Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Britiske ubåter til Nordflåten

Поиск

“L-klasse” ubåtene

“L-klasse” ubåtene

Подводные лодки типа «Л»

I anledning markeringen av 50 år siden slutten av den andre verdenskrigen gav det russiske postverket i 1995 ut en serie med merker med motiver fra fredsåret 1945. Det ble også utgitt to miniatyrark med merket som viste marskalk Sjukov ridende over den Røde Plass på sin hvite hest. Ett av miniatyrarkene bestod av seks merker og en kant med motiver fra hær, marine og flyvåpen. Blant marinemotivene er også silhuett av ubåter av “L-klasse”, serie XI.

К 50-летию окончания Великой Отечественной войны в 1995 году почтовая служба России выпустила серию марок с мотивами мирного 1945 года. Также были выпущены почтовый блок и малый лист с маркой, изображающей маршала Жукова, едущего по Красной площади на белом коне. Малый лист состоял из шести марок с иллюстрированными полями по мотивам армии, флота и авиации. Среди морских мотивов присутствует также силуэт подводной лодки типа «Л» XI серии.

De 6 første “L-klasse” båtene ble bygget i 1931 basert på erfaringer som russerne kunne trekke fra den britiske “L-55” som i juni 1919 var senket utenfor Kronstadt av sovjetiske jagere. “L-55” ble hevet i 1928 og dannet basis for russernes fremtidige L-klasse ubåter. “L-55” ble imidlertid på nytt senket i oktober 1931 vest for Leningrad av det tyske D/S “Grattia” som uforvarende kom til å kollidere med den. Alle 50 om bord i “L-55” mistet livet, men “L-55” ble igjen hevet og tjente i den sovjetiske marinen til 1960, den siste tiden som målfartøy.

Первые 6 лодок типа «Л» были построены в 1931 году на основе опыта, который русские могли извлечь из британской «Л-55», потопленной в июне 1919 года под Кронштадтом советскими миноносцами. «Л-55» была поднята в 1928 году и легла в основу будущих русских подводных лодок типа «Л». Однако «Л-55» снова была потоплена в октябре 1931 года западнее Ленинграда столкнувшимся с ней по неосторожности немецким пароходом «Граттиа». Все 50 находившихся на борту «Л-55» погибли, но «Л-55» снова подняли и она служила в советском флоте до 1960 года, в последний раз в качестве корабля-мишени.

Det ble i 1935/36 bygget seks “L-klasse” båter i serie XI, “L-7” til “L-12”, og deretter i 1937/38 bygget sy v ubåter i serie XIII, noe endret fra serie XI (“L-13” til “L-19”). I løpet av krigen ble det bygget ytterligere seks L-klasse ubåter (“L-20” til “L-25”)

В 1935–36 г. было построено шесть лодок типа «Л» XI серии, «Л-7» – «Л-12», а затем в 1937–38 г. было построено семь подводных лодок XIII серии, несколько измененной по сравнению с XI серией ( от «Л-13» до «Л-19»). За время войны было построено еще шесть подводных лодок типа «Л» («Л-20» до «Л-25»).

To uferdige L-klasseubåter, L-20 og L-22, ble høsten 1941 overført via Stalinkanalen fra Østersjøen til Kola. De ble ferdigbygget og utrustet ved Molotovsk/ Sevorodvinsk-verftene og satt i tjeneste i Nordflåten fra høsten 1942. I siste halvdel av november 1942 deltok L-20 og L-22 i legging av fire minefelt utenfor Vardø, i Varangerfjorden, utenfor Kirkenes og utenfor Petsamo.

Осенью 1941 года по каналу Сталина из Балтийского моря в Колу были переброшены две недостроенные подводные лодки типа «Л» — Л-20 и Л-22. Они были достроены и оснащены на верфях в Молотовске (Северодвинске) и с осени 1942 г. приняты на вооружение Северного флота. Во второй половине ноября 1942 г. Л-20 и Л-22 участвовали в постановке четырех минных заграждений у Вардё, Варангер-фьорда, за пределами Киркенеса и за пределами Петсамо.

Tidlig på nyåret 1943 var L-20 i Tana-fjord hvor den på selveste nyttårsdagen toperderte og senket det tyske lasteskipet D/S “Muansa”. L-20 og L-22 opererte utenfor kysten av Finmark for resten av krigen, blant annet med legging av minefelt.

В начале Нового 1943 года Л-20 находилась в Тана-фьорде, где в самый Новый год торпедировала и потопила немецкий грузовой пароход «Муанса». Л-20 и Л-22 действовали у берегов Финмарка до конца войны, включая постановку минных заграждений.

