Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Числительные, обозначающие годы, дни недели, месяцы, времена года. Чтение дат↑ Стр 1 из 8Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Грамматика Английского языка
Учебно-методическое пособие для студентов дневного, вечернего и заочного отделений всех специальностей Арзамас Составители: Л.В. Быкова, А.Н. Трутнева
УДК 910(-87)380.8 ББК 81.2 Англ. яз.
Грамматика английского языка: Учебно-методическое пособие для студентов дневного, вечернего и заочного отделений всех специальностей / АПИ НГТУ; Сост.: Л.В. Быкова, А.Н. Трутнева. - Арзамас, 2010. - 54 с.
Данное учебно-методическое пособие предназначено для формирования грамматических знаний, умений и навыков на начальных этапах обучения. Пособие представляет собой второе, исправленное и дополненное, издание курса грамматики 2004 г. и содержит грамматический материал, способствующий усвоению английского языка. Каждый раздел включает в себя широкий спектр текстов и упражнений по конкретной тематике, а также заданий, направленных на пополнение словарного запаса студентов и развитие навыков устной речи. В упражнениях содержится необходимый для повседневного общения лексический минимум. Пособие предназначено для практических занятий по английскому языку со студентами дневного, вечернего и заочного отделений и может быть использовано в качестве основного материала к курсу изучения иностранного языка.
Рецензент: к.ф.н. Баронова Е.В.
© Быкова Л.В., Трутнева А.Н.,, 2010 © OO «Ассоциация ученых» г. Арзамаса Нижегородской области, 2010 © Арзамасский Политехнический Институт (филиал) НГТУ, 2010 МЕСТОИМЕНИЕ Личные местоимения в именительном падеже обычно в предложении являются подлежащими и отвечают на вопросы кто? что?
Притяжательные местоимения выражают принадлежность и отвечают на вопрос чей?
Притяжательное местоимение всегда стоит перед существительным, к которому оно относится. Например: my book, his table. Указательные местоимения имеют особые формы единственного и множественного числа.
Местоимения “this” и “these” указывают на предметы или лица, находящиеся близко к говорящему, а “that” и “those” – на предметы и лица, находящиеся вдали от говорящего.
АРТИКЛЬ В английском языке есть два артикля – неопределенный “a” и определенный “the”. Артикль – определитель существительного. Неопределенный артикль “a” употребляется, когда речь идет об одном (любом) из рода однородных предметов, упоминаемом впервые или неизвестном слушающему.
Если неопределенный артикль стоит перед словом, начинающимся с гласного звука, то он имеет форму “an” (an apple). С существительными во множественном числе неопределенный артикль не употребляется.
Неопределенный артикль не употребляется с неисчисляемыми существительными.
Определенный артикль “the” употребляется перед существительными как в единственном, так и во множественном числе, когда речь идет об уже известных лицах и предметах.
Определенный артикль может употребляться с неисчисляемыми существительными.
Определенный артикль обычно употребляется в следующих случаях: 1. Фамилия во множественном числе, когда требуется назвать всех членов одной семьи the Browns, the Petrovs 2. Нации, национальности, этнические группы как целое the Americans, the Japanese, the Indians 3. Языки (только со словом language) the English language, the Russian language 4. Названия государств, содержащие слово республика, союз, королевство и т.п. 5. Страны и другие географические названия во множественном числе 6. Океаны, моря, заливы, проливы, реки, группы озер, архипелаги, горные цепи, пустыни 7. Стороны света 8. Земля, небо, луна, солнце 9. Названия судов 10. Театры, гостиницы, рестораны, пабы, музеи, галереи, газеты 11. Выражения «утром, днём, вечером»
Артикль не употребляется, в основном, в следующих случаях: 1. Имена (в т.ч. названия городов и стран) 2. Страны в единственном числе, в том числе названия отдельных штатов 3. Отдельные озера, водопады, горы 4. Континенты 5. Планеты, звезды, созвездия 6. Учебные заведения — если название начинается с имени собственного 7. Улицы, площади, парки, станции метро, аэропорты 8. Месяцы, дни недели, праздники 9. Трапезы, время приёма пищи
ЧИСЛО СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ Множественное число существительных образуется, как правило, путем прибавления к форме единственного числа окончания -s, которое произносится как [s] после глухих согласных и как [z] после звонких согласных и гласных: ship корабль -ships [s]
Несколько существительных образуют множественное число путем изменения корня. Их следует запомнить:
В английском языке есть существительные, не имеющие формы единственного числа (например: people, clothes, glasses и т. д.), а также существительные, не имеющие формы множественного числа (например: money, news, information и т. д.).
