Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 3. Становлення і розвиток науки міжнародного права (з її зародження і до епохи Г. Гроція)
Питання, які розглядаються на семінарі: 1. Право війни та миру. 2. Декрет Граціана. 3. Правомірні та неправомірні війни. 4. Школа глосаторів. Постглосатори. 1 По суті, така ж і логіка походження міжнародного права, яке як форму волеустановленного права Гроции у праці "Про право війни і миру" (розходячись в цьому питанні з римськими юристами, багатьма античними і середньовічними авторами) відрізняє від права природного. Подібно до того, як закони будь-якої держави переслідують його особливу користь, так і відомі права, що виникають шляхом взаємної угоди між усіма державами або більшістю держав, які виникають в інтересах великою сукупністю всіх таких спільнот, а не кожної спільноти (держави) окремо. Це право і є, за Гроцию, правом народів, "яке отримує обов'язкову силу волею всіх народів або багатьох з них". Проблема співвідношення права і сили - це в концепції Гроція насамперед проблема зв'язку природного права (тобто права у власному, чи тісному змісті слова) що виникають з нього волеустановленными формами права, утвореними шляхом добровільної угоди цивільними владою та державними інститутами. І в цьому сенсі сила в принципі трактується Гроцием як засобу практичної реалізації вимог природного права у внутрішньодержавній життя і в міжнародному спілкуванні. Притаманна людській природі розумна товариськість (представлена у природному праві), а також випливає з вимог природного права поєднання в волеустановленных формах права справедливості і користі (права і сили) знаходять своє необхідне вираз в державі, яка вчення Гроція як би дедуктивним шляхом виводиться в якості слідства із початків природного права. "Держава ж, - підкреслював Гроцій, - є досконалий союз вільних людей, укладений заради дотримання права і загальної користі". Таке визначення держави, знаходиться під помітним впливом ідей Аристотеля (держава як вища і досконала форма спілкування вільних людей) і Цицерона (держава як правове спілкування і форма захисту загальної користі), разом з тим виражає концепцію договірного походження держави. Догосударственная стадія життя людей характеризується Гроцием як "природний стан". В цілому як внутрішня логіка здійснення природного права, так і зовнішньо-подієва сторона розвитку природного стану призвели до того, що "люди об'єдналися в державу, причому не за божественним велінням, а добровільно, переконавшись на досвіді в безсиллі окремих розсіяних сімейств проти насилля, звідки веде своє походження громадянська влада". Держава, отже, є, по Гроцию, чисто людським встановленням, хоча воно і було потім схвалена богом як благодійне для людства.
За своїм соціальним змістом держава в трактуванні Гроція виступає як угода більшості проти меншості, як союз слабких і пригноблених проти сильних і могутніх, а не як "змова багатіїв" (Т. Мор) проти бідних і слабких. 1. Діяльність Граціана здійснила величезний вплив на розвиток канонічного права. Результати його діяль-ності використовувалися як у навчальному процесі, так і на практиці. Кажуть, що і після появи папських декретів з ка-нонічного права праця Граціана продовжувала використову-ватися як істина в останній інстанції з канонічного права. Фахівці зазначають слабкі місця в підґрунті Граціана. Це, передусім, стосується історичних і критичних аспектів. Те-оріям часто бракує стрункості. В цілому ж трактат Граціана вважається повним і досконалим, наскільки це під силу лю-дині. Рівень і обсяг роботи Граціана такі, що трактат просто немає з чим порівняти. Твір Граціана — це не лише підбірка текстів, що існували задовго до нього. Твір є справді трактатом (it is actually a treatise). З багатьох кусочків Граціан ліпив одне ціле, тобто ство-рив узгоджену юридичну систему (coherent juridical system). Це було непросто зробити, бо тексти мали різні періоди свого створення та місця походження. Якщо певний документ не вписувався в текст, Граціан розділяв документ на частини і на-магався усунути між ними суперечності. Використовував над-бання римського права, праці пап (works of Fathers), церков-них письменників, канони рад, папські декрети (decretals) з канонічного права по Лютеранську раду 1139 р. включно. Трактат Граціана по-іншому можна назвати дисертацією. Вона є не лише колекцією запозичених Граціаном текстів, а й їх дослідженням. Багато канонічних текстів наведено повністю, без розчленування на частини. Використовував Граціан досяжні йому підбірки, особливо багатші з них. Містить праця і посилання на римське право. Граціан діяв не лише як укладач, але і як автор. Авторство Граціан має на тексти своїх коментарів (Dicta Gratiani), розміщених між запозиченими текстами.
