Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Утопійці не знають схоластики та середньовічних забобонів↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 5 из 5 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Утопійці вивчають науки своєю рідною мовою. Ця мова багата, звучна і є добрим провідником думки. З більшими чи меншими змінами вона поширена на значних просторах тієї частини світу. Утопійці до нашого приходу нічого не чули про наших великих філософів, а тим часом у галузях музики, діалектики, арифметики й геометрії вони зробили ті самі відкриття, що й ми. Як-що вони майже в усьому зрівнялися з нашими предками, то в одному вони сильно відстали від них — у сучасній діалектиці; вони ще не винайшли жодного з тих тонких правил лаконіки, тавтології й алегорії, які викладаються нашій молоді в аудиторіях професорами логіки. Вони ще не дійшли до абстрагувань, і щодо людини в її загальній суті, чи, за висловом метафізиків, універсальної людини, то цього найбільшого з усіх велетнів, яких ми тільки знаємо, в Утопії навіть і не помітили. Зате вони чудово розбираються в бігу світил та русі небесних тіл. Вони винайшли особливі машини, які дуже докладно й наочно зображають взаємне співвідношення сонця, місяця та зірок, видимих на їх обрії. Щодо дружби та ворожнечі планет і всіх інших обманів, гадання на зірках, то вони про це й не думають. За прикметами, які ґрунтуються на довгочасних спостереженнях, вони вміють завбачати дощ, вітер та інші зміни погоди. Вони не роблять інших припущень для пояснення явищ природи, припливу та відпливу, солоності води, постання й побудови неба та землі, крім припущень природничо-історичних, їх теорії де в чому нагадують теорії стародавніх філософів, але часом вони й відхиляються від них; однак і в новітніх побудованих ними теоріях, так само як і в нас, існують незгоди. У моральній філософії обмірковують вони ті ж питання, що й наші філософи. Вони відшукують у душі людини, в тілі її та в зовнішньому світі те, що могло б ощасливити її, вони запитують себе: чи стосується прикметник «добрий» усіх без винятку елементів матеріального та інтелектуального щастя, чи тільки розвитку душевних здібностей? Вони досліджують чесноту й втіху; проте найблагороднішим дослідженням вважається в них відкриття джерела чи джерел людського щастя. Раціоналістична релігія утопійців Ось їх релігійний катехізис: душа безсмертна. Бог, бувши найдобрішим, створив її для того, щоб вона була щаслива. Чеснота після смерті винагороджується; покарання є там тільки для злочинів. Хоча ці догми належать релігії, проте утопійці вважають, що досить самого розуму для того, щоб вірити їм і вважати їх правильними. 3. Френсіс Бекон. «Нова Антлантида» «Нова Атлантида» - утопічна новела Френсіса Бекона. Вона була вперше опублікована латиною у 1624 р.,а у 1627 р. вийшов її англійський варіант. Бекон працював над цим твором на схилі днів і не встиг його закінчити. Проте саме він став підсумком довголітніх роздумів філософа, у ньому втілився його великий державно-політичний і життєвий досвід. У «Новій Атлантиді» в жанрі утопії Бекон розвиває свою улюблену тему про велич і благо науково-технічного прогресу і викладає свій проект державної організації науки. Основні ідеї «Нова Атлантида» Френсіса Бекона, безумовно, будучи утопією, стоїть дещо окремо. Суспільний лад на острові Бенсалем не відрізняється в корені від існуючого в Англії в той час. Діє також священний принцип приватної власності, немає ні майнової, ні соціальної рівності, там живуть і слуги, і «ті, хто впали в убогість». Важливу роль у суспільстві відіграють гроші: ними, наприклад, щедро нагороджують вдалих винахідників. Править островом монарх, правда, гуманний і освічений. У тому то й справа, що не питання соціального устрою хвилювали автора цієї утопії, а місце і роль науки в суспільстві. Її чільне становище - ось що було утопічним в устрої бенсалемської острівної держави. Наука висунута на перше місце. А далі - все як у житті. Релігія, наприклад, не тільки збережена, але і відіграє на острові велику роль. Бенсалемці навіть виявляють релігійну нетерпимість - на острів допускаються тільки християни. У якомусь сенсі, острів відзначений Всевишнім. Божественне одкровення зійшло на бенсалемців прямо з неба: «жителі Ренфузи побачили одного разу вночі великий стовп світла, що з’явився на морі на відстані близько милі», потім «сяючий стовп і хрест розпалися і розсипалися як би на безліч зірок, незабаром