Особенности образования множественного числа 1. Имена существительные, оканчивающиеся на -y с предшествующей согласной, образуют множественное число путём прибавления окончания -es, причём -у меняется на –i, например: 2. Некоторые имена существительные английского языка, оканчивающиеся на -f, -fe, образуют множественное число путём изменения -f на -v и прибавлением окончания -es, которое читается как [z]. Например: tomato - tomatoes 4. Если слово заканчивается на -s, -ss, -x, -sh, -ch, то после них нужно добавить окончание -es, которое читается как [iz]. Например: a bus – buses, a brush – brushes 5. Если существительное оканчивается на –ce, -se, -ge образуют форму множественного числа путем прибавления окончания –s, которое читается как [iz]: а face – faces Упражнение 1. Образуйте форму множественного числа следующих существительных. Переведите полученные пары слов: Map, lake, life, torpedo, army, day, class, man, box, cat, fox, wife, child, city, page, woman.
ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ Числительные делятся на количественные и порядковые. Количественные числительные от 13 до 19 образуются от соответствующих числительных первого десятка с помощью суффикса –teen (sixteen, nineteen). Числительные, обозначающие десятки, образуются с помощью суффикса –ty (six - sixty, seven - seventy).
Количественные числительные:
Порядковые числительные, начиная с 4 (four), образуются с помощью суффикса – th и употребляются с определенным артиклем. 1st – the first 4th – the fourth 2nd – the second 15th – the fifteenth 3rd – the third 30th – the thirtieth
Упражнение 1. Переведите следующие словосочетания: My father's name, my friend's wife, his wife's job, my friends' house, her children's teacher, Mark and Jane's room, the legs of the table, the students of our group, the hero of the day.
ПОВЕЛИТЕЛЬНОЕ НАКЛОНЕНИЕ Повелительное наклонение выражает побуждение к действию, т. е. приказание, просьбу, совет, запрещение, команду и т. п. Утвердительная форма повелительного наклонения совпадает с формой инфинитива без частицы to:
Отрицательная форма повелительного наклонения образуется при помощи вспомогательного глагола to do в повелительном наклонении и отрицательной частицы not - do not (сокращенная форма don't) и инфинитива смыслового глагола без частицы to:
Упражнение 1. Переведите следующие побудительные высказывания с использованием словаря: 1. Go! 2. Say it again, please! 3. Speak English! 4. Listen to me! 5. Close the window, please! 6. Please, give me some money! 7. Don’t talk! 8. Don’t open the door! 9. Don’t smoke here! 10. Don’t tell anyone, please.
Упражнения 1. Прочитайте и переведите предложения: 1. I am a student. 2. John is in the room. 3. We are all students. 4. You are in the classroom. 5. The apple is on the plate and the plate is on the table. 6. The woman and the baby are on the chair. 7. The pencil is on the table. 8. The train is in the station. 9. The boy is in the bed. 10. Canada is in the North of America. 11. I am not a worker. 12. Are you a teacher? 13. Two and two are four. 14. We are happy. 15. You are right. 2. Заполните пропуски соответствующей формой глагола to be в настоящем времени: 1. Bob ________ my friend. He ______ a teacher. 2. I _______ in my room now. 3. ______ those men friends? Yes, they ______. 4. We _______ students. 5. She ______ an economist. 6. ______ you a student? Yes, I _____. 7. ______ they doctors? No, they ______. 8. This _____ a table. It ______ brown. 9. The table _____ in the room. 10. The books ______ on the shelf.
3. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму: 1. I am a good specialist. 3. My parents are in Moscow. 2. Kate is an engineer. 4. Прочитайте и переведите предложения: 1. That boy is near the door. 2. Those boys are near the door. 3. This boy isn’t near the window. 4. These boys aren’t near the window. 5.Is the boy near the window?
5. Переведите на английский язык: 1. Это ручка. Ручка красная. Она на столе. 2. Я - экономист. Я в офисе. Офис на улице Калинина. 3. Мои родители - пенсионеры. Они не в городе. Они в деревне. 4. Это его квартира? Да, это его квартира. Она хорошая.
Текст №1 Nick and I are students. We are students. These two young men are also students. You are not a student. You are a teacher of English. We are all in a classroom.
Текст №2 It is Mr. Bell. He is a company manager. It is his office in London. The office is not large. Mr. Bell is in the office. He is at the desk. It is his telephone. It is white. The telephone is on the desk. It’s black. It is Nancy. Nancy is a secretary. She is a good secretary and a nice woman.
Текст №3 It is Sunday. It’s nine o’clock. Peter Sokolov, his wife and his children are at home. Peter is an engineer. His wife Mary is a doctor. His daughter Nelly is five. She isn’t a schoolgirl. His son Mike is twelve. He’s a schoolboy. He’s a tall boy. Mike isn’t at school today. Mike is always at home on Sunday.
Текст №4 My son is a student. His name is Nick. This is his classroom. It’s large. These are desks. The desks are brown. This is his desk. It’s brown too. These are his notebooks and textbooks. They are on his desk. These are shelves. They are brown and yellow. They’re new. Those are pictures. They’re on the walls. Show me the picture, please. It’s nine o’clock. Nick and his friends are in the classroom. The teacher is in the classroom too. Dick is absent today. He is ill. Ann is absent too. She isn’t ill. She’s late.
ГЛАГОЛ TO HAVE В НАСТОЯЩЕМ ВРЕМЕНИ Глагол to have имеет значение «иметь» и переводится на русский язык оборотом «у меня (у него и т. д.) есть».
Отрицательная форма глагола to have образуется: а) с помощью отрицательной частицы not. В разговорной речи обычно употребляются сокращенные формы: haven’t, hasn’t. I haven’t a book. He hasn’t a pencil. б) с помощью отрицательного местоимения no - никакой.No ставится перед существительным, и артикль в этом случае не употребляется. I have no bag. He has no brother.
Упражнения 1. Прочитайте и переведите предложения: 1. I have a family. 2. I have a good friend. 3. He has a nice wife and a son. 4. My friend has an English lesson today. 5. Dick’s wife has a good job. 6. They have a nice house. 7. We have three children. 8. Have you a computer? 9. Has Mary a TV set? 10. I have no lectures today. 11. Bob has no problems. 12. I have very good news for you. 13. Helen has a new boyfriend.
2. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму: 1. I have many English books. 3. We have much work. 2. Peter has two sons.
3. Переведите на английский язык: 1. У меня есть план. 2. У Джейн есть книга. 3. У родителей есть новая машина. 4. У Боба нет брата. 5. У меня нет сада. 6. У тебя есть компьютер? 7. У твоего друга есть семья? 8. У него урок в 10 часов. 9. У нас в понедельник английский. 10. У Мэри есть интересные идеи.
Текст №1 I have a large family: a father, a mother, a sister, two brothers, a grandfather and a grandmother. My mother is a housewife. She has much work at home. She is 45. My father is not very old. He is only 50. He is a worker at the plant. They have a good flat in a big new house. My sister and I are students. We have many books.
Текст №2 My name is Michael Sandford. I am a student. Our family is not very large. My father’s name is Henry. He is a businessman. My mother’s name is Helen. She is a housewife. My parents are not old. My mother is thirty-six and my father is forty-three. I have a young sister. Kate is fifteen. She is a student too. I am seventeen. Kate and I are not married. We are too young.
