Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Календарно-обрядова творчість: весняний цикл
- Ритуально-міфологічна основа весняного циклу календарної обрядовості.
- Веснянки, їх тематика, художні особливості, зв’язок з культом померлих предків.
- Хронологічно-тематичні групи гаївок, їх мотиви та зв’язок з тотемними й анімістичними віруваннями праслов’ян:
- Аналіз тотемічно-культових гаївок «Котик і мишка», «Горобеєчко», «Кострубонько», «Ремез», «Зелений шум» та ін.
- Елементи звуконаслідування, риси архаїчних замовлянь та обряду жертвоприношення у міфологічних гаївках («Ворота», «Воробеєчко», «Ой ти, соловейку» та ін.).
- Тема пробудження та розквіту природи, швидкого проростання трав, сільськогосподарських злаків у господарсько-вегетаційних гаївках («Мак», «Льон», «Просо»).
- Мотиви перемоги життя над смертю та продовження життя у любовно-еротичних гаївках («Любко», «Милий і нелюб», «Вінок», «Ой кувала зозуленька»).
- Психологізм та ліризм княжих гаївок.
- Драматизм військово-історичних та родинно-побутових гаївок.
- Зв’язок величальних (волочільних, волочельних) пісень із культом покійників.
- Основні мотиви та тематика весняних пісень про воскресіння.
- Охарактеризувати весняні ігрища «Король», «Перепілка», «Ворон», «Дурне колесо», «Галка», «Щітка», «Просо», «Мак».
Література
- Воропай Олекса. Звичаї нашого народу / Етнографічний нариc: У 2кн. - К., 1991.
- Іванків Є. У світлі Великодня // Народна творчість та етнографія. – 1999. - №2 – 3. – С. 61 – 70.
- Іванченко М.Г. Дивосвіт прадавніх слов'ян. - К.: Рад. письменник, 1991. - 397 c.
- Килимник C. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні: У 2-кн., 4 т. - Кн.1. - К.: АТ “Обереги”, 1994. - 400c.
- Культура і побут населення України. Навч. посібник / За ред. В.І. Наулко, А.Ф. Артюх, В.Ф. Горленко та ін. - К.: Либідь, 1993. - 288 c.
- Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Підручник. - К.: Знання - Прес, 2001. – С.134-154.
- Маркевич Н. А. Обычаи, поверья, кухня и напитки малоросиян / Українці: Народні вірування, повір'я, демонологія. – К.: Либідь, 1991. – С. 52-170.
- Недалечко красне яєчко: писанки // Берегиня. – 2002. - №1. – С. 5 – 19.
- Скуратівський В. Місяцелік. Український народний календар. - К.: Довіра, 1993. - 272 c.
- Скуратівський В. Свята нашого народу (Великдень) // Вітчизна. – 1991. - №4. – С. 195 – 198.
Додаткова література
- Гунчак І. Оказіонально-обрядовий фольклор в дослідженнях українських вчених // Народна творчість та етнографія. - 2002. - № 5-6. - C. 31 - 43.
- Марусик В. Козацький великдень // Пам’ятки України. – 1991. – №4. – С. 23 – 30.
- Петров В. Український фольклор: заговори, голосіння, обрядовий фольклор народно-календарного циклу // Берегиня. – 1996. – № 3 - 4. – C. 86 - 101.
- Сокіл Г. Побажальні та величальні мотиви календарних пісень // Народна творчість та етнографія. – 2003. – №5-6. – С. 97-103.
Практичне заняття №6 – 2 год.
Календарно-обрядова творчість: літній та осінній цикли
- Ритуально-міфологічна основа літнього циклу календарної обрядовості.
- Маївки та русальні пісні як жанри літньго циклу календарно-обрядової творчості, їх мотиви, тематика, образи.
- Купальські та собіткові пісні як невід’ємний супровід магічних дій, ворожінь, гульбищ на свято Купала.
- Тематика петрівчаних пісень, їх архетипні образність та мотиви.
- Царинні обряди та їх пісенний супровід.
- Ритуально-міфологічна основа осіннього циклу календарної обрядовості.