2. Розглядаючи питання розвитку науки міжнародного права у середні віки, необхідно відзначити зусилля світських авторів, в основному тих, що прагнули обґрунтувати правомірність зовнішньополітичної діяльності імператора і його незалежність від Апостольського престолу. В своїх роботах вони також розглядали питання незалежності національних держав, питання суверенної влади і суверенітету і питання правомірності воєн. У числі таких робіт варто назвати "Монархію" Данте Аліґ'єрі (1265— 1321 р.), у якій автор відкрито виступив проти Папи, ''Діалог між читачем і учнем" Вільяма Оккама (1279-1349 p.), аналогічного і ще більш відвертого антипапського характеру з критикою політичних амбіцій пап, їхніх домагань на політичне панування в християнському світі. Автори подібних робіт відстоювали тезу про те, що світська влада походить від бога й у цій справі посередництво пап із їхнім прагненням поставити монархів у залежність від себе зайве. Подібна думка обґрунтовувалась, зокрема, в трактаті "Вісім питань про папську владу". Одночасно з розвитком питань про зміцнення суверенної влади монархів продовжувалися пошуки у сфері наукового обгрунтування неправомірності воєн як засобу вирішення міжнародних спорів. Велика заслуга в цьому належить богослову і філософу Дж.Віклефу (1320-1384 pp.). Поряд із висловленням подібних поглядів на війну, Дж.Віклеф виступив проти примату Римського права народів у вирішенні міжнародно-правових питань. Таку ж позицію він займав і щодо канонічного права. Велике значення в розвитку науки міжнародного права Дж.Віклеф надавав богословським канонам Старого і Нового заповітів. Надалі ці погляди розвивалися в роботах найвизначніших учених. Так, з обґрунтуваннями ідеї національного суверенітету виступив відомий італійський філософ Ніколо Макіавеллі (1469-1527 pp.). Його аргументація на користь національного суверенітету поклала початок у розробці питання про суб'єктів міжнародного права. 4 Характеризуючи напрямок (школу) глосаторів, постглосаторів і легістів, слід зазначити, що в основі цього напрямку (школи) лежали ідеї італійського юриста Ірнерія (1085-1125 pp.)- Питання, знову-таки, насамперед стосувалося права ведення війни. У конкретній постановці воно формувалося так: хто має право вести війни? І звідси - друге питання: чи правомірні приватні війни? У зв'язку з такими питаннями слід зазначити, що вони були дуже своєчасними, оскільки в умовах феодальної роздробленості війни дуже часто набували характеру приватних воєн (дуже жорстоких). Глосатори теж, як Х.Аквінський, виступали проти приватних війн, приходили до вирішення питання про право суб'єктності: хто може вести війну? Вони виступали проти права приватних осіб вести подібні війни й в обгрунтування своєї позиції вважали, що право ведення воєн належить тільки суверенам, за якими визнається міжнародна правосуб'єктність. Така постановка питання в тих умовах була дуже складною, оскільки, на думку Риму, такою правосуб'єктністю володіли тільки держави, що не залежать від нього. Беручи до уваги те, що в той період Західна Європа, практично, складала єдину західну Римську імперію, то держави, що складали цю імперію, міжнародну правосуб'єктність не визнавали. У той же час ряд європейських держав і навіть великих міст (в Італії особливо), входячи до складу Римської імперії, на практиці мали певну самостійність у міжнародних відносинах і всіма засобами прагнули зміцнити і розширити її. Для цього використовувалися привілеї, даровані римським імператором окремим державам і міським громадам, а також наявна на той час практика, що уявлялась як усталений звичай.
Література до теми: 2,010,12,20,32
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 90; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.146.221.204 (0.007 с.) |