Текст №3 I have a friend. His name is Boris Smirnov. He is thirty-two years old. He is an engineer at a big plant. He has a lot of work to do at the plant. He is a busy man and he has not much free time. Boris is married. He has a family. He has a wife and a daughter. Boris has no son. He also has a mother but he has no father. His mother is old. She is sixty-five years old. She is a pensioner. Boris has a wife. Her name is Olga. She is a nice young woman of twenty-seven. Olga is a student at our Institute. She is a final-year student. Olga is very fond of sport but this year she hasn’t much time for it, because she is busy with her graduation design. Boris has a daughter. Her name is Ann. Ann is a nice little girl. She is only eight. Ann is very fond of sport too and she has a lot of time for it. Ann is also fond of reading books. She has very many good books. She has a lot of Russian but few English books. All members of this family are good friends. I am fond of the family. Olga is free today. She is at home. Boris is not at home. He is at the plant. He has a lot of work to do today. He is busy with his new design and with his social work. Ann is at home now. She has a lot of homework to do today. Now she is busy with her Russian lessons.
Упражнение 1. Сравните данные предметы, используя образец: Образец А: Your garden and your friend’s garden. (larger) My garden is larger than yours. 1. Moscow and St. Petersburg. (old) 2. January and March. (cold) 3. Spring and summer. (warm) 4. Your flat and your friend’s flat. (good) 5. Your job and your wife’s job. (bad)
Образец B: Chinese, English, German. (difficult) Chinese is difficult, English is more difficult, German is the most difficult of them all. 1. The film, the book and the play. (interesting) 2. Jack, Peter, Roger. (serious) 3. Mary, Jane, Alice. (beautiful) 4. Ann’s house, Helen’s house, your house. (large) 5. The radio set, the mp3 player, the TV set. (expensive) ПРЕДЛОГ
Предлоги места: · at — рядом, у, около, за · between — между · in — в, внутри · near — недалеко от · next to — рядом с · on — на (столе, стене и т.п.) · out of — снаружи · under — под
Предлоги движения: across — через (поле, реку) · against — об · by — мимо · from — от, у, с · into — в, внутрь · off — с · on — на · out of — из · through — через, сквозь · to — к, в, на
Предлоги времени: · after — после · at — (с часами) в · before — до · by — к · during — в течение, во время (с существительным) · for — в течение (с промежутком времени) · from… to/till — с… до · in — в (с месяцами, годами, сезонами, частями суток); через (время) · on —в (с днями) · since — с · till или until — до, пока не
Перед словами next, last, this, that предлог не употребляется: this week – на этой неделе next year – в прошлом году
Упражнение 1. Перепишите предложения, заменяя русские предлоги английскими: 1. My book is (на) the table. 2. The box is (под) the table. 3. Put the money (в) the table. 4. My parents are (в) Moscow. 5. John is (из) London. 6. We are (в) the theatre. 7. Take the book (с) the bookshelf. 8. Our lessons begin (в) nine. 9. Не was born (в) 1946. 10. I have coffee (…) the morning.
Present Simple Настоящее простое время. Present Simple употребляется для выражения действия, которое происходит регулярно, постоянно, часто повторяется или выражает общеизвестный факт.
Вопросительная форма
Отрицательная форма
В разговорной речи используются сокращенные формы: don’t, doesn’t.
Present Simple употребляется с обстоятельствами времени: every day (evening, morning) – каждый день (вечер, утро), in the evening (morning) – вечером (утром), и с наречиями: always – всегда, usually – обычно, often – часто, sometimes – иногда и т. д.
Упражнения 1. Прочитайте и переведите предложения: 1. I like music. 2. We speak English. 3. Bob drinks coffee. 4. The shop opens at 9 o’clock. 5. My parents finish work at 5 p. m. 6. She wants to go home. 7. I eat an apple every morning. 8. I stay in the office till 5 o’clock. 9. My friend writes letters in the evening. 10. Our secretary comes to the office at 8 o’clock. 11. My friend’s son stays at home in the evening. 12. Our secretary reads letters and telexes.
