Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

III. Speak to your friend about your days off using

Поиск

IV. Answer the questions:

1. What time do you get up on a weekend?

2. What time do you usually have your breakfast?

3. What do you eat for your breakfast?

4. What do you do after breakfast?

5. Do you stay indoors or go somewhere?

6. Where and when do you have lunch on your day off?

7. What do you usually do after lunch till dinner time?

8. What time do you have your dinner?

9. How much time does it take you to get everything clean after dinner?

10. What time do you go to bed on your day off?

V. Write down a composition about your day offs.

VI. Retell your composition.

GRAMMAR: АРТИКЛЬ (THE ARTICLE)

Артикль передает значение определенности и неопределенности в существительном. В английском языке используются три артикля:

1. Неопределенный (indefinite) a/an (an - перед существительным, которое начинается с гласного звука (an apple) или перед существительным, имеющим впереди себя определение, начинающееся с гласного звука (an old tree);

2. Определенный (definite) the;

3. “Нулевой” (0), т.е. отсутствие артикля.

Употребление неопределенного артикля

Определенный артикль употребляется в следующих значениях:

Классифицирующее значение.

EX. Byron is a poet and Scott is a novelist. Байрон-поэт, а Скотт-писатель.

This young man is an engineer. Этот молодой человек-инженер.

Обобщающее значение.

EX. A cow gives milk. Корова (всякая) дает молоко.

An apple is a fruit. Яблоко (всякое) – фрукт.

3. Числовое значение. Неопределенный артикль может употребляться в значении один.

EX. Wait a minute? Подождите (одну) минуту.

We walked a mile or two. Мы прошли одну или две мили.

Неисчисляемые существительные, употребленные с неопределенным артиклем в числовом значении, становятся исчисляемыми.

EX. ice-cream (неисчисляемое ) an ice-cream (исчисляемое)

Give me an ice-cream, please. Дайте мне, пожалуйста, порцию мороженого.

tea (неисчисляемое) a tea (исчисляемое)

I ordered a tea. Я заказал чашку чая.

4. Устойчивое сочетание.

a few - несколько a lot of - много as a result - в результате

a little - немного as a rule - как правило it’s a pity - как жаль

with a pleasure - с удовольствием

Употребление определенного артикля

Определенный артикль употребляется в следующих значениях:

Когда из ситуации или контекста ясно, какое именно лицо или предмет имеется в виду.

EX. “We went to the cinema yesterday.” “Мы вчера были в кино”

“Was the film good?” “Фильм был хороший?”

Когда ситуация показывает, какой предмет выделяется.

EX. The teacher told his students a story and asked: “Have you understood the story?”

Учитель прочитал студентам рассказ и задал вопрос: «Вы поняли рассказ?»

Когда существительное обозначает предмет, единственный в своем роде или в определенной ситуации.

EX. The Moon moves round the Earth. Луна вращается вокруг Земли.

Когда существительное обобщает весь класс подобных лиц (предметов).

EX. The horse is a useful domestic animal. Лошадь – полезное домашнее животное

Когда артикль входит в ряд устойчивых сочетаний.

EX. in the past в прошлом to tell the truth сказать правду

Названия:

А) географические названия и названия стран света:

Северный полюс The North Pole

Б) рек: Волга The Volga

В) морей и океанов: Черное море The Black Sea

Г) горных цепей: Альпы The Alps

Д) некоторых государств: США The USA

Е) фамилии, называющие всю семью в целом: Брауны The Browns

Употребление “нулевого” артикля

Нулевой артикль употребляется в следующих значениях:

Перед исчисляемыми существительными во множественном числе

A dog barks Собака лает

Dogs bark Собаки лают

Перед неисчисляемыми существительными (названия веществ и абстрактные понятия)

I like milk Я люблю молоко

Перед существительными, обозначающими названия времен года и приемов пищи

Summer is my favorite season Мое любимое время года – лето

We have breakfast and supper at home Дома мы завтракаем и ужинаем

В ряде устойчивых словосочетаний

at first сначала in time вовремя

by heart наизусть to go to school ходить в школу

 

EXERCISES

Ex. 1. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

1. This is … book. It’s my … book. 2. Is this your … pen? No, it isn’t my … pen, it is my sister’s … pen. 3. I can see … pencil on your … table, but I can see no … paper. 4. I can see three … boys. … boys are playing. 5. She has … two daughters and … one son. Her … son is … a student. 6. My … brother’s … friend has no … dog. 7. I have 32 … teeth. 8. My … mother is at … home. She is reading … interesting … book. 9. Where are … flowers? - … flowers are in … beautiful vase. 10. Where is … vase? - … vase is on … little table near … window.

