Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Німецька класична філософія.↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 3 из 3 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Німецька класична філософія - впливовий напрямок філософської думки кінця XVIII – першої половини ХІХ століть, що підводить підсумок розвитку філософії на цьому відрізку західноєвропейської історії. Це завершуюча ланка в розвитку новоєвропейського філософського раціоналізму і одночасно той витік, з яким генетично пов’язана сучасна західна філософія. До основоположників німецької класичної філософії відносять І. Канта, Й.Г. Фіхте, Ф.В.Й. Шеллінга, Г.В.Ф. Гегеля, Л.Фейєрбаха. Кожний з них створив свою філософську систему, відмінну багатством ідей і концепцій. Разом з тим німецька класична філософія є єдиним духовним утворенням, яке характеризується наступними загальними рисами: - Своєрідним розумінням ролі філософії в історії людства, в розвитку світової культури. Класичні німецькі філософи вважали, що філософія покликана бути критичною совістю культури, "душею" культури; Філософські вчення І.Канта, Й.Г.Фіхте, Ф.Шеллінга, Г.В.Ф.Гегеля і Л.Фейєрбаха зв'язані ідейно і генетично, їх поєднує пильна увага до природи духу, що трактується через поняття діяльності і свободи. У руслі німецької класичної філософії є підстави розглядати й філософію марксизму. Німецька класична філософія зробила істотний внесок у постановку й розробку проблеми співвідношення суб'єкта й об'єкта, розробила діалектичний метод пізнання та перетворення дійсності. Зміст проблем буття 1. Проблема буття — це питання про те, яким чином навколишній світ існує як певна цілісність. Проблема буття для філософії — фундаментальна: адже філософія виконує функцію людського світоорієнтування, а буття — це найширше філософське поняття, воно постає як граничний, цільовий, стратегічний людський орієнтир. З XVIII ст. найширший, мабуть, розділ філософського знання, пов'язаний із вивченням буття, здобув назву онтології. Можна говорити про три основні концепції буття в Історії філософії, а саме: — матеріалістичну, яка ототожнює буття з матеріальним сущим; — ідеалістичну, що ототожнює буття з мисленням (ідеальним сущим); — некласичну, що протиставляє буття як процесуальність, мінливість, незавершеність до сущого як усталеного, оформленого, завершеного. Сучасна наука окреслює досить складну картину проявів буття та виділяє такі найважливіші характеристики буття: — по-перше, буття постає переважно в динамічному, а не статичному вигляді; — по-друге, буття постає у системних окресленнях, тобто у зв'язку «всього з усім»; — по-третє, до сучасної наукової картини світу входить рівнево-ієрархізована будова проявів буття: мікро-, макро- та мегапроцеси. На всіх рівнях діють свої особливі закони, тенденції, якісні характеристики; — по-четверте, багаторівневість проявів буття виявляє себе ще й еволюційно. Еволюційний процес рухається у напрямку дедалі тотальнішого виявлення глибинних характеристик буття. У цьому аспекті розвиненіші форми сущого є, так би мовити, більш демонстративні, більш розгорнуті щодо виявлення форм буття, ніж нижчі; — по-п'яте, сучасна наука докорінно змінила попередні уявлення про взаємозв'язок суб'єкта й об'єкта. Якщо раніше ці поняття досить радикально поділяли, то тепер людина як суб'єкт постає органічною часткою світу як об'єкта.