2. Прочитайте и переведите предложения: 1. Mr. Bell doesn’t work. 2. I don’t watch television in the evening. 3. I don’t remember his name. 4. He doesn’t get the mail. 5. Olga doesn’t feel bad today. 6. Do the engineers of your office learn foreign languages? 7. Where do you work? 8. Where does he study? 9. Does he speak good English? 10. Do they discuss a lot of problems at the talks? 11. What do you do at the lessons? 12. Does your work help you to learn English?
Текст №1 I get up at 7 o’clock in the morning. I do my morning exercises, wash and dress. Then I sit down to breakfast. At 8 o’clock I leave home and go to the Institute. As a rule I come to the Institute at a quarter to 9. The lessons begin at 9 sharp. Today we have two lectures, a seminar and an English lesson. At our English lessons we read the texts, ask and answer questions and do all sorts of exercises. We do not write many exercises. We write few exercises at the lesson. We usually write exercises at home. We speak English at the lessons. We speak English a little now, but we want to speak English well. At about 1 o’clock I generally have dinner at the students’ canteen. I come home at about 6 o’clock. I have supper and do my homework. I always do my homework in the evening, but I never work late in the evening. At 11 o’clock I go to bed. Ответьте на вопросы: 1. Do you get up early in the morning? 2. What time do you get up? 3. What do you do in the morning? 4. Do you come to the Institute early or late? 5. What time do the lessons begin? 6. What do you do at your English lesson? 7. Do you have dinner at home or at the students’ canteen? 8. What time do you have dinner? 9. When do you come home? 10. What do you do in the evening? 11. Do you go to bed at 9 o’clock?
Текст №2 The Smiths live at 87 King Street. In the morning Mr. Smith goes to work and the children go to school. Their father takes them to school every day. Mrs. Smith stays at home every day. She does the housework. She always eats her lunch at noon. In the afternoon she usually sees her friends. They often drink tea together. In the evening the children come home from school. They arrive home early. Mr. Smith comes home from work. He arrives home late. At night the children always do their homework. Then they go to bed. Mr. Smith usually reads his newspaper, but sometimes he and his wife watch television.
Ответьте на вопросы: 1. Where do the Smiths live? 2. Does Mr. Smith go to work in the morning? 3. Do the children go to school in the morning? 4. Does Mrs. Smith go to work? 5. What does she do at home? 6. When do the children come home from school? 7. Do the children watch television at night? 8. Who watches television at night? 9. Do Mr. and Mrs. Smith watch television every night?
Текст №3 Philip Blake works in London. He is a manager of a plant. He goes to London in the morning on Monday, Tuesday, Wednesday and Friday. He doesn’t go to his office on Saturday and Sunday. Every morning Philip looks through newspapers. Sometimes Philip goes to different cities to discuss business with their customers. He is a very busy man. Floy Robinson is a secretary to Mr. Philip Blake. Her office is not large. She has a computer and many letters, faxes and telexes on her desk. Every morning from Monday to Friday Floy comes to the office at nine. At 10 o’clock Floy usually looks through the post and at 11 she comes into the manager’s office with the letters. The manager reads them and gives answers to the letters. Floy writes the answers in her book and goes to her office. Floy usually has lunch at home but sometimes she has lunch at the plant with her friend Tom. She stays in the office till 5. In the evening Floy has French lessons. She learns the French language with pleasure. Floy wants to know French well to read books and see films in French.
Текст №4 My office has business relations with a lot of foreign firms in Europe, America, Asia and Africa. As a rule, our business partners don’t speak Russian but the people at my office know different languages. For example, I speak English and Spanish. It is very convenient because we do business with many firms in English- and Spanish-speaking countries. I take part in talks and it helps me to speak these languages fluently. I also read foreign newspapers and magazines and listen to radio programmes in these languages. Past Simple Прошедшее простое время Past Simple употребляется для выражения действия, которое свершалось в прошлом. Употребляется в повествовании о каких – либо событиях, фактах, для перечисления ряда последовательных действий в прошлом.
