Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Берестейська унія була однією із спроб інтеграції України в західноєвропейську культуру і церковно-релігійне життя, спробою уникнути впливу і тиску на українську православну церкву з боку Москви.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
О.Мишанич Релігійне освячення надавалось усім національним постулатам як передумовам або супровідним обставинам оборони “старої грецької віри східного послушентва”, вірноапостольської, єдино згідної з Христовою наукою. М.Грушевський …полемічні твори – не тільки словесна сутичка двох церковних доктрин, аргументів /…/, а перш за все, зіткнення альтернативних проектів подолання кризи у релігійному світі… С.Бабич
Тема 9: Життя і творчість Івана Вишенського (бл. 1550 — після 1621)
План: 1. Основні віхи життя і творчості (прийнята наукою модель біографії). Іван Франко як дослідник життя і творчості Івана Вишенського. 2. Суспільно-політичні погляди Івана Вишенського. Суперечності в оцінках і діяльності письменника. 3. Літературна творчість: a) твори першого періоду (до 1596 р.); b) твори другого періоду (після Берестейської унії); c) жанрова розмаїтість творів (послання, памфлет, трактат, діалог, інвектива). 4. Загальна характеристика «Послання до єпископів». 5. Стильові особливості прози письменника. Використання прийомів і поетики ораторського мистецтва у стилі І.Вишенського. 6. Іван Вишенський і українська полемічна література.
Тексти: Ø І.Вишенський. Викриття диявола-світодержця. Послання до князя Василя Острозького. Послання до всіх, живущих в Лядській землі. Послання до єпископів. Коротка оповідь про латинські спокуси // І.Вишенський. Твори. – К., 1986. – С.25-33, 57-133.
Література: 1. Білецький О. Полемічна література. Іван Вишенський // Білецький О. Зібр. праць... – Т.1. – С.264-276. 2. Білоус П. Іван Вишенський: проблема символічної біографії // Білоус П. Актуальні питання… — С.88-108. 3. Білоус П. Художність, закодована в образах (Послання І.Вишенського «Викриття диявола-світодержця») // Укр. мова і література у середніх школах… — 2003. — №4. – С.37-40. 4. Возняк М. Історія... – Кн. І. – С.399-438. 5. Грабович Г. Авторство і авторитет у Івана Вишенського: Діалектика відсутності // Слово і час. – 1990. – №6. – С.45-53. 6. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1976. – С. 31-48. 7. Грицай М. Українська література XVI – XVIIІ ст. і фольклор. — К., 1969. — С.18-23. 8. Єрьомін І. Іван Вишенський і його громадсько-літературна діяльність // Вишенський І. Твори. – К., 1959. – С.3-39. 9. Єфремов С. Історія... – С.131-156. 10. Кримський А. Іван Вишенський // Кримський А. Твори: У 5 т. – К., 1972. – Т.2. – С.380-454. 11. Махновець Л. Сатира і гумор української прози ХVІ-ХVІІІ ст. — К., 1964. — С. 59-252. 12. Пащук А. Іван Вишенський – мислитель і борець. – Львів, 1990. 13. Пелешенко Ю. «Плач землі» в Івана Вишенського та його джерела // Медієвістика... – Вип.2. – Одеса, 2000. – С.33-42. 14. Пінчук С. Іван Вишенський: Життя і творчість. – К., 1968. 15. Полєк В. Історія... – С.90-96. 16. Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування. — Тернопіль, 2007. — С.160-171, 232-245. 17. Русин М. Світосприйняття Івана Вишенського // Хроніка, 2000. – №37/38. – С.191-196. 18. Франко І. Іван Вишенський і його твори // Франко І. Зібр. творів... – Т.30. – С.7-211. 19. Франко І. Іван Вишенський, його час і письменницька діяльність // Там само. – Т.28. – С.260-278. 20. Франко І. Іван Вишенський: Поема // Там само. – Т.3. – С.50-63. 21. Харитонов В. Іван Вишенський і розвиток ідей європейського гуманізму // Літературна спадщина Київської Русі… – С.196-222. 22. Чижевський Д. Іван Вишенський // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.130-141. 23. Чижевський Д. Історія... – С.225-232. 24. ІІІевчук В. Іван Вишенський та його послання // Вишенський І. Твори. – К., 1986. – С.3-18. 25. Шевчук В. Мандрівничий, котрий розпікав людське сумління // Шевчук В. Дорога... – С.68-82. 26. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.200-214. 27. Шевчук Василь. Сім зваб ченця Івана з Вишні: Історичний роман. – К., 1992. 28. Щурат В. До біографії і писань Івана з Вишні // Щурат В. Вибрані праці з історії літератури. – К., 1963. – С.74-81. 29. Яременко П. Іван Вишенський. – К., 1982.
