Українського національного виховання 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Українського національного виховання



УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ

ПРИКАРПАТТЯ

Пропонована освітянам Концепція виховання школярів cndорена з ініціативи lвaно-Франківського обласного управл іння освіти.

Розробку її проекту здійснили:  директор нау ково-мето­ дичного це нтру " Українська ет н опедагогіка і народознавство" АПН   України і Прикарпатського університету     ім. В. Стеф аника, кандидат педагогічних наук, професор Роман Скульський та провідний спеціаліст цього центру, завідувач кафедри  україн ознавства Прикарпатського університету ім. В. Стефаника,  доктор  пе да гогі чних  наук, профе­ со р, академік АПНУкраїни  Мирослав Стельмахович.

Публікація проекту концепції має на меті ознайомлення освітян краю та інших зацікавлених осіб з її змістом, наступною організацією широкого обговорення педагогічною громадськістю регіону, доведення до належного рівня якості з тим, щоб у перспективі, опираючись на неї, можна  було розробляти, ефективні педагогічні технології та застосовувати їх у практичній освітньо-виховній діяльності.

Пропонований проект Концепції українського національного виховання учнів загальноосвітньої школи складається з таких

розділів:.

1. Вихідні теоретико-методологічні засади та умови виховання школярів.

2. Мета і головні напрями виховання учнівської молоді.

З. Принципи організації виховної роботи в загальноосвітній школі та шляхи їх реалізації.

4. Особливості реалізації пріоритетних напрямів національного виховання учнів у школах Прикарпаття.

Об'єктивна потреба врахування у вихованні регіональних особливостей зумовлена тим, що, крім спільного для всієї Україн­ської держави, кожен її регіон має свої специфічні особливості розвитку. Вони стосуються природи, економіки, господарської діяльності, освіти, культури, мистецтва, говірки, звичаїв, традицій, фольклору в усіх його жанрах тощо. Осьдеякі з них.

 

І. Прикарпаття охоплює значну частину гірської місцевості з багатою та різноманітною природою. Його жителі гостріше, ніж в інших регіонах, усвідомлюють значущість природних багатств лісів для задоволення потреб людини. Споконвіку люди тут свято оберігали природу, paцioнальнo використовували її багатства, вміли цінувати їх. Діти та підлітки змалечку залучаються до посильної праці. Вони збирають гриби, суниці, чорниці, малину, ожину тощо. Краще, ніж діти інших регіонів, знають про небезпеки, які приховують у собі гори, ліси, стрімкі ріки, провалля.  Вони ближчі до гірської природи, вміють  спілкуватися з нею. І в цьому - один із специфічних природних чинників, який конче необхідно враховувати у вихованні школярів.

2.     Прикарпаття було і надалі залишається одним із регіонів, що характеризується могутнім трудовим потенціалом. Його повне використання на місцях практично неможливо, бо місцеве госпо­дарство потребує досить обмеженої частки наявних трудових ресурсів. Тому при карпатці навчилися цінувати місце праці, зна­ходити його не тільки поза межами регіону, але й України.

Свідченням цього є вахтово-бригадні трудові загони, що працю­ють на нафтових і газових підприємствах Сибіру, ланки та бри­гади. які сезонно працюють на збиранні врожаю у східних та пів­денних областях України. будівепьні бригади тощо. У силу цих обставин на Прикарпатті добре збереглися трудові традиції

 

3.     На Прикарпатті, передовсім у сільській місцевості,  люди спілкуються виключно українською мовою. Мовна культура Прикарпатців зберегла свою самобутність, У цьому  запорука плідної діяльності, спрямованї! на виховання в УЧНІВ високої національної свідомості, почуття українського патріотизму громадського обов`язку.

4. У Прикарпатському краї добре збереглися та успішно розвиваються художні народні ремесла і промисли, що є важливим елементом української народної педагогіки, громадської і  род-инно­побутової культури, трудової та художньої діяльності, які  доцільно використати в естетично-трудовому вихованні дітей.

5.     На Прикарпатті, як в інших регіонах Галичини, добре збереглися:народно-побутові та релігійні традиції. І в ньому ­запорука духовно-морального виховання учнів.

Незважаючи на те, щоукраїнська національна школа офіційно визнана світською установою, освітяни краю здійснюють пошуки регіональних шляхів використання українських народних чеснот і норм християнської моралі в ролі дієвого чинника формування духовності школярів, забезпечення духовної єдності, наступності й спадкоємності поколінь минулих, сучасних і майбутніх

6. Прикарпаття - це край туризму, у тому числі іноземного, Завдяки цьому відкриваються більші можливості для ділового спілкування з гостями, обміну досвідом, організації раціональної діяльності у будь-яких сферах суспільного життя, а також у вихованні.