Отрицательная форма
В разговорной речи используется сокращенная отрицательная форма: didn’t. Past Simple употребляется с обстоятельствами времени: yesterday – вчера, last year (month, week) – в прошлом году (месяце, неделе), a year ago (a month ago, a week ago) – год назад (месяц назад, неделю назад).
Упражнения 1. Прочитайте и переведите предложения: 1. I worked in a shop last year. 2. We lived in Moscow 5 years ago. 3. Bob wrote a short letter to Mr. Robinson. 4. My father learned me to drive. 5. John gave me some money. 6. He made his report on Monday. 7. She wanted to go to Moscow during the holidays. 8. Our English class began at 9 o’clock. 9. He did the translation without any difficulty.10. We spent the holidays in the country last summer.
2.Прочитайте и переведите предложения: 1. He did not go home after the lecture. 2. Did you go skiing last night? 3. We did not do these exercises.4. With whom did you prepare your homework? 5.Yesterday I did not leave home. 6. What did you do last night? 7. We did not finish our work in time.8. Did your friend see the new film yesterday? 9.I did not see this film. 10. Where did you have supper? 11. We did not know your name.12. Did you watch TV last Sunday? 13. She did not stay with us. 14. At what time did you go to bed? 15. Your son did not become an architect. 16. Did you come home early or late yesterday? 17. It did not rain. 18. What did you do before classes today? 19. Did you get a letter from your friend last week?
Текст №1 Yesterday was my day off. I did not work yesterday. I got up at nine o’clock. I washed, dressed, had my breakfast and then sat down to write a letter to my friend. What did I write about? I wrote about my work and studies. In the evening I went to the cinema with my friends.
Текст №2 People spend their days off in different ways. Last Sunday I went to see my sister. My sister met me at the station. On the way home we asked each other a lot of questions about our life and studies. When we came home we had tea and then went for a walk as the weather was fine. On Sunday we got up later than usual. After breakfast we started on a skiing trip. We went skiing in the forest. When we came back home we were hungry and a little tired. After dinner we had a rest. I came back to Moscow by the seven o’clock train. After supper I read a little, listened to the 10 o’clock news on the radio and went to bed at 11 o’clock as usual.
Текст №3 A few days ago engineer Belov rang me up. We studied together at the Institute. Sometimes I got letters from him but not very often. I was glad to hear my friend’s voice again. I wanted to see my friend very much and invited him to come to my place. He arrived at my place at 8 o’clock. We had many things to talk over, and I invited him to my study. A little later my wife joined us, and during supper we discussed politics, business and the latest news. He left my place late at night. I invited him to stay with us over the week-end. He accepted my invitation with pleasure.
Текст №4 Boris Petrov is an engineer of a Russian foreign-trade organization. He often goes on business with lots of foreign firms. Last month he was in Great Britain. He went there to sign a contract for the purchase of some equipment. The talks were very difficult. Petrov and the British businessmen discussed prices, terms of delivery, terms of shipment and other business matters. The supplies agreed to reduce the price. During his trip Petrov visited different plants where he saw the equipment in operation. He attended a 3-day conference on industrial investment policy and financial management and met with consultants from law firms. Boris was lucky with the weather. It was warm and it didn’t rain. He was pleased with the trip.
Future Simple Будущее простое время Future Simple употребляется для обозначения действия, которое будет иметь место в будущем.
Вопросительная форма
Отрицательная форма
В разговорной речи используется сокращенная отрицательная форма: shan’t, won’t; утвердительная форма: I’ll, he’ll, we’ll.
Future Simple употребляется с обстоятельствами времени: next year (month) – в следующем году (месяце), next week – на следующей неделе, in 2 days (three months) – через 2 дня (3 месяца); с наречиями: tomorrow – завтра, the day after tomorrow – послезавтра, soon – скоро и др. Упражнения 1. Прочитайте и переведите предложения: 1. I shall go to England next year. 2. Tom will help you with your homework. 3. I shall become an engineer in two years. 4. The meeting will take place on Monday. 5. Everybody will attend the lecture. 6. They will arrive tomorrow afternoon. 7. My parents will buy a house soon. 8. She will accept your invitation to spend the week-end at your place. 9. Next summer we shall spend much time in the open air. 10. Bill will go to the reading room before classes.
