Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Предклассическая сонатная формаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Она уже принципиально отличается от барочных малых форм и стоит ближе к классической сонатной форме. Здесь чётче выражены функции разделов, тематизм более определён, метрика ориентирована на квадратность, формируется разработочное развитие. При этом формы еще часто двухчастны и однотемны. Разрыв связи с малыми формами барокко подтверждается различием области применения — предклассическая сонатная форма не применяется в танцах из сюит и связана преисущественно с жанром сонаты. Формировалась она в основном в творчестве итальянских композиторов — Д. Скарлатти, Б. Галуппи, Д. Тартини и других.
Лекція 10. РОНДО-СОНАТА Мета: дати поняття основного конструктивного принципу сонатної форми, специфіки образної драматургії і побудови, значення тонального розвитку, поєднання рондального та сонатного принципів у рондо-сонаті. План: 1. Визначення. 2. Сфера використання. 1. Це семи частинна форма, яка одночасно має риси форми РОНДО і СОНАТНОЇ форми. Риси Рондо очевидні. Риси сонатності: однаковий тематичний зміст першого і третього епізодів і їх ТОНАЛЬНЕ СПІВВІДНОШЕННЯ. На відміну від СОНАТНОЇ форми, в Рондо-сонаті Г.П. проводиться в кінці експозиції в головній тональності (такого в Сонатній формі не буває). 2. Форма РОНДО-СОНАТИ часто зустрічається в ФІНАЛАХ класичних сонат і симфоній, в нотах часто позначається словом «Рондо». Може мати КОДУ, яка побудована на матеріалі рефрену чи епізоду, або на матеріалі попередніх частин циклу. Слухати: А. Моцарт: Фінали сонат для ф-но № 3,4, 7, 17; Л. Бетховен: Фінали сонат для ф-но № 8, 9, 10, 12, ІЗ, Ф. Шуберт: Фінали сонат Ля мажор, СІ-бемоль мажор. ндо-соната – музична форма, яка має риси рондо та сонатної форми. Складається з трьох основних розділів, де за принципом рондо будуються крайні розділи (обидва або один з них), а середній є розробкою, запозиченою від сонатної форми. Експозиційний (до розробки) і репризний (після неї) розділи тотожні аналогічним розділам великого рондо з повторенням побічної теми. Відмінність полягає в наявності розробки замість центрального епізоду. Узагальнена схема форми така (ГП – головна партія, ПП – побічна партія, стрілками позначені ходи):
Використання: Сфера застосування рондо-сонати збігається зі сферою застосування великого рондо. Переважно це фінали сонатно-симфонічних циклів. Приклади використання рондо-сонати в інших частинах циклічних композицій: · у першій – Й. Гайдн. Соната для фортепіано D-dur № 38, · у повільній – Л. Бетховен. Симфонія № 4, 3-я частина), · у скерцо (Глазунов. Симфонія № 8, 3-я частина). Надзвичайно рідко застосовується як форма самостійної п'єси (Ф. Шуберт. Велике рондо для фортепіано в 4 руки, ор. 107). При своїй стабільності форма може мати різний ступінь близькості до рондо або до сонатної форми. Визначається вона такими факторами (крім наявності розробки): ● Значення ходів між розділами. У сонатній формі ходи не просто пов'язують різний матеріал, в них відбувається переробка однієї теми в іншу, а також серйозна зміна образного строю. Чим розвиненіші ходи, тим активніша в них мотивна робота, тим ближчою є форма до сонатної. ● Якість самих тем. Якщо для рондо характерні жанрові теми, стійкі, що прагнуть до повторення, закріплення одного образу, то для сонатної форми – нестійкі, що постійно прагнуть до оновлення. Також важливий і мелодійний склад тем. У сонатної формі тема побічної партії не існує без головної і в тій чи іншій мірі є похідною від неї, в рондо, навпаки, друга тема не має таких зв'язків з першою і є принципово новою і самостійною. ● Властивості розробки. Іноді за протяжністю вона може перевершувати розробки чистих сонатних форм (Бетховен. Квартет, op. 18 № 1, фінал). До сонатної формі наближає також широке використання поліфонічних прийомів у розробці, тоді як гомофонний склад характерніший для рондо. Рондо-соната – форма, органічно поєднує принцип рондо і сонатної форми. Виникла у фіналах сонатно-симфонічних циклів віденських класиків. Існують два основних різновиди форми рондо-сонати – з центральним епізодом і з розробкою: 1) А В А С A1 В1 А2 2) А В А розробка А1 B1 A2 Перші два розділи носять подвійні найменування. У термінах сонатної форми: А – головна партія, В – побічна