Ex. 2. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

1. There is … thick red … carpet in my … room. … carpet is on … floor in … front of … sofa. 2. I can see … nice … coffee-table in … middle of … room to … right of … door. It’s … black and … red. I like … coffee-table. 3. My … aunt and my … uncle are … doctors. They work at … hospital. They get up at 7 o’clock in … morning. They go to … bed at 11 o’clock. 4. What does your mother do after … breakfast? – She goes to … work. 5. There is … tea in … glass. 6. I have … large writing-desk in … study. There is … paper on … writing-desk. My … books and exercise-books are on … writing-desk, too. 7. I study … English. I attend … English classes in … evening. On … days when I have no … classes, I stay at … home and do some work about … house. I have … dinner with my family, watch … TV and read … books, … newspapers and … magazines. I go to … bed late at … night. 8. I am thirsty. Give me … water, please. 9. Give me … book, please. 10. What … color is your new … hat? – It’s … same color.

Ex. 3. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

When we want to write … letter, we take … piece of … paper and … pen. We first write our … address and … date in … right-hand corner. Then on … left-hand side we write … greeting. We may write, for instance, “My dear brother,” “Dear Henry”, etc., and then on … next line we begin … real letter. We must not forget to leave … margin on … left-hand side of … page. At … end of … letter we write “Yours” and then we sign our name. We put … letter into … envelope and close … envelop. On … envelopes we write … name and address of … person who will receive it. We stick … stamp in … top right-hand corner, and then we post … letter.

Ex. 4. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

1. Several rivers run into.. sea at New York. … most important is … Hudson River which runs into … Atlantic Ocean. Besides … Hudson River there is … East River and little Harlem River. 2. Which are … highest mountains in … Russia? 3. … Neva flows into … Gulf of Finland. 3. …Pacific Ocean is very deep. 4. …Kazbek is … highest peak of … Caucasus. 5. … Alps are covered with … snow. 6. … Lomonosov was born in … small village on … shore of … White Sea. 7. … Europe and … America are separated by … Atlantic Ocean. 8. … Baltic Sea is stormy in winter. 9. … North Sea separates … British Isles from … Europe. 10. … Nile flows across … north-eastern part of … Africa to … Mediterranean Sea.

Ex. 5. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

1. This is … lively and very lovely baby. 2. Jane is in … kitchen making … sandwiches. 3. Jeff has … optimistic … look at … things. 4. He isn’t … type of … man to make … woman … happy. 5. Take … washing to … bathroom, please? 6. Max used to live … double … life when he was … young. 7. He is … grown up and … very responsible person. 8. I’ll take … dog for … walk in … park. 9. … house is in … mess. What … shame! 10. I had … nasty cold and … sore throat.

EX. 6. Put definite or indefinite article where it is needed and explain the usage.

Long … time ago there lived … king who had … lovely only daughter. She was … sweet and frail creature – very delicate. As … time passed, she grew weaker and weaker and soon it became obvious to all that … Princess was dying. All was in … vain - … love, … money, … doctors, … nurses. Then, one day, … someone found … shabbyold … book in … Royal Library.

… book proved of.. great value as it contained … remarkable recipe for curing just such … illness as … Princess was suffering from. One of.. most important items was … pumpkin juice. … king seized at … chance to save his daughter’s life. So … recipe was made … up and … dose of … new cure was given to … Princess. From … very first dose there was … marked change for … better, and she was soon on … road to … complete recovery.

 

ADDITIONAL STUDY: Day-offs



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 699; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.189.236 (0.008 с.)