2. Прочитайте и переведите предложения: 1. She will not finish her work next month. 2. We shall not telephone you tomorrow evening. 3. I won’t see you tomorrow. 4. Will you stay at the Institute after classes? 5. What will you do in the evening? 6. The children won’t go for a walk before supper. 7. Will you go to see your friends next month? 8. We shan’t meet him next week. 9. My parents won’t leave for Kiev next week. 10. Where will you go in summer?
3. Поставьте предложения в отрицательную и вопросительную форму: 1. Sam will go on business to Dublin. 2. She will come this evening. 3. I shall send you a telegram. 4. They will read English texts without a dictionary. 5. We shall try to translate this article into English.
Текст № 1 It is summer. It will be Sunday tomorrow. We go to the country every Sunday in summer. Usually we meet at the railway station and go to the country by train. Last Sunday we went to the river to bathe. The weather was very good. It was very warm and the water in the river was warm too. We swam and took sun-baths for two hours. Then we went to the forest. Tomorrow my friends will call for me at eight o’clock and we shall go to the river by bus. We shall not go there by train tomorrow.
Текст № 2 I study at the Institute. There are four faculties at our Institute. We study a lot of subjects. Classes will be over in a few days. The examinations will begin on the 2nd of January. During the autumn term I worked hard. I attended all the lectures and never missed the seminars. Now I am quite ready for the examinations and I hope to pass them successfully. When the examinations are over we shall have our winter holidays. They will last from the 23rd of January till the 7th of February. Some of us will go to the country, others will stay in town. During the holidays we shall go to the cinemas and theatres. We shall go in for sports. We shall spend a lot of time in the open air. Those students who do not live at home will be able to go to see their parents. They will soon leave for their native towns and villages.
ОСНОВНЫЕ ТИПЫ ВОПРОСОВ
Общий вопрос относится ко всему предложению в целом, и ответом на него будут слова yes или no. Порядок слов в общем вопросе:
Do you study English? – Yes, I do. No, I don’t. Упражнение 1. Преобразуйте следующие утвердительные предложения в общие вопросы: 1. It is a table. 2. They are students. 3. I like coffee. 4. My friend goes to school. 5. I lived in Moscow 2 years ago. 6. I get up at 7 o’clock. 7. Tom usually helps me with mathematics. 8. Yesterday we came home at 6 p.m. 9. We will work on Saturday. 10. The Smiths will have a party this Sunday.
What is your name? – My name is Peter.
Упражнение 1. Преобразуйте следующие утвердительные предложения в специальные вопросы: 1. My name is Richard Burton.2.I’m from New York. 3. My brother is 26. 4. He is a website designer. 5. My grandmother lives on a farm near Liverpool. 6. The Smiths have three children. 7. This is my friends’ house. 8. Jane usually cleans the room.
Упражнение 1. Составьте альтернативные вопросы, используя образец: Образец: He’s got a nice flat. (large/ small) Is it large or small? 1. My friend’s name is John Fox. (a doctor/an economist) 2. He is away at present. (Africa/America) 3. I shall do this work. (today/tomorrow) 4. I lived in Great Britain last year. (London/Glasgow) 5. My father usually reads in the evening. (books/newspapers)
Упражнение 1. Преобразуйте следующие предложения в разделительные вопросы: 1. Chicago is a large city. 2. It is warm today. 3. I am a pessimist. 4. Peter works at a plant. 5. She doesn’t go to the church. 6. They worked hard two days ago. 7. Your sister doesn’t like bananas. 8. Boris didn’t meet his friend at the station yesterday. ВРЕМЕНА ГРУППЫ PROGRESSIVE Времена группы Progressive указывает на процесс совершения действия, происходящего в данный момент в настоящем, прошедшем и будущем, или на действие постоянного характера, происходящее непрерывно в течение какого-то периода времени.
to be + -ing (Participle I)
Вопросительная форма
|
|
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-30; просмотров: 397; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.212.225 (0.011 с.) |