також погаслих; а на воді залишився лише невелика скринька з кедрового дерева, нітрохи не підмочена водою, хоча вона і пливла по ній». У скриньці виявилася Біблія і послання від апостола Варфоломія. Але повернемося до суспільних інститутів острова Бенсалем. Крім згаданих короля і церкви в управлінні державою бере участь сенат. Навіть так: королю відведено досить мало місця, проте особливо підкреслено, що свої укази він видає обов'язково згідно з законом. Тобто свою владу він здійснює разом з парламентом, органом «народного представництва». Однак найпочеснішою організацією і головним державним інститутом на Бенсалемі є Будинок Соломона - центр наукових експериментів і винаходів. Представники Будинку користуються особливою пошаною, їм єдиним дозволено сидіти в присутності тірсана, батька-патріарха, що дав життя як мінімум тридцяти нащадкам, а члени Будинку, які повернулися з далеких країн, здійснюють пишний тріумфальний хід. У руках Будинку Соломона зосереджені головні природні багатства країни, найважливіші галузі промисловості, тут не тільки ставлять досліди, але і займаються виробництвом. Наукова робота членів Соломонова Будинку організована за типом мануфактури, з таким же детальним розподілом праці - ще одне цікаве відображення сучасної Бекону дійсності. Дому Соломона належить монополія на всі відкриття, він може оприлюднити їх чи ні, і використовувати на свій розсуд, а також монополія на міжнародні відносини, а все це - вже прерогатива державної влади. Так що Соломонів Будинок фактично є керівною організацією на острові. Тобто влада на Бенсалемі - це влада знання. У цьому і суть утопії. Знання - це світло, те єдине, що «створене Господом раніше за всі інші речі». Але навіть знання - це не кінцева мета. Кінцева мета - принесення користі людям. Наука збільшує владу людини над природою. Саме тут збігаються два людські прагнення - до знання і могутності. Наука забезпечує процвітання, регулює розміри тварин, подовжує людське життя. Багатство, достаток, мир, здоров'я, безсмертя - все це досягається за допомогою науки. І всі жителі зайняті одним - добуванням знань. Френсіс Бекон описує безліч фантастичних технічних нововведень, винайдених на острові Бенсалем. Частина з них дійсно була здійснена на практиці, причому тільки в XIX-XX століттях (підводний човен, мікрофон, телефон), інші так і залишилися в області фантазії (вічний двигун, прилад для отримання думок), але всі вони свідчать про нестримну віру Бекона в силу людського розуму, а також про геніальну інтуїцію філософа. І, нарешті, бенсалемці живуть у злагоді з природою. У них проводиться ні з чим не порівняне свято сім'ї, на якому «була так вшановано природа». У бенсалемському суспільстві панують природні звичаї. Це найцнотливіший народ - «діва світу». Шлюбу тут повернуто його первісний природний сенс, втрачений європейцями. На острові немає публічних будинків, взагалі ніяких неприродних схильностей. Зате щосили міцніє дружба. У XVII ст.. вихваляння науки було просто необхідним. Вплив філософії Бекона на сучасне йому природознавство і подальший розвиток філософії великий. Його аналітичний науковий метод дослідження явищ природи зіграв свою позитивну роль у досягненнях природознавства XVII-XVIII століть. Логічний метод Бекона дав поштовх розвитку індуктивної логіки. Його класифікація наук була позитивно сприйнята в історії наук і навіть покладена в основу поділу наук французькими енциклопедистами. Але з дещо інших позицій сприймається гімн науці в сьогоднішні дні. Широко розповсюджена сьогодні технократична свідомість, налаштована багато в чому не тільки на створення, а й на руйнування. Засоби переважають над метою, мета - над загальнолюдськими інтересами, техніка над людиною, її цінностями, культурою. Цілком можна сказати, що утопія Френсіса Бекона майже стала реальністю: наука є найважливішою галуззю розвинених країн. Вона просувається вперед величезними темпами, з одного боку, полегшуючи життя людини, економлячи сили і час, але також швидко вона вдосконалює і знаряддя знищення. Сьогодні існує можливість повністю винищити життя на Землі практично одним натиском на кнопку. Технічний прогрес пішов далеко вперед, але людина в моральному відношенні не набагато випереджає своїх далеких предків. 