Основні форми буття Виділяють чотири основні форми буття: • буття речей; • буття людини; • буття духовного (ідеального); • буття соціального. Буття речей (явищ, процесів) містить у собі: — буття речей «першої природи». «Перша природа» — це об'єктивна і первинна реальність, що існувала мільярди років до людини (біо- і геосфера, атмосфера, близький і далекий космос); — буття зроблених людиною речей, або буття «другоїприроди». «Друга природа» — це комплексна природно-духовно-соціальна реальність, що включає в себе створені людиною предмети повсякденного побуту, техносферу, виробничу і соціальну інфраструктуру. Буття людини містить у собі: — буття людини у світі речей. Це її існування як «речі серед речей», пов'язане із законами, спільними для людини і природних речей, із необхідністю врахування передумов людського існування; — специфічно людське буття. Це життєдіяльність людини у всій повногі її проявів, у єдності тілесного (фізичного), біологічного і соціального вимірів. Буття духовного (ідеального) містить у собі: — буття індивідуалізованого духовного — прояви свідомості індивіда (потік усвідомлених потягів, спонукань, почуттів, переживань, думок, знань, переконань, стереотипів, цінностей і т. п.), а також різні форми несвідомого окремої особистості; — буття об'єктивованого духовного — форми матеріалізації духовних утворень (уявлення про світ, Бога, добро, істину, справедливість та ін.), породжені людською культурою. Буття соціального містить у собі: — буття окремої людини в суспільстві та історії, яке охоплює процеси соціалізації і життєдіяльності окремої людини в межах певної людської спільноти в конкретну історичну епоху; — буття суспільство — сукупність проявів життєдіяльності суспільства як цілісного організму в єдності матеріально-виробничої і духовної сфер, рушійних сил і механізмів суспільно-історичного розвитку, культурно-цивілізаційних явищ і процесів. Метод психоаналізу З. Фрейда Як лікар-психіатр, Зіґмунд Фрейд (1856-1939) досліджував причини і методи лікування неврозів, психічних розладів, для чого й розробив метод психоаналізу. Однак зрештою цей метод привів його до досить широких філософських узагальнень. 3. Фрейд першим в історії західної філософії обґрунтував учення про те, що людська свідомість, яка доти вважалася цілісною єдністю, що панує над усіма іншими людськими якостями, насправді є складним, багаторівневим явищем, де власне свідомості відводиться далеко не перше місце. Згідно з фройдівською концепцією, у структурі особистості виділяються три елементи: —Воно — неусвідомлена («передсвідома») сфера психіки; —Я — її свідомий рівень; —над-Я — внутрішній «цензор», який формується під впливом вимог суспільства до людини (ці вимоги обмежують або забороняють її інстинктивні потяги та бажання). Латинськими відповідниками цих термінів є і id (Воно), еgо (Я), sирег-еgо (над-Я). Головним і визначальним інстинктивним потягом людини Фройд вважав сексуальний (лібідо). Пізніше дослідник розвинув учення про два протилежні потяги — до життя (Ерос) і до смерті (Танатос). Ерос спонукає нас до творення, Танатос — до руйнування. Однак під дією вимог і заборон з боку над-Я більшість цих потягів не допускаються у свідомість, а витісняються у сферу несвідомого (це називається механізмом витіснення). Проте вони не зникають, а «заміщуються» — проявляють себе у сновидіннях, несвідомих діях (обмовки, помилки у письмі тощо), а також стають причиною неврозів, спричиняючи реальні психологічні проблеми. На думку Фрейда, існують два способи врегулювати конфлікт між Я та Воно: 1) сублімація — перенесення негативної енергії нереалізованого бажання, на більш прийнятні різновиди діяльності. Найчастіше таким «порятунком» стає творчість. Цей механізм діє в людській свідомості автоматично. Наприклад, Леонардо да Вінчі, який у дитинстві був позбавлений рідної матері, свою тугу виразив у посмішці Джоконди; 2) психоаналіз. Під час психоаналітичного сеансу пацієнт, зручно вмостившись на ліжку, провадив невимушені розмови з лікарем - психоаналітиком. Завдання останнього полягало у тому, щоб у тих образах, до яких у своїй оповіді вдавався пацієнт, розпізнати його нереалізоване бажання і потім дати пацієнтові усвідомити неприйнятність цього потягу з суспільної точки зору, себто, sирег-еgо (над-Я). Свої погляди 3. Фрейд з успіхом застосовував для пояснення соціальної психології і культурно-історичних явищ. Як різновид колективного неврозу він розглядав релігію.