7. Прикарпаття у значній його чaстині географічно розміщене по сусідству з країнами Східної Європії. щоє вагомим чинником європезації України, її входження в асоціацію європейських держав.

8.   Прикарпаття багате славетними людьми, своєю історією, висвітленою на сторінках десятитомного видання, підготовленого професором В Грабовецьким. У peгіоні є  чимало пам яток історії, краєзнавчих, літературно-мистецьких музеїв,   які варто викори­стати у навчанні та вихованні школярів.

9.   Прикарпатський край славиться тим, що багато вихідців з нього складають значну частин національної діаспори.

10. Прикарпаття відзначається багатим і різнобарвним народним мистецтвом, розмаїттям. етнічних груп українців бойків, гуцулів, лемків, покутян), -що є важливим для розвитку  творчих здібностей учнів.

11. Прикарпаття - край з розгалуженою мережею лікувальних і курортно-профілактичних установ.  Тут лікуються, і відпочи­вають люди не тільки з різних регіонів України, але й з близькогоі далекого зарубіжжя.

Завдяки цьому створюються сприятливі умови для взаємного обміну культурними цінностями різних етнічних груп, національностей і національних меншин.

 

 

I. Вихідні теоретиko-методологічні засади та умови

українського національного виховання школярів

Розробляючи систему виховання учнів у школах Прикарпаття, ми виходимо з того, щопроцес становлення особистості та її розвитку зумовлюється багатьма чинниками (об'єктивними та суб' єктивними, внутрішніми та зовнішніми, систематичними та епізодичними,                      ціле­спрямованими та випадковими).

І провідну роль у підготовці дітей та молоді до життя

відіграє українське національне виховання його необхідність заповіли нам у зверненнях до нащадків видатні будівничі самостійної  Української держави В. Великий, Я. Мудрий, В. Мономах, Я. Осмомисл, Д. Галицький,     І. Ма­зепа, П. Орлик, Б.Хмельницький, наші національні генії

Т. Шевченко. Леся Українка, І. Франко, М. Грушевський,

знамениті  філософи-мудреці Ф. Прокопович, П. Юркевич,  Г. Сковорода,    С. Гогоцький, О. Потебня визначні. вітчизняні педагоги  К.Ушинський,        С. Русова, Г. Ващенко,          В. Сухомлинський.      

За основу нашої наукової концепції беремо саму  природу виховного процесу  в його етнічному, національному й регіональному вираженні, дитину як окрему оригінальну й непов­торну цінність.

Найбільш природним й  оптимально вираженим для дитини є виховання рідною (материнською) мовою в атмосфері культури рідного народу й етнографічної групи, тобто виховання національне. Саме воно найдужче пасує як родині, так і національній школі.

 

Українською національною називаємо ту систему виховання, яка історично склалася на нapoднoму грунті України й своїми цілями, змістом засобами підпорядко­ванa самобутній природі українця.

Українська традиційна родина - то перший осередок виховання українського патріотизму, національної свідо­мості, демократизму й людяності місце пришеплення дітям навичок культурної повсдінки, пошани до рідної мови

Місцевої говірки, рідного краю, місцевих звичаїв і традицій, духовно-моральної підготовки  молоді  до подружнього життя.

 

Маємо потенційні можливості, аби прилучити до участі в українському націонапьному вихованні дітей та молоді усі без винятку виховні інституції - сім'ю, громадськість, школи, місцеві культурологічні центри (народні доми, читальні, позашкільні установи, церкви засоби масової інформації - місцеві радіо, телебачення, пресу). Варто відзначиrи особливе значення і роль педагогічних часописів Прикарпаття - "Поліття", "Обрії", "Джерела", ряду район­них вчительських газет та інформаційних бюлетенів.

 

2. Мета і головнi напрями національного виховання

учнівської молoдi

 

Якщо розглядати процес виховання учня як цілісну систему, що органічно поєднує в собі мету і завдання, зміст, методи, засоби та організаційні форми, то дуже важливо визначити її головний системотворчий елемент. Ним є мета виховання, бо якраз вона зумовлює підбір усіх інших елементів системи, у т. ч.  й використання педагогічних можливостей  регіонального (місцевого) компонента.

Мета nаціонапьного виховання школярів, як і його головні напрями,  чітко визначена у програмно-нормативних документax Української держави. Це набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування   духовних надбань народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді незалежно від національної належності особистісних рис громадян української держави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, економічної культури.

Мета  національного виховання конкретизується через систему виховних завдань, які у Державній національній програмі "Освіта" представлені пріоритетними напрямами її реформування.   Ці завдання, як і виховна мета в цілому, стосуються всіх без винятку шкіл України, які зобов'язані користуватися єдиною теоретико-методологічною базою для реалізації українського національного виховання дітей.

