Міжкультурні розходження у виразі емоцій 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Міжкультурні розходження у виразі емоцій



Дослідження поведінки людей, що належать до різних культур, показали, що в сфері вираження емоцій зустрічаються як універсальні типи реакцій, так і специфічні для окремих культур, що досліджувалися. Це можна проілюструвати даними Кляйнберга (1938), що провів аналіз китайської літератури з погляду опису вираження емоцій.

Він установив, що для опису страху, наприклад, використовуються наступні вираження: "Усі тремтіли, а їхньі обличчя були кольору глини"; "Волосся стало сторчма, і по тілу побігли мурашки"; "Холодний піт покрив його тіло; він безперервно тремтів"; "Її ноги начебто приросли до землі; вона готова була кричати, але вуста її були німі". Усі приведені тут описи цілком зрозумілі європейцеві, що вказує на подібність вираження страху в різних культурах.

Для опису гніву використовуються такі вираження: "Він заскреготав зубами, стираючи їх у порошок"; "Його очі широко розкрилися і стали круглими" (що в нас означає, скоріше, подив або страх); "Був так розгніваний, що кілька разів позбавлявся почуттів". У нас, скоріше, сказали б "знепритомнів від потрясіння" або "знепритомнів від страху".

Таке вираження, як "висунув язик", означає подив, "потирав вухо і щоку" - задоволення, тоді як "ляснув у долоні" - занепокоєння або незадоволення. Китаянка постукує пальцем по потилиці своєї дитини, виражаючи таким способом незадоволення, і потирає пальцем щоку, замість того щоб сказати "соромно".

Таким чином, приймаючи до уваги ті форми вираження емоцій, опису яких зустрічаються в художній літературі різних культур, можна відзначити, що мова емоцій містить як загальні елементи, подібні для різних культур, так і елементи специфічні для визначених культур. Сльози є майже універсальною ознакою суму. Однак норми культури впливають на ці форми реакцій, визначаючи, коли, яким чином і як довго варто плакати. Так, у Чорногорії на похоронній церемонії жінки і чоловіки повинні плакати в різний час. Мексиканські індіанці плачуть під час деяких релігійних церемоній, а після їхнього завершення повертаються до типового для них радісного настрою. Андаманці, наприклад, плачуть при зустрічі з людьми, яких вони давно не бачили, а також після установлення миру між воюючими сторонами; родичі, що не бачилися трохи педель або місяців, при зустрічі обіймаються, сідають поруч і обливаються сльозами.

Сміх є досить розповсюдженою ознакою радості і задоволення. Нерідко за допомогою сміху виражається також презирство і глузливе відношення. У Китаї сміх може означати гнів, а в більш давні часи він був також формою поведінки, що пропонується слузі, який, наприклад, повідомляв панові про своє нещастя з посмішкою, щоб зменшити значення нещастя і не турбувати ним поважну особу. У Японії прояв суму і болі в присутності осіб більш високого стану розглядалася як демонстрація неповаги. Тому людина, якій робиться догана, повинна посміхатися, однак варто пам'ятати, що сміх, при якому оголюються задні зуби, також є образливим для вищестоящої особи.

У деяких приведених прикладах сміх є формою, що пропонується нормами культури, щоб сховати негативні емоції. Таку ж функцію сміх може виконувати й у нашій культурі; так, у дітей сміх досить часто буває реакцією на ситуацію, що викликає негативні емоції.

Більш значні розходження спостерігаються у вираженні радості. Так, наприклад, на Таїті для вираженні радості люди іноді заподіюють собі біль. Уілсон (цит. по: Klіneberg, 1948, с. 194) наводить приклад старої жінки, що, зненацька зустрівши сина, з радості зцарапала себе до крові. Подібні форми прояву радості спостерігалися серед аборигенів Австралії. І все-таки найпоширенішою формою вираження радості є сміх.

Розглядаючи окремі емоції і різні форми їхнього вираження, можна помітити, що деякі з них зрозумілі людям різних культур, тоді як інші можна зрозуміти тільки в рамках визначеної культури. Це розходження, як припускає Кляйнберг, почасти зв'язане з тим, що емоції розрізняються своїми соціальними функціями. Деякі емоції, наприклад гнів, любов, зацікавленість, презирство, явно спрямовані на навколишнє і є формою взаємодії між людиною і її соціальним середовищем. Інші ж (наприклад, "страх, сум) мають більш езопів характер, і є відповіддю на те, що відбулося з людиною.

Правда, й езопові емоції мають соціальне значення (люди, наприклад, хочуть показати, що вони засмучуються через чуже нещастя, що когось бояться), але це є їхньою вторинною функцією.

Усе, що стосується відносин між людьми, як правило, припускає чіткі норми, обов'язкові для всіх членів даної культури, тому емоції, спрямовані на інші в більшому ступені, чим езопові емоції, піддані впливові культури. Зрозуміло, що емоції спрямовані на навколишніх, характеризуються більш значними межкультурными розходженнями. Езопові емоції, оскільки вони виконують функцію передачі інформації про особисті відносини, також підпадають під регулюючий вплив культури. Таким чином, звичайною реакцією в стані суму є плач, але особливі правила встановлюють, при яких обставинах, у якому ступені і як довго можна плакати. Звичайним проявом задоволення є сміх, але особливі правила визначають, коли і яким чином можна сміятися.

 

Взаємозалежність емоцій і їхнього вираження

Розглянуті дані говорять про те, що зв'язок між емоційними процесами і їх вираженням (мімічним, вокальним, пантомімічним) є досить складним. У немовлят усі ці три форми реакцій характеризуються слабкою організацією. Порівняно добре організованими є реакції лицьових м'язів і деяких органів (сосудодвигательные реакції, наприклад почервоніння). В міру розвитку формуються визначені комплекси реакцій, що охоплюють м'язи обличчя і всього тіла. Організація такого роду реакцій носить, очевидно, вроджений характер (як це випливає зі спостережень над сліпонародженими). Можливо, що при дуже сильних емоціях організація реакцій істотно порушується; у результаті зникають диференційовані мімічні схеми і виникають сильні скорочення окремих груп м'язів або деякі м'язи раптово перестають діяти, що виявляється у формі специфічних гримас, характерних для індивіда, але не залежних від виду пережитих емоцій. Деякі емоції зв'язані з досить визначеними тенденціями до реакцій, що хоча спонтанно і не стають цілком організованими, але під впливом навчання виникають легше, ніж інші. Так, емоція страху сприяє навчанню реакції втікання, а емоція гніву - реакції нападу. Маленька дитина не вміє ні тікати, ні нападати, але, пo усій видимості, вона порівняно легко навчиться тікати, коли відчує страх.

Завдяки навчанню вираження емоцій стає організованим, а разом з тим і відносно однорідним у всіх членів даної культури. Крім того, воно створює можливість навмисного вираження емоцій, а також контролю над цим вираженням. У результаті виразні рухи здобувають характер специфічного "мови ", за допомогою якої люди розкривають один одному свої позиції і відносини, повідомляють те, що вони переживають.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-03-02; просмотров: 106; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.212.145 (0.006 с.)