Аксіологія Цінності 1. Цінністю для людини є все, що має певну значущість, особистісний чи суспільний сенс. Філософське вчення про цінності називається аксіологією (від грецького аксіос — «цінність»). Аксіологія — складова філософського знання, що вивчає закономірності створення систем цінностей, символів, їхнє функціонування в суспільній культурі. Ціннісне ставлення людини до себе і світу приводить до формування ціннісних орієнтацій особистості. Зріла особистість уже встигає виробити досить стійкі ціннісні орієнтири, які мають характер норм, оскільки визначають форми поведінки людини в суспільстві. Ціннісні орієнтири людини реалізуються в емоціях, волі, творчості та ін. Традиційними, класичними цінностями соціуму взагалі є істина, добро і краса. Якщо говорити про суспільні цінності конкретніше — виділяють економічні, політичні, естетичні, моральні, релігійні та інші цінності. Серед цінностей людини визначальне значення має воля. У повсякденному розумінні воля — це свідома саморегуляція діяльності суб'єкта, що виявляється як цілеспрямованість, рішучість, самовладання. Важливе значення для людини масі віра — суб'єктивний акт прийняття чого-небудь за істину. Віра залишається одним із найбільш значущих феноменів, духовного життя людини: візьмімо для прикладу віру в себе, яка дає нам упевненість у наших можливостях. Віра як цінність співвідноситься з ідеалами, які впливають на життя людини. Образ бажаного майбутнього як регулятивна ідея стає метою. Людина — завдяки своєї здатності поєднувати почуття й думки — створює образ бажаного-результату. Філософська думка в Україні Специфічними рисами української філософії, які формувалися на основі українського національного характеру («української душі»): а) кордоцентризм (від латинського кордос — «серце») — людина сприймає навколишній світ, оцінює своє місце в ньому не стільки «головою» (мисленням), скільки «серцем» — емоціями, почуттями; б) антропоцентричність, або людиновимірність — безпосередня спрямованість на людину, осмислення її сутності, шансів на самореалізацію та щастя в житті; в) екзистенційність — гостро-емоційне переживання кожного конкретного моменту існування, життя взагалі. Людина шукає не абстрактну об'єктивну Істину, єдину для всіх, а свою особисту «правду» — сенс, мету власного життя. Загальноприйняті цінності пропускаються крізь особистий життєвий досвід, і навпаки — особистий життєвий шлях пропонується іншим як один із можливих способів буття; г) толерантність і діалогічність. Українську філософську думку характеризує терпимість, шанобливе ставлення до виявів незгоди з її ідеями, прагнення вести коректну дискусію.
Свідомість. Свідомість є філософською категорією і об'єктом філософських досліджень. Матеріалісти вважають, що свідомість є породженням матерії: на їхню думку, матерія, еволюціонуючи, на певному етапі свого розвитку породжує свідомість. На побутовому рівні розуміння свідомість є сукупністю психологічних явищ; це характеристика психіки, здатність оперувати ідеальними образами; здатність людини бачити навколишній світ і себе в ньому. Поняття свідомості є вужчим, ніж поняття мислення. Свідомість — це вища, поняттєва форма мислення. Головною ознакою свідомості є здатність людини відділяти себе від зовнішніх речей. Свідомість передбачає перетворення об'єктивного змісту предмета в суб'єктивний зміст духовного життя людини. Інакше кажучи, природа свідомості ідеальна, в наших думках немає ані грама матерії, речовини. Однак слід пам'ятати: свідомість не «фотографує» світ, не робить з нього достеменного зліпку; краще порівняти її з художником, який пише картину, не тільки вдаючись до копіювання предметів, а й привносячи їх авторське бачення. Процес усвідомлення досить тривалий. Його можна умовно поділити на кілька етапів: — «копіювання» зовнішніх обрисів предметів на основі даних органів чуття; — розчленування (аналіз) цих образів; — визначення внутрішньої сутності чуттєвих образів, які відображають реально існуючі матеріальні речі; — поєднання чуттєвих образів з усвідомленням їх внутрішньої сутності, внаслідок якого людина усвідомлює призначення матеріального предмета. Усвідомлюватиякий можна сісти. (Цікава довідка: мозок сприймає чуттєву інформацію об'ємом у 100 тис. біт/сек, однак усвідомлюється тільки 1/1000 частина цієї інформації.) Джерелами свідомості є: — матеріальні предмети; — соціокультурне середовище; — внутрішній духовний світ людини; — космічне смислове та інформаційне поле.