 

Щоб шкільне виховання було ефективним, необхідно добитися того, щоб у стінах школи життя школяра npотікало в максимaльно сприятливих для нього умовах, створюючи психологічний комфорт. Це означає, що лише той учитель чи вихователь може чинити і чинить позитивний виховний вплив на учня, якому дитина вірить, симпатизує, якого любить і поважає.   І,   навпаки, негативне ставлення школяра до педагога є практично нездоланною перешкодою у його шкільному вихованні. Тому цілком поділяємо позицію тих освітян, які пов'язують поліпшення виховної роботи з учнями з підвищенням кваліфікації та майстерності педагогів. Отже, вихідна умова успішного виховання дітей у школі - це високий рівень загальної та професійної культури вчителів.

Це стосується й батьків.  Tому посильна виховна робота школи та інших соціальних  інституцій з батьками - одна з важливих умов успішного виховання учнів. У роботі з батьками, особливо у сільській місцевості, істотну роль може відігpати духовенство.

Справжній педагог у своїй виховній діяльності неод­мінно опирається на звичаї  й традиції того прикарпатського села,  міста  чи селища, у якому  він  працює.  Вони мають вирішальне  значення. Через систему національних звичаїв і традицій  кожна етнічна група нашого краю (гуцули,  бойки,  покутяни та ін.) відтворює і продовжує себе, свою духовну культуру, характер і психологію у своїх нащадках.

 

3. Принципи організації виховної роботи в школі та

шляхи їх  релізації

 

Принципи виховання - це ті вихідні положення, якими  потрібно керуватися в процесі організації виховної діяльності.

Зауважимо, що головні принципи українського наці­онального виховання, як і його провідні ідеї, стосуються виховання учнів у будь-якому куточку України, а не тільки на  Прикарпатті.

Найголовніші принципи української націонацьної сис­теми виховання.

 

Принцип демократизації всіх сторін шкільного життя.

 

Його реалізація передбачає раціональне поєднання виховної діяльності педагогів і самовиховання учнів, управління з боку адміністрації та самоврядування школярів, регламентації діяльності учнів та іх ініціативи, педагогічної співпраці вчителів, вихователів, батьків та учнів

Реалізуючи цей принцип, варто застсрегти від крайнощів у питаннях виховання учнів, тобто перехід від крайнього авторитаризму (примусу, насильства) до повної самодіяль­нocтi анархічного характеру. У питаннях виховання дитини дуже важливо обрати раціоальну міру її свбоди бо, як засвідчує досвід, так зване вільне виховання здебільшого призводить до разючого порушення порядку та робочої дисципліни як учнів, так і вчителів. Головна ідея, якою варто  керуватися тут - це постійне зростання самодисцип­ліни учасників педагогічного процесу.

 

      Реалізація принципу гуманізації шкільного  життя                 полягає в тому, щоб створити оптимальні умови для навчан­ня та виховання кожної дитини. Неодмінна  умова  цього ­ грунтовнe  психолого-педагогічне вивчення школярів (стану їхнього здоров'я, потреб, інтересів, домагань тощо).

             Принцип народності у вихованні.                                                                             Його суть полягає в забезпеченні постійної опори на національну культуру, передусім народну (фольклор, мораль, етнопедагогіку, місцеві звичаї, традиції тощо) Головний шлях реалізації ­раціональне поєднання ідеї наукової та народної педаго­пчно їкультури.

 

          Принцип природовідповідності у вихованні.                                                       Його реалізація передбачає, як ми вже згадували, ретельне врахування у виховній роботі вікових, статевих та індиві­дуадьних особливостей учнів, їхньої генетичної спадко­вості, місцевих умов тощо.

 

                    Принцип культуровідповіднocтi у вихованні.                                                                Суть цього принципу полягає у відповідності змісту та рівня виховання здобуткам національної та загальнолюдської культури, у тому числі народної, місцевої. Його реалізація потребує широкого використання культурних  здобутків,  місцевих (регіональних)  культурних  надбань.

                                                                             .

 

Принцип органічної єдності національних та загальнолюдських місцевих вартостей у вихованні.

Основну базу виховання складає національна культура україн­ського народу. Це, одначе, не означає, що сучасна україн­ська школа стоїть на позиціях національної замкненості. Навпаки, вона передбачає творче й доцільне використання культурних цінностей інших народів,  місцевих надбань передовсім тих вартостей, які набули статус загальнолюдських.

 

Принцип cиcтeмнocтi у вихованні.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-03-02; просмотров: 125; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.53.202 (0.039 с.)