To L-klasseubåter, L-15 og L-16, ble høsten 1942 besluttet overført fra Stillehavsflåten via Panamakanalen til Nordflåten. L-15 nådde frem, mens L-16 ved en feiltakelse ble torpedert 13. oktober 1942 av den japanske ubåten I-25 utenfor vestkysten av USA. Japan og Sovjet var på den tiden ikke i krig med hverandre.

Осенью 1942 года две подводные лодки типа «Л» — Л-15 и Л-16 — решили перевести с Тихоокеанского флота через Панамский канал на Северный флот. Л-15 прибыла, а Л-16 была по ошибке торпедирована 13 октября 1942 года японской подводной лодкой I-25 у западного побережья США. Япония и Советский Союз в то время не воевали друг с другом.

Britiske ubåter til Nordflåten

Британские подводные лодки для Северного флота

Etter at Sovjet kom med i krigen 22. juni 1941 ved at Hitler satte inn sitt overraskende angrep mot øst, handlet britene raskt. På kort tid ble det innledet et nært samarbéid mellom det britiske og den sovjetiske marinen. 19. juli kom den britiske kontreadmiralen Philip L. Vian en inspeksjonsreise til Kola. Dette var den samme britiske marineoffiser som i februar 1940 hadde krenket norsk nøytralitet ved å gå inn i Jøssingfjorden med jageren HMS “Cossack” og befridde rundt 300 britiske sjømenn fra det tyske fangeskipet D/S “Altmark”. Under krigshandlingene i Norge våren 1940 deltok Vian blant annet i operasjonene ved Namsos.

После того, как 22 июня 1941 года Советский Союз вступил в войну, когда Гитлер начал внезапную атаку на восток, британцы действовали быстро. За короткое время началось тесное сотрудничество между британскими и советскими военно-морскими силами. 19 июля британский контр-адмирал Филип Виан совершил инспекционную поездку на Кольский полуостров. Это был тот самый британский военно-морской офицер, который в феврале 1940 года нарушил норвежский нейтралитет, войдя в Йоссингфьорд на эсминце «Коссак» и освободив около 300 военнопленных британских моряков с немецкого судна «Альтмарк». Во время боевых действий в Норвегии весной 1940 года Виан принимал участие в том числе и в операциях у Намсуса.

Et resultat av kontreadmiral Vians besøk ved Nordflåten ble at britene besluttet å stasjonere to ubåter i Nordflåtens område med base i Polyarnoye. Ubåtene “Tigris” og “Trident” kom raskt på plass og begynte sine operasjoner 11. august. 17. august senket “Tigris” det norske lasteskipet D/S “Haakon Jarl” utenfor Sværholdt, mens “Trident” fem dager senere senket det tyske lasteskipet D/S “Ostpreussen” i Kvenangsfjorden. “Trident” fortsatte sin suksess og torpederte 30. august de tyske lasteskipene D/S “Donau” og D/S “Laria Laura” i Sørøysund. “Tigris” slo til utenfor Rolvsøy og senket hurtigruteskipet D/S “Richard With” den 13. september”. “Richard With” var under seiling fra Honningsvåg til Hammerfest. I alt mistet 96 livet ved torpederingen; 28 av besetningen og 68 passasjerer. Dette krigsforliset var det som krevde flest norske liv av forlisene langs norskekysten.

В связи с визитом контр-адмирала Виана на Северный флот англичанами было принято решение разместить две подводные лодки, базирующиеся на Полярное. Подводные лодки «Тигрис» и «Трайдент» пришли быстро и начали действовать 11 августа. 17 августа «Тигрис» потопил норвежское грузовое судно «Хаакон Ярл» у Свэрхольдта, а «Трайдент» пятью днями позже потопил немецкий грузовой пароход «Остпройссен» в Квенангсфьорде. «Трайдент» продолжил свой успех и 30 августа торпедировал немецкие сухогрузы «Донау» и «Лариа Лаура» в Сёрёйсунне. «Тигрис» нанес удар недалеко от Ролвсёй и 13 сентября потопил быстроходное судно «Ричард Вит». «Ричард Вит» плыл из Хоннингсвога в Хаммерфест. Всего в результате торпедирования погибло 96 человек; 28 членов экипажа и 68 пассажиров. Это катастрофа унесла больше всего жизней норвежцев среди всех кораблекрушений вдоль норвежского побережья.

