 25 років (обпалений на вогні горщик, намагнітившись, залишається таким впродовж багатьох століть). Кераміка (гр. Керамос – глина) за часів середньовіччя зазнала технологічних нововведень: застосування ручного і ножного гончарного круга, підполовних розписів, виробництво кахлів та ін. У XVII ст. в Україні поширився один із різновидів кераміки – майоліка. Майоліка набула широкого застосування в багатьох містах України, хоча осередки її виготовлення були лише в Києві, Ніжині, Ічні, а пізніше – в Опішні, Косові та ін. Майолікові вироби з кольорової глини, вкриті поливою й розписані в народному стилі, й нині прикрашають житла сучасних українців. Популярна нині й керамічна пластика: іграшка та скульптура. Серед керамічних виробів побутують миски, полумиски, глечики, горнята, макітри, куманці, кухлі, дзбанки, барила та ін. Традиції гончарного виробництва й художнього оздоблення в різних регіонах мають свої різноманітності. Серед виробів керамічної пластики – баранці, леви, коні,олені, птахи, дитячі свистунці, сюжетні набори скульптурок. Для українських гончарних ворибів характерна глибока традиційність, пластична виразність, народна декоративність і простота, яка надає самобутнього національного колориту. Нині керамічні промисли існують у Вінниці, Коломиї, Косові, Мукачеві, Одесі, Опішні, Ужгороді, Черкасах та інших містах і селах України. Близько тридцяти об’єднань, художніх комбінатів, фабрик та заводів виробляють керамику в традіційному для народного мистецтва стилі. Особливе ж значення для української кераміки та гончарства має трипільська мальована кераміка кінця енеоліту (2500-2000 рр. до Різдва Христового). Її багаті орнаментальні мотиви, знаки, принципи композиції суттєво вплинули на весь подальший розвиток української кераміки. Виробництво глиняного посуду і культових фігурок на території України відоме з кінця мезолітичної доби (7000-6000 р. до н.е.) і досягло високого розвитку в добу трипільської культури.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-26; просмотров: 370; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.29.213 (0.007 с.) |