- Жанри осіннього циклу календарно-обрядової творчості: жниварські, косарські та гребовицькі пісні; особливості їх тематики, образної системи й поетики.
- Проаналізувати зажинкові, жнивні та обжинкові пісні, знайти в них архетипні образи та простежити їх зв’язок з тотемними та анімістичними віруваннями слов’ян.
Література
- Воропай Олекса. Звичаї нашого народу / Етнографічний нариc: У 2кн. - К., 1991. – Кн.2.
- Жниварські пісні / Упоряд. Та вступ. ст. Ю. Крутя. - К., 1971. - 271с.
- Календарно-обрядові пісні. – К., 1987. – 392с.
- Килимник C. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні: У 2-кн., 4 т. - Кн.2. - К.:АТ “Обереги”, 1994. - 528 c.
- Климець Ю. Д. Купальська обрядовість на Україні. – К.: Наук. думка, 1990. – 143 с.
- Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Підручник. - К.: Знання - Прес, 2001. – С. 155 - 192.
- Максимович М. Дні та місяці українського селянина. – К., 2002. – 189с.
- Скуратівський В.Т. Русалії. – К.: Довіра, 1996. - 734 c.
- Скуратівський В.Т. Місяцелік. Український народний календар. - К.: Довіра, 1993. – 272 c.
- Сокіл Г. Побажальні та величальні мотиви календарних пісень // Нарорна творчість та етнографія. – 2003. - № 5 - 6. – С. 97 - 103.
- Українка Леся Купала на Волині // Українка Леся Зібр. творів: У 12 т. – К., 1977. – Т. 9. – С. 9 - 29.
Додаткова література
- Золотослов: Поетичний космос Давньої Русі / Упоряд., передм. та пер. М. Москаленка. – К., 1988. – 292с.
- Маркевич Н. А. Обычаи, поверья, кухня и напитки малоросиян / Українці: Народні вірування, повір'я, демонологія. – К.: Либідь, 1991. – С. 52 - 170.
- Милорадович В. Житье-бытье малорусского крестьянина / Українці: Народні вірування, повір'я, демонологія. – К.: Либідь, 1991. – С.170 – 342.
- Українські народні свята та звичаї. – К.: Т-во «Знання» України, 1993. – 112 с.
- Фрэзер Дж. Дж. Золотая ветвь: Исследование магии и религии. – М., 1984. - 703 с.
Практичне заняття №7 – 2 год.
Родинно-обрядова творчість
- Виникнення й становлення весільної обрядовості.
- Весілля як драма. Його основні етапи.
- Народнопісенний супровід весілля. Основні мотиви весільних пісень.
- Народна обрядовість, пов’язана з народженням дитини. Зв’язок цих обрядів з давніми віруваннями, замовляннями й магією.
- Еволюція похоронного обряду, уявлення про смерть у давніх слов’ян.
- Голосіння як жанр. Поетика голосінь та їх жанрові різновиди.
- Обряди, пов’язані з будівництвом дому. Роль жертвоприношень та тотемних уявлень при виконанні цих обрядів.
Література
- Андрушко Л. Рушник у весільній обрядовості, українців // Берегиня. – 2000. - №1. – С. 3 - 11.
- Борисенко В. Весільні звичаї та обряди на Україні. – К., 1988. – 189с.
- Весілля: У 2-х кн. – К., 1970. – Кн. 1. – 451 с. – Кн. 2. – 479с.
- Здоровега Н. Нариси народної весільної обрядовості в Україні. – К., 1992. – 174 с.
- Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Підручник. - К.: Знання - Прес, 2001. – С.193-242.
- Лозинський Й, І. Українське весілля / Упоряд. Вступ. ст. Р. Ф. Кирчіва. – К., 1992. – 174 с.
- Маркевич Н. А. Обычаи, поверья, кухня и напитки малоросиян / Українці: Народні вірування, повір'я, демонологія. – К.: Либідь, 1991. – С. 52 - 170.
- Маховська С. Про розважальні весільні пісні Поділля // Народна творчість та етнографія. – 2003. – № 5-6. – С. 104 - 110.