партія; в термінах рондо: А – рефрен, В – перший епізод. Тональний план проведень розділу В відображає закономірності сонатного allegro – в експозиції він звучить в домінантовій тональності, в репризі – в головній. Тональність другого (центрального) епізоду (у схемі – С) відповідає нормам рондо – він тяжіє до однойменної або субдомінантової тональностям. Відмінність рондо-сонати від сонати полягає насамперед у тому, що після побічної і заключної партії слідкує не розробка, а знову головна партія в головній тональності. Відмінність рондо-сонати від рондо в тому, що перший епізод повторюється далі (в репризі) в головній тональності. Обидва основних компонента рондо-сонати по-різному впливають на форму окремих розділів. Сонатна основа вимагає від головної партії (рефрену) форми періоду, пов'язана з рондо – простий дво частинної або трьох частинної форми. Сонатна основа тяжіє до розробки в середньому розділі форми, пов'язана з рондо – до появи другого (центрального) епізоду. Побічній партії першого епізоду рондо-сонати не притаманний перелом (зсув), типовий для сонатної форми. У репризі рондо-сонати часто випускається одне з проведень рефрену – переважно. четвертого. Якщо пропускається третє проведення, виникає подоба дзеркальної репризи. У наступні епохи рондо-сонати залишалася характерною для фіналів формою, зрідка використовувалася і в першій частині сонатно-симфонічних циклів (С. Прокоф'єв, 5-а симфонія рондо-сонати). У композиції рондо-сонати відбувалися зміни, близькі до змін у розвитку сонатної форми і рондо. РОНДО-СОНАТА – муз. форма, яка об'єднує ознаки сонатної форми і рондо. Від сонатної форми запозичуються загальний тональний план, принцип зіставлення в експозиції двох тем в головної та побічної (доминантовой) тональностях, репризна транспозиція першого епізоду (побічної партії) в основну тональність, від рондо – принцип повторення рефрену (гл. партії) тільки в основній тональності не менше трьох разів після нового музичного матеріалу, пісенно-танцювальний тематизм, квадратність структур: Тематичний план A B A С А В1 А (кода) Тональний план Т D Т Т Т Т Розділи Експозиція Розробка або 2-й епізод Реприза А – рефрен (головна партія) В – перший епізод (побічна партія) Різновиди рондо-сонати визначаються характером центрального розділу: а) якщо це розробка тем експозиції, то рондо-соната наближається до сонатної форми (третя частина Концерту для фп. з орк. Скрябіна); б) якщо це епізод – то до рондо (4-а частина 2-й фп. сонати Бетховена). Вступ для рондо-сонати нехарактерний; замість останнього проведення рефрену можлива кода. Рондо-соната склалася у творчості композиторів віденської класичної школи; використовується головним чином у фіналах сонатно-симфонічних циклів. На відміну від вільних і змішаних форм рондо-соната – стійка композиційна схема, яка, однак, допускає різноманітні рішення, наприклад: пропуск третього або четвертого проведення головної партії (4-а частина третя сонати для скр. і фп. Брамса; третій частина 16-й фп. сонати Бетховена), суміщення в центральному розділі розробки і епізоду (4-а частина 11-й фп. сонати Бетховена), послідовність двох епізодів (третя частина сонати C-dur для скр. і фп. Моцарта, K.-V. 296), поєднання рондо-сонати з іншими формами, наприклад, з варіаційною (4-а частина 4-й симфонії Чайковского) Рондо-соната об'єднує ознаки сонатної форми і рондо. Визначення: рондо-соната – це рондо з трьома епізодами, де перший і третій співвідносяться як побічна партія експозиції і репризи сонатної форми, а замість центрального епізоду може бути розробка. Загальна схема форми: А В А С (А) В1 А експозиція епізод (розроб.) реприза Т D T Т Т Т Риси рондо проявляються в проведеннях рефрену А в основній тональності, його чергуванні з контрастними епізодами В і С, образно-жанрової основі (пісенно-танцювальний тематизм). Риси сонатності найяскравіше відчутні в початковому тональному контрасті двох тем А і В і подальшому їх тональному зближенні (див. Схему), а також за наявності розробки в центральній частині форми. Так як в цій формі поєднуються риси двох форм, то в термінології застосовується двоякість: А – Гп або рефрен, В – Пп або перший епізод рондо.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-18; просмотров: 419; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.75.46 (0.006 с.) |