Поміркуйте над висловлюваннями: Треба було надзвичайних обставин, щоб чоловікові невисокого роду було можливо пізнати тодішнє життя у всій різнорідності його явищ та потім вирватися з нього і станути на такім високім становищі, з якого видно було ясно значення тих явищ, не зовсім ясне навіть для людей високопоставлених на драбині тодішньої суспільності. Треба було йому основно зректися того світу з усіма його привабами та спокусами, з усею його моральною байдужістю або й гнилизною, щоб викресати зі своєї душі такий могутній огонь, який горить у писаних словах Вишенського і не перестає й досі промовляти до нашого серця. І.Франко Літературна форма посланія, або листа поетичного, релігійного, наукового чи політичного – появляється у всесвітній літературі, звичайно, в хвилях духовного перелому, незвичайного оживлення, загострення противенств… І.Франко У Вишенського боролося два світогляди – аскета і громадянина, церковника і демократа. П.Попов Його (Івана Вишенського. — І.С.) утопічна програма показує перш за все ту безпристрасність, з якою людина доби бароко, зокрема письменник цього часу, підходить до вирішення сучасних проблем. Д.Чижевський Оцінка творчості Вишенського неоднозначна в нашій історико-філософській літературі. Одні дослідники зображають його мислителем демократичного напряму, виразником і захисником трудящих, селянсько-плебейських мас. Інші – заперечують демократизм Вишенського, звинувачують його в байдужості до свого народу, конформізмі, критиці представників третього стану як носіїв нової ідеології. І справді, І.Вишенський як неординарний мислитель іноді доходив до краю в оцінці тих чи інших подій, хоча в цілому був послідовний в однозначності боротьби з католицизмом та уніатством, боротьби проти соціального і національного гноблення українського народу. М.Русин
Тема 10: Українське літературне Бароко
План: 1. Бароко як літературний напрям, художній стиль і культурна епоха: a) історичні умови виникнення; b) світоглядні засади; c) стильові особливості: контрастність, метафоризм, емблематичність, орієнтація на читача і глядача. 2. Особливості українського Бароко: a) синтез Бароко і Ренесансу; b) стильові різновиди («високе», «середнє», «низове»). 3. Античність у літературі Бароко. 4. Нова жанрова система української барокової літератури. 5. Історія дослідження літератури Бароко в Україні.
Література: 1. Андрієнко Л., Мідюк І. Естетична сутність і цінність літератури українського Бароко // Дивослово. — 1997. — №2. — С.40-41. 2. Білий А. Своєрідність українського бароко. Література // Педаг. вісник. — 2001. — №1-2. — С.27-33. 3. Геник-Березовська З. До питання про українське літературне бароко // Геник-Березовська З. Грані культур. Бароко, романтизм, модернізм. – К., 2000. — С.20-27. 4. Геник-Березовська З. Українське літературне бароко в межах своєї епохи і стилю // Там само. — С.28-36. 5. Голубченко П. Москва і Україна в ХVІІ-ХVІІІ ст. // Хроніка, 2000. – № 37/38. – С.169-180. 6. Грачотті С. Спадок Ренесансу в українському бароко // Українське бароко: Матеріали І конгресу Міжнародної асоціації україністів. – К., 1993. – С.3-11. 7. Гуцуляк І. Ретроспекція і сучасний стан вивчення українського бароко. — Чернівці, 2006. 8. Іваньо І. Про українське літературне бароко // Українське літературне бароко… – К., 1987. – С.5-18. 9. Ісаєвич Я. Українське суспільство доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.49-81. 10. Ісіченко Ігор, архієпископ. Церковне життя України доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. —К., 2004. — С.83-175. 11. Кашуба М. Філософське підґрунтя українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.175-215. 12. Корпанюк М. До проблеми започаткування дослідження стилю бароко в українському літературознавстві // Українське бароко... – С.121-125. 13. Кримський С. Менталітет українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.21-47. 14. Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994. 15. Михед П. Українське літературне бароко та російська література ХVІІ-ХІХ ст. // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.123-157. 16. Наливайко Д. Вступ. Українське бароко: типологія і специфіка // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.7-19. 17. Наливайко Д. Становлення нової жанрової системи в українській літературі доби бароко // Українське бароко... – С.12-21. 18. Наливайко Д. Українське літературне бароко в європейському контексті // Українське літературне бароко... – С.45-75. 19. Наливайко Д. Феномен українського бароко в європейському контексті // Слово і час. – 2002. — №2. – С.30-38. 20. Ніколенко О. Бароко, класицизм, просвітництво. Література ХVІІ-ХVІІІ ст. — Х., 2008. — С.7-23. 21. Пехник Г. Українське низове бароко. – Львів, 2001. 22. Радишевський Р. Роль польського посередництва у формуванні української барокової літератури // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.7-19. 23. Скуратівський В. Феномен українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.371-411. 24. Українське барокко та європейський контекст: Архітектура, образотворче мистецтво, театр і музика. — К., 1991. 25. Ушкалов Л. Есеї про українське бароко. — К., 2006. 26. Ушкалов Л. Світ українського бароко. – Харків, 1994. 27. Чижевський Д. До проблем бароко // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.67-77. 28. Чижевський Д. Історія... – С.239-246. 29. Чижевський Д. Поза межами краси (До естетики барокової літератури) // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.78-96. 30. Чижевський Д. ХVІІ століття в духовній історії України // Там само. — С.113-125. 31. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко.– К., 2005. – С.38-46, 348-370, 393-406. 32. Шевчук М. Кілька зауважень до проблеми так званого "низового" бароко // Українське бароко... – С.1З6-143.
Поміркуйте над висловлюваннями: Бароко завершило справу, не доведену Відродженням до кінця, воно гуманізувало культуру всієї Європи і всупереч перешкодам, які породжувалися політичним і релігійним антагонізмом, витворило спільну інтелектуальну й художню культуру, значення якої належним чином починає розуміти й оцінювати тільки наука наших днів. Ю.Крижановський, Польща
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 403; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.23.101.52 (0.009 с.) |