4. Шекспір. Сонети 5. Ві́льям Шекспі́р — англійський драматург Єлизаветинської епохи. Один з найвідоміших драматургів світу, автор принаймні 17 комедій, 10 хронік, 11 трагедій, 5 поем і циклу з 154 сонетів. Шекспір визнаний найвидатнішим англійським драматургом всіх часів. Сонет — вірш з 14 рядків. У англійській традиції, в основі якої лежать передусім сонети Шекспіра, прийняте таке римування: abab cdcd efef gg, тобто три катрени на перехресні рими, і один двовірш (тип, введений поетом графом Сурреєм, страченим при Генріху VIII). Всього Шекспіром було написано 154 сонети, і більша їхня частина була створена в 1592—1599 роках. Вперше вони були надруковані без відома автора в 1609 році. Два з них були надруковані ще в 1599 році в збірці «Пристрасний пілігрим». Це сонети 138 і 144. Весь цикл сонетів розпадається на окремі тематичні групи: · Сонети, присвячені другу: 1—126 · Оспівування друга: 1—26 · Випробування дружби: 27—99 · Гіркота розлуки: 27—32 · Перше розчарування в другові: 33—42 · Туга і побоювання: 43—55 · Зростаюче відчуження і меланхолія: 56—75 · Суперництво і ревнощі до інших поетів: 76—96 · «Зима» розлуки: 97—99 · Торжество відновленої дружби: 100—126 · Сонети, присвячені смуглявій коханці: 127—152 · Висновок — радість і краса любові: 153 6.«Річард 3» Річард III — п'єса Вільяма Шекспіра, написана в 1592–1593 роках. П'єса є хронікою життя й діянь Річарда Глостера із династії Йорків. Вона завершує цикл п'єс-хронік, так звану першу тетралогію, із історії Англії 15-го століття, розпочинаючи розповідь там, де закінчився сюжет «Генріха VI». Вперше п'єса надрукована в 1597 році, потім 5 разів виходила окремими виданнями Quarto, і нарешті увійшла до великої збірки п'єс Шекспіра Folio 1623 року. Після виходу в світ Folio ще двічі друкувалися Quarto. Загалом Річард III в кінці 16-го та на початку 17-го століття друкувався більше, ніж будь-яка інша п'єса Шекспіра. Окремі видання були піратськими, надиктованими по пам'яті акторів, тому в них є чимало пропусків і спотворень. Вважається, що основу тексту Folio склало Quarto 1622 року, звірене з театральним рукописом. Джерелом для створення Річарда III послужила хроніка Голіншеда, який опирався на попередню хроніку Голла і на твір Томаса Мора «Історія короля Річарда III». При написанні п'єси Шекспір залишився лояльним династії Тюдорів, для яких було вигідно зобразити останнього з королів-Йорків у якомога менш привабливих барвах. Історичний аналіз показує, що Річард III не особливо відрізнявся від своїх сучасників ні віроломством ні жорстокістю. В дусі очорнення Річарда Глостера написаний твір Томаса Мора, для якого образ короля-горбуна був втіленням феодальної сваволі та тиранії. У Шекспіра Річард III не тільки носій середньовічного зла, а й гравець із долею, авантюрист. Ще в останній частині Генріха VI Річард Глостер проголошує: «Підступності навчу й Макіавеллі», а в новій п'єсі Шекспір показує, як здійснюється цей намір. На відміну від попередніх п'єс-хронік, «Річард III» не просто переповідає події. Це вже твір із чіткою драматичною композицією із королем-негідником у центрі. Шекспір створив сильний, обдарований, артистичний образ короля, що підноситься над іншими персонажами, короля якому ніхто не може опиратися. Трагізм Річарда III у тому, що він веде боротьбу із несприятливим часом, намагаючись скорити його своїй волі, й зазнає в цій боротьбі поразки. Зміст Коли народився Річард, бушував ураган, крушивших дерева. Передвіщаючи лихоліття, кричала сова і плакав пугач, вили пси, зловісно каркав ворон і цокотіли сороки. У найтяжчих пологах з'явився на світ безформний грудку, від якого в жаху відсахнулася власна мати. Немовля було горбатий, Кривобок, з ногами різної довжини. Зате з зубами - щоб гризти та душити людей, як злобно скажуть йому згодом. Він ріс із клеймом виродка, терплячи приниження і глузування. В обличчя йому кидали слова «богомерзких» і «потворний», а від його виду починали гавкати собаки. Син Плантагенета, при старших братів він фактично був позбавлений надій на престол і приречений задовольнятися роллю знатного блазня. Однак він виявився наділений могутньою волею, честолюбством, талантом політика та зміїним підступністю. Йому довелося жити в епоху кривавих воєн, міжусобних чвар, коли йшла нещадна боротьба за трон між Йорками і Ланкастерами, і в цій стихії віроломства, зради і витонченої жорстокості він швидко оволодів усіма тонкощами придворних інтриг. З активною участю Річарда його старший брат Едуард став королем Едуардом IV, здобувши перемогу над Ланкастерами, Для досягнення цієї мети Річард, герцог Глостер, вбив разом з братами сподвижника Ланкастерів вельможу Уоріка, вбив