Ubåtene “Tigris” og “Trident” var av den britiske T-klassen og hadde en besetning på 59 mann. Etter en tid ble disse to båtene avløst av “Seawolf” og “Sealion”, men etter en tid ble også disse to båtene trukket tilbake fra Polyarnoye. “Sealion” og “Seawolf” var på plass i Polyarnoye i midten av november 1941, og kom raskt med i operasjoner mot den tyskkontrollerte kystfarten. “Sealion” senket 18. november 1941 det norske tankskipet “Vesco” med artilleriild utenfor Kjøllefjord. 5. desember torpederte “Sealion” det norske frakteskipet “Island” utenfor Mehavn.

Подводные лодки «Тигрис» и «Трайдент» были британского Т-класса и имели экипаж из 59 человек. Через некоторое время эти две лодки были заменены на «Сивулф» и «Силайэн», но через некоторое время эти две лодки также были выведены из Полярного. «Силайэн» и «Сивулф» стояли в Полярном в середине ноября 1941 года и быстро присоединились к операциям против контролируемого немцами прибрежного судоходства. 18 ноября 1941 года «Силайэн» артиллерийским огнем потопила норвежский танкер «Веско» у Кьёллефьорда. 5 декабря «Силайэн» торпедировала норвежское грузовое судно «Айленд» у Мехавна.

I april 1944 overlot britene fire av sine ubåter til russerne. “Sunfish”, “Unbroken”, “Unison” og “Ursula” ble innlemmet i Nordflåten og gitt benevnelsene V-l til V-4. Flaggheisingsseremonien fant sted i Rosyth 30. mai 1944. Russerne hadde tatt ut sine beste ubåtoffiserer og mannskaper til å overta de britiske ubåtene. Under forberedelsene i Rosyth ble det lagt merke til at russerne meget raskt lærte seg å mestre såvel utstyr som manøvreringsegenskaper hos de langt mer avanserte ubåtene enn hva sovjetflåten hadde. Det oppstod derfor et rykte om at de hadde sendt ingeniører forkledd som gaster for å overta båtene. Russerne avviser dette ryktet med forakt.

В апреле 1944 года англичане передали русским четыре своих подводных лодки. «Санфиш», «Анброкен», «Унисон» и «Урсула» вошли в состав Северного флота и получили обозначения от В-1 до В-4. Церемония поднятия флага состоялась в Росайте 30 мая 1944 года. Русские прислали своих лучших офицеров и экипажи подводных лодок, чтобы получить британские подводные лодки. Во время подготовки в Росайте было замечено, что русские очень быстро научились осваивать и оборудование, и управление гораздо более совершенными подводными лодками, чем те, что были у советского флота. Поэтому возник слух, что они послали инженеров, замаскированных под гостей, чтобы принять лодки. Русские отвергают этот слух с презрением.

Som sjef for V-1 ble uttatt Israel Fisanovich, en erfaren ubåtoffiser. Han skulle først seile sin ubåt til Murmansk, så skulle de andre følge. Under seilingen kom V-l utenfor den oppgitte ruten og ble senket 27. juli av et britisk Liberator-fly fra No. 86 Squadron som hadde base på Tain i Skottland. V-l og hele dens besetning gikk tapt nordenfor Shetland (64.34N – 01.16W) De tre øvrige ubåtene nådde trygt til havnen Yekaterininskaya, hvor de skulle inngå i 3. Divisjon.

Командиром В-1 был назначен опытный офицер-подводник Израиль Фисанович. Сначала он отправился на своей подводной лодке в Мурманск, потом последовали остальные. На переходе В-l отклонилась от заявленного маршрута и была потоплена 27 июля английским самолетом «Либерейтор» с бортовым номером 11 86-й эскадрильи, базировавшейся в Тайне в Шотландии. В-1 и весь её экипаж были потеряны севернее Шетландских островов (64,34 с. ш. — 01,16 з. д.). Остальные три подводные лодки благополучно дошли до Екатерининской гавани, где должны были войти в состав 3-й дивизии.

V-l tilhørte den britiske S-klassen og var bygget i 1936. V-2 og V-3 tilhørte U-klassen og var bygget i 1941, mens V-4 var bygget i 1938, også den av U-klassen (førkrigsprogrammet). De norske ubåtene “Uredd”, “Ula” og “Utsira”, samt de polske “Sokol” og “Dzik” var også av U-klassen. Ubåtene i U-klassen var ca 60 meter lange, hadde deplasement på 540 tonn og var bevæpnet med 8 torpedoer og hadde en 12 punds kanon. Besetningen var normalt 31–33 mann, men var på noen av variantene 40 mann.

