Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Суспільна роль релігійного й наукового світогляду
Усякий світогляд являє собою ту загальну теорію, якою люди керуються у своєму повсякденному практичному житті. Даючи людині правильне уявлення про світ, науковий світогляд тим самим допомагає їй орієнтуватися в навколишньому оточенні, вірно знаходити шляхи підходу до подальшого пізнання і перетворення дійсності. Керуючись науковим світоглядом, люди підкоряють стихійні сили природи. В соціальній області науковий світогляд допомагає людині усвідомити свою роль у розвитку громадського життя, усвідомити реальні шляхи поліпшення умов існування суспільства. Таким чином, науковий світогляд - це могутня зброя в руках людини, за допомогою якої він пізнає й перетворює світ.
Протилежну роль грає в суспільстві релігійний світогляд. Безперечно те, що віруючий бачить у релігійному світогляді посібник для звільнення від гнітючих його обставин. Але, сподіваючись на допомогу релігії, людина в дійсності прирікає себе на духовне рабство, тому що релігія не звільняє його від гнітючих обставин, а увічнює їхню непорушність. Релігійний світогляд веде людину по невірному шляху, веде його від виявлення й пізнання істинних причин, які породжують несправедливість, соціальну нерівність і інші небажані явища. Він вчить шукати ці причини не в земному житті, а у волі надприродних сил. Разом з тим він змушує людину покладати всі свої надії винятково на ці сили, у дійсності не існуючі. Таким чином, релігійний світогляд фактично сприяє збереженню в земному житті тих гнітючих обставин, від яких людина намагається звільнитися за допомогою релігії.
Конкретизуючи це положення, звернемося до двох найважливіших проблем. Однією з таких центральних проблем людства, яка народила релігію, була боротьба проти стихійних сил природи. Релігія була покликана як би доповнити сили людини в цій боротьбі. Будучи не в силах скорити світ за допомогою реальних засобів, людина "скоряла" його у своїй свідомості за допомогою уяви. Така ілюзія скорення світу тільки закріплювала безсилля людини.
З іншого боку, наукове пізнання навколишнього світу дало й дає людині в руки все більші можливості для перетворення природи у своїх цілях, для широкого використання її могутніх сил в інтересах людського суспільства. Усі релігії вчать: чекай божої милості, проси її - і тобі буде вона дана (воздастся), якщо не тут, на землі, то обов'язково на тому світі, після смерті. Однак практична діяльність людей уже давно й переконливо спростувала релігійні міркування про те, що людині "без бога - ні до порога". Навіть глибоко віруючі люди не можуть не розуміти, що людина, озброєна знаннями, - хазяїн природи. Її могутність очевидна всім. Вона не тільки пізнає закони, за якими живе природа, але й управляє силами природи, усе більше й більше використовує їх у своїх цілях.
Людське суспільство розвивалося тим швидше, чим більше воно йшло по шляху скорення природи, удосконалюючи й створюючи все нові й нові знаряддя праці, освоюючи нові матеріали. А для цього були потрібні знання. Від грубих кам'яних знарядь до найскладніших сучасних машин і механізмів, від століття каменю й дерева до епохи синтетичних матеріалів, від безпорадності перед силами природи до її сміливого перетворення - таким був шлях розвитку людського суспільства. І першим помічником людей на цьому шляху була наука.
Іншою проблемою, що споконвіку хвилювала розуми людства, є проблема звільнення людей від соціального зла. Релігія не може обійти цього питання. Але який же шлях вона пропонує? Провал незліченних спроб задавленої нуждою й горем людини вирватися із гнітючих його обставин породив релігійне положення про те, що самотужки людина не в змозі усунути соціальне зло, що існування останнього визначається волею божества, яке покарало в такий спосіб людей за їхні гріхи. Таким чином, релігія знімала відповідальність за всі нещастя людей із суспільно-економічного й політичного ладу, з керівної влади.
Релігія обіцяє звільнення людей від земних тягот у потойбічному світі, в "царстві божому", де нібито тільки й може людина знайти справжнє щастя. Оскільки всі лиха на землі, за релігійними уявленнями, послані богом як випробування людини в її вірності й любові до творця, остільки не слід намагатися усунути зло. Так релігія і її служителі об'єктивно сприяють збереженню соціальної несправедливості.
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-25; просмотров: 56; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.219.189.247 (0.005 с.) |