Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Переведите текст 13.5. без словаря .
Т EXT LOCKHEED 117A STEALTH FIGHTER Primary Mission: Deep Penetration / Strike
First flown in June 1981, this is a highly classified stealth reconnaissance attack aircraft, of which some 56 are in operation with the USAFs 4450th Tactical Group at Nellis AFB Nevada. The F-117A features a radar absorbent airframe*, twin canted tailfins * to help mask the above fuselage engine nozzles, and internal weapons bay, and a flush cockpit. The aircraft cannot use radar because of its stealth mission, so navigation is by the Global Positioning System.
· Crew: one pilot; · Powerplant: 2 General Electric F404-GE-400 turbofan engines (unknown rating); · Max Level Speed: unknown; · Range: unknown; · Armament: estimated weapons load is 45,000 lbs;
* Notes: deep penetration - здесь проникновение в глубину обороны противника radar absorbent airframe - корпус с применением радиопоглощающих материалов twin canted tailfins - хвостовое оперение из двух плоскостей под углом LESSON 14 Jet Transport Takeoff ACTIVE TERMS AND EXPRESSIONS
To position Takeoff Runway Throttle To advance Acceleration In a blur Impressive angle meticulously calculated Raw power Strictly physical interpretation Square of the velocity Equation Newton 's second law of motion Identity Inversely proportional Airport elevation Multiply
- устанавливать в заданном поло- жении - взлет - взлетно-посадочная полоса (ВПП) - рычаг управления двигателем - подавать вперед - ускорение, приемистость (двигателя) - расплывшимся пятном - большой угол - точно рассчитанный - первичная энергия - чисто физическое объяснение - скорость в квадрате
- равенство - второй закон движения Ньютона - тождество - обратно пропорционально - высота аэродрома над уровнем моря - нажать INTRODUCTORY EXERCISES
Найдите в тексте эквиваленты словосочетаний. устанавливать самолет на ВПП в заданном положении; подать рычаг управления двигателем вперед; ощущать на себе сильное ускорение; объекты земли уменьшаются; нос самолета поднимается вверх под большим углом; точно рассчитанный управляемый процесс; чисто физическое объяснение работы реактивных двигателей при взлете; увеличение или потенциальной, или кинетической энергии; умножить ½ массы объекта на скорость в квадрате; составить два противоположных друг другу равенства; второй закон движения Ньютона; вывести окончательное равенство путем вычисления расстояния; взлетная скорость; взлетная дистанция; обратно пропорционально взлетному ускорению; набрать высоту; уменьшить взлетную скорость и расстояние; высота аэродрома над уровнем моря. TEXT Jet Transport Takeoff
Takeoff is one of the highest performance maneuvers of an entire flight. The aircraft is quietly positioned onto the runway, the throttles are advanced smoothly, and the engines roar to life. Passengers feel the firm acceleration as they are pushed back into the cushions of their seats. The speed of the aircraft is considerable as the ground rushes backward in a blur until liftoff occurs. The nose of the plane climbs at an impressive angle upward toward the sky and objects on the ground fall rapidly away until they appear insignificant. Takeoff may appear to be an uncontrolled release of raw power, but it is actually a meticulously calculated, controlled, and evaluated event. To fully understand takeoff performance, we must examine some basic physics. From a strictly physical interpretation, the jet engines perform work on the aircraft. When work is done on an object there is an increase in either potential or kinetic energy. On takeoff, there is no change in potential energy, so the work of the engines increases the aircraft's kinetic energy. The kinetic energy of an object is found by multiplying one-half its mass by the square of the velocity. Because work is defined as force multiplied by the distance through which the force acts and this is equal to the kinetic energy, the two equations can be set opposite one another. Next we must remember Newton's second law of motion, which states that an applied force is equal to the mass of an object multiplied by its acceleration. By replacing the term for force with this identity, the equation becomes mass multiplied by acceleration, with distance equaling one-half the mass multiplied by the square of the velocity. As mass now appears on both sides of the equation, it is canceled, so acceleration multiplied by distance is equal to one-half the velocity squared. The final equation is found by solving for distance. Thus, takeoff distance is equal to the square of the velocity divided by twice the acceleration.
Because the takeoff distance is proportional to the square of the takeoff velocity, the takeoff distance would increase by a factor of four if the takeoff speed were doubled. The distance is also inversely proportional to the takeoff acceleration. The greater the acceleration, the shorter the takeoff distance. The more an aircraft weighs, the faster it must be moving to create adequate lift. This means the heavier an aircraft is, the more runway it will need. To minimize the takeoff speed and distance required, wing flaps and slats are used. The thrust of the engines provides the accelerating force. On warm days, or when taking off from high-elevation airports, the reduced density of the air reduces the engines' thrust. The higher the elevation and temperature, the higher the power setting of the engines on takeoff. It is comforting to know that according to Federal Aviation Regulations the aircraft must be able to climb to an altitude of 35 feet by the end of the runway or clearway even if one engine is not working. Is it any wonder why transport aircraft can take off and climb with such impressive strength? EXERCISES 1. Ответьте на вопросы. 1. What is takeoff? 2. What is necessary for the aircraft to make the takeoff? 3. How do passengers feel at the firm acceleration? 4. What are objects on the ground when the nose of the plane climbs at an impressive angle upward toward the sky? 5. What are the changes in energy on takeoff? 6. How is the kinetic energy defined? 7. What does Newton's second law of motion state? 8. How is the final equation found? 9. What does the takeoff distance depend on? 10. How does an aircraft weight influence the runway? 11. What is necessary for the aircraft to minimize the takeoff speed and distance required? 12. How do the elevation and temperature influence the power setting of the engines on takeoff?
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2020-11-11; просмотров: 108; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.172.115 (0.012 с.) |