Діалектика Діалектика — це особливий стиль мислення і особливе світосприйняття, побудовані на уявленнях про розвиток і взаємодію всього існуючого/Діалектичне світосприйняття має свою альтернативу — метафізику. Діалектика вважається також особливим, переважно філософським методом пізнання світу, хоча загалом цей метод універсальний, придатний також і для науки, подекуди і для повсякденного вжитку. Діалектика розглядає дійсність: а) як таку, що перебуває у процесі безперервного розвитку «по спіралі», коли кожен новий етап містить у концентрованому вигляді найзначніші досягнення попередніх етапів; б) суперечливу, що складається з різних, частіш за все протилежних, аспектів; в) цілісну і взаємопов'язану при всій своїй суперечливості (наприклад, пов'язані між собою світло і тінь). Виділяють три етапи в історії діалектики: • антична суб'єктивна діалектика (Зенон, софісти, Сократ). Головний зміст — використання діалектичних прийомів для обґрунтування своєї філософської позиції; діалектика як мистецтво дискусії; • класична об'єктивна діалектика (Ґ.Геґель, Ф. Енґельс). Головний зміст — розробка форм і методів логічного мислення, що дозволяють відтвори світ таким, яким він є насправді; • сучасна нелінійна діалектика (герменевтика, П. Рікьор). Головний зміст — розкриття і тлумачення множинності сенсів, прихованих у навколишньому світі. Розвиток медицини пред'являє особливі вимоги до філософської культури медичного працівника. Це обумовлено тим, що з отриманням нової інформації забезпечити правильне мислення без застосування основних принципів матеріалістичної діалектики - об'єктивності та всебічності дослідження, вивчення явищ і процесів у розвитку, розкриття суперечностей у самій сутності предмета, єдності кількісного і якісного аналізу - стає практично неможливим. Серед фундаментальних наук саме філософія сприяє формуванню здатності до аналізу й синтезу фактів, логічного моделювання конкретної ситуації і системного мислення. Тільки філософія - гранично узагальнене теоретичне бачення світу здатна звести незліченні, здавалося б, розрізнені, приватні спостереження, факти, закономірності до деяких принципових положеннях.
Пізнання. 1. Пізнання — процес здобуття, переробки, передання та використання знання про навколишній світ. Теорія пізнання (гносеологія) — розділ філософії, що вивчає природу пізнання, закономірності пізнавальної діяльності людини. Головним у теорії пізнання є питання про відношення знання про світ до власне світу: чи спроможна наша свідомість (мислення, відчуття, уявлення) давати адекватне відображення дійсності? Можливі два основні підходи до вирішення цієї проблеми: 1) гносеологічний оптимізм стверджує можливість об'єктивного пізнання світу таким, яким він є насправді, поза людською волею і свідомістю;. "« 2) агностицизм (І. Кант, Д. Юм) повністю або частково заперечує пізнаваність світу. Структуру процесу пізнання становлять суб'єкт та об'єкт пізнання. Суб'єкт пізнання — це той, хто пізнає. У ролі суб'єкта пізнання можуть поставати як окремі люди, так і наукові колективи, людство в цілому. Об'єкт пізнання — це те, на що спрямовується пізнавальна діяльність суб'єкта. Матеріалізм проголошував: дійсність може бути об'єктом пізнання лише тією мірою, якою вона увійшла до сфери діяльності суб'єкта. Визначальним критерієм у межах такого підходу є практика: пізнання і практика взаємопов'язані, практика є основою пізнання, його метою. Практична діяльність — це різновид людської життєдіяльності, спрямований на перетворення світу (наприклад, перетворення дерева на стіл). Тварина пристосовується до середовища і змінює себе (мутує), людина ж пристосовує світ до себе. Практик ставить питання не про те, що становить собою річ, а про те, до чого вона надається. Об'єктом пізнання стають не лише феномени