В-1 принадлежала британскому S-классу и была построена в 1936 г. В-2 и В-3 относились к U-классу и были построены в 1941 г., а В-4 была построена в 1938 г., также U-класса по довоенной программе. Норвежские подводные лодки «Уредд», «Ула» и «Утсира», а также польские «Сокул» и «Дзик» также относились к U-классу. Подводные лодки класса «U» имели длину около 60 метров, водоизмещение 540 тонн, были вооружены 8 торпедами и имели 12-фунтовую пушку. Экипаж обычно составлял 31–33 человека, но на некоторых вариантах до 40 человек.

Ubåtene V-l og V-4 hadde begge gjort seg bemerket ved norskekysten i begynnelsen av krigen, da som “Sunfish” og “Ursula”. 9. april 1940 torpederte og senket “Sunfish” det tyske lasteskipet “Amasis” (7100 tonn) utenfor Lysekil, dagen etter lasteskipet “Antares” (2600 tonn), den 13. april et større tysk lasteskip, D/S “Oldenburg” (2300 tonn) og 14. april lasteskipet “Florida” på 6100 tonn.

Подводные лодки В-1 и В-4 сделали себе имя у норвежского побережье в начале войны как «Санфиш» и «Урсула». 9 апреля 1940 г. «Санфиш» торпедировала и потопила немецкий грузовой корабль «Амасис» (7100 тонн) у Люсекиля, на следующий день сухогруз «Антарес» (2600 тонн), 13 апреля более крупный немецкий грузовой пароход «Ольденбург» (2300 тонн) и 14 апреля сухогруз «Флорида» водоизмещением 6100 тонн.

Etter at ubåtene V-2, V-3 og V-4 hadde gjennomgått de vanlige prøver og tester ble de ut på høsten 1944 satt inn i oppdrag med minelegging og angrep mot fiendtlig skipsfart. De hadde sine første stridsoppdrag i begynnelsen av oktober 1944. V-2 gikk 1. oktober på tokt med Laksefjord som bestemmelsessted. Den torpederte 11. oktober et lasteskip og dagen etter enda ett, dette med en sterk eskorte. V-4 gikk ut på sin første stridspatrulje 15. oktober mot Porsangerfjord. Den tyske ubåtjageren UJ-1219 ble senket ved Nordkyn 20. oktober 1944. V-4 utførte to tokt i januar 1945,men uten at den da senket noe fiendtlig fartøy.

После того, как подводные лодки В-2, В-3 и В-4 прошли обычные проверки и испытания, осенью 1944 года они были развернуты для выполнения задач по постановке мин и атакам судов противника. Первые боевые выходы они совершили в начале октября 1944 года. В-2 отправилась в поход 1 октября к Лаксефьорду. 11 октября она торпедировала сухогруз, а на следующий день ещё один, на этот раз шедший с сильным эскортом. 15 октября В-4 отправилась в свой первый боевой поход в сторону Порсангерфьорда. Немецкий охотник за подводными лодками UJ-1219 был потоплен в Нордкине 20 октября 1944 г. В январе 1945 г. В-4 совершила два боевых похода, но не потопила ни одного корабля противника.

Sjøkrigen i nord var i ferd med å ebbe ut, russiske hæravdelinger var rykket lant inn i Finnmark. Kirkenes ble inntatt 25. oktober. Siste sovjetiske ubåtangrep i Nordflåtens område ble innsatt 31. oktober utenfor Finnmark av ubåten S-101. Tidlig om morgenen ble en tysk jager senket og klokken 3 om ettermiddagen en minesveiper. Andre tyske skip kom nå til og det ble kastet ikke mindre enn 147 dypvannsbomber etter S-101. Tyskeme fortsatte jakten i 24 timer, men selv om S-101 var blitt skadet, klarte den å ta seg tilbake til basen. Dette var ubåtbrigadens siste trefning med fienden. .

Морская война на севере шла на убыль, части русской армии выдвинулись на берег Финнмарка. Киркенес был взят 25 октября. Последняя атака советских подводных лодок в районе Северного флота была произведена 31 октября у Финнмарка подводной лодкой С-101. Рано утром был потоплен немецкий охотник, а в 3 часа дня — тральщик. Затем прибыли другие немецкие корабли, и на С-101 было сброшено не менее 147 глубинных бомб. Немцы продолжали преследование в течение суток, но хотя С-101 и получила повреждения, ей удалось вернуться в базу. Это был последний бой бригады подводных лодок с противником.

De tre opprinnelige britiske ubåtene ble levert tilbake til britene i 1949 og hugget opp i 1950.

Три британские подводные лодки были возвращены британцам в 1949 году и сданы на слом в 1950 году.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 3; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.82.26 (0.007 с.)