спадкоємця престолу принца Едуарда і потім у Тауері особисто заколов полоненого короля Генріха VI, холоднокровно помітивши над його трупом: «Спершу тобі, потім іншим черга. / Нехай низький я, але вгору мій шлях веде». Король Едуард, який вигукував у кінці попередньої хроніки: «Грими, труба! Прощайте, всі негаразди! / Щасливі нас чекають роки», - і не підозрював, які диявольські задуми зріють в душі його рідного брата. Коли Анна видаляється, збуджений Річард не може прийти до тями від легкості здобутої над нею перемоги: «Як! Я, який убив чоловіка і батька, / Я нею опанував у годину гірше злоби... / Проти мене був бог, і суд, і совість, / І не було друзів, щоб мені допомогти. / Один лише диявол так удаваний вид... / І все ж вона моя... Ха-ха!»І він в черговий раз переконується у своїй безмежній здатності впливати на людей і підкоряти їх своїй волі. У Памфрете відбувається страта родичів королеви. А в Тауері в цей час засідає державна рада, зобов'язаний призначити день коронації. Сам Річард з'являється на раді з запізненням. Він вже знає, що Хестінгс відмовився брати участь у змові, і швидко розпоряджається взяти його під варту і відрубати йому голову. Він заявляє навіть, що не сяде обідати, поки йому не принесуть голову зрадника. У пізньому прозрінні Хестінгс проклинає «кривавого Річарда» і покірно йде на плаху. Тут розташувалися протистоять полиці - Річмонда і Річарда, Ватажки проводять ніч у своїх наметах. Вони одночасно засинають - і уві сні їм по черзі є духи страчених тираном людей. Едуард, Кларенс, Генріх VI, Ганна Уорік, маленькі принци, рідні королеви, Хестінгс і Бекінгем - кожен з них перед вирішальним боєм звертає до Річарда своє прокляття, закінчуючи його однаковим грізним рефреном: «Меч упусти, отчается і помри!» І ті ж самі духи безвинно страчених бажають Ричмонду впевненості і перемоги. Комедії: 6. «Приборкання норовливої» Мідник Крістофер Слай засинає п'яним сном у порога трактиру. З полювання повертається лорд з єгерями і слугами і, виявивши сплячого, вирішує зіграти з ним жарт. Його слуги відносять Слая в розкішну постіль, миють у запашній воді, переодягають у дороге плаття. Коли Слай прокидається, йому кажуть, що він - благородний лорд, який був охоплений божевіллям і проспав п'ятнадцять років, причому йому снилося, що він накоїв був лиха. Спочатку Слай наполягає, що він «рознощик за походженням, чесальники за освітою, ведмежатник по примхам долі, а по теперішньому ремесла - мідник», але поступово дозволяє переконати себе, що він дійсно важлива персона і одружений на чарівній леді (насправді це переодягнений паж лорда). Лорд сердечно запрошує до свого замку мандрівну акторську трупу, присвячує її членів у план розіграшу, а потім просить їх зіграти веселу комедію, нібито для того щоб допомогти уявному аристократу позбутися від хвороби. Баптіста вирішує віддати дочку того, хто призначить їй більшу спадщину після своєї смерті («удовину частина»). Трані виграє, але Баптиста хоче, щоб обіцянки були особисто підтверджені Вінченцо, батьком Люченціо, який є справжнім господарем капіталу. Слуги брешуть самим правдоподібним і забавним чином. Дізнавшись, що Трані видає себе за його сина, Вінченцо в жаху: він підозрює слугу у вбивстві пана і вимагає укласти його разом з посібниками у в'язницю. Замість цього у в'язницю на вимогу Баптисти тягнуть його самого - як обманщика. Метушня кінчається, коли на площу виходять справжній Люченціо і Б'янка, які тільки що таємно повінчалися. Люченціо влаштовує бенкет, під час якого Петруччо б'ється об заклад на сто крон з Люченціо і Гортензія, вже одружується на вдові, що його дружина сама слухняна з трьох. Його піднімають на сміх, однак і колись лагідна Бьянка і закохана вдова відмовляються прийти на прохання чоловіків. Тільки Катаріна приходить на першу ж наказу Петруччо. Вражений Баптиста збільшує придане Катаріни на двадцять тисяч крон - «інша дочка - придане іншого!». За наказом чоловіка Катаріна призводить норовливих дружин і читає їм повчання: «Як підданий зобов'язаний государю, / Так жінка - дружину своєму <...> Тепер я бачу, / Що не списом - соломинкою ми б'ємося / І тільки слабкістю своєї сильні. / Чужу роль грати ми не повинні». 7. «Сон літньої ночі» Дія відбувається в Афінах. Правитель Афін носить ім'я Тесея, одного з найпопулярніших героїв античних переказів п
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 109; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.218.231.116 (0.017 с.) |