- Милорадович В. П. Житье-бытье лубенского крестьянина / Українці: Народні вірування, повір'я, демонологія. – К.: Либідь, 1991. – С. 170 – 342.
- Шалак О. Уявлення про смерть та потойбічне життя в українському фольклорі // Берегиня. – 2002. - №2. – С. 29 - 35.
Додаткова література
- Байбурин А. К. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. – Л., 1983. – 191с.
- Лупій Т. Семантика рушників у весільній, поховальній та поминальній обрядовості: за матеріалами Західного Полісся // Берегиня. – 2000. - №3. – С. 5 - 15.
- Скуратівський В. Чому розплетена коса? [Давній український звичай, зв’язаний із символічним розплітанням коси] //Радянська школа. – 1991. – №2. – С. 16 - 20.
Практичне заняття №8 – 2 год.
Український героїчний епос: билини і думи
- Виникнення й становлення жанрів героїчного епосу.
- Билини як жанр, поєднання в них міфологічного й християнського світогляду:
- Міфологічні елементи та історичне підгрунтя в міфологічному циклі билинного епосу.
- Втілення ідеї християнства в билинах Київського циклу, історичні прототипи героїв.
- Тематичне розмаїття й драматизм билин Галицько-Волинського циклу билинного епосу.
- Типи героїв та художньо-образний лад билин Новгородського та казково-новелістичного циклу билинного епосу.
- Поетика билин, специфіка їх хронотопу.
- Думи як жанр героїчного епосу. Особливості поетики дум, їх класифікація.
- Основні мотиви та тематичні цикли дум про герїчну боротьбу українського народу проти турецько-татарських загарбників.(„Дума про Самійла Кішку”, „Маруся Богуславка”, „Втеча трьох братів з города Азова”, „Дума про козака Голоту”).
- Основні мотиви та тематичні цикли дум про герїчну боротьбу українського народу проти шляхетсько-польського поневолення.(„Перемога під Корсунем”, „Хмельницький і Барабаш”, „Смерть Богдана Хмельницького”).
- Зв’язок суспільно-побутових дум з жанром голосіння, їх образна система.(„Сестра і брат”, „Вдова і три сини”, „Прощання козака”).
- Кобзарство як унікальне культурно-історичне явище України.
Література
- Беценко Т. ”Загадкові” слова в українських народних думах // Дивослово. – 2003. - №12. – С. 17 - 19.
- Былины. – М., 1986. – 300с.
- Грабович О. Думи як символічний код переказу культурних цінностей // Родовід. – 1993. – № 5. – C. 30 - 36.
- Думи. Історико-героїчний цикл: Збірник / Вступ. ст. М. Стельмаха. – К., 1982. – 159 с.
- Закувала зозуленька: Антологія української народної творчості. - К.,1998. – С. 144 - 227.
- Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Підручник. – К.: Знання - Прес, 2001. – С.243-278.
- Набок М. Диспозиція „своє – чуже” як вияв національного характеру в українських думах // Дивослово. – 2003. - №10. – С. 18 - 22.
- Набок М. Штрихи до характеристики світогляду героїв українських народних дум // Народна творчість та етнографія. – 2003. - №4. – С. 95 - 102.
- Народні думи: Збірник / Вступ. ст. С. Мишанича. – К., 1986. – 173 с.
- Плісецький М. Українські народні думи. Сюжети і образи. – К.: Кобза, 1994. – 364 с.
Додаткова література
- Григор’єв-Наш Історія України в народних думах і піснях. – К., 1993. – 271 с.
- Денисюк І. Релікти лицарсько-дружинної та билинної поезії (знахідки у фольклорі волинсько-поліського ареалу) // Слово і час. – 2003. - №1. – С. 22-28.
- Робінсон А. М. Билинний епос Київської Русі у співвідношеннях з епосом Заходу і Сходу // Літературна спадщина Київської Русі і українська література XVI – XVIII ст. - К., 1981. – С. 59-83
- Степанишин Б. Українські народні думи // Українська мова і література в школі. - 2000. - № 6. - C. 24-29
|