природи, але й суспільні явища, сама людина, стосунки між людьми; урешті-решт, сама свідомість, пам'ять, воля, почуття, духовна діяльність в усій поліфонії її проявів теж може бути об'єктом пізнання. Пізнання може спрямовуватися на дослідження не лише об'єктивного світу, але й ідеальних ц об'єктів: числа, площини і т. п. в математиці; абсолютно чорного тіла, ідеального газу, рівномірно-прямолінійного руху у фізиці; леї чи іншої суспільно-економічної формації в суспільствознавствітощо. Отже, суб'єкт пізнає об'єкт, і цей процес перебігає на конкретно-чуттєвому та абстрактно-логічному рівнях. Згідно з класичним поділом, кожному з цих рівнів відповідають по три форми. Істина Істина розуміється як відповідність певного твердження до реального стану справ. Приміром, істиною може вважатися твердження, що молекула води складається з одного атома кисню і атома водню. Наприкінці XIX — на початку XX ст. з'явилася прагматична теорія істини (Ч. Пірс, В. Джеме, Дж. Дьюй, Дж.'Мід). Істинними вони вважали поняття і теорії, які дають найбільший ефект, «спрацьовують», даючи користь. Таким чином, прагматизм ставить знак рівності між істинністю та практичною користю: наприклад, релігія — істина, бо. вона виконує корисну, потрібну людині «психотерапевтичну» функцію. Основні ознаки істини: • об'єктивність. Об'єктивне знання не залежить ні від людини, ні від людства, а тільки від "специфіки предметів і процесів, тобто об'єкта; • обґрунтованість. Це означає, що істинність будь-якого твердження має бути певним чином засвідчено. Як правило, застосовують два способи такого доведення: або дослідну перевірку на істинність, або логічну аргументацію; • конкретність. Принцип конкретності істини наголошує, що абстрактної істини не може бути, істина завжди конкретна; кожен постулат наукового пізнання слід розглядати в конкретних умовах місця та часу. Істина поділяється на відносну та абсолютну. Абсолютна істина — досконале, повне, точне, вичерпне знання про" яке-небудь явище. Абсолютну істину доречно розуміти як межу, мету, до якої, прагне людське пізнання. Відносна істина — форма вираження об'єктивної істини, певна міра її точності, чіткості і повноти, досягнута на конкретному, перехідному етапі пізнання.
Філософія ІХ –ХХ ст. 19 і 20 сторіччя - це була епоха пробудження в Росії самостійної філософської думки, виникнення нових течій у філософії демонструючи граничне різноманіття підходів до проблеми людини. Протягом століть змінювалися духовні установки і пануючі світоглядні течії. Однак тема людини залишалася незмінною, вона служила фундаментом для самих різних теоретичних шукань. Панорама концепцій людини, створених в цих століттях, обширна. До неї входять представники різних філософських напрямів. Так, російська філософія постає перед нами як історія боротьби двох протилежних напрямків: прагнення організувати життя на європейський лад і бажання захистити традиційні форми національного життя від іноземного впливу, в результаті якого виникли дві ідейні програми:західництво і слов'янофільство. західництво і слов'янофільство становить головний фокус, навколо якого і по відношенню до якого оформився ідеологічний горизонт епохи який зіграв вирішальну роль у формуванні російської національної самосвідомостіі що визначає подальші долі російської філософії. Загалом російська філософія 19 - початку 20 століття стала відображенням ідейних шукань історичного шляху розвитку Росії. У протиборстві ідей слов'янофілів і західників в кінцевому підсумку перемогла західна орієнтація, але трансформувалися на російському ґрунті в теорію марксизму - ленінізму.
23. Філософія історичних моделей медичної етики:
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-18; просмотров: 174; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.1.100 (0.015 с.) |